Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Gennemsvedig hest? WHAT?
Forfatter: 
Dato:  28-09-2008 15:19

Igår da jeg trak min hest ind fra fold og fik taget dæknet af var min hest fuldstændig gennemvåd. AF SVED!

Han har ca stået ude i 1-2 timer med regndækken uden foer.

Jeg tjekkede som det første om dæknet var utæt. Jeg overhældte det med vand. Men nej dæknet var IKKE utæt. Det er desuden helt nyt.

Desuden havde det ikke regnet!

Så tog jeg hestens temperatur. Heller intet unormalt her.

Jeg tjekkede den anden hest på folden som havde dækken på. Denne var helt normalt lun inden under.

Min hest var drivvåd. Ved lysten og hals skulder. Der hvor han sveder når man træner.

Det var så bredt ud af fordi han havde svedt SÅ meget. Han var våd helt fra inderst til yderst. Jeg tænkte på om han havde svedt pga solen eller noget. Men jeg stikker altid en hånd ind under dæknet når jeg trækker ind for at se om han er kold eller varm.

Istedet kunne jeg mærke han var en smule kølig og våd.

På staldgangen var sløvere end normalt og knapt så nysgerrig. Men han var hverken sky eller andet.

Jeg skridtede og travede lidt på ham. Men han var meget ukoncentreret og usamarbejdsvillig (red med kun med hackamore hverken sadel eller andet var på til at irrtere) Efter 20 mins let traven og bomme i trav gik vi ud på den lille fold og hygge rundt og tog lidt billeder. Han var fuldstændig sig selv. Lallede bare rundt med mulen i jorden og tjekkede vores lommer for gulerødder...

Men hvad i al verden kan være årsag til han var så drivende våd?

Det kan kun have været sved. Med mindre nogle har baddet ham for mig og givet ham dækken på...

Han viste INGEN tegn på sygdom. Hverken kolik, influinza, forkølelse eller noget som helst andet. han havde heller ikke feber. Derfor kontaktede jeg ikke dyrelægen.

Nogle bud? Jeg tror det værste....

Det er så nemt at sige hesten er fræk

0
0
Svar på denne tråd

Kan det være...
Forfatter: 
Dato:  28-09-2008 15:29

.. at dækkenet ikke er åndbart?

Jeg var engang ude for det samme, med et nyt dækken - hvor sælger havde været meget overbevist om at det VAR åndbart. Det var det så IKKE. (for ringe af et regndækken til over 700 kr)

Rigtigt surt, for i forretningen ville de ikke gøre noget for mig. Jeg talte med en anden der havde været i samme situation med samme mærke dækken - hun blev dog ved med at bruge det, da det var lidt koldere i vejret.

Jeg synes at den ene gang var rigeligt at udsætte min hest for den slags en gang - så jeg tog benstropperne af og kasserede dækkenet. Det var de dyreste benstropper jeg nogensinde har købt

0
0
Svar på denne tråd

tralala
Forfatter: 
Dato:  28-09-2008 15:38

Men hvis det er dæknet som ikke er åndbart nok...

Hvordan kan det så være det kun er denne ene dag???

0
0
Svar på denne tråd

Kan hesten
Forfatter: 
Dato:  28-09-2008 15:45

have været ophidset, eller løbet meget rundt på folden??

Mvh. Bente.....

0
0
Svar på denne tråd

tralala
Forfatter: 
Dato:  28-09-2008 15:53

tjoo det kunne den godt. Men der er bare nogle ting som taler lidt imod det.

1. Folden var MEGET lille. 2. Han er ikke en ophidset type 3. Han gik med 2. andre vallakker den ene hans bedste ven. De leger altid sammen. Men slet ikke så voldsomt.

Desuden var ingen af de andre heste opkørte. Hans ven er en MEGET varm, varmblod. Som virkelig kan hidse sig op. Men min er jo en fjordhest og hidser sig aldrig op og over noge som helst. Det vil slet ikke ligne ham at være sådan.

Men jo det er da en mulighed selv om jeg har svært ved at tro han vil kunne hidse sig SÅ meget op....

0
0
Svar på denne tråd

hmmmmm
Forfatter: 
Dato:  28-09-2008 21:07

nu tror jeg snart jeg vil gi mig selv øgenavnet: "hende der ser nyreslag overalt", men altså, det lyder faktisk som et mildt nyreslag. Det kan du få tjekket ved en blodprøve. Hvis det har været det, vil det -nok så mildt et anfald- kunne lave skader i muskelvævet, hvis ikke hesten får en måneds ro eller til muskeltallene er ok igen. Du kan evt prøve om du kan mærke spændte muskler hos hesten, især over lænd/nyrer og bagpart.Men da min egen nu har haft to af den slags milde tilfælde af nyreslag, ville jeg personligt få dyrlægen ud imorgen og tage en blodprøve...

Håber han er sund og rask din hest, men det du beskriver, var præsis hvad der var af symptomer sidst min havde det.

Venlig hilsen Sarah

0
0
Svar på denne tråd

tralala
Forfatter: 
Dato:  28-09-2008 21:20

Sakra.

Tak for dit svar. Jeg kan udenmærket godt forstå man bliver overforsigtig når man har oplevet sådan noget.

Jeg har kigget på det stykke video der blev optaget, da jeg travede på ham den dag. Han er på inden måde spænd. Han bevæger sig som han plejer.

Desuden får han næsten ikke noget kraftfoder. Faktisk består hans kost af hø og lucerne og lidt havre og en håndfuld müsli også vitaminer.

Han er heller ikke blevet reddet ret meget. Altså han får rørt sig dagligt. Men mest løs i ridehus eller longe. når jeg selv ridder er det skridt og trav arbejde og ikke ret meget (fordi jeg har brækket ryggen). Et par enkelte gange har jeg lånt ham til et par tøser fra stedet som har haft ham i skoven. Men i denne uge har han næsten intet lavet og heller ikke med mig.

Idag hentede jeg ham på fold. Han var helt normalt. Kom travende hen til mig som han plejer og han var lun under dæknet.

Ingen sved eller kulde.

Idag skulle han så flytte hjem. Da han kom ud at traileren det nye sted var han sved helt op. nøjagtigt som dagen før da jeg hentede ham på fold. Denne gang havde han kun et fleece tæppe på under transporten. Ikke dækken.

Men kan det ske at han er blevet stresset på folden? Der har de sidste 2-3 uger været næsten daglig rokation på foldene. (aner ikke hvorfor)

Hestene er flyttet fra fold til fold hverdag også er der lavet om flokkene... Den gamle flok han gik i var han flok fører med i alt 3 vallakker og 1 hoppe. Denne flok var ufattelig god. flokken var mest rolig når min hest var der.

Desværre blev den splittet men kan han stresse op over dette? også dagen efter han er blevet rykket?

Men det kunne da godt være jeg skulle få tjekket ham for nyreslag selv om jeg ikke rigtig tror det kan være det...

Det er dælme ikke let...

0
0
Svar på denne tråd

stress.
Forfatter: 
Dato:  28-09-2008 21:50

Trailerture er der ihvertfald mange heste der blir svedt af, uanset vejr, dækken osv.

Sikke uhensigtsmæssigt med den flytten rundt hva? Måske han den ene dag du fandt ham svedt, har været ophidset over opdeling af flok fx?

Mht nyreslag er din fodring rigtig god, bortset fra havren, men heste kan godt få det trods let arbejde og det behøver ikke at være så dramatisk (hest ude i skoven, der ikke kan gå og får rytterens jakke på osv osv, du ved ).

Den første gang min fik det, blev det kun opdaget fordi han i anden anledning skulle have en blodprøve og laboratoriet så fandt forhøjede muskelværdier. Anden gang var der kun to tegn; en hest der havde været gennemsvedt og som havde stive muskler i hals lænd/nyre region og bagpart.

Ikke desto mindre skulle han stå i 4-6 uger uden ridning for at skåne muskelvævet! Det sys jeg er lidt vildt - og derfor jeg lettere paranoidt oplyser mine omgivelser om fænomenet

Venlig hilsen Sarah

0
0
Svar på denne tråd

tralala
Forfatter: 
Dato:  28-09-2008 22:26

Ja jeg ved at mange heste blvier lettere stressede af en trailer tur. Min har før i tiden ikke haft noget problem med traileren men efter han havde en skade og var en tur på faxe til røngten, scanning, og blokade og en masse andre sprøjter har han været SÅ bange for den trailer. Da vi skulle hjem fra dyrelæge måtte han bedøves så han kun kunne stå også måtte vi 4 mand bærer ham ind i traileren. Så der er ikke noget at sige til han stresser og bliver våd.

Ang havre, så får han så lidt af det af det ikke gør noget. Jeg er ikke selv vild med at fodre med for meget korn da det jo ikke er en del af hestens naturlige føde. Men de 200gram han får pr måltid (2 gange dagligt) og de er endda blandet rundt i 1 kg lucerne. Så han får aldrig ren havre ned i store mundfulde.

Men jeg tror næsten ikke det er nyreslag. Men hvis det er hvor langtid efter kan man så se de forhøjede muskelværdier?

Jeg tror mere og mere på han har været ophidset og stresset over al den rokeren rundt på de folde. Det er simpelhent også noget underligt noget. Hver dag jeg kom ud til min hest stod han på en anden fold. Heldigvis er det slut fra i dag af...

0
0
Svar på denne tråd

muskeler
Forfatter: 
Dato:  29-09-2008 20:16

Muskelværdierne falder ift hvor højt indholdet har været fra start. I min hests tilfælde gik der ca en måned før de var lave nok til at ride igen. I sværere tilfælde kan det vist være længere.

Surt når ens hest kommer ud for noget der ødelægger noget den allerede kunne uden problemer hva? -tænker på trailerkørselen.

De spændte muskler var meget tydelige på min og tror det er det generelt, så tror også bare det har været stress.

Han er ellers fin din pony!

Venlig hilsen Sarah

0
0
Svar på denne tråd

tralala
Forfatter: 
Dato:  29-09-2008 21:10

Okay. Jamen så lærte jeg da noget nyt :)

Ja det rigtig trist. ang det med traileren. Heldigvis gik han MEGET flot ind her i søndags. Var helt stolt over ham. Havde frygtet bedøvelse og 4 mand til at bære som de sidste par gange.

Men denne gang kom han op på rampen også et skridt for hver gulerød han fik også var han inde.

Han stod og spiste hø men han var alligevel blevet drivvåd.

Jeg tror som du også siger at han nok har været stresset og ophidset. Jeg tror ikke på det er nyreslag. Heldigvis da.

Men tak for de pæne ord om min lille hest. Jeg er ufatteligt glad for ham. Han skal have det bedste af det bedste.

Susan Kjærdgård Clinic Vilhemsborg 25. oktober

Gerd Heuschmann Seminar KVL 15. november

Det eneste rigtige sted at være disse dage

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider