Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Kan jeg klippe manen ned?
Forfatter: 
Dato:  27-09-2008 11:03

Jeg har en islænderhoppe, med en ret sølle man.

Islændere skal have en lang tyk man, som man ikke må klippe i nogensinde, men min hoppe har en kort kruset man. Den har ikke groet i mange år, og derfor erden meget spaltet og slidt.

Lige nu ser den værre ud end nogensinde før, fordi den er ekstremt fedtet, og hun kløer i den. Pandelokken er nærmest ikke eksisterende.

Jeg overvejer derfor kraftigt at klippe den kort, så den kan få lov at vokse ud på en frisk og blive sundere, måske endda længere.

Men inden jeg gør det, vil jeg gerne høre om andres erfaringer med at klippe manen af. Bliver den sundere, når den gror ud igen, eller ender jeg op med samme resultat igen?

Her er skaldepanden

Billedet er ikke nyt, og hendes man er meget mere trist og slidt nu.

Med venlig hilsen Karina

I vågen tilstand er det klart

Vor verden er begrænset

mens vor drømme er

for alle grænser renset

Fotografering tilbydes i Odense og omegn

0
0
Svar på denne tråd

llllllllllll
Forfatter: 
Dato:  27-09-2008 11:14

Det er lidt ligesom menneskers hår.

Hvis du vælger at klippe det helt ned for at lade det vokse helt ud igen KAN det komme til at se tykkeere ud fordi hårene vokser ens ud - samme længde. I forhold til nu hvor det vokser lidt der og lidt der på forskellige tidspunkter.

Det bliver ikke tykkere af du klipper det ned - det er en skråne, men det kan godt ligne det fordi hårene netop vokser ud samme tidig og har samme længde.

Men egentlig synes jeg nu ikke det fordi hendes man på billedet misklær hende :)

Jeg søger en Passier Lenox og en Trainers Mariel -, sort. Max 16'5 tomme.

Med udskiftlig "bom". God stand, brugbar og absolut
ingen misfarvninger.

Skriv PB - skal kunne prøves inden og vær nær Albertslund ...

0
0
Svar på denne tråd

Takker
Forfatter: 
Dato:  27-09-2008 11:20

Det var også min tanke, altså at det må være ligesom med mennesker. Vores hår har jo også godt af at blive klippet ofte.

Men netop fordi det er noget nær blasfemi at klippe manen af en islænder, har jeg brug for nogle gode argumenter inden jeg gør det.

Min hoppe har faktisk en rimelig tyk man, men det er som om den ikke rigtig har groet siden hun var ung, hvilket så betyder at de hår i manen nu er 9-10 år gamle meget slidte og ødelagte hår.

Med venlig hilsen Karina

Vor verden er begrænset

mens vor drømme er

for alle grænser renset

0
0
Svar på denne tråd

Pas på
Forfatter: 
Dato:  27-09-2008 11:27

Du kan jo også risikere at det aldrig vokser rigtigt ud igen. Vi lånte en DV-hoppe ud for nogle år siden. Da vi fik hende hjem havde låner studset hendes iøvrigt ikke ret lange pandelok, den er aldrig blevet længere igen.

Mvh.
Charlotte
Züchten heißt: Denken in Generationen!

Lovende DV- og Welsh Mountain-føl/ungheste sælges
* * * * *
Jord bortgives
* * * * *
0
0
Svar på denne tråd

Mon ikke...
Forfatter: 
Dato:  27-09-2008 19:02

... at det bliver bedre, hvis du blot skærer det slidte man af med eks. en mankniv?

Det er jo ligesom når vi får klippet de spaltede spidser af vores hår, så fremstår håret mere tykt og lækkert.

Jeg ville heller ikke klippe den helt af. Tror du ville få et pusseløjerligt resultat ud af det...

Hesteklip.dk

kører på Vestegnen, Roskilde,

Storkøbenhavn/Amager og det meste af Nordsjælland.

Behandl andre, som som du vil behandles selv, siger de kloge. Men hvorfor gør de det så ikke selv?

0
0
Svar på denne tråd

har forsøgt
Forfatter: 
Dato:  27-09-2008 20:36

mig med at klippe de sørgelige rester ned et par gange. Hver gang er det endt med et fint resultat - hvis bare man har tålmodigheden. Omvendt har jeg som Charlotte haft et par stykker, hvor pandelokken aldrig er blevet til det store - og sikkert slet ikke hvis den var blevet klippet helt ned - det har jeg nu aldrig forsøgt mig med...

Ullan

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  27-09-2008 23:00

Hvad med evt. at prøve at give biotin, ølgær el.lign. ?

Gitte

Rigtige kvinder er landmålere

www.westernportalen.dk/v3/index.php

0
0
Svar på denne tråd

Biotin
Forfatter: 
Dato:  28-09-2008 07:02

Jeg tvivler på at Biotin hjælper, da vores også har haft dårlige hove. Hun har fået Biotin i mange år, de senere år har hun fået Ungulat hver vinter, og det har hjulpet rigtigt meget på hovene, men IKKE på pandelokken.

Mvh.
Charlotte
Züchten heißt: Denken in Generationen!

Lovende DV- og Welsh Mountain-føl/ungheste sælges
* * * * *
Jord bortgives
* * * * *
0
0
Svar på denne tråd

Update
Forfatter: 
Dato:  29-09-2008 21:58

Hej allesammen, og tak for jeres svar.

jeg tog chancen og klippede et godt atykke af manen. Det er alt andet end kønt, men vi skal heller ikke i byen foreløbigt.

Inden hun blev klippet.

Sådan ser hun ud nu. Deet er meget hakket, men jeg regner med at det snart udligner sig.

Haleroden har hun desværre også været i gang med at klø, men den skal jeg nok holde mig fra.

Hvis jeg husker det, smider jeg nogle billeder ind af hende næste sommer. Så må vi se om de billeder bliver til glæde eller skræk og advarsel.

Med venlig hilsen Karina

Vor verden er begrænset

mens vor drømme er

for alle grænser renset

0
0
Svar på denne tråd

hej hej hej
Forfatter: 
Dato:  30-09-2008 11:10

Jeg har klippet mine islændrer i manen utallige gange og deres man er kun blevet flottere.

Klippede min unghest første gang, da hun var 1 år og igen da hun var 2 og 3 år. Hver gang er hun blevet klippet helt i bund (har gjort det om vinteren). Hun har fået pænere pandehår og man, men super tyk og lang bliver den nok aldrig. Her i år har jeg kun studset hende (I samme længde som din er blevet klippet).

Jeg har også altid studset min anden islænder om vinteren, så hun havde en flot man til stævnerne om sommeren. Og jeg gør det stadigvæk. Når jeg studser hende, bliver det ligeså kort som din er blevet klippet og det vokser ud igen i løbet af vinteren og bliver langt og rigtig flot.

Synes en flot man kommer af man holder den, så den hele tiden er tyk i spidserne. Det er nok en smagssag, men jeg synes det ser uplejet ud, hvis en hest har 5 lange slidte lokker som hænger og dingler ned i hovedet:) Så hellere lidt kortere og kraftigere.

Jeg synes din ser rigtig sød ud med det nye hår:)

Og det synes jeg også mine gør, når de er klippet. Synes det ser frisk ud, at kunne se deres øjne.

Hilsen Stinne

0
0
Svar på denne tråd

HMMMMMMM
Forfatter: 
Dato:  30-09-2008 12:25

Jeg har dog ikke en islænder, men en New Forest, og min ponys man, har været meget tyk, fedtet og grim. Dens tidligere ejer havde prøvet at lave strit-man på den. Jeg prøvede at vaske den, med ganske almidelig shampoo, uden parfume. Derefter Rev jeg manen, så den blev tyndere, og klippede en lille bid af, for at det heller ikke skulle blive for kort. Det var ikke et kønt syn til at starte med, men det hjalp. I dag har den man der er lige så lang, som halsen er bred.

Miiiiiiiiiiiiin Alfie

0
0
Svar på denne tråd

tak for svarene
Forfatter: 
Dato:  30-09-2008 19:59

Dejligt med andres erfaringer. Jeg håber hendes man gror ud så den er flot til sommer. Jeg vil nemlig gerne have hende med til følshow næste år og måske også med på dyrskue næste sommer, hvis hun når at fole inden.

Jeg synes fktisk også det ser frækt ud med den korte man, men det er nok lidt for ponyagtigt. Synes hun ligner min venindes new forest.

Hendes pandelok er der næsten ikke klippet i, da den er ekstremt kort og tynd i forvejen. Den plejer at være tyk, kort og strittende, men hun mstede det meste af den, da hun var til hingst.

Med venlig hilsen Karina

Vor verden er begrænset

mens vor drømme er

for alle grænser renset

0
0
Svar på denne tråd

den lyder
Forfatter: 
Dato:  30-09-2008 20:16

som en sommer eksems kandidat??

Sagde Janne som mener at TIMING er alt...

Medlem af klubben for brune heste med hvide pletter :)

Tak for en god debat i høflig tone :) :) :)

0
0
Svar på denne tråd

Sommereksem
Forfatter: 
Dato:  30-09-2008 20:27

Nej, hun har bestemt ingen symptomer på sommereksem. heldigvis da. Hun kløer sin halerod for tiden, men det synes jeg at mange heste gør lige nu. Hun har heller ingen sår eller bare pletter.

Manen og pandelokken har hun ikke kløet i.

Den måned hun gik ved hingst, fik hun ikke de vitaminer, jeg plejer at give hende + at hun heller ikke blev soigneret.

Så jeg tror at derfor at hun nuu er så ussel i pelsen, og ganske enkelt har tabt sin pandelok. udover at hun er fedtet i pelsen, har hun også skal. Alt dette + pelsskifte, tror jeg er årsagen til at hun klør hale og ser usund ud?

Med venlig hilsen Karina

Vor verden er begrænset

mens vor drømme er

for alle grænser renset

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider