Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Foderdifferenciering - løsdrift..?
Forfatter: 
Dato:  26-09-2008 06:41

Min fjordhoppe - 14 år og meget trivelig - skal dele løsdrift med DVen, som er noget sværere at fodre på.

Varmblodshoppen får kraftfoder to gange dagligt: Eggersmann kraütermüsli, hel havre, valset byg og rapsolie.

Ponyen får alene sine mineraler fra Eggersmann (en slags kiks). Af hensyn til hesten er jeg pt. begyndt at tildele dem lidt wrap på folden.

Når hestene får adgang til løsdriften pr. 1. oktober, kommer de til at stå på spåner og få fri adgang til wrap (af høj kvalitet). Begge heste har problemer med støv og får derfor hverken hø eller halm.

Ponyen er allerede nu i al for god stand, mens hestens ribben stikker lidt for tydeligt frem - trods kraftfoderet. Jeg kan ikke tildele hesten mere kraftfoder uden at overskride grænsen for, hvor meget hun bør få pr. måltid. (Eftersom både kæresten og jeg arbejder, har vi ikke mulighed for at tildele hende foder til middag.)

De er begge ukomplicerede mht. hvad de vil æde. Hesten spiser næsten alt med god appetit og deler gerne sit wrap med ponyen, som min dyrlæge engang har sammenlignet med en affaldskværn (alt ryger ned...)

Kan man overhovedet differentiere fodringen af de to tilstrækkeligt, når de deler løsdrift? Hvis hesten skal have fri adgang til wrappen, så får ponyen det jo også?

Enkelte har påpeget, at vi bør lave en anordning, hvor wrappen serveres så højt, at kun hesten kan nå (der er en størrelsesforskel på ca. 30 cm i stangmål). Det synes jeg bare er en ualmindelig dårlig idé, fordi hun så ville skulle strække sig efter foderet. Jeg foretrækker at fodre lavt - også af hensyn til luftveje...

Hestene går sammen, fordi de begge har ens behov for at få minimeret de skadelige effekter af et normalt staldmiljø (ammoniakdampe, støv, svampesporer m.v.) Af samme grund får de ikke ret kraftigt græs - det kan ponyen ikke tåle. De trives fint sammen og har den sidste måned gået alene på døgnfold.

Mette (Fjolle)

Det Gule Helvede

...Det er ligesom i trafikken - man skal uden om de gule kegler...

0
0
Svar på denne tråd

Foderautomat?
Forfatter: 
Dato:  26-09-2008 07:10

Ja, min første tanke er klart nok også den dyreste løsning.

En foderautomat med chip kan jo differentiere fodermængden mellem de to.

Måske er der endda lidt at spare i foder på den store hest, fordi den vil kunne indhente flere, mindre måltider gennem dagen og på den måde udnytte foderet bedre?

Man behøver nok ikke smække et helt HIT-system i jorden for at få det til at fungere.

Hesteklip.dk

kører på Vestegnen, Roskilde,

Storkøbenhavn/Amager og det meste af Nordsjælland.

Behandl andre, som som du vil behandles selv, siger de kloge. Men hvorfor gør de det så ikke selv?

0
0
Svar på denne tråd

Du kunne
Forfatter: 
Dato:  26-09-2008 07:53

give Linamix/Hørfrøkager i hestens foder, da det vil give den en del FE, altså energi til huld - men sund energi!

Måske der kunne bindes op, især til aften - da man tit har travlt om morgenen, så de får deres foder, og hesten noget wrap i fred, som ponyen ikke kan komme til.

Tine

Med termin d 19/1 2009 - nu med liv i mavsen <3

*La Luna de Primavera * Madame Freja * Surprice * Ticco*

-Rigtige kvinder har horn på sadlen-

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  26-09-2008 08:22

Jeg har 3 stk. i løsdrift - 1 meget tyk vallak og 2 1 års plage.

Mit problem er også wrappen, som de små skal have det de kan æde af og som du skriver får den tykke det jo også.

Den eneste løsning jeg ser er mundkurv - men jeg kan ikke nænne det, Kansas gik med den i 14 dage og han var helt slukket i øjnene.

De 2 uger var han bare ked og trist og så tog jeg den af ham igen.

Jeg følger tråden - måske kommer den geniale ide lige pludselig fra en af jer.

Gitte

Rigtige kvinder er landmålere

www.westernportalen.dk/v3/index.php

0
0
Svar på denne tråd

Hej mette og Gry
Forfatter: 
Dato:  26-09-2008 12:12

jeg ved ikke om du kan bruge dette til noget.

Tubbe har desværre også et par sarte lunger mht hø (dog slet ikke så galt som gry og er blevet meget bedre efter hun kom i løsdrift hjemme) men jeg har gjordt sådan i min løsdrift at: Jeg fodre med frøgræs halm (det bedste jeg nu kan opdrive) som lib. til dem alle. Tubbe og hendes 2½ årige datter og 2 små shettere. Dertil får de store så wrap ca. 8-10 kg til aften ved siden af ders foder som består af: Roepiller, grøn salavmin, majs og lucerne. Intet korn da det efter min mening ikke høre til i ders maver. Tubbe er jo lidt svær at holde huld på men det går rigtig godt efter denne løsning. Ponyerne får roepiller og grøn salvamin og et par gulerødder.

Bare lige for at fortælle hvordan jeg har mine mht nogen der er i super stand og andre der er knap så meget.

Mvh

Sandra

Låne Hest/pony soges hurtigt Wraphø købes
- Forsvunden pony efterlyses stor dusør - Se mere på min præsentation -
0
0
Svar på denne tråd

Som regel er man nødt til...
Forfatter: 
Dato:  26-09-2008 12:58

... at binde op ved fodring, når hestene har så forskellige behov, og det synes jeg også at I skal prøve.

Det er nok ikke så afgørende, hvad Gry får ved sin fodring, bare der er noget at spise når den anden får. Det kan være vitaminer/mineraler, eller blot et par gulerødder. Imens kan DV'en så få noget mere fedende - måske skal du tænke noget olie ind?

Med hensyn til antallet af fodringer, så behøver en ekstra fodring jo ikke at ligge midt på dagen - den kan ligeså godt ligge sent på aftenen. Jeg ved dog godt, at det kan blive noget besværligt, hvis hestene ikke er opstaldet hjemme ;)

Hilsen Sif

Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt

Kørsel: begynder- og juniorstævne i oktober. Kig på Midtjysk Køreselskab

0
0
Svar på denne tråd

i min løsdrift
Forfatter: 
Dato:  26-09-2008 19:37

Mine ponyer er også godt overvægtige, men det er min gamle "tandløse" hest ikke.

Så for at holde huld på hende, får hun 2X dagligt:

1½ kg roepiller + ½kg linamix og 1dl olie.

Det giver ca 5 FE dagligt.

Ellers deler hesten og ponyerne det wrap der bliver lagt ud til dem.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider