Min fjordhoppe - 14 år og meget trivelig - skal dele løsdrift med DVen, som er noget sværere at fodre på.
Varmblodshoppen får kraftfoder to gange dagligt: Eggersmann kraütermüsli, hel havre, valset byg og rapsolie.
Ponyen får alene sine mineraler fra Eggersmann (en slags kiks). Af hensyn til hesten er jeg pt. begyndt at tildele dem lidt wrap på folden.
Når hestene får adgang til løsdriften pr. 1. oktober, kommer de til at stå på spåner og få fri adgang til wrap (af høj kvalitet). Begge heste har problemer med støv og får derfor hverken hø eller halm.
Ponyen er allerede nu i al for god stand, mens hestens ribben stikker lidt for tydeligt frem - trods kraftfoderet. Jeg kan ikke tildele hesten mere kraftfoder uden at overskride grænsen for, hvor meget hun bør få pr. måltid. (Eftersom både kæresten og jeg arbejder, har vi ikke mulighed for at tildele hende foder til middag.)
De er begge ukomplicerede mht. hvad de vil æde. Hesten spiser næsten alt med god appetit og deler gerne sit wrap med ponyen, som min dyrlæge engang har sammenlignet med en affaldskværn (alt ryger ned...)
Kan man overhovedet differentiere fodringen af de to tilstrækkeligt, når de deler løsdrift? Hvis hesten skal have fri adgang til wrappen, så får ponyen det jo også?
Enkelte har påpeget, at vi bør lave en anordning, hvor wrappen serveres så højt, at kun hesten kan nå (der er en størrelsesforskel på ca. 30 cm i stangmål). Det synes jeg bare er en ualmindelig dårlig idé, fordi hun så ville skulle strække sig efter foderet. Jeg foretrækker at fodre lavt - også af hensyn til luftveje...
Hestene går sammen, fordi de begge har ens behov for at få minimeret de skadelige effekter af et normalt staldmiljø (ammoniakdampe, støv, svampesporer m.v.) Af samme grund får de ikke ret kraftigt græs - det kan ponyen ikke tåle. De trives fint sammen og har den sidste måned gået alene på døgnfold.