Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Fravænning af Føl
Forfatter: 
Dato:  25-09-2008 21:14

Hej..

Ja så er det snart ved at være tid til at min lille føllebasse skal i egen boks.

Er gået igang med at tage hoppen over i hendes nye boks når de spiser så føllet står alene og spiser der hvor hun er vant til! Og vil så gradvist øge den tid hun er alene, for til sidst at lade dem sove hver for sig! Hun er ikke meget for det meeen er ikke helt tosset!!

Men nu skal jeg jo beholde den lille Silke-pige og de går jo på fold sammen i løbet af dagen, så helt adskilt kan jeg ikke holde dem! ( har kun 3 heste så kan ikke dele dem 2 og 2 desværre :-( )

Hvordan gør i andre?? Og er der nogle der har erfaringer med "naturlig" fravænnig. Tænker mere når jeg nu alligevel skal beholde både hoppe og føl om hoppen hun så mere eller mindre ville klare fravænningen selv???

Hoppen er begyndt at sætte hende den lille lømmel på plads når hun ikke gider ha' hun patter og er idag begyndt at nappe ud efter føllet i boksen. Så hun gider hende nok snart ikk mere ( arme føl :-) )

Men ville sætte kæmpe pris på at høre jeres erfaringer med fravænning når man skal beholde både hoppe og føl!

På forhånd tak...

Mvh Janne

Nu med Salli,Silke og Sutskoen hjemme i egen stald, hvor de høre til!!!

0
0
Svar på denne tråd

Fravænning
Forfatter: 
Dato:  25-09-2008 21:19

Jeg har desværre ikke god erfaring med at lade hoppen fravænne selv. Resultatet er blevet at føllet IKKE bliver fravænnet.

I år havde vi en hoppe hvor vi havde ladet føllet gå, det fik vist sin sidste tår lige inden mor lagde sig ned og folede.

Vi har også haft naboens "føl" på sommergræs, da den også var forsat med at patte hos mor trods den var langt over 1 år.

Mvh.
Charlotte
Züchten heißt: Denken in Generationen!

Lovende DV- og Welsh Mountain-føl/ungheste sælges
* * * * *
Jord bortgives
* * * * *
0
0
Svar på denne tråd

Anede mig nok..
Forfatter: 
Dato:  25-09-2008 21:24

At det var for godt til at være sandt at hun selv kunne klare det :-)

Men hvad så når de stadig skal gå på fold sammen???

Det er ikke meget hun får lov at patte nu her for det gider hoppen ikke når hun går og græsser ( man skal vel ha' mad ro :-) )

Mvh Janne

0
0
Svar på denne tråd

lksughaæo
Forfatter: 
Dato:  25-09-2008 21:35

hvorfor sender du den ikke bare afsted til en unghestefold i et par måneder? så er hun vænnet fra og kan komme hjem... det er ihvertfald sådan man gør med islændere, og de har godt af at lege sammen med nogen på deres egen alder også... de der voksne heste er altså ikke helt så legesyge som små føl..

take it isi

nu også med føl!!!

føl: Tjalfe fra Vittarpnygård

hoppe: Silja fra Gjerlev

0
0
Svar på denne tråd

jeg skal også
Forfatter: 
Dato:  25-09-2008 21:51

snart igang med at fravænne. Men jeg starter med at de er fra hinanden om natten og sammen med hinanden om dagen.

Og de første 2-3 dage er de som regel lidt kede af det.

Men i det her tilfælde er de ikke alene i stalden om natten, de har deres leget tante Mica til at være der også. Hun er 2½ år, og til daglig kan jeg se de følges tit ad alle 3. Så det er et spørgsmål om tilvænning.

Jeg gør også det at jeg reducere hoppernes mineral og vitamin foder, så at de ikke har så meget mælk til føllene.

Alt det her gør jeg over en måneds tid, og så når de er 5 måneder går de sammen med vores plag på 2½ år, uden deres mødre.

Og når mælken er helt stoppet hos deres mødre, så får de lov til at komme sammen igen. Og så plejer mødrene at afvise følplagene, når de vil have mælk.

Men ellers må man give dem tid til at blive fravænnet, det skal ifølge min holdning gå gradvist og uden for meget stress.

Mvh. Lotte

Oldenborg hoppe sælges- www.staldmiller.dk

0
0
Svar på denne tråd

janne..
Forfatter: 
Dato:  27-09-2008 21:36

da jeg skulle fravænne min hoppe og føl, gjorde jeg det at jeg satte dem i boks ved siden af hinanden, og så lukkede dem sammen på fold om dagen, men efter et par dage at have set på det kæmpe yver hoppen stod med om morgenen, valgte jeg at skille dem ad på fold også. for så længe følle patter hos hoppen, vil hun blive ved med at danne mælk. dvs , hun står en hel nat og ikke kommer af med alt den mælk hun producerer.og om morgenen er hun så total fyldt i brysterne. det synes jeg var syndt, så jeg tog en kold tyrker og skilte dem 100procent ad. hver deres fold.Det gik faktisk fint. prøvede at sætte dem på fold sammne efter et par måneder igen, men der gik ikke mange timer, så pattede følle hos mor igen. så de blev skilt et halvt år mener jeg, og så kunne jg så sætte dem på fold sammen igen uden at følle pattede.

pøj pøj med det..

0
0
Svar på denne tråd

Slet ikke Flere..
Forfatter: 
Dato:  29-09-2008 16:50

Er der ikke flere der har prøvet at skulle beholde både føl og hoppe???

Har "kun" ( ja for det er mere end rigeligt ;-) ) 3 heste og har derfor ikke mulighed for at dele dem op..

Så hvad gør i andre????

Mvh Janne

0
0
Svar på denne tråd

trådopretter
Forfatter: 
Dato:  29-09-2008 17:24

janne..jeg tror altså ikke du kan gøre andet end at skille dem ad. tror følle vil blive ved med at amme hos mor så længe hun går hos hende...måske det vil aftage med tiden..men tror der går længe..

0
0
Svar på denne tråd

Jamen dog
Forfatter: 
Dato:  29-09-2008 22:50

Jamen hvad sker der ved at føllet stadig patter ??

Jeg vil sætte dem i hver sin boks om natten så hoppen får lidt ro og så ellers lade dem gå sammen om dagen på fold..

De første dag vil hoppen stå med et kæmpe yver om morgen, men det vil hoppe hurtig regulere, så efter nogle dage vil der ikke være så meget mælk mere.

At føllet så går og patter lidt i løbet af dagen kan jeg ikke se det store problem i. Til foråret, hvis føllet stadig drikker mælk, så kan du jo evt sende hende på sommer græs et par mdr et andet sted og så er det jo slut med det pjat.

Hilsen
Chirie

www.Dahlsminde.dk

Hjælp søges til tilridning af 2 ponyer..

0
0
Svar på denne tråd

fravænning
Forfatter: 
Dato:  30-09-2008 09:54

vi plejer at lade enten hoppen eller føllet stå inde med en kammerat også bytte så de slet ikke har foldtid sammen, det plejer at virke. hos vores gamle hoppe er 14 dage nok så vil hun ikke have de kommer til yver igen. hos en af de unge har det været nødvendigt med 3 uger, her kunne følle gå direkte hen og patte op igen. Vi har dog engang haft et føl der ikke kunne gå ude på folden med de andre uden at ville løbe igennem ind til hoppen. her var gode råd dyre, men føllet var meget flematisk af sind. resultatet blev at jeg stripede en urtepotte på grimen så hun havde "mundkurv på" det så urkomisk ud også kunne hun være ude 1½ time ad gangen også tog vi hende ind så hun kunne spise noget stråfoder mm. det er den mest alternative måde jeg nogensinde har prøvet men for det her føl fungerede det.

Salgsliste 2008:
Føl efter Grand Prix hingsten Perechlest -solgt

Føl e. Insterburg TSF -solgt

Eliteføl e. Insterburg TSF -solgt til Tyskland

Se hjemmeside for særdeles lovende sort elite unghest

0
0
Svar på denne tråd

dkdkdk
Forfatter: 
Dato:  30-09-2008 13:57

Vi fravænner heller ikke 100%...

Den mælketår føllet/ plagen tager på fold, er mere af psykisk karakter end egentlig næring.

Dette giver efter min mening og erfaring blot sunde og veltilpassede heste.

Mvh. Anja

0
0
Svar på denne tråd

Tusinde tak..
Forfatter: 
Dato:  30-09-2008 15:21

Taak for svarene til Anja, Tremhus og Chirie..

Jeg vil prøve mig frem med at de er skilt om natten for allerede nu er hoppen begyndt at sige fra på folden når følle vil die :-)

Så tror hun er ved at være træt af hende og hendes yver er ikke særligt stort mere!

Men tak for svarene allesammen.

Mvh Janne

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider