Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

træ piller
Forfatter: 
Dato:  22-09-2008 07:33

Hej

Er der nogen der har erfaring med træ piller? er de ok som strøelse? bruger i stalosan eller andet i bunden?

Bliver de hurtigt til smulder? - for de må da være temmelig hårde at ligge i. Håber i har nogle gode råd :-)

Hilsen Anne Dorthe

0
0
Svar på denne tråd

ahdkjahskj
Forfatter: 
Dato:  22-09-2008 08:41

Hej

Der hvor Flicka står står alle hestene på træpiller.

Det fungerer super godt! Vi smider en gang stalosan i bunden inden træpillerne ryger ind ved opstart af sæsonen.

Så skal der træpiller ind (14-16*16kg i en 9 kvm boks) og fordeles jævnt ud - herefter skal de vandes - gerne 30 liter vand første dag.

Næste dag vil rigtig mange af pillerne være pulveriseret, men du skal vande hver dag de første uger (10-10 liter pr dag) - da de som start godt kan støve en del.

Det fungerer rigtig godt synes jeg. Hver dag fjernes klatter og strå (strå er det der lettest ødelægger bunden så det er VIGTIGT at fjerne hørester og lignende).

Når de har stået på det 1 månes tid (alt efter hvor renlig en hest der er tale om) fjernes tisområdet (min har et areal på 1 kvm hvor der tisses). Dette område fjerner jeg gerne ca. 1 gang ugentligt, strøer med stalosan på gulvet inden jeg dækker området med noget af smuldret der er i boksen - og efter 1½ mdr. tid er det tid at på fylde 16 kg nye træpiller (ca.) den dag i ugen hvor tispletten fjernes :) (Jeg fylder pillerne andre steder end ved tisområdet - for så bruges det gamle smulder til tisområdet og det nye ligger et stykke tid i boksen inden den bliver det gamle og ryger på tisområdet osv.)

Alt i alt bruger man strøelse for et godt stykke under 150 kr pr boks pr mdr - og det er vel at mærke hvis pillerne kommer i 16 kg sække :)

Man skal dog være opmærksom på (ligesom ved brug af spåner, tørv osv.) at hestene skal have konstant adgang til stråfoder ALT den tid de står inde! Og at det desuden er smartest at benytte sig af hønet/udvendige høhække for at undgå alt for stort spild inde i boksen.

De fleste dage tager det mig 5 min. at muge min boks :) Kun tisdagen kan det tage 10-15 min., men jeg har så også en hest med inbygget toilet på lidt over 1 kvm - så hvordan det er hos en der sviner mere ved jeg ikke.

Anna og Flicka - et broget makkerpar!

0
0
Svar på denne tråd

tusind tak foir din opskrift :-)
Forfatter: 
Dato:  23-09-2008 09:45

har bare lige et enkelt spørgsmål. Skal træpillerne vandes inden de bliver lagt ind i boksen når der skal laves en tykkere madras? men tak for dit svar

hilsen anne dorthe

0
0
Svar på denne tråd

bare smid....
Forfatter: 
Dato:  23-09-2008 10:55

pilerne i boksen og vand dem!

Mine bokse starter jeg op med 75-100 kg træpiller, og så fylder jeg en smule piller ind hver dag. (noget der svarer til 1-2 kg)

Jeg mener endvidere at der er noget med at hvis du blander en eller anden æterisk olie i vandet man vander dem med, så vil det ikke støve. (jeg synes faktisk ikke at det støver, og ik hvert fald ikke i forhold til halm)

Bunden som man opstarter med kan ligge i 1-2 år alt efter hvor god man er til at passe den.

Jeg har muget min bund i sommer, og den har ligget en vinter....

Det passer fint nok for mig, den gamle bund kunne da nok godt have være brugt, men så fik jeg hø ind og hestene svinede boksene til i hø(så går fidusen af det hele).

Jeg vander kun boksen i opstarts fasen, og når jeg lægger nye piller ind, så vander jeg dem ikke. De smuldrer/opløses af sig selv. Hvis du skal fylde efter med mange kg piller, kan det da godt være en god idé at vande dem.

0
0
Svar på denne tråd

jahsdkj
Forfatter: 
Dato:  23-09-2008 22:55

Jeg er nok ret pirlig i år med Flickas boks - ang fugt. Da jeg sidste år både prøvede tørv og træpiller, men ikke helt var klar over hvad det indebar i forhold til halm :)

Så jeg holder nok min boks RET tør i forhold til flertallet - og derfor er det for mig vanding mit gefühl :)

Når jeg smider nye træpiller ind - så er planen også de skal have en gang vand - for min boks er ikke så fugtig at de popper op selv og IKKE støver.

Men der er STOR forskel på træpiller - dem Flicka+co. står på i år suger enormt meget bedre end dem de stod på (Flicka + 1 til) sidste vinter..

Måske skal det lige endnu engang gentages: Jeg har en boks på ca. 8-8½ kvm OG en RENLIG hest :)

Så hvad en vallak eks skal bruge tør jeg ikke udtale mig om - ud over det er mere end hvad min hoppe skal bruge :) (Udtalt pga. anatomisk placering af tissested + bagdel).

Hvor meget træpiller popper op når de bliver til smuld er også meget forskelligt - men jeg vil ikke smide under små 200 kg ind på en gang (i min boks på 8 kvm - i en større boks endnu mere) - men det er bare min holdning til det :)

Anna og Flicka - et broget makkerpar!

0
0
Svar på denne tråd

Tjaeh...
Forfatter: 
Dato:  29-09-2008 16:17

Når jeg starter en ny boks op, lægger jeg træpiller i bunden og 2 pakker spå¨ner oveni. Jeg synes det bliver for hårdt det andet.

Ellers gør jeg ca. som Anna.

Mvh. Line - stolt fuldblods rytter!

Fotografering tilbydes:LineFoto.dk
Flere ting købes og sælges - SADEL, BIL OG KAMERA TILBEHØR!

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider