Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Havre og tilskudsfoder
Forfatter: 
Dato:  22-03-2004 15:07
Jeg har nu et par dage siddet og tænkt over hvor meget havre man egentlig fodre til en hest i moderat arbejde?
Jeg er selv typen der helst fodre med fuldfoder, men på mange rideskoler i omegnen får hestene kun havre og/eller byg. -Hvis de er helige er der en smule melasse i.
Hvor meget får jeres heste pr. dag? og er det hel eller valset?

En anden ting, når jeres heste er på sommergræs, hvilket tilskudfoder giver i så? -Eller fortsætter i med den normale ration foder?
Mvh. Tine
Nu også med hjemmeside

Se den her!
0
0
Svar på denne tråd

Min hest får....
Forfatter: 
Dato:  22-03-2004 15:16
900 g hel havre
1,2 kg fase balancer
(så får den også 9 kg rigtig godt hø!!!!)

hest i let til moderat arbejde, 168 cm, DV, ca 600 kg.

Om sommeren blir rationen sat en smule ned - den går nemlig ikke på "fede" græs!

mvh Mette
0
0
Svar på denne tråd

Meget forskelligt.......
Forfatter: 
Dato:  22-03-2004 15:38
Min gamle vallak på 24 år fik ca. 5 kg havre/byg fordelt over 3 måltider, samt 5-6 kg. hø/wrap fordelt over 2 måltider. Så fik han selvfølgelig også vit./mineraltilskud.
Der ud over gik han om sommeren på den fold med mest græs, og fik sit normale foder ved siden af.
Holstenervallak på 171 og ca. 550 kg.

Min nuværende vallak får ca. 3-4 kg. havre/byg over 3 måltider + vit/minralttilskud. Samt 5-6 kg hø fordelt over 2 måltider. Og til sommer skal han starte på "slanke-folden", da han sidste sommer, hvor jeg købte ham, ankom til gården i en ret så sommerfed tilstand. Hvorvidt han skal skæres ned i foderration må vi se til den tid.
DV-vallak på 171 og ca. 600 kg.

Melasse er jeg meget glad for at de ikke bruger på "mit" opstaldningssted - kan ikke se hvad det "sukkerstads" skulle gøre godt for.

MVH Charlotte
0
0
Svar på denne tråd

Jeg tror
Forfatter: 
Dato:  22-03-2004 15:42
uden at have noget viden at have det i, at melasse er lavet til at få havre tilat se mere interessant ud.
Tak for jeres svar, flere udbedes...
Mvh. Tine
Nu også med hjemmeside

Se den her!
0
0
Svar på denne tråd

Jeg ville...
Forfatter: 
Dato:  22-03-2004 15:52
mene at den bedste fodring af hest i moderat arbejde om vinteren, er et godt tilskudsfoder blandet med hel havre, samt rigeligt med hø.
Et eksempel kunne være en hest på 400 kg der rides let 1 time dagligt: ca. 1 kg havre, blandet med ca. 1 kg tilskudsfoder/dag, og så iøvrigt 4-5 kg. godt hø, alt efter hesten (=forbrænding og alder).
Et godt tilskudsfoder er eks. en blanding af majs,solsikkeskrå, sukkerroemelasse, lucerne, hvedeklid, urter, hvidløg, soyabønner osv. - eller nærmere: et som dækker din hests behov for vitaminer og mineraler.
Fodring med hel havre er godt, idet hesten skal tygge længere tid og dermed opnår større spytproduktion samt den slider tænderne mere optimalt. Iøvrigt mister havren noget af dens kraft og energi når den valses. Den valsede havre er god for heste som ikke har et optimalt tandsæt, og ikke kan tygge den hele havre, eks. gamle heste.
Når hesten er på godt sommergræs hele døgnet, plejer jeg at sætte foderet ned til ca. det halve, alt efter hvor meget den rides. For at være sikker på at den ikke kommer i underskud af mineraler, sættes en mineralsten op på marken.
Så skulle din hest være dækket ind!
Mvh Rikke
PS: Jeg er ikke ekspert, så ret mig gerne hvis jeg har sagt noget forkert!
0
0
Svar på denne tråd

Melasse
Forfatter: 
Dato:  22-03-2004 16:46
....tilsættes til havren for at den ikke skal støve, desværre er der nogle der tilsætter så meget at det hele bliver en gang klister.

0
0
Svar på denne tråd

Min hest får...
Forfatter: 
Dato:  22-03-2004 17:55
pr måltid...
1½ kilo havre, knækket
2 håndfulde melasse
100 g Travo-E sport - (en gang dagligt)
Og klid med te (en kombuchasvamp, mod astma, virker super)
mvh. Henriette

------- :-) ;-D :-) ;-D ;-D :-) ;-D :-) -------

"Engang blev alting skabt af ingenting..."
0
0
Svar på denne tråd

mine får
Forfatter: 
Dato:  23-03-2004 13:02
hel havre, Raket, wrap og gulerødder.
Anja Brandt Nielsen
Oldenborgheste er de bedste, så prøv dem !
Pas på kattene i trafikken.
0
0
Svar på denne tråd

Min får
Forfatter: 
Dato:  23-03-2004 13:40
Dagligt:

3,5 kg byg/havre (50%/50%) frisk valset
2-3 kg lucerne (Dangrønt)
1,5 kg Fase Balancer
45 gr. hvidløg

Desværre får de ikke hø.

Da jeg talte med Brogården, sagde de at den var dækket ind med mineraler og vitaminer, når den fik den mængde Fase Balancer, som er tilskudfoder IKKE fuldfoder.

Hesten er 174, 4 år og arbejdes let til moderat.

Hilsen
Lotte

Vil du lære at dykke. Se her: www.nolimitsdiving.dk
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider