Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Hovbyld sprunget i kronranden
Forfatter: 
Dato:  18-09-2008 08:23

Ja som overskriften lyder har min dejlige hoppe redet sig en hovblyd fandt vi ud af i går, da den sprang oppe i kronranden.

Er der nogen der har erfaringer med dette, altså med at holde det rent, jeg vasker det i chlorhexidin shampoo 9 % opløsning 2 gange om dagen, det med chlorhexidin shampooen, var min træners mand der sagde jeg smulle det, han er dyrlæge.

Hvor lang tid har det ca taget jeres heste at komme sig over det, altså blive rengående igen? Hun kommer på fold som hun plejer, og så går jeg tur med hende.

Kom gerne med alle jeres erfaringer med hovbylder!

Hilsen Maria

Day-Light min nye stjerne, du er fantstisk

" Det er så svært at sige farvel,

så svært at gå sin vej

Men alle mine tanker vil altid følge dig"

Til min elskede Ridder

06.06.1998-10.07.2008

R.I.P

0
0
Svar på denne tråd

Sæbevand....
Forfatter: 
Dato:  18-09-2008 08:56

Jeg ville finde en blød opvaskebalje eller en spand med varmt sæbevand og sætte hoven deri et par gange om dagen i 20 minutter for at være sikker på at hele bylden kommer ud. Alternativt er jeg blevet anbefalet at putte varm sauerkraut i en pose og sætte hoven deri, men det var så til bylder, der endnu ikke var kommet ud. Men det lyder til at være nemmere at styre end en spand med vand, hvis hesten ikke er god til at stå med hoven i sådan en.

Hvor hurtigt de kommer over det er meget forskelligt. Jeg har haft en, der pludselig kunne have et hul i kronranden uden jeg havde opdaget noget var galt. Og for godt et år siden havde min nu 3års flere bylder. Bl.a to små i en baghov. Men selvom dyrlægen skar hul til dem var hun voldsomt halt i mange dage trods smertestillende. Og ud i kronranden ville det heller ikke. Den i forhoven kom hun hurtigt over, da dyrlægen havde været her.

0
0
Svar på denne tråd

DitteH
Forfatter: 
Dato:  18-09-2008 09:05

Tak for dit svar, jeg er bare lidt nærvøs for at sætte hendes hov i en spand, da hun vader rundt, og nemt bliver forskrækket.

Jeg overvejer lidt om man kan lave etomslag som man skifter hvert 5 min, i 30 min, som er dbbet i sæbevand. Nå, nu må vi se, jeg håber det går hurtigt over!

Hilsen Maria

så svært at gå sin vej

Til min elskede Ridder

06.06.1998-10.07.2008

R.I.P

0
0
Svar på denne tråd

Balje...
Forfatter: 
Dato:  18-09-2008 09:11

Jeg har en gammel opvaskebalje, der er meget blød, dvs kan holde til at blive trådt på, og det er nemmere at styre (og ikke helt så "farligt") end/som en spand. Men alligevel kommer de nemt til at vælte den. Man kan også få "støvler" til hesten til formålet, men vandet skal jo nok skiftes ret tit for at holde det varmt nok. Men ja måske pakke hoven i et vådt varmt håndklæde og så en pose over (men den bliver vel hurtigt trådt i stykker).

0
0
Svar på denne tråd

bummelumlum
Forfatter: 
Dato:  18-09-2008 10:58

Da min havde hovbyld - stod han helt stille med hoven i vandet - det nåede at blive koldt 2 gange... ingen problemer..

Næste dag - ville han absolut ikke finde sig i at have hoven i spanden... men da - var han så også rengående..

Moralen er - at måske vil din stå stille, når den finder ud at at det lindre... med hoven i vandet..

Sonja

0
0
Svar på denne tråd

Overskrift
Forfatter: 
Dato:  18-09-2008 11:12

Jeg prøvermed en balje efter arbejde. Tak for jeres gode råd.

Hilsen Maria

så svært at gå sin vej

Til min elskede Ridder

06.06.1998-10.07.2008

R.I.P

0
0
Svar på denne tråd

Da jeg troede...
Forfatter: 
Dato:  18-09-2008 12:36

... at det var en hovbyld Baloo havde, prøvede jeg også med iblødsætning - noget som resulterede i at jeg var lige så våd som hesten.

Så prøvede jeg med at trække en strømpe på hoven, og så bare gennemvæde den med sæbevandet hver halve minut. det virkede til at holde den våd af sæbevand, men det giver ikke den varme som en reel iblødsætning også giver.

Så købte jeg en iblødsætningsstøvle - og DET virkede. Selv hvis han gik lidt rundt i boksen blav vandet i støvlen - og skulle der skvulpe lidt op, kunne jeg bare fylde efter fra kanten.

GENIAL ting - hvis det altså havde været en hovbyld hesten havde

(bor du i nærheden af Næstved må du gerne låne den og prøve)

£isbeth & Baloo

All our dreams can come true, if we have the courage to pursue them.
(Walt Disney)

0
0
Svar på denne tråd

balje...
Forfatter: 
Dato:  18-09-2008 12:39

Jeg har før oplevet at små bylder kan komme ud i kronranden, uden der sker mere ved det. Har bare vasket stedet grundigt.

MEN til iblødsæting af futter:

Istedet for en balje, bruger jeg en alm sort foderspand som jeg har savet over med en fuksvans.

Sav den ca. midtpå, der "står" vandet højere end i en balje og de kan træde den vind og skæv uden den "spoinker" rundt. Den kan også bare rettes ud igen, hvis den blir alt for bulet.

Den er heller ikke "bred" at have mellem deres ben, men man skal lige lære at få dem til at ramme :)

"Det tar lang tid, at få en gammel ven"

Nu med 2 skønne trakehnere OG husmandssted ejer :)

0
0
Svar på denne tråd

Overskrift
Forfatter: 
Dato:  18-09-2008 14:07

Desvære bor jeg ikke i nærheden af næstved, jeg bor i Ballerup, men kan man ikke købe sådan en i blød støvle i de fleste hestebutikker? Nogen der har et link til hvor man kan købe dem?

Og hvad koster den?

Hvor længe skal hun have hoven i blød?

Det med spanden er også et godt råd, det vil jeg prøve!

Hilsen Maria

så svært at gå sin vej

Til min elskede Ridder

06.06.1998-10.07.2008

R.I.P

0
0
Svar på denne tråd

Jeg købte min...
Forfatter: 
Dato:  18-09-2008 22:44

.. i shires shop i næstved - men de kan jo nok også fås andre steder.

Den jeg købte var af denne type, og fungerede fint for os - med den kunne han gå lidt rundt i boksen uden at sjaske vand ud over det hele. Jeg gav 355 kr for den.

Jeg fik at vide at 2 eller 3 gange 20 minutter om dagen var passende - men om det også passer når bylden ER kommet ud ved jeg ikke.

£isbeth & Baloo

All our dreams can come true, if we have the courage to pursue them.
(Walt Disney)

0
0
Svar på denne tråd

hovbyld
Forfatter: 
Dato:  20-09-2008 19:54

Jeg har også en hest der i en lang periode havde den ene hovbyld efter den anden og hun ville bestemt ikke stå i en spand, balje eller andet. Så jeg gjorde simpelhen det at jeg tog 3-4 fryseposer af de store og lagde dem ind i hinanden så det blev en tyk pose. Så satte jeg hoven ned i posen og fyldte dem med varmt sæbevand og lukkede posen med en stribe gaffatape rundt om benet(ikke tape på selve benet, men rundt om posen. Så stod hun der i 20 min, mends jeg mugede ud, og hun kunne gå frem og tilbage på striglepladsen uden noget væltede. Nu har jeg snart gjordt det rigtig mange gange og det fungere rigtig godt.Man kan lægge et gammelt håndklæde på det område hun kan træde frem og tilbage, så slider de ikke hul på posen så nemt.Den sidste byld kom ud i kronranden, hvilke resulterede i at da det beskadige stykke var vokset sådan ca halvt ned på hoven, flækkede hun vandret på hoven. Det skal man selvfølgelig holde øje med og så bare håbe det vokser hurtigt ned så det kan skæres væk. Det har taget ca et halvt år for min før det var vokset ned.

Rina

Rina

0
0
Svar på denne tråd

Jeg har
Forfatter: 
Dato:  23-09-2008 08:17

brugt en høj boot til min hoppe, når hun har haft hovbylder

Hun er af den stressede type og hendes hove kunne man ikke sætte i vand på nogen måde..

I stedet har jeg denne BOOT.. Der kan hældes vand ned i , den er vandtæt---( den er i øvrigt til salg da hesten nu er solgt..)

se boot

Mvh

La Bianca.

Skimmeldyret som selv valgte sin ejer.

0
0
Svar på denne tråd

overskirft
Forfatter: 
Dato:  23-09-2008 09:04

Det med plasticpose og gaffatape har bare været super! Og et håndklæde på staldgange, så holder det jo paktisk! Tak for alle jeres rigitg gode råd! Smeden kommer i dag, og kigger på hende for at se hvordan det hele ser ud! Og om alt er kommet ud.

Hilsen Maria

så svært at gå sin vej

Til min elskede Ridder

06.06.1998-10.07.2008

R.I.P

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider