Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Loppefrøskaller... AD!
Forfatter: 
Dato:  13-09-2008 21:14

Jeg har købt loppefrøskaller til mine to heste og vil give dem sådan en udrensende kur over 30 dage. Mit problem er bare, at de ikke kan lide loppefrøskallerne.

Jeg fodre ikke hestene endnu, da de har masser af græs og hø ad lib. Men har så købt en rigtig lækker müslibla. samt noget melasse til at blande frøene op i (melassen er ikke flydende men fast). Men der skal store mængder müsli og melasse til, før at de ikke kan smage frøene. (ca. 1 liter melasse samt 1 liter müsli til 100 g loppefrøskaller) Der er jo energi i fodret, hvilket ikke lige var meningen. Da de i forvejen ingen problemer har med at holde huld (Læs: småfede)

De frø jeg har købt har en syntetisk lugt af æble, er det normalt eller er det tilsat??

men hvad gør i andre? Spiser jeres heste frøene uden at vrænge på mulen eller har i lige tippet, som kan hjælpe mig og mine muler med at få disse frø ned??

Venligst Stald Dalgaard

0
0
Svar på denne tråd

Man skal
Forfatter: 
Dato:  13-09-2008 23:06

næsten altid gå langsomt frem, når man tilvænner hesten noget nyt foder.

Både fordi, det skal man af hensyn til hestens tarmbakterier - og så også fordi heste (af samme grund?) nærmest har forgiftningsskræk

Så man starter den 1.dag med nogle ganske få loppefrø, dernæst en skefuld, så en ganske lille kop osv. - så vænner hesten sig til smagen og spiser det gerne i det andet foder (y)

Den gamle var forfærdelig kræsen med sådan noget, men det lykkedes hver gang efter denne metode ;-) (y)

0
0
Svar på denne tråd

fdsfdfsdf
Forfatter: 
Dato:  14-09-2008 09:57

Vores har bare fået en ske fuld morgen og aften, jeg syntes at det lyder af meget med 100 g.

Men som NinA siger start langsomt.

Så kan du prøve at tage en hestepærer, lægge den i en frysepose, derefter fylde op med vand.

Så vil du se når pæren er opløst, hvor meget sand der ligger i bunden af posen, men blir noget overrasket.

Der er nogle heste der kan have kg.vis sand i tarmene, og skal opereres, så det er fornuftigt med en kur i ny og næ. Hvis den går på jordfold, skal den have oftere.

Gode hilsner Fru Bach

Nu med hjemmeside

Stald Nickolos.dk

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  14-09-2008 11:05

På de loppefrøskaller jeg bruger står der på spanden at hesten skal have 50g daglig evt som en kur på 5-10 dage eller længere afhængig af hvor meget sand den har. Min får sit drysset oven på 2L opblødt Betfor så glider der ned.

The past is a ghost, the future is a dream and all we ever have is now

0
0
Svar på denne tråd

lllllll
Forfatter: 
Dato:  14-09-2008 12:08

Jeg har læst mig til, at hvis man giver loppefrøsskaller dagligt året rundt, så skal der ca. gives 50g men er det en udrensende kur så skal det være 100g i ca. en måned. Det er det udgangspunkt jeg har.

Det kan være, at en gang mash kunne lokke det i dem?

Venligst Stald Dalgaard

0
0
Svar på denne tråd

det er for meget
Forfatter: 
Dato:  14-09-2008 14:36

men det kommer da sikkert an på om du har en belgier som mig..

jeg gjorde det at jeg fordelte det over flere gange iløbet af dagen.

det med roepiller kan jeg ikke anbefale- det blir noget klisteret gele når der tilsættes vand- og det kan hestene sortere fra.

Lækker dunfarvet vallak sælges billigt,

se link:

www.dba.dk/asp/soegning/ detail.asp?annonceid=56503719

Sød og venlig børnepony sælges billigt, se link:

www.dba.dk/asp/soegning/ detail.asp?annonceid=56569943

0
0
Svar på denne tråd

Du kan osse
Forfatter: 
Dato:  14-09-2008 16:35

bare hælde vand eller lidt olie i foderet så sortere de det heller ikke fra.

For øjeblikket uden smart bemærkning!!

0
0
Svar på denne tråd

lllllll
Forfatter: 
Dato:  15-09-2008 11:08

Anbefalingerne de fleste steder lyder (folk der ved noget om det, producenter, dyrlæger osv)

Ved udrensning: 100 gram dagligt i 30 dage til heste på 500 kg.

Så jeg gør bare hvad jeg for besked på....

Derudover vil jeg lige sige, at det går meget bedre med at få loppefrøene i dem nu. De har vænnet sig til dem når de er blandet op i melasse samt müsli, så nu får de godt nok en mængde foder der ikke var meningen men tilgengæld for de deres loppefrøskaller og det skal kun stå på i 20-30 dage.

Så selv om det ikke helt var meningen, så synes jeg løsningen er ok. (dyrlægen har sagt god for den. Hun siger at de må heller få lidt melasse i en kortere periode hvis bare deres tarme bliver renset ud)

Tak for svar

Venligst Stald Dalgaard

0
0
Svar på denne tråd

Og det har
Forfatter: 
Dato:  15-09-2008 11:18

hun ret i - men du kan godt langsomt nedsætte mængden af melasse, nu de er ved at vænne sig til smagen :-)

0
0
Svar på denne tråd

Mash....
Forfatter: 
Dato:  15-09-2008 14:38

Jeg har god erfaring med at blande det i hans Mash.

Så glider det ned med velbehag.

Husk ektra vand i da begge dele suger meget.

Heidi

0
0
Svar på denne tråd

jeg har
Forfatter: 
Dato:  15-09-2008 22:23

prøvet at hælde æblejuice blandet med vand ned i foderet, fordi min hest heller ikke må få ret meget foder og heller ikke kan fordrage skallerne. Så glider de ned sammen med foderet. De virker og hjælper ham med at få sandet ud, så han SKAL bare have dem.

Det er helt rigtigt med 100 gr i en kur og 50 g som vedligehold.

Venlig hilsen Birthe

0
0
Svar på denne tråd

væske.
Forfatter: 
Dato:  16-09-2008 16:04

Nå i blander skallerne med væske i mash, betfor, juice osv. begynder skallerne så ikke at slime?

Venligst Stald Dalgaard

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider