Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Udkast til bekendtgørelse om hold af heste
Forfatter: 
Dato:  12-06-2001 08:19
Jeg opdagede lige dette udkast. Og da jeg ikke lige kunne se at andre har lavet et link til det, så ville jeg.

http://www.rideforbund.dk/drf/nyheder/bekendtg.html

Jeg har lige skimmet det igennem og mange af tingene kan virke helt naturlige, men det er nok nødvendigt at få alt skrevet ned i en lov. Og så synes jeg, at der er flere gode ting i udkastet.

hilsen jan
0
0
Svar på denne tråd

Re: Udkast til bekendtgørelse om hold af heste
Forfatter: 
Dato:  12-06-2001 09:17
Absolut bedre udkast end jeg havde regnet med :-)
Er helt enig i de fleste ting, dog fik jeg lidt sved på panden ved lofthøjder.... næsten Ingen gamle stalde overholder jo denne norm (dv på 1,80 = lofthøjde mindst 2,5 m.) men der er vel ikke andet for end vi må rive loftet af stalden så der bliver frit op til taget......
Og så har jeg lidt svært med den med at ungheste under 3 år stadig på stå i spiltov i op til 2 måneder i opdragelsesøjemed - her mangler jeg altså lidt forklaring - hvilken opdragelse giver det en unghest at stå opstaldet i spiltov????
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  12-06-2001 09:17
Tja, det lyder jo fint, flot og gennemtænkt af nogen, der befinder sig bag et skrivebord.

Hvis det bliver vedtaget, ryger min "tilladelse" til at holde hest og jeg tror, at mange skal gå tiggergang til banken for at få lov til at låne de penge, der skal bruges til ombygning af stalden.

Derudover vil mange rideskole gå nedenom og hjem efter 2005 for hvilke rideskole har råd til at have måske 25 elevheste opstaldet i boks?

Jeg synes, det lyder fint med diverse kurser, men hvad hjælper det, når det kun er obligatorisk for dem, der beskæftiger sig proffesionelt med heste? Det får jo ikke lille lotte uden på en mark i bedre form, eftersom hendes ejere ikke beskæftiger sig proffesionelt med heste.......

Vedr. elinstallationerne (stavet rigtigt?) så burde det da være noget enhver vidste i forvejen. Og jeg synes nok at staldhøjden og boksstørrelsen er lidt i overkanten. Selvfølgelig skal højden i stalden være over 2 meter (og gerne mere), men hvis man nu har shetlændere eller andre ponyer, er 2,2 måske lige i overkanten (eller det vil sige; jeg kender et par stykker, der vil sige sådan)?

Hvis man skal undgå helt at hesten skal ligge fast, skal den ud på marken og står uden indhegning. Enhver hest i enhver boks (uanset størrelsen) kan ligge så uheldigt at den ligger fast. Selvfølgelig bygger man ikke en boks ud af tremmer, for så beder man da om problemerne.

For at jeg kunne støtte ovenstående, så mangler jeg en beskrivelse af hvem, der skal overholde det (ryttere, hesteejere, selvfølgelig), men hvem skal sørge for vi overholder det? Der er faktisk ret mange ryttere, der ikke er i en klub (mig selv inkl. og jeg har da kun fået kendskab til dette herinde) eller på heste-nettet.dk.
Derudover ville jeg nok ikke blive så ovenud lykkelig, da det jo betyder at mange ikke længere kan holde hest, selvom de gør det godt og hesten ikke fejler noget fysisk eller psysisk (mig selv inkl. igen:-) ). Jeg tror et sådan forslag vil ramme de forkerte (dem, der allerede gør det godt) og dem som det virkelig skulle mønstres på, vil gå fri.

Jeg ville personligt falde for den paragraf indeholdende selskab til dyret (grundet hans dominerende adfærd og noget jeg vil karaterisere som ondskabsfuldhed overfor andre heste) og hans boksstørrelse. Hans boks er 3 x 5 meter, men det ville vist ikke være nok.

Nu har jeg brugt ordet selvfølgelig i ovenstående meget, men er godt klar over at hvad der er en selvfølgelighed for mig ikke er det for andre.
Og til dem, der har lyst til at angribe mig over at han står alene: Lad være med det inden I og jeres hest har været sammen med ham. Jeg ved, at heste er flokdyr og jeg er imod, at han står alene, men hverken hans personlighed, min økonomi eller tid opfordre til endnu et hestekøb. Så lad venligst være med at angribe mig før jeres hest har stået sammen med ham.

Er min fortolkning af forslaget forkert (og har jeg læst det forkert)?

MVH

Wivian - der ikke har noget bedre forslag til at komme uvidenhed og mishandling af heste til livs.

P.S Beklager evt. stavefejl. Jeg er ikke helt på toppen i dag :-)
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  12-06-2001 09:26
Glemte lige - 2 timer dagligt i motionsfold på mindst 400 m2 dette kommer altså an på hvad heste du har dig - Det ville være mere dyremishandling hvis min fuldblod på 1,65 i stg. kun kom ud på den måde, end det er hvis hans boks faktisk kun var 3x3 meter, men han var på græsfold hele dagen! Desværre ville foslaget gøre det første eksempel lovligt mens det næste (hvilket jeg vil mene er det bedste) ulovligt pga. boksstr.!
0
0
Svar på denne tråd

Re: hvor meget jord skal en hest have?
Forfatter: 
Dato:  12-06-2001 09:29
Nu når vi snakker om hestehold ovs.

Er der nogen, der ved hvor meget jord man skal have for at holde heste? Jeg har en meget stor drøm om at komme til at erhverve mit eget lille husmandsted med plads til et par heste, men hvor meget jord skal man så kigge efter (hestene skulle meget gerne stå i løsdrift)?

MVH

Wivian...
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  12-06-2001 09:39
Snakker vi 2 eller flere heste??? og hvilke heste???
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  12-06-2001 10:07
Lad os sige 2, men mulighed for flere om gerne være til stede.

Det kommer sikkert til at dreje sig om Welsh Cobs.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  12-06-2001 11:05
Nogen der ved, hvad der menes med, at "bokse til enkelt heste skal have et areal svarende til mindst 4 gange (hestens stangmål)2"???
Er det mon 4 gange stangmål i anden?

I så fald er det da egentligt rimeligt nok. En hest på 1,65 i stg. skal så have en boks på 3,3x3,3 m. Det er da ok. Så må min hests boks vist være stor nok. At der så nok ikke er helt højt nok til loftet er en helt anden sag. Men der burde da på en eller anden måde tages højde for, hvor lang tid, hesten tilbringer i boksen, selvom det selvfølgelig vil besværliggøre det hele en del.

Nanna
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  12-06-2001 11:06
"På steder, hvor der jævnligt sker udskiftning af hestene, bør hestene ikke kunne røre hinandens muler." !!! hvordan skal de så lære hinanden at kende ???

Dette er bare et af de dumme ting som er i denne bekendtgørelse, hvordan vil de praktisere det på feks. en rideskole eller på en hingstestation.

Der er mange gode med endnu flere ting som gør at 80 % af de opstaldningssteder som er i danmark ikke kan bruges mere.

jytte
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  12-06-2001 12:00
Hejsa wsg

Jeg ved ikke, hvad du mener med "skal"?

Men som tommelfingerregel vil jeg nok sige, at du skal bruge i hvert fald 1 tønde land pr. hest (1 tønde land=5516 kvm) - især hvis du vil basere hesteholdet på løsdrift - med vinter(jord!)fold og sommergræsning.

Så du skal nok regne med at kigge efter et sted med mindst 2-3 tønder land (hus, have og udbygninger optager jo også en del af jorden).

Jeg har engang læst om en gammel "regel", der anbefalede ca. 1/2 tønde land pr. hest - men efter at jeg nu i flere år har haft heste i løsdrift, så mener jeg, at det er for lidt.
Det er også bedre at købe lidt "for meget" jord end det omvendte ...
Bønderne er sq ikke altid nemme at overtale til at leje lidt jord ud :-(

Hej fra
Nina
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  12-06-2001 12:42

Jytte - jeg tror de tænker på smittefaren, hvis der er stor udskiftning af hestene.
Ved stor udskiftning - måske i konkurrencestalde - synes jeg at det er en god idé, der behøver hestene altså heller ikke lære hinanden at kende :-)

Hos islænderne bedækker de oftest i stod, med hingsten + mange hopper i samme fold. Der skal bare være een hest med herpesvirus eller kværke eller lign., så er der et problem. De fleste hesteejere er heldigvis ansvarsfulde, men risikoen er der principielt.

Hilsen KatrineH
0
0
Svar på denne tråd

Re: NinaL
Forfatter: 
Dato:  12-06-2001 13:33
Hej Nina.

Jeg mener bare engang, at have læst at der var et mindstekrav, når hestene skulle kunne leve af det, men det var sikkert "bare" en henstilling.

Jeg takker for svaret:-)

MVH

Wivian.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  12-06-2001 18:58
Det ser okay ud - men jeg synes der er alt for meget ævl om boksstørrelse og højder til loftet og så den med spiltovene.

Det er fint med lidt lovgivning om selskab og foldture. Har set en del heste blive ødelagt pga. manglende selskab og manglende fold.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  12-06-2001 21:29
hmm det med at hestene ikek må røre hinandens muler i en fx salgsstald. Hvorfor skal heste der endeer sådan et sted fratages al social kontakt.

Min hest er i en salgsstald, men han går da på fold sammen med en flok andre vallakker. Han står i en boks med kontakt til heste på begge sider. Han ville da ikek trives hvis han skulle nøjes med at gå 30min på fold om dagen fordi han ikek måtte være i kontakt med de andre, i stedet får han lov til at gå på fold i flere timer, da hestene kan gå sammen!
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  26-06-2001 08:59
Hej ,
Jeg ved ikke om du har fået svar. Men jeg kan se nogle fordele ved spiltov. Hvis det er en unghest, kan den lære at stå bundet ved at stå i spiltov. Ligeledes fik jeg at vide at min fuldblodsvallak, som kunne være lidt strid engang i mellem, ville have godt af at komme til at stå i spiltov ved siden af en hest som kunne sætte ham lidt på plads. Men ellers går jeg også ind for at heste ikke skal stå bundet hele tiden.

Hilsner
Anita
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  26-06-2001 09:02
Hej ,
Jeg ved ikke om du har fået svar. Men jeg kan se nogle fordele ved spiltov. Hvis det er en unghest, kan den lære at stå bundet ved at stå i spiltov. Ligeledes fik jeg at vide at min fuldblodsvallak, som kunne være lidt strid engang i mellem, ville have godt af at komme til at stå i spiltov ved siden af en hest som kunne sætte ham lidt på plads. Men ellers går jeg også ind for at heste ikke skal stå bundet hele tiden.

Hilsner
Anita
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider