|
|
| Klokker |
|
|
Hejsa,
er der nogen der kan belyse anvendelsen af klokker for mig? Og om det i det hele taget er nødvendigt og hvornår/hvorfor?
På forhånd mange tak.
Mvh
Betina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Derfor. |
|
|
Man anvender klokker f.eks hvis man har en hest som træder så meget ind under sig at den kan komme til at træde sig selv i ballen på forbenene. En sådan hest vil også som oftest træde forskoene af sig selv, hvis ikke klokkerne dækker for bagkanten af skoene, så hesten ikke kan træde på dem.
Min hest bruger ikke sko. Men jeg rider med klokker fordi han træder meget igennem med bagbenene og fordi han er lidt franskstillet på forbenene, så når han virkelig arbejder så rammer han nogen gange sig selv med inderkanten af hoven på indersiden af modsatte forben, så der er klokker + gamacher nødvendige for at tage af for slaget.
De fleste heste bruger kun klokker under ridning, men nogle enkelte som der er meget slemme til at træde sko af, kan blive nød til at gå med klokker konstant.
Knuz Mulle
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| træder sko af |
| Forfatter:  |
LeneG |
| Dato:  |
21-03-2004 11:46 |
|
Jeg kan tilslutte mig ovenstående.
Min hest har tidligere aldrig haft problemer af ovennævnte art. Men pludselig træder han nu sine forsko af næsten hver måned - både under ridning og på mark. På mark er risikoen størst, når overfladen er fedtet - som lige nu!
Jeg har haft den samme smed hele tiden. Smeden har forsøgt at løfte ham lidt i tåen på forskoene, men lige meget hjælper det. Min rideinstruktør mener, at han har fået bedre gang gennem det sidste års tid og mere indundergriben - men det burde bare ikke få konsekvenser mht. sko. Måske er det en overgangsfase, hvor hestens balance og bæring også spiller ind.
Nu går han med klokker både under ridning og på mark, og jeg synes, at det er træls. Jeg er også "bange" for, at skidt kan sidde på klokkerne og forårsage slitage og sår i koderne, som så kan udvikle sig til muk - som jeg ellers heldigvis heller aldrig har døjet med hos hestene herhjemme. 7-9-13
/Lene
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Og så kan de bruges som følgende |
Jeanie |
21-03-2004 11:52 |
|
- Til Travheste der lige skal have lidt mere vægt på benene , og de findes derfor i utallige afskygninger og vægt klasser. De anvendes for at få hestene til at løfte forbenene lidt mere blandt andet.
Og så bruges de på mudderfolde til skoede heste , da de på mudderfolde , har tendenser til , at træde mere frem med bagbenene grundet det glatte underlag , og man undgår derved at skoen trædes af , samt skader på hovballe.
Jeanie - Travfolk er fagfolk !!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hej for dem |
|
|
der bare skal bruge klokker for at beskytte ballen, så kan man få nogen der sidder neden om hoven og alså ikke slider nogen steder.
Nogen bruger kolkker til beskyttelse, andre bruger dem så hesten ikke træder sko af, og fx en del islænder bruger dem til vægt endten for løft, el. at hesten bliver mere takt sikker i fx tölt.
Line K. Jeppesen Stald Ankerly
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg har lige et spørsmål... |
Fallon |
21-03-2004 16:04 |
|
Nu hvor her er noget om klokker, har jeg lige dette spørsmål:
Hvis nu jeg gerne vil havde min hest skal løfte sine bagben mere kan alm. gummi klokker så hjælpe??
Hilsen Anne
*Har du et flot/godt hestenavn med N?*
*så skrive det enlig*
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ude hos os |
MiNiBlUe |
22-03-2004 11:59 |
|
er der en hest som går med klokker fordi den blev taget på fersk gerning i bevidst at hive skoen af.. Intelligente møgdyr:-D
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|