Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

hjælp, hans fortænder er næsten helt væk
Forfatter: 
Dato:  07-09-2008 19:58

Er der nogen der har noget erfaring... ?

vores gamle fuldblods/oldenborg vallak, kan ikke spise det korte græs på folden da hans fortænder faktisk er slidt helt op. Vi vidste godt at de var slidte men vi fik et helt chok da vi så hvor galt det nu står til. Han er stadig en glad og frisk hest, spiser ok af kryppen, langt græs går det også fint med og alt det hø han kan æde selvfølgelig.. men hvor bæger det hen ? og hvor slemt går det snart ? vil bare høre om nogen har sammen erfaring... ringer selvfølgelig til dyrlægen igen.... tak.

altid nysgerrig efter mere info.

0
0
Svar på denne tråd

kkkkkkkkkk
Forfatter: 
Dato:  07-09-2008 20:01

jeg går ud fra at den er krybbebider????

fjern muligheden for krybbebidning, så du undgår at den slider dem endnu mere væk

Jeg elsker Isabella Af Mindet mere end noget andet på denne jord

Hun er min stjerne, lyset i mit liv, og jeg vil aldrig leve uden hende.......!

www.hestegalleri.dk/html/ gal_visbil.asp?ID=27501&ipc=94848

0
0
Svar på denne tråd

ikke krybbebider
Forfatter: 
Dato:  07-09-2008 20:11

Han har ALDRIG været krybbe bider. problemet er han er gammel og de er slidt væk... 24 er vist en rimelig høj alder for en fuldblod, synes bare at det med de manglene tænder er uhyggeligt og har svært ved at se ham fortsætte flere år endnu... ?

altid nysgerrig efter mere info.

0
0
Svar på denne tråd

kkkkkkkkk
Forfatter: 
Dato:  07-09-2008 20:16

aaaaaarh okay ja så er han da godt oppe i årene :-D

men der er jo ikke så meget at gøre.. men kan jo desværre ikke få gebis til heste hi hi

men hvis græsset på folden er for kort til at han nemt kan få fat i det, ville jeg nok smide noget hø/wrap der ud så der er noget han nemt kan gå til

Jeg elsker Isabella Af Mindet mere end noget andet på denne jord

Hun er min stjerne, lyset i mit liv, og jeg vil aldrig leve uden hende.......!

www.hestegalleri.dk/html/ gal_visbil.asp?ID=27501&ipc=94848

0
0
Svar på denne tråd

gebis.....
Forfatter: 
Dato:  07-09-2008 21:04

Hvis man kan få opereret nye tænder på et menneske, kan man vel også på en hest! Dyr løsning, men nok den eneste hvis du med tiden skal undgå aflivning pga manglende tænder.

Ridelygter sælges, se præsentation

0
0
Svar på denne tråd

1234566
Forfatter: 
Dato:  08-09-2008 07:56

jeg har set noget ynre hestesom havde mistet fortænder af helt andre grunde. De havde det fint og funerede fint. Men selvfølgelig skal man lige tænke over at der, som du selv skriver, er problemer med det korte græs, hvorfor man sørge for grovfoder af anden vej, når græsset er blevet så kort.

Ellers er det nok en god ide at få tjekket hans tandsæt med jævne mellemrum. Resten af tandsættet skal jo så være i orden.

Tørt heste - wrap sælges

Foder og mineralanalyse bliver udført i september.

Vestsjælland.

0
0
Svar på denne tråd

xxxxxx
Forfatter: 
Dato:  08-09-2008 11:38

Min pluto fik sparket overmunden ud for mange år siden han er nu 22 år og det går fint dog supplere jeg med hø dagligt og 2-3 hestetandlæge besøg årligt. Hans undermundstænder er også godt nedslidt. Tandlægen siger heste sagtens kan leve uden tænder. Måske du skulle overveje et besøg af en sådan og få et par gode råd om tænder mv.

mvh

heidi

Part søges til lipizzanervallak i Smørum

Selskabspony tilbydes godt hjem mll 95-110 stg/vallak

Nihil intentanum

Felix vi ses igen min skat

0
0
Svar på denne tråd

køer kan
Forfatter: 
Dato:  08-09-2008 15:10

køer kan spise græs med kun et sæt tænder, min mini shetter kan også spise græs med gummerne. så de kan lære det.

men det jo en høj alder hesten har, så måske i skal overveje anden løsning i stedet for.

Med venlig hilsen

Lena

0
0
Svar på denne tråd

Så længe de resterne tænder
Forfatter: 
Dato:  12-09-2008 00:29
ikke er løse, og hesten har problemer med disse (få gerne tænderne efterset mindst en gang årligt), så anser jeg det ikke for et problem, hvis hesten ellers er frisk, og kan fordøje/udnytte sit øvrige foder.

Selvfølgelig skal du/I sørge for at tilpasse hans "krybbe-foder" efter hans behov, og de kære dyr kan sagtens leve i mange år uden fortænder.

Med ned gnavet græs på foldene, kan det være en god idé at tilbyde wrap/hø som alternativ.

Men igen! det vil være en god idé at få efterset gebisset, også for tandkroge som ofte vil forekomme, pga forkert slid da nogle af tænderne mangler, og dermed kan give en forkert tygge-bevægelse, samt forkert slid på de resterne tænder.

mvh
LGI

SÆLGES:

Nye Golden Dress Fløjlridebukser med knæskind, str. 90 (40)
Rambo Supreme Heavy, str. 160cm, brugt ca 14 dage

Jeg er født sådan! - Hvad er din undskyldning?

En god dag starter med et smil!
0
0
Svar på denne tråd

min hest
Forfatter: 
Dato:  12-09-2008 10:06

er 6 år gammel og har vel omkring 3 mm fortænder i overmunden, pga et spark som føl, han har udviklet en helt speciel teknik til at græsse og klare fint selv nedbidt/kort græs. Der er ikke pt ekstra hø/wrap på foldene, ikke meget græs men han stortrives.

mvh

Vipse

Miniaturehingst færdigkåret i DMHF og endvidere Årets oversize i Vest, tilbyder bedækning.

Kieffer Actionsadel 17" dressur alt fyld udskiftet sælges.

0
0
Svar på denne tråd

Ingen tænder
Forfatter: 
Dato:  12-09-2008 15:51

Min gamle fuldblod er 28 år og har de sidste par år næsten ingen tænder haft. Dyrlægen sagde for et par år siden at nu skulle jeg så småt indstille mig på at det gik den forkerte vej. Hans fortænder er slidt skæve og han mangler også nogle, men han græsser fint på det lange græs. Det korte duer ikke, så han får lov til at tage det lange. Med hans kindtænder er det straks værre. Dyrlægen sagde at når han ikke mere er i stand til at tygge hø, så går den ikke mere. En sidste udvej kan være at give hakkelse i stedet for hø, men grovfoder SKAl de have. De kan ikke nøjes med kraftfoder. Så indtil da fodrer jeg ham med opblødte roepiller, valset byg og majsflager (+ selvfølgelig vitaminer, udover hø/græs. Her i sommer har det været nødvendigt at fodre med kraftfoder også, da han ikke har kunnet indtage nok græs til at holde sig i god foderstand.

Så enden på denne fortælling må være at du sikkert har mange gode år foran dig med din gamle hest, når bare du tager hensyn til hans specielle behov for foder.

Held og lykke, og vi fortrænger tanken om den dag hvor vi desværre må sige farvel til vores gamle venner.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider