Min gamle fuldblod er 28 år og har de sidste par år næsten ingen tænder haft. Dyrlægen sagde for et par år siden at nu skulle jeg så småt indstille mig på at det gik den forkerte vej. Hans fortænder er slidt skæve og han mangler også nogle, men han græsser fint på det lange græs. Det korte duer ikke, så han får lov til at tage det lange. Med hans kindtænder er det straks værre. Dyrlægen sagde at når han ikke mere er i stand til at tygge hø, så går den ikke mere. En sidste udvej kan være at give hakkelse i stedet for hø, men grovfoder SKAl de have. De kan ikke nøjes med kraftfoder. Så indtil da fodrer jeg ham med opblødte roepiller, valset byg og majsflager (+ selvfølgelig vitaminer, udover hø/græs. Her i sommer har det været nødvendigt at fodre med kraftfoder også, da han ikke har kunnet indtage nok græs til at holde sig i god foderstand.
Så enden på denne fortælling må være at du sikkert har mange gode år foran dig med din gamle hest, når bare du tager hensyn til hans specielle behov for foder.
Held og lykke, og vi fortrænger tanken om den dag hvor vi desværre må sige farvel til vores gamle venner.