Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Hvorfor opbløde grøntpiller?
Forfatter: 
Dato:  20-03-2004 12:04
Jeg har lige købt grøntpiller.
Min hest kunne godt lide pillerne i tør stand, men da jeg prøvede at opbløde nogle, virkede det som om han synes det var det mest klamme jeg nogensinde havde serveret for ham. Samme reaktion havde jeg dog også i starten med Betfor, som han nu slubrer i sig med velbehag (stopper dog med Betfor, når sækken er tom). Det er nok bare en vanesag.
Det er meningen , at jeg vil give dem i en seperat kryppe, da jeg har massere af struktur i foderet i forvejen. Hvad gør I andre ?
Hvorfor er det lige det er en god ide at opbløde dem ? Kunne selvfølgelig godt forestille mig at de suger en del kropsvæske, som derved undgåes. Det virker ikke som om de skal ligge i varmt vand ret længe ? Bruger I koldt el. varmt vand. Hvor længe kan de tåle at ligge ?
0
0
Svar på denne tråd

opblødning af foder...
Forfatter: 
Dato:  20-03-2004 12:40
Med foder som betfor og grøntpiller der udvider sig så kraftigt ved væske, er det vigtigt at man opbløder dem FØR de kommer ned i maven... ellers ender man med en hest der er totalt stoppet til, fordi de udvider sig nede i hestens mave og tarm system.

Det er jo ikke fordi hesten ved at de udvider sig dernede, så den spiser gladeligt alt der bliver serveret og pludselig bliver det hele bare dobbelt så stort og så hænger man på den. Når det er opblødt i forvejen kan de vælge at lade være med at spise mere, når de er mætte.

Så hvis jeg var dig, ville jeg absolut ikke give dem i tør tilstand.

-miki-

Tjek min HJEMMESIDE hvor I kan læse om krybbebidning, vævning og mere HESTEVIDEN! Dertil mere om mig og hestene, sjove historier og stævneresultater!
0
0
Svar på denne tråd

Hejsa.....
Forfatter: 
Dato:  20-03-2004 12:54

De kan også sætte sig fast i spiserøret og give forstoppelse......

Hilsen Lyn

BREEDINGSTOCK: BEST NON SPOT
0
0
Svar på denne tråd

Jeg vil bare
Forfatter: 
Dato:  20-03-2004 17:29
lige tilføjer, at jeg har udfodret grønpiller i tør form, uden problemer. Har gjort det to vintrer i træk.

Derimod skal roepiller altid opblødes.

Bimboe

0
0
Svar på denne tråd

Jeg opbløder altid grønpiller.
Forfatter: 
Dato:  20-03-2004 18:03
Jeg tør ikke fodre med dem i tør form, især ikke når man ser hvor meget de udvider sig når der kommer kogende vand på!
Hilsen Christina.
0
0
Svar på denne tråd

Opblødt
Forfatter: 
Dato:  22-03-2004 12:24
Jeg foder også med grøntpiller og udfordre dem også opblødt selv om forhandleren siger at de godt kan udfoderes i tør tilstand.

Jeg udfodre dem med vand for at undgå spiserørsforstoppelse og fordi at de fylder mere i våd tilstand ;-)

Da de ikke er lige så store som roepiller burde de ikke give problemer med spiserørsforstoppelse men "better safe than sorry" og de burte helle ikke give st store problemer i mavesækken for de vokser ikke ligeså meget som roepiler.
Grøntpillerne vokser knapt til dobbelt størrelse, hvor roepilelr vokser til 4 dobbeltstørrrelse.

Jeg blander min piller op med vand i forholdet 1:2 og det giver en fin konsistens - kan det være hygge bruger jeg kogt vand i str.forholdet 1:2,5-3 så bliver det sådanne noget tyndt grød og så får han det lunkent (trækketid 5-10min). Normalt giver jeg det med koldt vand - så skal det trække ca. 20min. grøntpiller suger meget hurtigere vandet og går i opløsning, sammenlignet med roepillerne, derfor er de også nemmere at fodere med om sommeren da man sålede ikke skal frygte at det er begyndt at gære.

Ville aldrig lade det ltrække mere end et døgn - max!

Charlotte
0
0
Svar på denne tråd

det går fremad..
Forfatter: 
Dato:  22-03-2004 20:07
Nu har jeg i nogle dage givet ham 100 g (tørvægt) opblødt og det går fremad med at få det spist. Han synes stadig ikke det er det fedeste han har fået, men det er væk næste dag. Så det skal nok komme.
Tak for svarene. Hilsen Malene
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider