Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

HJÆLP OS!
Forfatter: 
Dato:  04-09-2008 21:13

Hej alle!

Håber I kan hjælpe mig og min veninde angående vores to hestes ubehagelig hudproblemer.(Det skal siges at begge heste står med lyserøde muler og min hest har 4 hvide sokker. Der er 4 heste ialt på marken og de to andre har begge mørke muler og står uden problemer.)

Det startede med at min venindens pony fik noget, som lignede en ordenligt solskoldning på mulen midt i august, og det undrede os lidt da vejret havde været dårligt med en masse regn og mørke skyer. Der gik så en uge eller to hvor det kun udviklede sig grimmere og det så smertefuldt ud hvis man rørte det. Nu er det så sket at min egen hest også har fået det og det har også udvilklet meget. Det sidder under mulen/munden, halvt inde i munden og på hendes koder på forbenene?

Kan det måske være muk?

Min veninde mener godt nok stadig at det er solskoldning da hun har hørt at heste med følsomme muler stadig kan blive ramt midt i september. Tror bare ikke på at hun bliver solskoldet i munden og under mulen.

Vær sød at hjælpe! Hun vil helst bare se tiden an, men synes jeg, at vi har gjort længe nok.

0
0
Svar på denne tråd

dr dyr
Forfatter: 
Dato:  04-09-2008 21:18

Dyrlæge dyrlæge dyrlæge! Det er hvad man gør det kan jo være svamp eller noget andet der skal medicin til... Mvh Natascha

Django er mit livs kærlighed!!!
0
0
Svar på denne tråd

congoeksem
Forfatter: 
Dato:  04-09-2008 21:22

populært kaldet dermatofilose kan angribe hud som er våd eller såbar f.eks af solskoldning. Det er en aggresiv form for muk som det kan være svært at få buk med.

Jeg kan anbefale virkon s efterfuldt af en salve mod "mudfever" kaldet muddy marvel.

Men er det bedste er stadig dyrlægen, da du kan risikere at din hest skal have binyrebarkhormon før det går væk.

0
0
Svar på denne tråd

Muk???
Forfatter: 
Dato:  04-09-2008 21:36

Kan det godt passe at nogle heste er mere følsomme for den, da min hest har det både i munden og på benene og hendes pony kun har det på mulen? Hendes fik det for omkring tre uger siden eller mere og det er gradvist blevet pænere.

0
0
Svar på denne tråd

Dyrlæge
Forfatter: 
Dato:  04-09-2008 21:46

Der skal dyrlæge til, og det skal afklares hvad årsagen er, så det kan blive behandlet. Lad være med at famle i blinde med alle mulige (og umulige!) husråd.

Det kan evt være fotosensibilitet.

Det lyder smertefuldt.

Rose 1

med

Aqua Z & Imagine

0
0
Svar på denne tråd

1234325432
Forfatter: 
Dato:  05-09-2008 10:04

Det lyder fuldstændig som fotosensibilitet, sikkert kommet fordi, at I har nogle giftige planter på folden. Måske engbrandbæger.

Det gør hesten mere følsom overfor solen, og der skal derfor kun meget lidt sol til, før end at hesten får forbrændinger på mulen. De hvide ben hæver op og bliver til kæmpe stolper, modsat de ben, der ikke er hvide.

Og selvfølgelig er det smertefuldt for hesten, når den har voldsomme forbrændinger på mulen.

Nina

0
0
Svar på denne tråd

Fotosensibilitet
Forfatter: 
Dato:  05-09-2008 19:50

Har du haft dyrlæge?

Det kunne være spændende at høre hans/hendes bud på, hvad det er- under alle omstændigheder må vi håbe, behandlingen hurtigt virker, en anden gang vil hesten helt sikkert sætte pris på en noget hurtigere reaktion.

Når jeg skrev "det lyder smertefuldt" var det med undren over, dyrlægen endnu ikke var tilkaldt.

Lucerne kan, udover giftige planter, også forårsage lysfølsomhed/fotosensibilitet. Hvis det er det, der er galt, er det meget vigtigt hesten kommer under hurtig behandling.

Rose 1

med

Aqua Z & Imagine

0
0
Svar på denne tråd

Jeg tilslutter mig koret...
Forfatter: 
Dato:  05-09-2008 20:44

.. der siger "dyrlæge NU"!

Man lader simpelthen ikke hen hest gå med en hudinfektion i mere end en uge, hvis infektionen ikke bedres med den behandling man selv giver - og det uanset om det er muk, solskoldning eller andet.

Det du beskriver lyder for mig mest som fotosensibilitet - som sandsynligvis kommer af giftige planter på folden. Lader I stå til, kan det meget vel ende med kroniske leverskader... Og på kort sigt er hver dag I lader stå til, en dag til med smerter for jeres heste!

£isbeth & Baloo

People are just about as happy as they make up their minds to be

(Abraham Lincoln)

0
0
Svar på denne tråd

folden
Forfatter: 
Dato:  05-09-2008 20:55

Ud og lede efter smørblomster / bidende ranunkel. Og fat i dyrlægen for at være helt sikker på årsag og behandling.

Solskoldning tror jeg ikke på.

Skal din veninde bestemme hvornår din hest skal have dyrlæge? "må hun en dag opleve verdens ledeste forkølelsessår mens lægen er på ferie".

:Pia

0
0
Svar på denne tråd

håber at
Forfatter: 
Dato:  05-09-2008 21:18

i allerede har haft dyrlægen ude. Hvis det er fotosensiilitet skal hestene straks ind! De må ikke udsættes for dagslys (altså heller ikke ud i regnvejr!). I kan evt lukke dem ud om natten, hvis de ikke er forfrosne typer. De må ikke få grønt (altså græs) før der er bedring. En blanding af babyzinksalve og vaseline er god på angrebne steder. Kan føje alsikekløver og bjørneklo til listen af planter i allerede er advaret mod, hvis der er tale om fotosensibilitet. Jo hurtigere indsats, jo bedre for hestene, det kan blive riiigtig slemt! Forvent fremover at få sartere muler/ben, virker som om heste bliver ekstra følsomme over for sol i almindelighed efter et slemt tilfælde...

God bedring!

Venlig hilsen Sarah

0
0
Svar på denne tråd

Opdateret version
Forfatter: 
Dato:  06-09-2008 16:01

Der er ingen farlige planter på marken. Hestene står opstaldet ved en landmand der selv har en masse heste og passer sine marker godt med gødning osv. Dette kan bla. være årsagen, da græsset er godt nedbidt.

Vi ringede til dyrlægen, der fortalte, at hestene havde nået ned til visse kemikalier fra undergrunden som så har givet et udslæt. Vi skulle flytte dem over til en "økologisk" mark, hvor vi skal smørre godt ind i pattesalve. Hvis det ikke er blevet bedre efter weekenden her, skal dyrlægen ud.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider