Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Beslag i forb. m. forb. dragtbrusk+spat
Forfatter: 
Dato:  02-09-2008 12:14

Hej med jer

Jeg er interesseret i at høre fra andre med heste der har spat eller forbenet dragtbrusk - eller måske endda begge dele. Min egen har begge dele.

Jeg vil gerne høre hvad I har af beslag på dem.

Det jeg har fået at vide vil være en god idé at ligge på ham er ringsko med gummiindlæg, og det er også planen at han skal have det på, men jeg ville også godt lige høre andres erfaringer og hvad jeres smede har at sige om beslag til disse to symptomer.

Hilsen LouiseN

0
0
Svar på denne tråd

lad smeden
Forfatter: 
Dato:  02-09-2008 14:04

Lad smeden se røntgenbillederne og lad ham/hende derefter tage beslutningen, ret ofte ved smeden langt mere om hvad der evt kan hjælpe hesten. Og har man en smed der er god til at samarbejde med dyrlægen, så er det helt perfekt hvis de to gider se billederne sammen, og derefter tage beslutningen.

Men når det er sagt, så kan jeg sige at min kammerat havde en hest med forbenet dragtbruske, ret slemt, hesten var halt. Den blev skoet med ringsko, ingen såler, og har derefter ikke været halt siden.

En god smed, med gode samarbejdsevner er alfa og omega.

Fotografering, webdesign og grafiske løsninger

www.ad-edition.dk

Se fotos fra Trakehner-begivenheder

og de fleste fynske hestebegivenheder.

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  02-09-2008 14:53

Min den ene mule har noget aktivitet i dragtbrusken på det ene forben. Smeden har i samarbejde med dyrlægen givet ham heartbar sko på forbenene uden såler. Planen er at se om aktiviten kan stoppes inden dragtbrusken forbener.

Vh

Camilla

0
0
Svar på denne tråd

Tak for de svar...
Forfatter: 
Dato:  04-09-2008 20:28

... der er kommet indtil nu. :-)

Jeg har lige hevet tråden lidt frem igen, i håb om at der er flere der har prøvet noget lignende.

Hilsen LouiseN

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  04-09-2008 22:51

Ringsko foran og ringsko med kiler bagtil.

Tørt heste - wrap sælges

Foder og mineralanalyse bliver udført i september.

Vestsjælland.

0
0
Svar på denne tråd

Pudsigt...
Forfatter: 
Dato:  05-09-2008 15:06

Jeg sad lige og kiggede efter om der var indlæg om netop dette emne

Jeg havde selv en ny smed ude til min gamle basse i tirsdags og han sagde med det samme at han havde forbenet dragtbrusk!

Jeg har gennem de 10 år jeg har haft bassen,haft flere smede som intet har nævnt noget om det!

Og jeg har aldrig selv tænkt over det eftersom han aldrig i de 10 år har været halt eller øm på nogen måde..

Smeden lagde alm sko på men mente at ringsko ville være det bedste.

Vi har aftalt at jeg kontakter ham igen om en 5 ugers tid og ser hvordan det går.. Bassen plejer normalt at bruge en str 3 i sko,men smeden klemte ham ned i en str 2!!

Det ser lidt underligt ud,men indtil videre er der ikke nogen tegn på halthed eller andet..

Dyrlægen var ude og vaccinere ham i dag og jeg spurgte hende til råds og hun sagde bla også det med sko størrelsen.

Håber ved gud ikke at han forsøger at fremkalde ømhed eller halthed kun for at lægge en ringsko på og derfor tjene flere penge for så får han godt nok sparket!

Min mening er at bassen sagtens kan gå med alm sko når han i 10 år har gået uden den mindste form for halthed eller andet..

Det var noget andet hvis han blev brugt til hårdere ridning samt stævne deltagelse,men det gør han nu ikke eftersom han er 20 år og på vej på pension.

Ejer af:

Oldenborg - Kasmir.

Fuldblods araber-OX - AC Taher Marah.

Kig ind på www.ac-arabians.dk (salg af ox,anglo og palomino).

R.I.P. Yucca pige.

0
0
Svar på denne tråd

Yucca....
Forfatter: 
Dato:  05-09-2008 15:46

Ja der kan man bare se.

Jeg har heller ikke kunnet mærke noget på min, men jeg har så heller ikke haft ham så længe, så jeg kender ham ikke så godt endnu.

Jeg havde dyrlæge ude forleden, da han skulle ledbehandles for spatten, og hun mærker så også på den forbende dragtbrusk og kan faktisk godt mærke at han ikke er helt så blød i det område som han burde være.

Jeg satser dog på at han skal have ringsko på, selvom han ikke viser videre tegn på nogle problemer, men for at aflaste ham, og sikre at der ikke bliver problemer med det.

Men jeg skal godt nok lige have fundet noget læsestof om alt det her.

Det bliver spændende at se hvordan det går med din ;-)

Det lyder dog lidt mærkeligt at han klemmer ham ned i en størrelse mindre end normalt.

Hilsen LouiseN

0
0
Svar på denne tråd

Louise..
Forfatter: 
Dato:  05-09-2008 19:25

Ja jeg synes også at det er lidt underligt at han blir skoet med en 2ér i stedet for en 3ér....

Håber da han får en 3ér på næste gang så han har en smule at vokse på....

Hvis det er du finder ud af mere,så må du da gerne sende mig en pb.....

Ejer af:

Oldenborg - Kasmir.

Fuldblods araber-OX - AC Taher Marah.

Kig ind på www.ac-arabians.dk (salg af ox,anglo og palomino).

R.I.P. Yucca pige.

0
0
Svar på denne tråd

små sko
Forfatter: 
Dato:  28-09-2008 09:07

Det lyder fuldstændig absurd. Min har i 3 år gået med ringsko og såler pga FD og smeden har netop sørget for at beskære og sko så hoven kunne udvide sig, faktisk er hans hov i grundformen blevet bredere med tiden selvom han havde kæmpe vinger inden som nu er borte. Ved FD er der jo netop et problem for hoven med at udvide sig sidelæns ved nedslaget og med små sko strammer det jo bare endnu mere.

Ud med den smed efter min mening.

:Pia

0
0
Svar på denne tråd

Bare lige
Forfatter: 
Dato:  28-09-2008 14:31

Bare lige en lille bemærkning...

Hvis ikke smedene har brugt samme "mærke" sko?? så behøver en str 2 ikke at være mindre end en str 3....

0
0
Svar på denne tråd

Forbenet dragtbrusk.
Forfatter: 
Dato:  30-09-2008 00:54

Min hest har desværre også FD.

Det blev opdaget ved handelsundersøgelsen.

Den forhenværende ejer fortalte, at den havde det engang på bagbenene, hvor den gik med alm. sko i et nummer større end den plejede i 7 uger, og så var det væk. Jeg vidste ikke, at det kunne forsvinde igen, men der var ikke noget at se på røgntenbillederne bagpå mere, men det var der så foran. Min smed lagde ringsko på, så nu er jeg spændt på hvad der sker...

Mvh. Susan.

Nu med krone og bølge...

0
0
Svar på denne tråd

egg-bar sko
Forfatter: 
Dato:  30-09-2008 22:04

Hey

min låne hest har også lidt forbenet dragtbrusk på begge forben, min dyrlæge og smed anbefalede mig at give hende egg-bar sko på og hun har da 7-9-13 ikke været halt siden...

problemet med disse sko er bare at de er ret nemme for hesten at træde af, så fortsætter det mener min smed også godt at vi kunne prøve med ringsko.

men hun går ret godt på egg-bar skoene

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider