Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

hjælp til 'utryg' pony.
Forfatter: 
Dato:  01-09-2008 21:59

Hej alle.

Jeg har lidt problemer med min ponyhoppe, jeg fik for 1 ½ år siden.

Da jeg fik hende hende var hun lettere sky, sparkede og bed alle.

Når men jeg har efterhånden vundet hendes tillid.

Men hver eneste gang nogen går forbi hende på staldgangen, lægger hun ører og snapper ud.

Når jeg har massør til hende, bliver jeg nød til at stå foran hende, og nusse hende på mulen for at massøren overhovedet må røre hende.

Vi troede hun sparkede udefter massøren fordi hun havde ondt, men andre dage siger hun slet ikke noget til at blive masseret de steder. Det ene tidspunkt kan hun stå og smaske og gabe, det næste øjeblik, snapper hun ud.

Men står jeg foran hende og nusser hende på mulen, kan hun sagtens komme til.

Hvis feks. en fremmede strigler hun, advarer hun og sparker ud, og bider. Ved mig er der intet.

Min massør har sagt at det ikke er fordi hun er ondskabsfuld hun gør det, for hun gør det jo ikke ligepludselig, men advarer.

Hun tror at hendes advarsler er blevet så hårde fordi de før er blevet overset.

Hvad skal jeg gøre ? Mange er bange for hende fordi hun lægger ører og bider. De siger hun er sur, men egentlig er hun bare bange og utryg..

Mvh. Tine

med dressurponyen Villiza Royal <3.

0
0
Svar på denne tråd

Forstår ikke
Forfatter: 
Dato:  02-09-2008 11:33

Hvorfor skulle hun sparke og bide nogle der står og nusser/strigler hende. Hun må da have ondt eller også har hun ondt i sindet....1

Den med at være utryg, den tror jeg altså ikke helt på, når hendes agresive adfærd kommer til udtryk midt i en handling. Det var noget andet, hvis hun lagde øre, når du hentede hende i boksen, eller når du begyndte at lægge saddel på, så virkede det mere korrekt.

Hun lyder i min verden, som en der er farlig at omgås.

Og hun ville nok have godt af lidt øvelser fra jorden, hvor hun finder ud af hvem der bestemmer.

Oldenborghingst født 12/5-06....Gorm Hauge af Dybendal/Buster kærgård.Sort(brun) med aftegn. Forv.stang 170.

½ Dartmoorvallak født 3/5-06....Roksi af Fæbæk/F1-Hoppe Brun forv. stang 128.

0
0
Svar på denne tråd

asjfwKFJS
Forfatter: 
Dato:  02-09-2008 13:22

Jeg tror vi misforstår hinanden. Ingen må røre hende/ strigle og sådan hvis jeg ikke står og nusser hendes mule, elelrs bliver hun sur, men når jeg strigler osv er der intet.

Hvilke øvelser kan jeg træne med hende ?

Mvh. Tine

0
0
Svar på denne tråd

Miljøet.
Forfatter: 
Dato:  02-09-2008 18:39

Måske er det miljø baseret, at din hest bare ikke trives hvor den står.

Min var på samme måde da jeg fik hende hjem. Valgte at flytte hende og vupti, hun blev en anden hest. Hun trives ganskel enkelt ikke i store stalde med mange heste og mennesker.

0
0
Svar på denne tråd

villiza
Forfatter: 
Dato:  02-09-2008 18:46

Det kan faktisk godt være.. For det er kun på stalden hun er sådan ?

Mvh. Tine

0
0
Svar på denne tråd

go bider
Forfatter: 
Dato:  03-09-2008 14:40

jeg ved ikke om det vil virke, men måske kan hun bestikkes.

hvis du har nogle søde stald kammerater :)

prøv at sætte en spand go bider af en eller anden art ved hendes boks, be folk om at gi hende en go bid hver gang de går forbi (det skal nok være små og forskellige go bider).

men det kræver nok at det er en mad glad hest :)

det kan være at hun får tillid til de andre i stalden og synes de er alletiders.

jeg ved ikke om det virker, men det er da et bud værd :D

0
0
Svar på denne tråd

Tine2288
Forfatter: 
Dato:  04-09-2008 08:54

Det du foreslår, er helt tosset.....

En hest,- der ikke respekterer mennesker, skal ikke bestikkes. Jeg kan lige se den hest om 3 uger, komme farende ud af boksen for at true sig til mad, hver gang der går nogen forbi. Så skal den i hvertfald ikke have godbiden, FØR den viser venlig interesse. Altså så det bliver en belønning for god opførsel istedet for bestikkelse.

Vores pony lagde ørene, når vi kom med madspanden(det kunne ikke gå hurtigt nok), jeg blev bare stående med madspanden endtil hun undrene kiggede på mig, og nysgerrigt kom hen for bede om maden....Ja så fik hun den. Det tog en ugestid så var det sure fjæs overstået. Jeg skal ikke have en hest, der truer sig til ting, og slet ikke når der er børn tilstede....

Think Pink : Prøv at søge på nogle tråde under træning. Der vil du kunne få noget hjælp til diverse øvelser, der giver hesten tillid, til de ting der foregår. Jeg er ikke så god til det. Men det er der mange andre, der er her på HN.

Oldenborghingst født 12/5-06....Gorm Hauge af Dybendal/Buster kærgård.Sort(brun) med aftegn. Forv.stang 170.

½ Dartmoorvallak født 3/5-06....Roksi af Fæbæk/F1-Hoppe Brun forv. stang 128.

0
0
Svar på denne tråd

fdfsdfsdfsdf
Forfatter: 
Dato:  04-09-2008 09:35

Du kan evt. prøve healing, eller få en ud at "tale" med hesten, der er sikkert sket noget i fortiden. jeg har selv haft gode oplevelser med healing.

Gode hilsner Fru Bach

Nu med hjemmeside

Stald Nickolos.dk

0
0
Svar på denne tråd

mit hoppedyr
Forfatter: 
Dato:  04-09-2008 14:33

Ja jeg har et hoppedyr der lyder lidt ala din, dog kun i mildere grad... Hun kan bare ikke lide ret mange mennesker, mig er der aldrig noget med, men andre kan hun godt lægge øre af når de går forbi på staldgangen, eller nappe ud efter, tror ikke hun gør det for at ramme, men for at fortælle at hun ønsker at være i fred i sin boks. Boksen deles kun med mig og går der andre der ind går hun hen i hjørnet og surmuler. Hun sparker heldigvis ikke ud, men viser tydeligt hvad hun gider og hvad hun IKKE gider. Jeg synes det gælder om at prøve at forstå hesten. Hvordan du præcist skal gribe det an er svært at sige når man ikke kender hesten, men horsemanship træning ville klart være en mulighed, så kan du få forklaret hesten at det er dig og ikke den der er føren i jeres forhold. Hos mig har jeg det nu sådan, at ønsker mit hoppedyr ikke at der skal være andre i boksen hos hende, så er det helt okay! Når kæresten vil være sød og strigle og hun vender rundt, lægger ører og viser fra, så må han acceptere at han skal gå ud af boksen, det samme må vores opstaldere.

Cessel-dyret er fantastisk! <3

STALD BRATTENSBORG

Fyldt med heste-tosse-tøse ...

0
0
Svar på denne tråd

villiza
Forfatter: 
Dato:  04-09-2008 21:22

Tusinde tak for alle jeres svar :D

Jeg er efterhånden nok ved at beslutte at flytte hende, da hun virker stresset. Før var hun vandt til at stå i en mørk boks.

Men i må meget gerne komme med flere erfarringer :D

Mvh. Tine

0
0
Svar på denne tråd

0000000
Forfatter: 
Dato:  04-09-2008 21:38

Jeg er helt enig med mir at en hest skal vide hvem der bestemmer og en hest der har respekt stoler mere på sin herre og bliver derved mere tryg.Samtidig med at du viser hesten hesten hvem der bestemmer skal du selvfølgelig også respektere hesten. Gensidig respekt og venskab giver det bedste team. Mvh Ann

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider