Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

hvad kan det være??
Forfatter: 
Dato:  29-08-2008 14:25

Hej

Jeg har en 7 års fjordvallak der er sporty af bygning. Passet med smed.

For ca. 3 uger siden da jeg tog ham ind fra folden (han står på døgnfold) lå jeg godt mærke til at han gik meget langsomt. Da han kom ind i stalden rystede han v. kryds samt ned af lårene.

Jeg lå derfor tæppe på ham. Troede det var fordi der havde regnet meget og at han derfor frøs, men han ville hverken spise eller drikke. På daværende tidspunkt var hans TP 39,1.

Jeg tilkaldte selvf. dyrlægen, som mente han havde nyreslag. Der blev derfor ord. boksro, smertestillende pulver (Finadyne) i 5 dage, han skulle have dækken på for at varme musklerne. Efter nogle dage måtte jeg trække lidt med ham.

Dette gik fint weekenden over, men søndag aften da jeg skulle trække med ham var det også gået i forbenene.

Hesten kunne knap nok gå. Jeg ringede derfor efter dyrlægen igen, som kom ud og kiggede på hesten (det var en anden dyrlæge der kom). Han mente ikke det var nyreslag, men mulígvis forfangenhed. Dette afslog han dog fordi hesten ikke er overvægtig, ej heller har fået meget at spise. I stedet ord. han at hesten kunne komme ud på en lille fold alene samt mere Finadyne til 3 dage. Efter dette var brugt skulle jeg lade hesten stå indtil mandagen efter for at se om der kom flere/andre sympt.

I mandags ringer jeg så til dyrlægen igen for at sige at min hest stadig har meget ondt. Han mener fortsat vi bare skal lade hesten stå 1 uges tid for at se om der kommer andre sympt.

Dette går jeg egentligt med til, men igår da jeg har hesten inde til fodring kan jeg se han stadig har meget ondt. Jeg tager derfor den beslutning at ringe til en 3. dyrlæge.

Denne i dag været og se til hesten. Han har taget blodprøver for at se om de kan vise noget, men var ret sikker på at hesten er forfangen. Dvs. at min hest har gået i næsten 3 uger og haft ondt og det eneste der er blevet gjort er smerterstillende i sammenlagt 8 dage. Grunden til dyrlægen tror han er forfangen er at han kan se hesten aflaster forbenene samt at han viser tegn på smerte når han klemmer med en tang indvendigt i hoven. Han mener at rystelserne i kryds og baglår er kommet fordi hesten kraftigt har aflastet forben.

Indtil videre afventer jeg svar på bl. pr. Hesten er nu sat på smertestillende igen (Equipalazone). Dette skal han have i 7 dage. Efter weekenden skal jeg igen kontakte dyrlægen mhp. hestens status. Der skal evt. i næste uge tages røntgenbilleder af forben for at se om hovbenet er drejet.

Mit spørgsmål er om nogle er jer har oplevet lignende symptomer? Og måske en venlig sjæl vil forklare hvad forfangenhed er og hvorfor det kommer? Jeg har altid troet en hest blev forfangen hvis den fik for meget at spise. Men hvordan kan en hest, der absolut ikke er overvægtig (snarere for tynd) blive forfangen? Og hvorfor mon han i starten har haft feber?

Hvordan er prognosen mht. ridning osv. hvis det er forfangenhed? Hesten er jo immervæk kun 7 år

Med Venlig Hilsen

Pernille

Loke Elmelund eft. Ørjar/Pikant Halsnæs

og

Mosegårdens Frøken F eft. Trollfin/Golf Gudenå

0
0
Svar på denne tråd

forfangenhed
Forfatter: 
Dato:  29-08-2008 15:22

kan også komme hvis græsset er meget nedbidt da det så indeholder flere sukkerstoffer og det er dem som gør nogle heste forfangne. Vores pony er helt fit for fight efter forfangenhed og kan sagtens rides, så hvis ikke hovbenet er drejet skulle der ikke være noget til hinder for at ride. Men en gang forfangen altid forfangen så du skal hele tiden være opmærksom på symptomer, tit kan du se det hvis du når du renser hove banker i sålen med hovrenseren er den øm trækker den benet til sig, eller hvis hesten "stritter" langt frem med forbenene når den går og står. Ærgeligt at der skulle gå så lang tid før der var en dyrlæge som fandt ud af det, og held og lykke med at få ham rask.

COOPER OX

SE HAM PÅ

araberhingst.dk

0
0
Svar på denne tråd

bummelum
Forfatter: 
Dato:  29-08-2008 15:41

Henra Cayenne totalvægt 1500 kg udlejes

Fremstilling af hjemmelavede sæber til hele kroppen- kig præs.

Paints er bedst i Quarter forklædning

Breeding stocks for life

Elsket eller hadet intet midt imellem

0
0
Svar på denne tråd

Åhh nej dog
Forfatter: 
Dato:  07-09-2008 19:48

Åhh nej den stakkels Loke..

Går det bedre med ham?

Knus fra Vinnie_M, stadig farmakonom stud.
.
Billedsmuk og ukompliceret fem års hoppe sælges
Lækker 16,5' Kentaur Athen sælges (monteret)
.
* Hp opdateret med tekst den 4. september 2008 *
0
0
Svar på denne tråd

Forgiftning
Forfatter: 
Dato:  07-09-2008 19:54

Kan det være forgiftning? Altså en giftig plante?

Har oplevet lign. symptomer, hvor levertal var forhøjede og hesten så faktisk kom sig uden man egentlig fandt den reelle årsag, men hvor man mente, det kunne være en giftig plante den havde spist.

Håber han snart bliver rask.

Hilsen Jannie

Hestebokse eller løsdrift. Store folde, tørt hele året. Græs hele året. Læskur. Eng. Alt inkl. kr. 1200.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider