Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Bedøvelse ved smed!
Forfatter: 
Dato:  29-08-2008 11:02

Hej Alle!

Jeg har desværre været nød til at få min hest bedøvet de sidste par gange hun har haft smed!

Men det er jo dyrt og man er afhængig af om dyrlægen/smeden er der til tiden!

Hvad gør du? - hvis din hest skal bedøves ved smedebesøg?

Må man/ kan man selv bedøve dem?

man kan jo nok købe noget også selv give en sprøjte - men synes det er lidt besværligt, når man skal ramme blodåren og rette dosering - og ved heller ikke om man må?

Jeg har hørt om Plexsil (tror jeg det hedder) som man kan sprøjte ind i munden på dem! men det skulle ikke virke lige godt på alle heste! Har du nogen erfaring?

Jeg venter på gode råd

0
0
Svar på denne tråd

Har hesten så meget
Forfatter: 
Dato:  29-08-2008 11:32

Angst er det meget tvivlsomt om plegacil virker.

Den ene gang jeg forsøgte med Smukke Ganger, vi var begyndt på en anden metode som gjorde angst, en føntørrer!!!!! gjorde det ham endnu mere angst.

Så efter den omgang ØVEDE vi bare .

Her betød det at jeg lagde en føntørre i stalden og den blev tændt HVER gang vi var i stalden sammen.

Morgen og aften.

I begyndelsen stod han og fnyste og havde det hvide godt fremme i sit blik, men vi fik løst det inden de 6 uger var gået om smeden kom igen.

Midt i forløbet kunne jeg bevære føntørren op ad hans ben uden noget.

Så træne og træne og træne det er vejen frem.

Illum

.

When the "snakes" stops hissing I must be slipping..

They are still hissing..

0
0
Svar på denne tråd

dyrlæge og smed
Forfatter: 
Dato:  29-08-2008 11:49

her aftaler de selv indbyrdes et tidspunkt hvor de begge kommer - dejlig nemt... (men det skyldes måske også at min dyrlæge bruger samme smed som jeg at de kan/vil dette, det ved jeg ikke)

Nu ved jeg ikke hvorfor din hest skal bedøves til smed, men de flste ting kan man som Illum skriver træne sig ud af...

www.erfagruppensyd.dk

Bedækning tilbydes ved Juniperlodge Jones i 2009

Sælges:
Hoppe f ´08 e. Michellino/Romancier

Hoppe f ´08 e. First Dance/Lauries Crusador xx

Romeo

Giv gerne et bud på de andre

0
0
Svar på denne tråd

sedalin
Forfatter: 
Dato:  29-08-2008 14:27

er et fantastisk middel der kan fås hos dyrlægen, som man sprøjter ind i munden på hesten (pasta) en ½ time før de kommer, og så er den helt rolig.

Det er bedøvelse på den "nemme"måde.

Christina Lund
0
0
Svar på denne tråd

Christina (vingummi)
Forfatter: 
Dato:  29-08-2008 14:53

Det ville være lækkert, hvis sedalin kunne være en løsning for min hest og jeg - det vil jeg snakke med dyrlægen om!

Problemet er det, at hun er begyndt at sætte bagbenene ned, når de sømmer og hvis smeden ikke slipper, så sparker hun ud.(og hun giver ikke op, selvom "mor" skælder ud)

Det har ikke været et voldsomt problem før, men det kommer muligvis af at hun af og til låser i bagknæene (derfor hun har behov for sko - ironisk nok!) også gør det måske lidt ondt i knæene, når de sømmer - men jeg ved ikke om det er det, det skyldes eller hun bare er lidt "Rød-hoppe" hidsig!

Hun er hvertfald ikke bange.......!

Vi træner også, men problemet er lidt svær at genskabe i en træningssituation! For normalt kan jeg sagtens rode/pille og banke på hendes baghove!

og smeden vil have hende bedøvet!

Men jeg håber, da at vi kan slippe for bedøvelsen igen på et tidspunkt!

tak for svar

Stine

0
0
Svar på denne tråd

Jeg har
Forfatter: 
Dato:  29-08-2008 15:09

gode erfaringer med plegacil. Min hoppe hænger oppe under taget hver gang smeden slår på armbolten, og ter sig fuld stændig ondsvag når han når til bagbenene. Vi har et par gange måtte sko hende af to omgange - forben en dag, bagben den næste, da det tog op mod 1½ for to ben!

Sidste gang fik hun en omgang plegacil, og det gik over al forventning. På en lille time havde hun fire nye sko på. Stod og småsvo mens jeg nussede hende og han arbejde. Smeden gik iøvrigt udenfor med armbolten :)

Bettina

- Med fjordhesten Eza Følsbjerg og plettede Knud

www.Stutteri Hjorthøj.dk

* Salg og opdræt af kvalitets fjordheste *

V/ Rikke og Flemming Hjorthøj

0
0
Svar på denne tråd

Tak for svar
Forfatter: 
Dato:  29-08-2008 17:42

jeg vil prøve mig lidt frem og se om sedalin eller plegacil gør hende tilpas søvning nok til at smeden kan arbejde ordentlig!

0
0
Svar på denne tråd

her har
Forfatter: 
Dato:  29-08-2008 22:16

vi de første gange fået dyrlægen ud og bedøve ( hoppe der smed sig baglæns, men var nok ikke rigtig angst, mere bange/usikker)-så prøvede vi nogle gange med plegecil,med god effekt, nu er vi nået til at 1 kg gulerøder under vejs distrehere damen så meget at hun står stille. Under vejs har jeg selvfølige trænet med hende ved at banke på sko og holde ben som smeden gør.

Hvis du tror at det er fordi din hest har ondt når de sømmer, kan det så ikke hjælpe at give hende noget smertestillende ved smedebesøg?

mvh Lisbet

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  30-08-2008 12:03

Jeg kendte en der havde en hest der kastede sig rundt og stejlede når den skulle beskæres, den gik uden sko. Plegesil virkede ikke på den de måtte have dyrlægen ud, men efterhånden som tiden gik skulle den kun bedøves når baghovene skulle beskæres og en skønne dag kunne den beskæres uden dyrlægebesøg, men det tog meget lang tid. Der er en hest i stalden nu som også bliver bedøvet men ved ikke hvorfor. Har ikke selv problemer med min egen den småsover uden bedøvelse.

The past is a ghost, the future is a dream and all we ever have is now

0
0
Svar på denne tråd

blue horse relax amino
Forfatter: 
Dato:  30-08-2008 12:58

nu, ved jeg ikke hvor slem din hest er hvis den ikke blive bedøvet. men nok ret så meget, vi har selv haft samme problem. men vi prøvede så Blue Horse relaxe amino. også give den en ordenlig tur da det. hvis du forstår. men det er os svært for dig, for hvis det ikke virker, og smeden er der. så skal i stå og vente på dyrlægen!

-
0
0
Svar på denne tråd

Kender problemet
Forfatter: 
Dato:  03-09-2008 08:49

Jeg har en Michellino-hoppe, der har alle de dårlige egenskaber, der går rygter om, at sådanne har.Det betyder også, at hun kan få nervesammenbrud over et halmstrå, der ligger på staldgangen.

Af samme grund var smeden meget begejstret, da jeg foreslog, at vi tog skoene af hende, og det fungerer rigtigt fint. Hun går rigtig godt uden sko, og hun har ikke haft behov for smed hele sommeren, da hun slider hovene lige tilpas ved at gå på græs og dressurbane.

Hun bliver stadig bedøvet, men behøver ikke så stor dosis mere.

Smeden aftaler selv et tidspunkt med dyrlægen.

Plegisil kan gøre at det bliver meget værre - især hvis hesten allerede er ophidset (og det er min jo altid!)

Jeg har prøvet at bruge Blue Horse Relax Amino under ridning og det havde absolut ingen effekt - heller ikke selvom jeg brugte det over en uge og satte dosis op.

Det er altså ikke alle heste, hvor man kan træne det nervøse sind væk.

0
0
Svar på denne tråd

Har du tjekket JG
Forfatter: 
Dato:  03-09-2008 08:58

Om din hoppe kan have gavn af magnesium ???

Virker tit positivt på nervøsitet....

Søg på magnesium her på HN og du vil kunne læse om noget positive forandringer hos nervøse heste.

Illum

.

When the "snakes" stops hissing I must be slipping..

They are still hissing..

0
0
Svar på denne tråd

Foretrækker dyrlægen
Forfatter: 
Dato:  03-09-2008 14:13

Som andre også nævner, er der forskel på om der er et fysisk problem hos hesten, eller det primært er adfærd. Hvis det er adfærd, tror jeg med fordel du kan prøve nogle af de præperater, som man kan give hesten selv. Mens min erfaring er, at det er vanskeligere, hvis der er et fysisk problem.

Min egen har staldkrampe og bliver bedøvet af dyrlægen. Det er blevet forsøgt med fx plegacil, men det har ikke nogen effekt på hans nerve/muskulatur-problem. Jeg er nu rigtig glad for min ordning - både smed og dyrlæge står der altid til aftalt tid og de kender hinanden, så det går hurtigt og smertefrit.

/ Nana

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider