Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Grønpiller, hvor mange?
Forfatter: 
Dato:  28-08-2008 21:22

Hej!

Hvor mange grønpille må en hest få pr.dag? Er der et maximum? Kan det sættes i stedet for alm. foder, som fx. en musliblanding el.lign?

Hilsen Pia

Har en sort hoppe med astma. Hun er tidligere rideskolehest fra Mattsson Rideskole.

Hun er smuk og fræk :)

0
0
Svar på denne tråd

grønpiller
Forfatter: 
Dato:  28-08-2008 22:13

Grønpiller kan godt "sættes i stedet for" müsliblanding.

Dog skal du huske så at give vitaminer/mineraler ved sidan af.

Det sammen med korn eller roepiller er en god blanding.

Om der er et max. på grønpiller ved jeg ikke - bare husk at blød dem op med vand.

Med Venlig Hilsen

Maria Nielsen

Se min hjemmeside her

0
0
Svar på denne tråd

bummelum
Forfatter: 
Dato:  28-08-2008 23:00

skal de blødes op inden en hest må få dem??? for der er da mange steder hvor det ikke lige sker? bla her hos os der gives de i pille form.

Hilsen Camilla.

nu student

ejer af den skønneste traver

og skønneste DV

0
0
Svar på denne tråd

i større mængder
Forfatter: 
Dato:  29-08-2008 00:08

de skal opblødes hvis de gives i større mængder.. kan ikke lige huske hvor mange det er de må få tørre pr måltid..

Har dog altid opblødt dem, da jeg giver dem sammen med roepiller..

Hilsen Signe og Stjerne guldklumpen Emma

0
0
Svar på denne tråd

opblødes
Forfatter: 
Dato:  29-08-2008 00:19

Husk på at hvis de ikke opblødes inden er det mavesyren der skal "opbløde" dem. Hvis de gives i større mængder er det jo så ensbetydende med store mængder mavesyre = øget risiko for mavesår. (så vidt jeg har fået det fortalt af foderekspert)

Mvh. Mette

0
0
Svar på denne tråd

Den største risiko
Forfatter: 
Dato:  29-08-2008 02:12

...er selvfølgelig spiserørsforstoppelse. At nogen vælger at give dem tørre forstår jeg simpelthen ikke!

Jeg mener at man må give max 100 gram pr måltid uden opblødning, større mængder SKAL opblødes og stå i blød et par timer mindst.

Min store vallak får grønpiller sammen med roepiller. Han får halvt af hver og har været oppe på 700 gram grønpiller om dagen. (+ 700 gram roepiller)

Det med mavesyren har jeg aldrig hørt!

Hilsen Christina

med

Madelaine af Nord-Als (Shet.)

& Kanoa. (FRB)

Giv din støtte til:

http://www.orangutang.dk

0
0
Svar på denne tråd

Min får
Forfatter: 
Dato:  29-08-2008 07:37

når han står inde en halv liter grønpiler opblødt i to liter vand. Det er lidt mere end anbefalingerne, men vil hellere være på den sikre side ;)

Han får det som et måltid når han kommer ind fra fold. Desuden er det vigtigt for ham at det bliver opløst godt, da han har stået med spiserørsforstoppelse to gange inden for kort tid(dog ikke pga grønpiller). Så pt. får han det med 2,5 liter vand og så bliver der helt kerne i. Simpelthen fordi jeg vil undgå forstoppelse. Og utroligt nok spiser hesten den "suppe" jeg har lavet til ham, men øv hvor han dog sviner :(

Camilse

De rigtige beslutninger er altid de svære beslutninger at tage.

De svære beslutninger er altid de vigtige at tage.

De vigtige beslutninger er altid de rigtige at tage.

Lukas, jeg savner dig

Camilse.dk ...

0
0
Svar på denne tråd

Så simpelt
Forfatter: 
Dato:  29-08-2008 13:37

Der er som sådan ikke et maks på hvor stor en mængde grønpiller man kan give - det er jo blot "græs". Men der skal gives vitaminer og mineraler derudover naturligvis.

Og de skal selvfølgelig blødes op. Det tager ved grønpiller ikke mere end 10 min - så det er da nemt og simpelt!

Tosset som de andre...

"The kid is having nightmares. Only happen at night - it's right there in the name..."

Gregory House

0
0
Svar på denne tråd

Grønpiller
Forfatter: 
Dato:  29-08-2008 13:47

Mine grønpiller er desværre ikke blødt op på 10 min. Måske er der forskel på dem?

Hilsen Christina

med

& Kanoa. (FRB)

Giv din støtte til:

0
0
Svar på denne tråd

istedet for hø
Forfatter: 
Dato:  29-08-2008 15:06

bare et spg, men kan man erstatte noget af wrappen med grøntpiller? Min bliver så nemt fed af wrappen, så vil gerne kunne give hende noget andet. Hun får i forvejen roepiller, så det kender hun. Selvom hun ikke er særlig glad for dem.

Nogen som kender FE for grøntpiller?

Hilsen

katarina

Mor til det dejligeste hjertebarn (HLHS)

Beatrice

Vores historie

www.duclos-julsdorf.dk

0
0
Svar på denne tråd

hvorfor ikke hø
Forfatter: 
Dato:  29-08-2008 15:22

Jeg forstår ikke hvorfor mange er så glade for det meget forarbejdede pillefoder. Grøntpiller og også andre pilleformer som udfodres i større mængder skal opblødes i vand,for at hestens fordøjelse ikke tager skade,men tyggetiden nedsættes samtidig, og dermed også spytproduktionen, som jo netop er vigtig for at mavesyreforholdet er i orden,godt hø,wrap og lucerne er altså det mest naturlige for heste at stå og gumle på,god byghalm kan supplere så hestens behov for træstof opfyldes. Jeg mener den der har mest glæde af pillefoderet er producenterne.

VH Brandtofte.

TIL SALG ER:

Ungheste efter Don juan/Ibibell,2 ÅRS HINGST

Don romantic/Ibibell,4 ÅRS / SOLGT

Heslegårds Rubin/Pari Ace Dane 3 ÅRS HOPPE

Noblemann/pari ace Dane,2 ÅRS HOPPE

Noblemann/pari ace Dane,1 Å ...

0
0
Svar på denne tråd

Brandtofte
Forfatter: 
Dato:  29-08-2008 15:52

måske det kunne tænkes at det ikke er alle der har mulighed for at anskaffe sig det i optimal kvalitet eller mængder, og derfor giver grøntpiller som suplement?

Camilse

De rigtige beslutninger er altid de svære beslutninger at tage.

De svære beslutninger er altid de vigtige at tage.

De vigtige beslutninger er altid de rigtige at tage.

Lukas, jeg savner dig

Camilse.dk ...

0
0
Svar på denne tråd

jeg må nok
Forfatter: 
Dato:  29-08-2008 23:43

tilstå- at mine roepiller til krikkedyerne vil jeg nødigt undvære! i pille form eller ej.

kunne faktisk sagtens se det for mig med opblødte grøntpiller oven i roepillerne for at give lidt ekstra og lidt smag.

gudesmuk Dun broget vallak, ca 120 i stg,3 år, tilredet, sælges billigt

dejlig sort ifolet alroundhoppe, ca 155 i stg,16 år, redet i både dresur, spring samt western,sælges billigt

skriv for mere info

0
0
Svar på denne tråd

Ikke i uanede mængder
Forfatter: 
Dato:  30-08-2008 00:08

Så får de for meget protein Har man givet for meget kan man lugte det på urinen.

Har aldrig hørt den om mavesyren før, hvorfor skulle der være forskel på produktionen af mavesyren ved grøntpiller i kontra så meget andet Jeg tror altså ikke vedkommende har haft baggrunden helt iorden for den udtaelse.

Grunden til at de skal opløses er fordi, de udvider sig når hesten får dem i munden og de bliver blandet med spyttet og det kan give spiserørsforstoppelse.

Herhjemme bruges de som et ekstra hyggeligt supplement om vinteren, eller hvis jeg ikke kan skaffe godt hø/wrap for at være sikker på de får deres proteinbehov dækket.

Mvh

Charlotte, der accepterer at andre har deres egen mening og går ind for kildekritik

0
0
Svar på denne tråd

lllllllll
Forfatter: 
Dato:  30-08-2008 21:20

Grønpiller kan sagtens erstatte müslifoder som andre skriver, du skal blot også give mineraler og vitaminer.

Jeg har to meget trivelige heste som jeg fodre således om vinteren

grønpiller

roepiller

lucerne

Travo e

blandes og gives som krybbefoder

derudover næsten hø ad libitum. Det fungere super og jeg skal stadig passe på deres trivelighed.

i forhold til mængde er det lidt svært. Men min oldenborghoppe får vel ca. 1 kg lucerne, 400 g roepiller og 400 g grønpiller før opblødning i døgnet. derudover ca. 10-15 kg hø. jeg vejer det ikke men det må ligge i det lag

Venligst Stald Dalgaard

0
0
Svar på denne tråd

Supplement
Forfatter: 
Dato:  30-08-2008 23:06

Jeg ser bestemt ikke grønpiller som en erstatning for hø/wrap - men det er et super supplement, og det giver noget vædske når hestene tages fra græs og ind på stald igen.

Hos os hed dagens rytme sidste år morgenfodring, ud på sparsomt græs med hø. Ind til en krybbe med grønpiller og en skive halm til tidsfordriv. Til aften fodring og en smule hø. Og så mere hø til natten.

Noget af det vigtige for hestemaven er jo at der er noget i den hele tiden - så synes grønpiller er et super "mellemmåltid"

Som ekstra plus konstaterede vi så sidste år at min halvgamle hyps optager næringen fra græspillerne nemmere fordi de er opblødte. Han så bedre ud end nogensinde huldmæssigt efter sidste vinter.

Tosset som de andre...

"The kid is having nightmares. Only happen at night - it's right there in the name..."

Gregory House

0
0
Svar på denne tråd

det må da prøves
Forfatter: 
Dato:  30-08-2008 23:56

de hersens grøntpiller.

God Ridehest, hoppe, sælges billigt, se link:

www.dba.dk/asp/soegning/ detail.asp?annonceid=55960158

Hoppeføl sælges,se link:

www.dba.dk/asp/soegning/ detail.asp?annonceid=56404681

0
0
Svar på denne tråd

Silotte
Forfatter: 
Dato:  31-08-2008 04:25

Jo, det er rigtigt at hesten ikke producerer nær så meget spyt (som indeholder enzymer der nedbryder mavesyren) når der fodres med grønpiller stedet for hø, som giver lang tyggetid.

Jo mere tyggetid, jo mindre mavesyre!

Grønpiller og andet krybbefoder er hurtigt spist, og derved får hesten ikke den tyggetid den skal bruge for at holde mavesyren nede.

Så i dette tilfælde var det dig der ikke havde din viden iorden.

Hilsen Christina

med

& Kanoa. (FRB)

Giv din støtte til:

0
0
Svar på denne tråd

Prøv at læse hvad jeg skriver
Forfatter: 
Dato:  31-08-2008 12:36

Christina

Mvh

Charlotte, der accepterer at andre har deres egen mening og går ind for kildekritik

0
0
Svar på denne tråd

Som jeg læser det
Forfatter: 
Dato:  31-08-2008 19:32

...Så skriver du at der ikke er forskel på grønpiller og andet foder i forbindelse med mavesyre.

Jeg går ud fra at det er brandtofte's indlæg du kommenterer?

Hilsen Christina

med

& Kanoa. (FRB)

Giv din støtte til:

0
0
Svar på denne tråd

Nej Christina
Forfatter: 
Dato:  31-08-2008 22:22

Det var Mette Dior's indlæg jeg kommenterede

Mvh

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  01-09-2008 12:09

Min diegivende hoppe får halvanden liter grønpiller opblødt i 5 liter vand. For at forlænge tyggetiden får hun derudover ca. et halvt kg snittet lucerne i.

Det er så 2-3 gange om dagen alt efter huld og vejr.

Grønpiller skal tildeles ligesom var det kraftfoder, da der ikke er meget tyggetid. Altså 0,4 kg. tørstof pr. 100 kg hest pr. fodring.

Dog er hestemaven på 10- 15 liter som jeg husker det så med grønpiller skal man nok ikke give max, når de er opblødt i vand.

Ville heller aldrig give grøn- og roepiller der ikke var opblødt.

Hilsner Janni

0
0
Svar på denne tråd

Silotte
Forfatter: 
Dato:  01-09-2008 12:38

Så undskylder jeg ærbødigst.

Hilsen Christina

med

& Kanoa. (FRB)

Giv din støtte til:

0
0
Svar på denne tråd

Christina, det er der ingen grund
Forfatter: 
Dato:  01-09-2008 14:10

til Jeg kunne jo bare allerede i første indlæg, havde skrevet hvem jeg refererede til, så havde der jo ikke været tvivl om det

Mvh

0
0
Svar på denne tråd

Blødes op?
Forfatter: 
Dato:  01-09-2008 21:54

Der hvor jeg står bliver de IKKE blødt op.... hmm.. er ikke særlig glad for dem (grønpiller), men pt. ikke valgfrit for hesteejere

Har en sort hoppe med astma. Hun er tidligere rideskolehest fra Mattsson Rideskole.

Hun er smuk og fræk :)

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  02-09-2008 09:17

jeg bruger også både grøntpiller og roepiller her hos mig.. og det bliver jeg ved med.. hestene er glade for dem.. og de ser fine ud

sælges. chihuahua tilbyder alvstjeneste.. broget og korthåret. 3 år 1600kr. hvid hoppe 153½ stg. 13 år. velredet. 17000kr.. afslag til rette hjem. og hurtig handel

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider