Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Fra sommergræs til jordfold
Forfatter: 
Dato:  28-08-2008 20:33

Hej

Min hest (5-årig frieser) skal flyttes om en månedes tid. Lige nu går han på sommergræs og får ikke andet end græs og stråfoder. Om en måned skal han flyttes til nyt opstaldningssted. Her er der ikke noget græs tilbage på foldene og de fodrer med wrap 2 gange dagligt og kraffoder 3 gange dagligt. Hvordan gør man lige det bedst. Jeg har tænkt mig at købe en sæk foder fra det nye sted og starte med nu, men har kun mulighed for at fodre ham 1 gang dagligt, så jeg kan altså ikke nå at trappe op til de 3 gange, som han vil få det nye sted, så er lidt i vildrede og hvor meget skal han egentlig have? Han skal gå dressur 3 gange ugentligt og så et par skovture. Lige nu er han en lille smule undervægtig.

Håber der er nogen som ka vejlede lidt :-)

0
0
Svar på denne tråd

Foderskift
Forfatter: 
Dato:  29-08-2008 13:30

Jeg vil mene at du sagtens kan tilvende din hest det nye foder, med kun fodring en gang dagligt i en måned. Umiddelbart vil jeg ikke mene at der skal tilvendes den nue wrap, når hesten allerede får græs og stråfoder.

Fodermængden kan jeg ikke hjælpe med, når jeg ikke kender foderet du vil købe, men brug evt. vejledningen på sækken og foder som til vedligeholdelse, da det burde være nok sammen med den nuværende adgang til græs. Dog vil jeg max tildele 1 kg dagligt alt efter foderblanding.

Håber det er forståeligt, ellers bare send mig en besked:)

Jordbrugsteknolog landbrug/hest - med vægt på hestevelfærd.

0
0
Svar på denne tråd

fra græs til stald
Forfatter: 
Dato:  29-08-2008 14:03

Hej

Jeg har udfordringen hvert år, da min hest ikke står på græs samme sted som vinteropstaldningen.

Jeg plejer at gøre sådan

På græs: fodrer 1 gange dagligt med X kg kraftfoder -

Han får ikke fuld dagsration, da han jo stadig får græsset ved siden af.

På stald: tager mængden kraftfoder og dividerer ud på 3 måltider, så han får 1/3 X kraftfoder pr måltid.

Det kører jeg så op til normal mængde i løbet af 1-2 uger alt afhængig af hvor meget arbejde min hest laver.

Hilsen

Anne

0
0
Svar på denne tråd

Tak for svar
Forfatter: 
Dato:  29-08-2008 17:08

Tusind tak for svar.

Har jeg forstået det rigtigt?

Nu: Fodermængde 1/3, 1 gang dagligt.

Om 14 dage: Fodermængde 2/3, fordelt på 3 måtider

Om 1 måned: Fodermængde 3/3, fordelt på 3 måltider.

0
0
Svar på denne tråd

fodermængde
Forfatter: 
Dato:  29-08-2008 17:18

Ja, jeg tror at du har forstået det rigtigt.

Den samlede mængde jeg giver nu, bliver fordelt på 3 måltider, som jeg så trapper op til normal "vintermængde" i løbet af en 14 dages tid.

dvs. Hvis han får 1½ liter til et måltid nu + døgngræs

Så vil han som start når han kommer på stald få ½ liter ved hvert måltid. og så trappes op derfra.

Håber det ikke gav for meget forvirring

Hilsen

Anne

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider