Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

wrappe korn
Forfatter: 
Dato:  28-08-2008 12:15

Hej.

Jeg ville lige høre jeres mening om en lille ting.

Jeg er blevet lovet halmen fra en usprøjtet vårbyg mark.

= masser af ukrudt (lige før det er 50-50).

Kornet er dog ikke vokset som bonden havde håbet på, og det har kun kort tid til at ændre sig, hvilket ikke er meget sansynligt.

Hvis han ikke høster, kan man så slå det hele af (som var det en eng), og så wrappe det til foder, eller presse det i baller og give som halm/hø ???

For de vil med garanti spise det, hvis jeg strør det i bunden, med alt det ukrudt/græs i.

Nogen der har nogle erfaringer, duer det fodermæssigt ???

Min hest er i forvejen vant til at få byg.

Og nej det er ikke for at undgå alm. god wrap og spare penge, for den gode wrap er allerede bestilt.

BIRGIT

Med mand, 2 børn og 4 heste.

små børn små problemer, store børn store problemer!

2 nympheparakitter med bur incl alt sælges for 500,-kr

0
0
Svar på denne tråd

wrappe korn
Forfatter: 
Dato:  28-08-2008 13:29

du vil sagtens kunne slå marken og lade det tørre og presse det. Dog skal det nok vendes et par gange nu når jorden er så våd og der er så meget grønt i! Jeg tror at de fleste kerne/aks vil falde af da kornet højst sandsynligt er meget modent på dette tidspunkt (vi høstede vores byg for 14 dage siden og der knækkede aks af).

Jeg ved ikke hvordan det vil blive som "wrap". Jeg vil nok være bange for at halmen vil komme til at mugne. Specielt når marken ikke er sprøjtet vil der være stor sandsynlighed for at der er svamp i nu når det er så vådt. For hvis man laver helsæd laver man det ca. i juni mens kornet stadig er grønt!

Jeg vil anbefale at lave det som "alm" halm. Bare sørg for at få det vendt så det er ordentligt tørt nu når der er så meget grønt i.

Jeg ved ikke hvordan det vil være som hestefoder. Men kan ikke se at det kan skade på nogen måde, når du bare vil bruge det som halm.

MVH
Dorthe
Ejer af to skønne Vizsla'er og en vidunderlig Travhest, og med en baby på vej, forventet ankomst 22/10-2008

Et dyr er et dyr
Og det skal man ikke lave om på!!
0
0
Svar på denne tråd

sådan noget
Forfatter: 
Dato:  28-08-2008 18:06

har vi lavet. Det var en bygmark med rajgræsudlæg, men pga tørken satte kornet ingen kerner, så det kunne ikke betale sig at høste det. Det blev skårlagt og lå i 3 dage hvor det blev vendt en enkelt gang og så preset og pakket ind. Hestene vil hellere have det end de vil have mit super hø.... Det dufter godt, lidt syrligt, er godt tørt og ser fint ud i ballerne.

Hvis jeg var dig ville jeg få det skårlagt i morgen og så vende det en gang om dagen indtil på søndag aften og så presse og wrappe søndag aften. De melder nemlig godt vejr fredag til søndag og det skal man udnytte på denne årstid.

Pøj pøj med projektet

Venlig Hilsen Mette

Billige kvalitets lucerneprodukter sælges, fra 2 kr/kg

Prima vinterbyghalm høst 2008 sælges, fra 75 øre/kg

se præsentationen

0
0
Svar på denne tråd

Wrappe korn
Forfatter: 
Dato:  28-08-2008 19:59

Jeg mener at det er det der kaldes helsæd. Det er der mange der fodrer med, feks Baunehøj ridecenter i Næstved.

Hilsen Christina

med

Madelaine af Nord-Als (Shet.)

& Kanoa. (FRB)

Giv din støtte til:

http://www.orangutang.dk

0
0
Svar på denne tråd

helsæd
Forfatter: 
Dato:  28-08-2008 20:20

Det hedder helsæd og jeg fodrer med det, hestene er helt tosset med det.

Jeg giver så ikke korn ved siden af, der er rigeligt i helsæden.

Men de kan godt blive lidt småfede hvis de får for meget.

-------------------------------

Modetøj og gallakjoler til små penge, hvor alle kan være med.

www.skindbjerg.com

0
0
Svar på denne tråd

Det kan man..
Forfatter: 
Dato:  28-08-2008 22:47

sagtens..

Man skal dog være opmærksom på at helsæd hurtigere bliver varm, så jeg ville kun bruge det når det er rigtig koldt..

Krone og Bølge - En selvfølge

Hesteklipning tilbydes omkring Århus og Brande, se præsentation for nærmere information..

0
0
Svar på denne tråd

1234566
Forfatter: 
Dato:  29-08-2008 18:11

Jeg ved ikke så fryteligt meget om det, men normalt insilerer man korn, mens det stadi er grønt(umodent).

Jeg har fra en hestekonsulet (og agronom), at helsædsinsilage ikke er så frygtelig godt for heste men det mere er beregnet for kreaturer. De nærmere detaljer kender jeg ikke.

Men kornet er jo modent nu, og hvilken betydning det må have for sate hestmaver, kan jeg godt være bekymret for, for slet ikke at tale om, hvad er det for noget ukrudt de står i marken?

Det koster jo at få det pakket ind i plastik. Jeg ville nok sige pas på grund af usikkerheden, men måske finde en ko bonde der måske vil være interesseret i at bruge det......

Tørt heste - wrap sælges

Foder og mineralanalyse bliver udført i september.

Vestsjælland.

0
0
Svar på denne tråd

hvis du
Forfatter: 
Dato:  29-08-2008 22:33

vil pakke det, så bliver det ikke wrap, men mere halm + ukrudt pakket i plastik. dvs det skal være helt tørt først... Når man wrapper skal der jo være noget sukker, som kan igang sættegæringsprocessen... Og det kommer der nok til at mangle, for planten har jo brugt sukkeret, til at producrer kerner...

Sagde Janne der nu også er kommet på facebook...

Medlem af klubben for brune heste med hvide pletter :)

Tak for en god debat i høflig tone :) :) :)

0
0
Svar på denne tråd

helsæd
Forfatter: 
Dato:  29-08-2008 22:37

Holbarheden er ikke så god. Det skal være temmelig koldt før det kan holde sig. Men hestene er glade for at spise det.

lena

Man bliver ikke større af at gøre andre mindre!!
0
0
Svar på denne tråd

Det skal du ikke
Forfatter: 
Dato:  30-08-2008 09:01

Jeg tror ikke det er en god ide. Byggen er moden og derfor er den hård og så kan hestene ikke udnytte den. Det er det samme som at fodre med hel byg, og det skal man ikke, det skal valses eller varmbehandles for at de kan tåle der.

Anne

Stutteri Hvedholm

>Avl af Pinto<

Padega har fået et brogede hingste føl

0
0
Svar på denne tråd

tusind tak
Forfatter: 
Dato:  02-09-2008 16:53

tusind tak for alle svarene.

jeg har valgt at anulere aftalen (heldigvis ikke min mark).

Jeg tog nemlig lige en tjekker på den, og kornene var meget små og hårde, og halm stråene var mere brune end gule, og nærmest mørnede når det blev mast lidt i fingrene.

Og det kan bestemt ikke være sundt for hypperne.

BIRGIT

Med mand, 2 børn og 4 heste.

små børn små problemer, store børn store problemer!

2 nympheparakitter med bur incl alt sælges for 500,-kr

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider