|
|
| Müsli-foder / foderplan |
|
|
Nu har jeg været ved at kigge lidt på forskellige müsliprodukter, både tilskud og fuldfoder (uden havre), og det er endnu ikke lykkedes mig at finde et müsli produkt, som i følge mit foderprogram kan dække mine heste helt ind, uden der så skal tilsættes yderligere vitamin og protein. Er det slet ikke muligt at finde et müsli-fuldfoder eller tilskudsfoder, som sammen med wrap og evt. roepiller rent faktisk kan dække hestene korrekt ind? Nu har jeg en kræsen pony, som ikke gider spise roepiller, soja og salvimin, så hvis ikke jeg kan finde et müslitilskud, må jeg som nu fortsætte med at blande lidt müsli i hendes nuværende foder så hun synes det er lidt mere lækkert.
Cessel-dyret er fantastisk! <3
STALD BRATTENSBORG Fyldt med heste-tosse-tøse ...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Gode müslier |
|
|
Nu ved jeg ikke, hvilket program du bruger, men jeg har gode erfaringer med følgende müslier i mit program. D&H fase balancer D&H icelandic power TM müsli kraft Equifirst basic omega
Mvh Mette, Macon & Luna Lille Hovgaard Hestepension vi har et par ledige bokse til efteråret
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| sundhest |
|
|
Bruger sundhest foderprogrammet og er rigtig glad for det. Har forsøgt mig med Equifirst basic omega, men den ville ikke kunne dække min pony ind uden der blev underskud af selen, lysin, kobber og protein. Jeg havde ellers håbet at det ville kunne lade sig gøre, men tror at løsningen bliver at hun må få 200 gr. Equifirst til "hygge" og så salvimin og roepiller, samt soja ud over. TM müsli special er hun oss ret vild med og det har hun fået sidste vinter i fordret, men også kun for at give den gode smag.  D&H har jeg ikke forsøgt med, men det vil jeg da prøve i aften. Tak for tippet. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| foderplan |
|
|
Det er også mit intryk, efter at have haft lommeregneren fremme, men jeg fandt ud af at, Classic fiber er et rigtigt godt produkt og godt sammensat ernæringsmæssigt, og man kan jo suplerer med lidt havre for energiens skyld. Så er den billigere løsning Energi start og linamix, hvis der mangler energi til det daglige arbejde, suplerer du også med havre her, det er et tilskudsfoder, som kan bruges alene med grovfoder til nøjsomme heste og ponyer. Ved blanding med havre 50-50 mener jeg at have regnet ud, Zink/cobber forholdet bliver 2,7 mg pr kg som er lidt i den lave ende af hvad minimum indhold pr kg helst skal være, men indenfor hvad er ok. Så kan du fodre rimeligt billigt i længden, og pony/hest være dækket ind.  Jeg har også skrevet en mail til Equifirst og spurgt hvorfor deres fuldfoder med omega 3 ikke kunne dække behovet for zink/cobber og selen, men fik bare et svar om at de da kunne lave mig en foderplan, men det er jo det man vil undgå ved at fodre med fuldfoder, at skulle tilsætte alverdens ting, som så måske forykker balancen på de andre vitaminer og mineraler i det forblandede foder.. Mvh Naja M
Hvad er sandhed, andet en en leven for en idee? Søren Kierkegaard
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| glemte noget |
|
|
Mangler du tyggetid eller protein, måske huld, så tilsæt gerne lucerne,enten sammen med havren eller alene med Energi start og linamixen, måske lidt raps olie, det kan de fleste hypper lide hvis den er for slank. Eller en lucerne med olie, så er den stadig godt dækket ind.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ingen havre |
|
|
Jeg vil meget gerne undgå havre i min foderplan, da hesten bestemt ikke mangler huld og energi er der rigeligt af, og vi er helst fri for alt der hedder stivelse. Derfor har jeg jo fodret udelukkende på wrap, roepiller, salvimin og soja, men damen vil i perioder slet ikke spise sin roegrød. Derfor ville jeg tilsætte et müslifoder, da hun altid synes det er lækkert... Det ville jo derfor være nemmest at kunne give müsli og wrap (+ evt. lidt roesgrød, da det jo er sundt og fylder godt), men som det ser ud med de fodertyper jeg har kunnet komme i tanke om skal der tilsættes ekstra vitamin og protein for at damen er dækket ind... Og så går det nemme ligesom af ideen... Men hva'? Der var ingen der sagde det skulle være nemt at dække hesten ind og samtidig have en glad hest!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Equifirst |
|
|
Bruger I de senest opdaterede værdier for basic omega. Jeg har netop lavet foderplan til min gamle varmblodshoppe, og hun er dækket HELT ind ved 10 kg wrap og 1250 g basic omega.
Mvh Mette, Macon & Luna Lille Hovgaard Hestepension vi har et par ledige bokse til efteråret
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tjekke... |
|
|
Det vil jeg da prøve at tjekke efter, kan man ikke finde værdierne her på nettet? Jeg har ikke tjekket efter om det ikke er de seneste værdier...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Foder specielt til dem:) |
|
|
Hejsa Der findes flere typer foder som er lavet specielt til ponyer/heste som er "nøjsomme", dvs. nemt bliver tykke. Jeg ved at brogaarden og cavalor laver noget müsli som er godt til den slags heste. Det er fuldfoder, så hvis du fodrer med det skal du kun bruge grovfoder derudover (hø/halm/wrap). Det er godt nok lidt dyrt, men hesten får en stor portion mad at gumle på. Dog kan jeg absolut bedst anbefale dig at du ændrer lidt på din foderstrategi, for hvis du har en nøjsom hest så er det ikke så godt at give den wrap. Wrap indeholder en masse energi i forhold til vægten, og hesten får derfor en masse energi uden at blive særlig mæt. Hvis du vil strække dit foder lidt så den ikke er sulten, er det bedste at give hø, for der får de rigtig meget mæthed i forhold til hvor meget energi der er i. Men det er selvfølgelig ikke sikkert at du har adgang til hø, det gør det jo lidt sværere at bruge det  Til gengæld kan jeg altså godt anbefale at du selv tilsætter dine vitaminer, da det er klart det billigste. Mine heste får havre, müsli og salvana vitaminer, og det koster langt under halvdelen af hvad jeg skulle give, hvis jeg købte et fuldfoder. For øvrigt så er grunden til at din hest ikke bliver dækket ordentligt ind jo nok, at du ikke giver den den anbefalede mængde af det givne müslifoder, når du selv laver dit eget "fodermix". Så skal du jo netop have fat i en blanding som indeholder mange vitaminer/mineraler i forhold til mætheden, og der er det jo at man har de rene vitaminer til at suplere med. Så jeg tror måske det er en lidt umulig opgave  Held og lykke med det! Mvh. Randi
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| foderplan |
|
|
Værdierne findes på www.unitron.dk for Equifirst foder. Equifirst basic omega 3 Zink 91 mg pr kg produkt kobber 18 mg pr kg produkt giver et Zink/kobber forhold på 5 (det skal helst være mellem 2,9-3.6) ifølge sundhest.dk Selen indholdet er 0,29 mg pr kg produkt jeg regnede på forholdet zink/cobber og selen, både i foderet og blandet med havre i forskellige forhold. jeg har en ridehest(hannoveraner)12 år og 2 shetlandspony vallakker 4 år, her hjemme og en travhest 26 år + 2 shetlænder hopper omkring 30 år og en på 9år i en lejet stald. derfor skal foderplanen være optimal til alle, det der var billigest og bedst var at fodre ridehesten med energi start/linamix eller olie, måske energi start/lucerne med olie, og suplerer med havre efter energi niveau og hø. ponyerne får så energi start og hø, de unge leger meget, så lucerne med olie til dem, hvis jeg ikke kan holde huld på dem til vinter. Jeg fodre ikke ponyerne med havre, pga stivelsesindholdet, det er ikke nødvendigt. Ifølge Equifirst er Energi start et tilskudsfoder man blander med havre, men kan sagtens bruges som tilskud uden havre til nøjsomme heste og ponyer, eller som vitamin mineral blanding, på sommergræs. mvh Naja M
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| anbefaling |
|
|
Jeg vil anbefale dig at komme til vores temaaften, omhandlende hestens ernæring. Her kan du få svar på en masse spørgsmål af vores agronom. Det er gratis at deltage. Temaaftenen løber af staben d. 080908 og det er gratis at deltage. Tilmelding nødvendig på www.stutterilacour.dk, hvor du kan læse mere.... mvh. Julie.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| anbefalet mængde |
|
|
Har regnet ud fra de anbefalede mængder og stadig var der mangel... Hø er desværre ikke en mulighed da ponyen er allergihest og ikke tåler støv, men kun lettere vådt wrap. Hun har fungeret rigtig fint før på wrap og roepiller, samt vitamin og mineral, men det er lidt surt at komme i stalden og se at hun ikke har spist sin mad. Derfor ville det være dejligt med et vitamin tilskud i form af müsli som jeg ved hun vil spise...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| tjekket equifirst |
|
|
Det er de rigtige værdier der er i mit foderprogram og selv med 800 gr. som er max jeg kan give min bette pony for ik at komme for højt op i foderenheder, så er hun stadig i underskud med protein, kobber, selen og lysin... Så jeg kan regne ud at jeg alligevel må give et ekstra tilskud af salvimin og soja...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| størrelse |
|
|
Skal måske lige sige at det er en lille pony araber/welsh på ca. 136 og 300 kg....
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Julie... |
|
|
der står ikke på din hjemmeside hvem der er foredragsholder om fodring. Vil du give navn? Karina
Vil du ride en tur i Køge Ås/Vallø skov(Lidemark siden) med mig og min hest, så jeg kan se om disse skove er noget for mig? Send en PB:o)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 1234567 |
|
|
Fase Balancer og Tjørnehøjs produkteer plejer at være nemme at afstemme. Ellers kan det være du slet ikke skal bruge et muesli produkt, Men selv blande. Grøn Salvimin, Travo eller BlueHors Feed Complex samt soyaskrå og roepiller kombineret med enpassende mængde godt grovfoder, er ofte mindst lige så godt.
Har du en hoppeplag der savner selskab, og har du plads til en mere i vinter, så skriv - Vestsjælland.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| nu.... |
|
|
Neizce: Det er sådan jeg fodrer hende nu, men problemet er at hun ikke bryder sig særlig meget om roepillerne, så derfor vil jeg gerne have blandet noget müsli ind i foderplanen så hun gider spise sit foder og ik bare lader det ligge i krybben.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| MiR ♥Stald Brattensborg♥ |
|
|
Har du prøvet betfor eller speedy beet istedet for almen roepiller? Min spiste heller ikke de normale, men speedy beet er han hel vild med.
Mvh. Tine Equi-work.com Jobportalen for hestefolket Vil du gerne klappe en hest en gang i ugen i Tåstrup området? Kontakt mig for mere info Wet wrap bandager sælges se præs
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| nej.... |
|
|
Vicky: Nej dem har jeg ik forsøgt mig med, men det ku da være jeg skulle prøve det, da jeg er ked af at skulle undvære roepillerne helt i hendes foderplan...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| allerede den |
|
|
første dag jeg gav speedy beet, viste han interesse, men nippede kun, men efter 3 dage, overfaldt han nærmest spanden;-)
Mvh. Tine Equi-work.com Jobportalen for hestefolket Vil du gerne klappe en hest en gang i ugen i Tåstrup området? Kontakt mig for mere info Wet wrap bandager sælges se præs
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|