Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Travo E vs. Salvimin Grøn
Forfatter: 
Dato:  13-08-2008 14:40

Jeg er så småt begyndt at overveje foderplaner til vinter. Jeg har shetlandsponyer, og goldhopperne kan sagtens klare sig med roepiller, lucerne og vitaminer/mineraler.

Hvilken af Travo E og Salvimin Grøn vil I anbefale og hvorfor?

Sjetmandspony - den var go' :-D
0
0
Svar på denne tråd

Jamen altså
Forfatter: 
Dato:  13-08-2008 14:40

De får selvfølgelig godt hø ad libitum også...!

Sjetmandspony - den var go' :-D
0
0
Svar på denne tråd

Vi bruger ....
Forfatter: 
Dato:  13-08-2008 15:18

... Travo E.

Vi har faktisk forsøgt med Salvimin Grøn, da det indeholder organisk bundne mineraler, som skulle være lettere for hestene at optage - men krædyrene vil ikke røre det med en ildtang :)

Travo'en spiser de derimod glad og gerne - også alene, så vi bruger det også som tilskud når de går på døgnfold.

Hilsen Sif

Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt

Husk DM for fjordheste den første weekend i september.

0
0
Svar på denne tråd

Salvimin Grøn
Forfatter: 
Dato:  13-08-2008 15:47

Jeg har lige købt foderprogram, så jeg selv er i stand til at lave foderplaner til vores heste.

Jeg nåede frem til, at vores heste er bedst tjent med Salvimin Grøn frem for Travo-E Sport - umiddelbart er hestene lige godt dækket ind med både Salvimin og Travo, men calcium/fosfor-forholdet og zinck/kobber-forholdet var bedre med Salviminen i mine foderplaner.

Jeg regner med at fodre med havre, Salvimin Grøn, kobber complex, roepiller, gulerødder, Eggersmann Naturmüsli og hø/wrap.

Mvh.

AnjaR

Don't ask what te world needs-

ask instead: What makes your heart sing?-

For what the world needs-

is people with hearts that sing!

0
0
Svar på denne tråd

Altså,
Forfatter: 
Dato:  13-08-2008 15:51

med mindre hestene ikke kan lide det..

Mvh.

AnjaR

0
0
Svar på denne tråd

tralala
Forfatter: 
Dato:  13-08-2008 20:29

Umildbart vil jeg stemme på Salvimin Grøn.. Det kan hestene bedst lide... Det er min erfaring...

Men da Travo E er billigere må ejg nok hellere klappe i og følge med...

Det er så nemt at sige hesten er fræk

0
0
Svar på denne tråd

Mine shettere...
Forfatter: 
Dato:  13-08-2008 20:43

... får Salvimin Grøn. De æder det gladeligt (ligesom alt andet ).

Her om sommeren får de det sammen med lucerne - til vinter når græsset er væk, skal de have roepiller også. Ja, og de får også hø selvfølgelig, både sommer og vinter.

mvh Stine

Avl af arabere og pintoarabere

http://www.sk-farm.dk

Føl fra 2008 sælges:
Pintoaraber hingsteføl - smukt broget, emne til ridning og avl!

Ox araber hoppeføl - super lækker!

Se hjemmesiden...

0
0
Svar på denne tråd

son AnjaR.
Forfatter: 
Dato:  13-08-2008 20:50

.. Jeg har også erfaret at Salviminen en nem at få til at passe til punkt og prikke i foderplaner i forhold til travoen. Har ellers været flittig travo-e bruger i flere år, men når det sidste er brugt skifter jeg til salviminen.

Ja travoen er billigere, men salviminen har tilgengæld en lavere dosering, så det går vist op i sidste ende....

Om de vil spise det? Det skal de....

Hilsen Susan

If you loves something, set it free.
If it comes back, it is yours forever.
If it doesn't, it never was your to begin with.

Fra filmen: "Et frækt tilbud"

0
0
Svar på denne tråd

Travo...
Forfatter: 
Dato:  13-08-2008 21:28

I mine foderplaner passer travo så meget bedre ind end salvimin. Jeg vælger så travo extra, som er med organisk bundne mineraler ligesom salvimin.

Mvh

Mette, Macon & Luna

Lille Hovgaard Hestepension

vi har et par ledige bokse til efteråret

0
0
Svar på denne tråd

vil I ikke tjekke....
Forfatter: 
Dato:  13-08-2008 22:18

Er der ikke nogen af jer der er gode til foder, som vil prøve at kigge på dette vitaminprodukt?

Det er jo noget billigere end både Salvimin Grøn og Travo E.

Mine heste spiser det gladeligt og det har de ikke gjort med Salvimin og de runde vitaminbolcher jeg prøvede sidste år...

Produktinformation:

Premium Mineral Basic er med ekstra højt indhold af vitaminer og mineraler, der sikre at hesten får alle de fornødne vitaminer og mineraler, næsten uanset hvilken foderration hesten bliver tildelt.

Premium Mineral Basic er målrettet mod heste i normal huld og kondition.

Indholdsgaranti

Calcium 13,5 % Fosfor 4,0 % Natrium 2,5 % Magnesium 3,0 %

Råvarer
Calciumcarbonat, monocalciumfosfat, hvedefodermel, betfor, hvedeklid, salt, lucerne, magnesiumoxyd, sojaolie, melasse og magnesiumfosfat.

Tilsætningsstoffer

Mg/kg
E-vitamin acetat 4500 E-vitamin alfa-tokoferol 4095 B1-vitamin 250 B2-vitamin 200 B6-vitamin 100 D-pantotensyre 526 Niacin 400 Betain anhydrat 1000 Folinsyre 117 Biotin 20 B12-vitamin 1,5 FE, jern(III) oxid 2500 Zn, zinkoxid 3000 Mn, mangan(III) oxid 2000 Cu, kobber(III) sulfat, pentahydrat 1000 Co, kobolt(III) sulfat, heptahydrat 10 I, Klaciumjodat vandfri 10 Se, natriumselenit 15 A-vitamin 400 ie/g D3-vitamin 70 ie/g

Brugsanvisning:
Heste i normal huld; 100-150g
Drægtige hopper; 150-200g
Diegivende hopper; 200-250g
Plage og føl; 100-150g
Lille pony; 50-100g
Større pony; 75-125g

Premium Mineral Basic blandes i hestens foder. Må kun anvendes til heste med indtil 26 gram pr. kg. af det daglige foder.

Emballage:
Plastspande á 9 kg.
Sække á 20 kg.

Opbevaring:
Tørt og tillukket

Holdbarhed:
6 måneder efter fremstillingsdato

MVH Anja

0
0
Svar på denne tråd

fdfsdfsdfsd
Forfatter: 
Dato:  13-08-2008 23:20

Vi brugte også Travo-E, hvorefter at vi gik over til Grøn Salvamin.

I skal bare være opmærksom på at begge produkter fik en kraftig prisstigning, her i foråret, så jeg er på udkig efter andre produkter, har overvejet evt. noget fra Heavens"kan ikke huske hvad det hedder, noget natur et eller andet" evt. det produkt, som Anja skriver om Premium Mineral Basic

Gode hilsner Fru Bach

Nu med hjemmeside

Stald Nickolos.dk

0
0
Svar på denne tråd

Det fra havens
Forfatter: 
Dato:  13-08-2008 23:32

hedder Havens urtemineral og lyder således. Det ville da være fint med en vurdering fra en uvildig ekspert her også!!

Har brugt det det seneste år og har været vildt imponeret over pels mm. Det er også superdrøjt i brug og jeg tror der virkelig er noget at spare + det er fyldt med urter...men men men kom nu i kloge hestenetbrugere - giv en vurdering.

Med rosmarin, bukkehornsfrø, lucerne og ægte pebermynteolie
Velsmagende hestemineral/vitaminblanding af meget høj biologisk kvalitet og optagelighed. Kompletterer og afbalancerer en kraftfoderration med en stor andel af korn. Er ligeledes velegnet til heste, der, f.eks. pga. af nøjsomhed, kun har behov for et rent mineral/vitamintilskud og er selvfølgelig uundværlig som
supplement til heste på græs, eller ved fodring med hø eller wraphø, der er af mindre god kvalitet eller høstet på arealer med mindre eller ingen tilførsel af handelsgødning.

Sammensætning:
Calcium (Ca) : 17,0 %
Phosphor (P) : 2,0 %
Ca/P forhold 8,5
Kalium (K) : 1,8 %
Magnesium (Mg) : 2,0 %
Natrium (Na) : 3,6 %

Tilsat pr. kg:
A vitamin : 400.000 IE
B1 vitamin : 50 mg
B2 vitamin : 80 mg
B6 vitamin : 35 mg
B12 vitamin : 250 mcg
C vitamin : 1.000 mg
D3 vitamin : 40.000 IE
E vitamin : 5.000 mg
K3 vitamin : 60 mg
Biotin : 5.500 mcg
Cholinchlorid : 1.500 mg
Niacin : 250 mg
Pantotensyre : 100 mg
Meso-Inositol: 80 mg
Folinsyre : 40 mg
Zink (Zn) : 3.500 mg
Jern (Fe): 4.500 mg
Mangan(Mn) : 1.600 mg
Kobber (Cu): 800 mg
Chrom (Cr): 30 mg
Selen (Se) : 15 mg
Iod (I): 6 mg
Cobalt (Co): 5 mg

Indholdstoffer: Foderkridt, lucerne, vitamin- og mineralforblanding, fodersalt, sojaskaller, rapsolie, rosmarin, bukkehornsfrø, pebermynteolie

Bemærk: HAVENS Urtemineral indeholder udelukkende coatede vitaminer og organisk bundne (chelaterede) spormineraler, hvilket sikrer fuld næringsværdi, lang holdbarhed og maksimal optagelighed. Produktet er IKKE tilsat kunstig farve, kunstig aroma
eller konserveringsmidler.

Pakning:
9 kg spand
20 kg sæk
HAVENS Urtemineral har følgende fordele:
  • Fuldt dækkende mineral- og vitamintilskud, der styrker ALLE hestens vitale livsfunktioner på een gang, herunder immunforsvar, luftveje, fordøjelse, muskler, skelet, nervesystem og reproduktionsevne.
  • Tilsat ekstra Vit. C, (naturlig antioxidant) idet nyere forskning har vist, at specielt heste i træning og konkurrence, samt ældre heste, kan have problemer med selv at danne tilstrækkeligt Vit. C. Tilførsel af Vit. C øger optagelsen af jern, forstærker effekten af andre antioxidanter og aktiverer hestens immunforsvar og modstandskraft imod sygdom på en naturlig måde.
  • Tilsat Meso-Inositol, der stimulerer hestens egenproduktion af lecitin, som er vigtig for optimal funktion af alle celler.
  • Tilsat ekstra Vit. E (naturlig antioxidant) - den vigtigste antioxidant i hestefoder. Vit. E øger frugtbarheden hos avlsheste, beskytter muskler og øvrige celler imod agressive frie radikaler, sikrer (gen)opbygning af muskel- og nerveceller og modvirker den negative effekt af intensiv træning og konkurrence, f.eks. muskelstivhed og hævede ben.
  • Højt indhold af spormineraler, specielt zink/kobberkomplekset, som virker forebyggende imod OCD. Er tillige tilsat chrom, der i kontrollerede forsøg med præstationsheste har vist sig at øge muskelmasse, udholdenhed og restitutionsevne markant.

Daglig mængde (500-600 kg hest):

Føl og plage:
    Drægtige hopper:
    Diegivende hopper:
    Sportsheste vedligehold:
    Sportsheste let/moderat arbejde:
    Sportsheste hårdt arbejde:
    150 g
    175 g
    200 g
    100 g
    150 g
    200 g

De angivne mængder er gældende i en foderplan, der IKKE i forvejen indeholder vitamin- og mineralberiget tilskuds- eller fuldfoder. Såfremt der fodres med tilskudseller fuldfoder, skal ovennævnte mængder reduceres i henhold til dette foders vitamin- og mineralindhold . For ponyer reduceres mængderne 20 - 50 %, alt efter vægt.
0
0
Svar på denne tråd

12345678
Forfatter: 
Dato:  14-08-2008 09:22

Til alm. vedligehold hos en voksen hest der får hø, roepiller og lucerne, burde 80 g Havens urtemineral være dækkende. Dog er calcium tallet noget højt, men hesten får nok fosfor, og calcium skyldes naturlig tilførsel, så det går nok.

Zink/kobber er dog i noget i ubalance, idet Zink tallet er noget højt. Ved tildeling af mere mineral, vil dette tal bedres en smule. Til gengæld vil forholdet mellem Ca og P forværres. Så helt godt er det ikke.

Det andet mineral - Premium - mangler der % sats af de enkelte mineraler. Hvem producerer det?

jeg lavede lige et hurtigt tjek på forskellige der kan bruges:

60 g Blue Hors Feed Complex - perfekt (tilfør dog en mindre mængde alm. salt.)

70 g Grøn Salvimin - fint, dog stadig med overvægt af calcium.

75 g EqD (Equidan) selenavite E - flydende vit/min - perfekt (tilfør dog en mindre mængde alm. salt.)

130 g Travo Extra med org. mineraler - rigtig fint, men stadig med en lille overvægt af calcium.

130 Travo E - samme som med Extra.

75 g Sure Limb fra Brogården - noget nær perfekt - kun en meget lille ubetydelig overvægt af calcium

Jeg har prøvet lidt med et af Pavo´s og Marstall Force, men det kan jeg slet ikke få til at passe flere steder, uanset mængde.

Har du en hoppeplag der savner selskab, og har du plads til en mere i vinter, så skriv - Vestsjælland.

0
0
Svar på denne tråd

Travo-ekstra
Forfatter: 
Dato:  14-08-2008 09:57

JEg bruger travo-ekstra til min traver. I hans foderplan får han roepiller, wrap, meget lidt majs, linamix og så travo-ekstra. salvanin grøn kan jeg ikke få til at passe. Det eneste der er i ubalance med travo er Ca/P forholdet. Som så vidt jeg kan se skyldes højt indhold af Ca i linamix.

Overvejer at skifte til havens urtemineral da det er det bedste alternativ og går næsten ligeså godt op som travo-ekstra.

MVH
Dorthe
Ejer af to skønne Vizsla'er og en vidunderlig Travhest, og med en baby på vej, forventet ankomst 22/10-2008

Et dyr er et dyr
Og det skal man ikke lave om på!!
0
0
Svar på denne tråd

Jeg havde faktisk
Forfatter: 
Dato:  14-08-2008 16:26

udset mig Havens Urtemineral at skulle fodre med den kommende vinter, men de tal jeg fik op på skærmen i mit foderprogram fik mig til at ombestemme mig - jeg kunne ikke få nogle ordentlige tal ang. calcium/fosfor-forholdet, zink/kobber-forholdet og så kom hestene i selenmangel - det lød ellers så godt og prisen er fin..

Derpå prøvede jeg med No. 1 Mineral og Horse Vital Plus fra Eggersmann, men resultatet var omtrent det samme, så det kan jeg heller ikke bruge til mine heste.

Så prøvede jeg med Blue Hors Feed Complex og sammen med kobber complex og E-amino kunne jeg få en fin foderplan (lækre produkter i øvrigt, synes jeg), men når jeg så regnede ud hvad det koster at fodre med pr. måned, ja, så blev det altså heller ikke det fra Blue Hors.

Jeg fandt altså frem til at jeg kan fodre mine heste allerbedst og ikke mindst til en fornuftig pris med Salvimin Grøn .

Mvh.

AnjaR

0
0
Svar på denne tråd

Premium Mineral Basic
Forfatter: 
Dato:  14-08-2008 16:34

fås hos LVK Vilofarm - det forhandles i hvert tilfælde hos S.A.B. til 319,20 står der.

Det er vist ikke på forhånd lagt ind i mit foderprogram og jeg er vist ikke ferm nok til at få lagt foderet ind selv endnu - måske en anden kan klare den sag? Det kunne da være interessant at finde ud af om det ville være godt at fodre med.

Mvh.

AnjaR

0
0
Svar på denne tråd

mylady:
Forfatter: 
Dato:  14-08-2008 16:38

Det kunne være interessant at vide hvilke foder midler din foderplan indeholder - så kan jeg måske også bruge Travo .

Mvh.

AnjaR

0
0
Svar på denne tråd

Foderplan
Forfatter: 
Dato:  14-08-2008 22:35

Når jeg har regnet foderplaner med vitamin/mineraltilskud gør jeg det altid på basis af hø, havre og tilskud. Kornet gør så lige at calcium/fosfor balancen bliver lidt bedre end ved beregning med roepiller.

Mvh

Mette, Macon & Luna

0
0
Svar på denne tråd

Foder...
Forfatter: 
Dato:  14-08-2008 23:25

Jeg undre mig over noget... I snakker om Kobber/zink og calcium/fosfor forhold, men hvad med kalcium/magnesium forholdet? glemmer i ikke det?

Magnesium og kalcium forholdet er yderst vigtig for muskelarbejdet. Kalcium bruges når musklerne spændes/bruges og magnesuim når de løsnes igen.

Jeg kigger altid meget på magnesium forholdet i forhold til kalcium. Magnesium er ikke depot vitamin, hvor imod kobber oplagres. Og specielt magnesium er det danske grovfoder fattigt for. Jeg vil vædde med at langt de fleste heste i danmark har magnesium mangel eller ligger på den absolutte minimum-norm.

**www.123hjemmeside.dk/stutteri- sigsgaard**

OPSTALDNING VED HADSUND/KONGERSLEV TILBYDES!!

0
0
Svar på denne tråd

hvem producerer...
Forfatter: 
Dato:  15-08-2008 09:07

Det der salvimin grøn???

OG hvad koster det??

HVordan ser det ud med den anbefalede mængder pr dag i forhold til Travo EXtra???

0
0
Svar på denne tråd

1234567
Forfatter: 
Dato:  15-08-2008 09:28

Hej Trine Fiona

Fordi et sjældent er et problem. Og heste der yder og sveder meget, får tilskud af elekrolytter som tager højde for det.

Ligger du inde med mere viden, vil jeg meget gerne høre om det.

Har du en hoppeplag der savner selskab, og har du plads til en mere i vinter, så skriv - Vestsjælland.

0
0
Svar på denne tråd

Foderplaner
Forfatter: 
Dato:  15-08-2008 13:58

Trine Fiona: Der blev jeg lige opmærksom på en ting mere at holde øje med , god oplysning! Synes nu tallene for calcium og magnesium ligger pænt op af hinanden i de foderplaner jeg har lavet indtil videre.

Mylady: Nu har jeg prøvet at lave foderplaner til mine heste kun med hø, havre og tilskud af Travo-E og de blev forbavsende fine - dog skal jeg stadig give kobber complex af hensyn til kobber/zink-forholdt - så kan jeg også godt bruge Travo-E .

Mvh.

AnjaR

0
0
Svar på denne tråd

min får ....
Forfatter: 
Dato:  15-08-2008 14:03

min får grøn salvamin, det er en billigere udgave af den gule travo e og virker nøjagtig på samme måde!Han er meget blank i pelsen. Han får også wrap adl. og masser af halm.

vh mette

0
0
Svar på denne tråd

Kobbertilskud
Forfatter: 
Dato:  15-08-2008 14:07

Dejligt at du kan få det til at balancere.

I mine planer er kobbertilskud ikke nødvendigt, men det kommer jo an på hesten og dens træningsintensitet.

Alternativt kunne du overveje BH feed complex, som indeholder mere kobber. Tror det er billigere end at skulle give ekstra tilskud.

Mvh

Mette, Macon & Luna

0
0
Svar på denne tråd

Mylady:
Forfatter: 
Dato:  15-08-2008 22:16

Ang. kobbertilskud og træningsintensitet, så er mine foderplaner næsten kun på vedligehold.

Regner lige lidt på BH Feed Complex .

Mvh.

AnjaR

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  27-08-2008 20:50

Er der nogen der har nogle priser på salvimin kontra travoE.

Vi brugte salvimin sidste år men synes det er blevet lige lovligt dyrt..

Stine

Rep af dækner og andet udføres.

Sponsoreret af Noas ark i Vordingborg

www.noas-shop.dk

0
0
Svar på denne tråd

Travo EXtra
Forfatter: 
Dato:  27-08-2008 21:02

koster pt ca 500 for 25 kg

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  27-08-2008 21:32

ok det er så næsten samme pris som salvimin.

Stine

Rep af dækner og andet udføres.

Sponsoreret af Noas ark i Vordingborg

www.noas-shop.dk

0
0
Svar på denne tråd

Der er jo
Forfatter: 
Dato:  27-08-2008 21:50

også Regulator Complete 20 kg 230kr (sidst jeg købte).

Regulator complete er dansk produceret.

...FJORDHEKSEN MED GULDHESTEN...

Jeg springer dagligt over 2 Berner Sennen!

0
0
Svar på denne tråd

Complete
Forfatter: 
Dato:  28-08-2008 11:26

Er da et tilskudsfoder, ikke en vitamin/mineral blanding?

Mener du regulator?

Venlig hilsen

Ditte

0
0
Svar på denne tråd

regulator
Forfatter: 
Dato:  28-08-2008 11:42

skulle være ret godt.

JEg har fået lagt en proff plan med det.

Men det er bare umuligt at få indenfor en rimelig radius. Den ene køber det ikke hjem mere, den næste er lukket og den sidste har ikke råd til at tage det hjem??

Nu har jeg skrevet til regulator, om de har en plan om at opdatere forhandlerlisten, men indtil videre skal jeg se langt efter det svar.

Så jeg bliver på salvamin.

Mvh. Tine

Equi-work.com

Jobportalen for hestefolket

Vil du gerne klappe en hest en gang i ugen i Tåstrup området? Kontakt mig for mere info

Wet wrap bandager sælges se præs

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider