|
|
| Kikkert undersøgelse af luftrør ? |
| Forfatter:  |
inger christensen |
| Dato:  |
02-08-2008 08:28 |
|
Er der nogle af jer, der kan fortælel lidt om, hvad det går ud på. Jeg har en hest, som sidste år hostede i en periode. Dyrlægen kunne intet høre på den slunger, så dne fik fri i en lang periode. Men nu er det snigende kommet igen. Har snakket med dyrlægen, der har henvist os videre til sådan en undersøgelse af luftrør. for vi er nød til at få undersøgt, hvorfor hesten hoster. den hoster ved opvarmning, samt når den bliver lukket ud og sætter i trav med det samme. Den hiver efter vejret og bliver forpustet efter få minutter i longe. Har i nogen idee om, hvad sådan en undersøgelse koster.
MOBBEN IMC. Vi tilbyder. slåning af græs med skiveslår eller fingerklipper. samt presning af halm-hø i små baller. 20285450 (4370 st.merløse)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| undersøgelse |
pjemm |
02-08-2008 09:58 |
|
Charlie fik lavet en endoskopi sidste år, men om jeg kan huske prisen du! Den er nok lykkeligt fortrængt, men jeg kan evt. lede efter regningen i aften. Hesten bliver bedøvet og så føres en slange op gennem næsen, ned gennem halsen og så kræver det lidt snilde at finde hullet til lungerne, så man ikke ender i mavesækken. Hesten hoster meget voldsomt undervejs fordi slangen udløser nogen reflekser. Når de så er dernede kan de dels kigge gennem en kikkert for at se bronkiernes tilstand og de kan puste en ballon op og sprøjte steril væske derned, som så suges op igen, ca. 1 dl. Der kommer lungevæske med op, som så kan analyseres for bakterier og andet. Jeg fik ikke så meget ud af det, da de ikke fandt tegn på infektion eller allergi selvom hans bronkier var røde og hævede. Og han har samme symptomer i år, så jeg tror alligevel han er lidt overfølsom overfor de svampesporer som er i græsset på denne tid af sommeren.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| endoskopi |
|
|
ja min overskrift siger hvad det brugte ord for denne undersøgelse er. De kan både se luftrøret og indgangen til lungerne som det der kaldes luftposerne. Min allergi hest er vel endoskopieret 20 gange ialt............. Hesten bedøves som regel inden indgrebet så den står stille. en slange med kamenar føres gennem næsehulen ned gennem svælget til luftvejen. Du kan selv se havd dyrlægen kan se på en skærm. Koster ca 1200 dkk at få udført. Vælg en der har stor erfaring med dette, dvs en der tit gør det så ved de bedst hvordan billederne afviger fra normalen . Karina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hej inger |
|
|
vi var til et fordrag om lunger ud hos hestedoktoren, og så bilder af en endoskopi, så de har det ihvertfald på klinikken og der er ikke så langt. jeg mener også jeg gav ca 1200 i sin tid.
Mvh Susanne Dressur hest købes 3-5år, ca 170stang, helst mørkebrun/sort.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Har også fået det gjort |
|
|
på en hest. Første omgang blev han ikke bedøvet til for han skulle nemlig endoskoperes lige umiddelbart efter arbejde så han blev longeret og så lynhurtigt ind og have slangen ned. Nogen ting viser sig jo først når de begynder at arbejde. Bagefter blev han bedøvet og så blev alle krinkelkroge undersøgt meget bedre. Mener også jeg gav 12-1600 kr. Hesten skal normalt på en lille penicillinkur nogen dage bagefter fordi man har rodet et fremmedlegeme gennem næsen og helt ned til lungeindgangen. Det kan ikke undgå at inficere lidt. Mvh Tina
Quality doesn't cost - it pays !
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Min sorte sag |
|
|
er blevet kikkertundersøgt 5-7 gange indenfor de sidste 4 måneder hos hestedoktoren og de har et apperat der kan nå meget langt ned. Jeg venter stadig spændt på en regning så jeg har ingen ide om hvad det koster. Vi har så også fået lavet en bal skylning hvor de som Pjemm skriver sprøjter noget væske ned og hiver op igen og i den kan spore bakterier. Min har så fået konstateret MEGET atypisk COPD, og er i øjeblikket på ventipulmin granulat. Louise
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| takker mange gange for hjælpen |
inger christensen |
02-08-2008 18:53 |
|
vil ringe til hestedoktorene mandag og snakke med dem.
MOBBEN IMC. Vi tilbyder. slåning af græs med skiveslår eller fingerklipper. samt presning af halm-hø i små baller. 20285450 (4370 st.merløse)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Vores løbsheste |
staldhestely |
02-08-2008 19:17 |
|
har også fået foretaget endoskopi men de er aldrig blevet bedøvet inden, "nu er det jo også velopdragene travere, så de står selvfølgelig pænt"  Jeg kan ikke huske prisen, men er næsten sikker på at det ikke er over 1000,- inc. moms. Held og lykke med din hest... Hilsen Helen.
HUSK IGÅR DRØM OM IMORGEN LEV IDAG.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| min blev |
Dolce ♥Stephanie♥ |
05-08-2008 02:00 |
|
min gamle vallak fik lavet endoskopi, han blev ikk bedøvet men fik en bremse på og dyrlægen gik med til at det blev gjort i et spiltov, sku ha været i en tvangsboks men at presse min kæmpe på 180 derind den var han ikk med på(altså hesten) han synes vidst pladsen var lige træng nok og at den da absolut var bygget til små ponyer, fnis. Idet dyrlægen fører den gennem næsen lyder det som om hesten laver en ordentlig snotter Det endte dog med det sørgelige resultat at jeg fik bekræftet at han var strubepiber  kom af med lidt over 1100 men der er så også medregnet en lille snaps til da han sku i transportoren igen for nu gad han da absolut ikk vores julelege mere! Og da jeg kom hjem med ham, var han eddikesur på mig og nægtede at gå ud igen af transportoren, skøre hest
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Tror måske at det kommer an på hvor man bor i landet og hvem man har som dyrlæge. Fik min hoppe endoskoperet sidste vinter og det kostede 4500,-kr alt incl. Den fik konstateret COPD.
Det sagde Shettie Du bliver aldrig for stor til en Shetlænder. Fået smukt sort hingsteføl efter Stjernens High Light Lykkelig ejer af Choko Chanell (DV) Lille hest, stor gang
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 4500???? |
|
|
gisp jeg bruger ellers dyrlæger i Nordsj som har ry for at være dyre, men 4500 for kun endoskopi har jeg godt nok aldrig betalt. Fik du ikkelavet andet end endoskopi? (feks arbejdsprøvning, løbebånd etc) Min har også diagnosen COPD....men allergitest var negative så hvad pokker er det kommet af?? Ingenting har hjulpet,desværre, så den er pensionet som ridehest men trives fint med at være foldbums. Karina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det skal |
|
|
siges at jeg også næsten gik bagover. Nej. jeg kom med hende om formiddagen, hun blev bedøvet, undersøgt, fik sprøjtet sterilt saltvand ned i lungerne som efterfølgende blev sendt til undersøgelse på lab. Og jeg tog hende derefter med hjem igen. 4500,-kr at betale ved kasse 1. hos dr. DYR.
Det sagde Shettie Du bliver aldrig for stor til en Shetlænder. Fået smukt sort hingsteføl efter Stjernens High Light Lykkelig ejer af Choko Chanell (DV) Lille hest, stor gang
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| vildt... |
|
|
min fik også den ene gang strøjtet saltvand(eller andet vædske) ind, og der blev så udtaget prøver af det sekret der lå i luftevejen som en hel å (ja man får jo billeder med hjem af det de finder, teknologien idag er smart) Og alligevel var jge aldrig oppe på denne pris,. OK det er ved at være nogen år siden dyret blev undersøgt... men så meget er prisen vel ikke steget. Karina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| COPD..... |
|
|
Hejsa Hvad er COPD?? Har også en hoste hest, der hoster af ukendte årsager, og næste punkt skulle være endoskopering. Synes bare man hører om rigtig mange hoste heste, hvor der kun få gange stilles en diagnose, eller er det bare mig?? Er noget nervøs for min hoppe, for hun er i forvejen ikke nogen super hest, og jeg havde besluttet mig for at låne hende ud (inden hun hostede), så overvejer seriøst at få hende aflivet i stedet for. Mvh Janni
Dejlig hoppe udlånes for længere periode evt. køb muligt. Helpart også muligt. KUN sjælland! Lækkert Hann./Old. skimmelt hingsteføl sælges v. fravænning dec.08 evt. senere kan aftales.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|