|
|
| B-vitamin ved fældning |
|
|
Hejsa
Jeg kan huske at have læst, at man kan give sin hest ekstra B-vitamin under fældning. Begge mine heste fælder helt ekstremt lige nu og ser ikke ret pæne ud. Hvad giver I andre og hvor meget?
Anne
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| B-Express fra Blue Hors |
| Forfatter:  |
JeanetteB |
| Dato:  |
13-03-2004 19:15 |
|
har jeg brugt et par gange, især til mine gamle heste, når de var i fældeperioden. Det virker supergodt! Og pelsen bliver bare flot bagefter. De har fået en 14-dages kur, desværre ret dyrt. Jeg tror, at en flaske koster ca. 100 kr.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ølgær.. |
|
|
Ølgær må kunne give den samme effekt.
Indeholder næsten alle B vitaminerne.
Hilsen
Yankee
Er du til fart og fest så er travere bedst.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Blue Hors B-Xpress |
|
|
Jeg bruger Blue Hors B-Xpress til min hest, når hun lægger vinterpels til + når hun fælder.
Det står på m.h.t. dosering.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Yankee |
Marianne S |
14-03-2004 16:40 |
|
..... har helt ret - der er ingen grund til at betale i dyre domme for smarte produkter, når man kan få samme effekt meget billigere. Evt. kan man supplere ølgæren med ærter, bønner, risklid, hvedekim, hvede, jordnødder, mange grøntsager, klid og mælk/yoghurt/A38 - og hen på foråret brændenælder og mælkebøtter o.l.
Tænk også over, hvordan du køber dit tilskud - man kan ofte få det meget billigere i store sække - måske under et andet navn. Et eksempel er dicalciumfosfat. Det fås i sække til ca. 3 kr. pr. kg. Men man kan også få det i små bøtter - så hedder det f. eks. Hundekalk - og koster ca. 50 kr. pr. kg.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Yankee/Marianne |
Heidibr |
14-03-2004 18:12 |
|
Jeg er meget interesset i at høre lidt mere om ølgær. Hvad er det helt præcist, hvor fås det (evt ca pris), hvor meget skal bruges til en pony på 125 i stg som ikke er i arbejde? De tidligere år har jeg nemlig brugt B-vitamin købt hos dyrlægen til min gamle pony, da han har problemer med at komme af med al pelsen. Men hold da op for en pris - på et produkt med temmelig begrænset holdbarhed, så en del altid ender i skraldespanden! Han får havre, Travo E, hørfrø, immunstyrkende urter fra Askhim og wrap nu - skal der tages nogle specielle hensyn til noget af det, hvis jeg forsøger mig med ølgær?
På forhånd mange tak.
Mvh Heidi
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Også mig... |
|
|
Jeg vil også meget gerne vide mere om ølgær. Prøver nemlig også at finde noget billigere B-vitamin.
Er det noget specielt Ølgær man skal bruge?
Hvor køber man det?
Hvad koster det?
Hvor meget skal man give til en hest på 550 kg?
Hvordan ser det ud?
Kan hestene lide det?
Og.... Hvordan bruger man det?
ER der nogen, der har lyst til at svare?
Det var vist alle spørgsmålene.
Mvh Jenny
"mirakelkur eller erfaringer med SARCOIDER søges"
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| B vitaminer |
Eva |
14-03-2004 21:08 |
|
Brug en stærk B- complex ( dvs med alle de forskellige B vitaminer i )i pille form til mennesker, fås fx i Matas og helsekost - der findes 4-5 forskellige slags med de forskellige B vitaminer, fx B1, B2, B3 osv med ca 50-100 mg af hver i......de der findes til heste er der ikke ret meget i og de er vildt dyre med dårlig holdbarhed fordi de er flydende - ølgær er billigt men der er ikke mange mg i af hver - så hvis du har en hest der trænger er det meget nemmere / billigere at bruge en til mennesker. Min alvorligt psykisk skadede hoppe får 1 morgen og een aften i foderet og hun gnasker den bare. Hun havde ikke smidt vinterpelsen fuldstændigt sidste år i juli da jeg købte hende og det tilskud betyder osse utrolig meget for hendes psykiske velbefindende (!!!!!- har lige holdt en uges pause for at se om hun kunne undvære det, så idag har hun været på nippet til tvangshandlinger igen ). Det koster ca 50-70 kr om måneden, når hun får to om dagen (550 kg), men hvis det bare er for pelsen er en sikkert nok.
Men alle B vitaminer er vandopløselige og overskuddet bliver bare tisset ud, så de kan ikke overdoseres ved normalt brug, urinen bliver dog stærkt gul af B2
(riboflavin) men det betyder ikke noget. Normalt burde en god tarmflora ( som opfodres af hø, wrap og opløselige fibre )dog danne en stor del af hestens behov for B vitaminer, men man ved ikke meget om hvilke bakterier der faktisk gør hvad, så tarmfloraen er en ukendt med eller modspiller på det område.Og sådan et langtidsstresset kræ som min hoppe SKAL åbenbart have ekstra for at fungere "omtrent normalt", men da hun var en totalt uridelig, utrækkelig og umulig tomhjernet zombie for 8 mdr siden, så er det jo den mindste del af hendes rehabiliteringsprogram - men vigtig.
Mange hilsner Eva
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| eva .... |
|
|
Tusind tak for svaret - det var lige det jeg skulle bruge.
Min hoppe har ikke den bedste tarmflora - det har hun aldrig haft. Hun er til tider meget nervøs og det gør at afføringen til tider er lige lovlig vandig og det medfører selvfølgelig at der også ryger en del uoptagede mineraler og vitaminer med ud - ØV ØV.
Men det er sjovt, for mit problem er sådan set, at jeg ikke synes hendes pels vokser nok nu. Hun er klippet osv, men bliver utrolig slidt af ALT, og så vokser hendes pels ikke hurtigt nok bagefter.
Sidste år gav jeg hende flydende B-vitamin på dette tidspunkt og der voksede den meget bedre. Hun fik hurtigere hår på de slidte områder.
Men som jeg forstår på dig, så kan jeg købe de stærke b-vitamin tabletter og give hende en óm dagen.Og jeg kan IKKE overdosere dem, da det overskydende alligevel ryger ud - er det rigtigt?
Mvh Jenny
"mirakelkur eller erfaringer med SARCOIDER søges"
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| B - express... |
|
|
fra Blue Horse ER dyrt ja men det virker og giver effektiv effekt hurtigt.
Jeg bruger den altid til min hoppe efter sommergræs perioden!
Hygge - Lise "If Microsoft is the solution, I want my problem back." Div. bid sælges tryk HER lækre Hubertus bandager tryk HER
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Eva/Jenny |
Heidibr |
16-03-2004 15:02 |
|
Eva - tak for det gode råd. Jeg har netop købt B-vitaminer i Kvickly til 40,- Dem vil jeg prøve til ponyen.
Jenny - det er rigtigt at det overskydende B-vitamin bare ryger ud. Det fortalte min dyrlæge mig, da jeg købte det flydende B-vit første gang.
Mvh Heidi
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ølgær..... |
|
|
er stadig billiegre edn b-vitaminer i pilleform.
Tjek i din foderstof hvad prisen er for en sæk
Karina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|