Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

heste der spiser jord
Forfatter: 
Dato:  13-03-2004 15:47
Hej alle!

Der hvor min hest står opstaldet, står de på jordfold om vinteren for at spare på græsset til foråret, hvilket er fint. Men min hest er begyndt at spise jord, sikkert fordi hun er sulten... (De bliver fodret til morgen kl. 6-7 ca., lukket ud, og kommer ind igen kl. ca. 18, og bliver aften-fodret når ejeren af stalden er færdig med sine heste. Der går altså hurtigt over 12 timer mellem hvert måltid, hvilket jo er helt forkert, når de intet har at gumle i i løbet af dagen).
Jeg har forslået ejeren af stalden at ligge noget halm/hø ud til dem på folden, men hun mener det flyver rundt..
Har I nogle forslag til en løsning? Vi har ingen mulighed for frokost-fodring, da vi alle arbejder om dagen. Hvordan kører I jeres fold-ordning om vinteren?

Håber I kan hjælpe :-)
0
0
Svar på denne tråd

Måske?
Forfatter: 
Dato:  13-03-2004 16:33
Hej.

Ja du kunne prøve og give din hest hørfrø i fodret (Husk de skal koges hvis mængden er over 100gram) Dette skulle rense ud netop hvis de spiser jord. Eller sæt nogle store vand kar ud på marken smid nogle gulerødder i eller læg nogle slik sten der i. Det plejer at hjælpe.

Hilsen Sarah & Fina & Perla.

♥♥Fina♥♥
I Think of you all the time,
I Can’t get you out of my mind!

0
0
Svar på denne tråd

høkasse
Forfatter: 
Dato:  13-03-2004 18:03
Hej Kristina.
Det er helt klart for længe for hestene at stå 12 timer uden noget at gumle på. Jordspisning kan føre til kolik, og det er jo ikke så godt. De skal altså have noget at beskæftige sig med.
Køb en foderhæk, eller lav en selv, f.eks. af nogle paller som man slår sammen til en kasse, det er rimeligt enkelt. Deri kan du så fylde godt med stråfoder, så flyver det ingensteder og hestene kan få deres gumlebehov dækket i løbet af dagen.

Gotlandsrusset er Sveriges oprindelige pony. En rigtig børneven med stor personlighed Se den danske avlsforenings hjemmeside her:
http://www.gotlandsruss.dk
;-)
0
0
Svar på denne tråd

Bigballe
Forfatter: 
Dato:  13-03-2004 21:38
Hej Kristine

Der hvor jeg passer hest har vi haft lige præcis det samme problem. Vi prøver at smide halmballer på folden, men som du selv har nævnt flyver det hurtigt væk. Men så begyndte vi at få bigballer på folden, og det virker rigtig godt. Hestene kan både bruge det som læ-sted og stadig stå og spise. Desuden begyndte ejerne også og fodre hestene 3 gange om dagen.

Hilsen Ditte :-D
0
0
Svar på denne tråd

Grovfoder på folden
Forfatter: 
Dato:  14-03-2004 17:24
Hej Kristina

Vores heste går også på fold hele dagen, og folden er som jeres efterhånden ret medtaget. For at undgå at de æder jord, hvilket kan få ret alvorlige konsekvenser, giver vi dem halm og hø på folden hverdag. Vi lægger det ud i hele baller. Man kan også lave en kasse som nogen foreslår, en høhæk eller lægge det i et par bildæk. Dem kommer hestene heller ikke til skade på.

Desuden kan I slæbe nogen kraftige grene eller træstammer med bark på ud på folden, som hestene kan grave i. Det er god beskæftigelse.

Husk at heste helst ikke må gå mere end 4-5 timer af gangen uden foder/grovfoder.

Mange hilsner

Katja
0
0
Svar på denne tråd

Har gjort
Forfatter: 
Dato:  15-03-2004 08:24

.. alle de ting der er forslået her .

Fodre kl.12 , bigballe på fold , hans favorit stalddulle sammen med ham .
Og alligevel slikker han på jorden langs folden !

Det er ikke noget problem endnu , og han gør det ikke hele dagen , men han gør det .

Bare for at nævne at det kan godt være at han fortsætter .

Illum
0
0
Svar på denne tråd

mineral mangel
Forfatter: 
Dato:  15-03-2004 09:26
er du sikker på at hesten får mineraler nok? selvom der var gras havde vi en som gravet i jorden og spiste jord. dyrlægen rådet at sætte hans mineraler oppe og det virket. han havde nok en mangel på noget. dyr gør mærkelig ting når de mangler salt eller mineraler.
0
0
Svar på denne tråd

Olie og melasse
Forfatter: 
Dato:  15-03-2004 10:46
Olie har jeg flere steder fået at vide er godt at komme i foderet for at "skubbe" sandet ud hvis han æder det. Jeg har også både hørt og læst at melasse sku ku gøre det samme(men nogle herinde er sikkert uenige)
0
0
Svar på denne tråd

Hørfrø
Forfatter: 
Dato:  15-03-2004 13:52
Hej igen

Ja, Johanne der er mange gode ideer til hvordan man kan få sandet ud af tarmen. Det gode spørgsmål, er om der overhovedet er noget af det der virker;-)

Jeg bruger hørfrø knap 100 g per hest 2 gange om ugen. Jeg kommer det bare direkte i foderet uden at koge det først. Man kan vælge at koge hørfrø, blot skal man bruge det straks (altså når temperaturen tillader det) ellers kan det udvikle et giftstof - tror nok det er blåsyre. Om det virker? Aner det ikke!! Men mine heste har ihvertfald 7-9-13 aldrig kolik.

Mange hilsner

Katja
0
0
Svar på denne tråd

Undskyld,
Forfatter: 
Dato:  15-03-2004 22:40
- nu har jeg igen ikke taget mig tid til at læse de andres inlæg..har ondt i hovedet.

Nåh.. For det første; hvis hesten spiser jorden ét bestemt sted, kan det være pga manglende vitaminer, hvilket er ret naturligt.. Men jeg mener mere det er omkring træer og lign. de spiser jord for at få vitaminer..

Man kan købe (sikkert også selv bygge) sådan et stort monster, som man kan lægge grovfoder i. Når hesten går på græs kan man give dem halm at gumle i. Men når de kun står på jordfold, skal de have noget hø! :)

Knus - og godnat
♥ Tine&Donna ♥

Ja gu' kommer man længst med kærlighed. Man kommer ingen steder uden :)
0
0
Svar på denne tråd

Vitaminer i jord?
Forfatter: 
Dato:  16-03-2004 08:45

Der er ikke vitaminer i jord, men mineraler, så du skal altså give din hest et godt (helst organisk) mineraltilskud.

Venlig hilsen
Marianne S

0
0
Svar på denne tråd

Loppefrø...
Forfatter: 
Dato:  16-03-2004 15:56
Min dyrlæge har anbefalet mig at give mine heste en kur med loppefrø nogle gange om året.

Loppefrøene kan bla. købes hos dyrlægen og kan evt. blandes med lidt melasse, så ridedyrene gider at spise dem.
De har den egenskab at samle sand/jord op fra tarmene, og føre det med ud. Det er der iflg. ham, intet andet der kan - heller ikke hørfrø (de lægger derimod en klistret hinden udenom sandet og forhindrer det i at komme ud).

Loppefrø er et naturprodukt, og skal ikke blandes med vand inden de gives i foderet. En kur til 2 heste i 3 uger - en spand loppefrø og en sæk melasse (rækker til 2 gange) - koster ca. 400,-

Mvh. Lene
0
0
Svar på denne tråd

Traktordæk
Forfatter: 
Dato:  17-03-2004 01:44
Vi havde også problemet med at halmen fløj væk (man bor vel i vestjylland), det løste vi ved at lægge et par traktordæk ud på folden, de har nogle gode høje sider, og hestene kommer ikke til skade på dem.

Ulla

kan man ikke ride:{-(må man køre, det er godt det er en god familiesport {>
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider