Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Spiser møg...... hvorfor ?
Forfatter: 
Dato:  13-03-2004 10:26
Min pony spiser ofte møg når hun kan komme til det. Så sent som i går da jeg stod og striglede hende på folden, haps, ind i munden med en hestepære.

Ponyen er 13 år, hun får både mineraler og saltsten så hendes vitaminbehov er inddækket.

men hvorfor syns hun det er spændende at spise møg ?

0
0
Svar på denne tråd

Mineraler
Forfatter: 
Dato:  13-03-2004 16:49

Det er ikke sikkert at hendes mineralbehov er dækket, hvis hun får det i syntetisk form (TravoE og lign.) - en del heste kan ganske enkelt ikke optage nok syntetiske mineraler.

Når en hest spiser møg kan det skyldes at hun har for lidt af de bakterier der normalt er i fordøjelseskanalen - dem kan man nemlig tilføre i form af sund afføring fra en anden hest.

Hvordan ser hendes afføring ud? Jeg kommer umiddelbart til at tænke på sarte mave-tarm-slimhinder.

Venlig hilsen
Marianne S

0
0
Svar på denne tråd

Uvane..
Forfatter: 
Dato:  13-03-2004 20:01
Det kan være en uvane fra føltiden.
Ellers er det mest heste med forkert tarmflora der æder gødning for at normalisere tarmfloraen igen. Det ses ind imellem efter en hest har fået penicilin at den gør det.
Hilsen
Yankee

Er du til fart og fest
så er travere bedst.
0
0
Svar på denne tråd

tak for svar
Forfatter: 
Dato:  13-03-2004 22:26
Til Marianne: Hendes afføring er normal og har altid været det. Denne uvane har hun haft i mange år.

Til Yankee: Sjovt du netop nævner tarmfloraen, for hun får levende gærbakterier i form a YSY blanding fra brogaarden, så hendes tarmflora burde være udemærket. Penicilin har hun heller ikke fået i mange år.

Jeg må vel slå mig til tåls med at det er en uvane

gibben

0
0
Svar på denne tråd

Mineraler og vitaminer
Forfatter: 
Dato:  14-03-2004 09:38

Jeg tror måske at grunden til at din hoppe trives og har almindelig afføring netop er at hun spiser disse hestepærer. Der er jo en del vitaminer og mineraler i dem stadigvæk. Prøv at give hende en organisk vitamin-mineralblanding i et par måneder og se om hun så ikke holder op - det vil jeg nemlig gætte på.

Heste kan kompensere for mangler i lang tid - imens de tærer på reserverne - men pludselig kommer problemerne væltende som et resultat af manglerne i kosten. Og så er det dyrt og besværligt at prøve at rette op på det, og mange gange ser man jo desværre at det ender med aflivning. Jeg er 500% overbevist om, at man kan forebygge de fleste af disse problemer, der fører til aflivning, hvis man i tide sætter ind med et lødigt foder. Desværre er det for få heste, der får det i tide - og det er surt at være vidne til, men det er også utrolig svært at få folk til at lytte.

Venlig hilsen
Marianne S

0
0
Svar på denne tråd

til marianne
Forfatter: 
Dato:  14-03-2004 11:19
okay Marianne!

Hvilket produkt anbefaler du jeg benytter og gerne med hjemmeside/forhandler-liste

mvh. GIBben

0
0
Svar på denne tråd

Gibben
Forfatter: 
Dato:  14-03-2004 13:20

Jeg synes Lene Askhim (se her) har mange fornuftige produkter - og jeg er ret sikker på at hun vil kunne lave specialblandinger efter folks egne ønsker.

Jeg har selv haft stor fornøjelse af denne blanding:

Tangmel 5%
Brændenælde 20%
Persille 5%
Askeblade 5%
Artiskokblade 5%
Marietidsel 5%
Løgmel 5%
Hyben 20%
Ølgær 10%
Dicalciumfosfat 20%

Den er velegnet som et allround mineraltilskud.

Hvis du evt. har andre ting, du gerne vil have taget højde for vedrørende netop din hest, vil jeg da gerne lave et forslag til en mineralblanding til den.

St. Hippolyt har også mange gode blandinger, men jeg synes de er lidt dyre, og der er for mange uvedkommende fyldstoffer i dem. Til gengæld synes jeg RIGTIG godt om deres foderblandinger.

Venlig hilsen
Marianne S

0
0
Svar på denne tråd

Hej Marianne S
Forfatter: 
Dato:  15-03-2004 01:30

Hvad mener du så om Brogårdens foderblandinger..?

Med Venlig Hilsen
Scarface

"Life is what happens to you while you're busy making other plans" -John Lennon
0
0
Svar på denne tråd

Scarface
Forfatter: 
Dato:  15-03-2004 09:02

Jeg kender desværre ikke nok til Brogårdens foderblandinger til at kunne give et kvalificeret svar. Men for alt foder gælder det samme: at foderet skal være varieret og lødigt. Det er godt med et struktureret foder, der tager lang tid at spise - for det er det, hestens fordøjelse er beregnet til. Hesten kan simpelthen ikke fordøje store mængder foder ad gangen, da den ikke har nogen galdeblære. Heste i naturen æder hele tiden - ikke 2-3 gange om dagen. Så man bør fodre så mange gange som muligt.

Et foder bør indeholde så mange forskellige emner som muligt - og da de færreste foderblandinger tilgodeser dette, er det vigtigt at man selv sørger for tilstrækkelig tildeling af tilskudsfoder - se evt. mit indlæg om alternative foderideer.
Urter er altid godt - det er jo de ting, hesten selv ville opsøge hvis den gik frit i naturen, men der er mange andre muligheder for tilskud.

Jeg ville ALDRIG selv nøjes med at give mine heste en bestemt foderblanding, lige meget hvor god jeg synes den er - jeg vil jo heller ikke selv spise müsli altid! Et fornuftigt foder er også langt det billigste i længden - man kan holde dyrlægen på afstand ved at fodre ordentligt. Din mad er din bedste medicin! ;-)

Venlig hilsen
Marianne S

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider