Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Jeres erfaringer med bøjeprøve
Forfatter: 
Dato:  29-07-2008 09:48

Hej med jer

Jeg håber der er en masse der vil fortælle mig om jeres erfaringer med bøjeprøver - såvel positivt som negativt.

Og meget gerne også hvad man efterfølgende har gjort (røntgen, scanning, osv), og hvad man har kunnet udlede af det.

Jeg står selv med en hest, som for en uge siden var positiv i bøjeprøve på alle 4 ben (på en skala fra 1-5, hvor 5 er værst, blev de 3 af benene vurderet til at være 1 og det sidste til 1,5).

Da jeg købte ham midt i marts i år, var der ingen reaktion på nogle af benene, da den alm handelsundersøgelse blev lavet.

Ca en måned efter jeg havde fået ham, havde jeg min egen dyrlæge ude, da han havde fået lidt galle i højre bagben, som jeg ville have undersøgt. Det højre bagben blev bøjet, og han var igen ren.

Så pt. undrer jeg mig temmelig meget. Indtil videre skal jeg have smed i morgen, og når der er gået 14 dage, vil jeg have en lokal dyrlæge til at lave bøjeprøven igen. Er han positiv på alle 4 igen, ja, så står den jo nok på Ansager.

Igen, jeg håber meget I vil dele ud af jeres erfaringer.

Hilsen LouiseN

0
0
Svar på denne tråd

bøjeprøve..
Forfatter: 
Dato:  29-07-2008 10:52

der er meget delte meninger om bøjeprøver, nu har din vist en lille afvigelse på alle ben, ved ikke hvordan dyrlægen har vuderet den, men nogle heste kan lige ømme sig lidt det første skridt også går den rent resten, det ville jeg ikke være nervøs over.. man kan altid få en reaktion hvis det er det man ønsker, jeg kender heste som er halt i bøjeprøve som har gået høje klasser hele deres liv uden en sygdag, og jeg har selv en som er ren i bøjeprøve som har slidte knæ og er blevet stiv i ledene med alderen men hun er helt ren i bøjeprøven...

Men er det pga af galde du har fået den bøjeprøve der må jo være en grund til dyrlægen vil lave en undersøgelse på hesten, du skriver ikke om den er halt eller har andre problemer..

mvh Karin

Tilridning tilbyde vestsjælland.. se præsentation.

0
0
Svar på denne tråd

Dumdidej.......
Forfatter: 
Dato:  29-07-2008 10:54

Min oplevelse af bøjeprøver og neg/pos., er at det er meget afhængig af hvilken dyrlæge der laver den.

Derfor stoler jeg kun på min egen dyrlæge, og på det jeg selv ser i forbindelse med bøjeprøven.

Jeg har aldrig haft mine heste i rgt, men de er gået igennem bøjeprøve hos min egen dyrlæge. Den ene gik rent igennem bøjeprøve på alle 4 ben som 23½ årig !

Jeg har oplevet heste, som er halt på alle ben - de er ofte blevet halte på alle ben af at afbelaste det/de syge ben, feks. hovseneben i forbenene = halt på alle 4 ben efter et stykke tid.

Den hest som jeg har oplevet det "værst" ved havde i hvertfald været halt i 1½-2 år, hvor den var blevet tjekket af flere forskellige dyrlæger, som alle mente, at den da kun var så lidt halt at 3-4 ugers fri, og så skulle den være god igen.

På rgt. havde den så vidt jeg ved ikke særlig meget at se, men det var altså nok til at den reagerede.

I ridning var den "utaktet" i hjørner og i små volter, og havde tendens til at stive sig og løbe.

Efter 1½ år med behandling og ganoptræning, ja så er hesten gående igen, og ser meget bedre ud end den nogensinde har gjordt før.

Jeg tror man skal være meget opmærksom på små forandringer/utakthed i ridningen.

De fleste af os kan jo nemt se, hvis hesten står på 3 ben. Men de der små forandringer, som man næsten ikke bemærker, gør at man kommer til at ride videre, og derfor får hesten til at aflaste det/de syge ben, og så står man lige pludselig med en hest som er halt på alle 4 ben.

Den her snigende halthed er rigtig svær at mærke, fordi man ofte undskylder hesten med at man måske ikke rider rigtig, at den er lidt stiv, at den har gået på hård jord osv osv.

Jeg må indrømme, at jeg efter at have stået i en stor stald med mange heste, efterhånden har set en del forskellige tilfælde af halthed, stivhed osv.

Og jeg har bestemt mig til, at den dag jeg står med sådan et problem, ja så ryger hesten afsted til Ansager med det samme. Man kan lige så godt tage fat ved nældens onde rod med det samme, fremfor at give det lidt tid, måske ledbehandle lidt i blinde og lade den stå stille i 3-4 uger. Det er sådan set billigere i længden, at få en korrekt diagnose med det samme.

God bedring til hesten.

MVH charlotte

Hingsteplag/vallak købes. 0-2 år. Dressur-/all round type. Forventet stg. min. 165 cm. Påpirer ikke nødvendig.

Ca. pris 10.000 kr. Skriv PB her på nettet til mig.

0
0
Svar på denne tråd

Bøjeprøve.....
Forfatter: 
Dato:  29-07-2008 11:50

Jeg havde kig på en hest jeg skulle købe. Den gik 100 % igennem bøjeprøve der var ingenting at komme efter. I efterfølgende røntgen havde den alvorlige fejl på alle 4 ben.

0
0
Svar på denne tråd

bøjeprøve
Forfatter: 
Dato:  29-07-2008 15:33

Min hoppe blev skadet for ca. 1 år siden. Hun bestod med glans bøjeprøverne flere gange mens røngten viste et smadret forknæ der gjorde hun var halt i trav. Men ja, på trods af det kunne hun bestå bøjeprøve.

Med Venlig Hilsen

Maria Nielsen

Se min hjemmeside her

0
0
Svar på denne tråd

går personligt ikke
Forfatter: 
Dato:  29-07-2008 19:37

ind for bøjeprøver. Det er faktisk de færeste der kan foretage prøven rigtigt. I lang de fleste tilfælde vil hesten blive "bøjet halt".

Fjordhest er bedst!

Mor til Naia født d 4-1-06

Bøger til ssa udd købes!

skriv pb/mail.

0
0
Svar på denne tråd

Altid røngten
Forfatter: 
Dato:  29-07-2008 21:42

Jeg får altid lavet både bøjeprøve sammen med røngten.

Bøjeprøve er ikke garenti for, at hesten ikke har fejl i benene. Derfor så få for guds skyld altid lavet røngten.!

0
0
Svar på denne tråd

Bøjeprøve
Forfatter: 
Dato:  30-07-2008 08:12

Min hest har været gennem et undersøgelsesforløb hvor bare det at man bøjede benet til en bøjeprøve indikerede hvilket ben der var mest problematisk. Han vil ikke løfte forbenet, han undviger ved at svinge knæledet fra side til side UDEN at man er begyndt at foretage den egentlige bøjeprøve. Det har jeg aldrig oplevet før, men fint at hesten siger fra.

I min verden kan bøjeprøven ikke stå alene. Den kan bruges som en indikering, men bør følges op på den ene eller anden måde.

Hilsen

Lillemyr

0
0
Svar på denne tråd

lucky 1
Forfatter: 
Dato:  30-07-2008 21:00

lucky 1:

Ja jeg må da vidst hellere fortælle om baggrunden for bøjeprøve på alle 4.

For ca. 1 måneds tid siden fik han lavet en skade på sig selv på højre bagben bag på koden. Han var halt i trav en uges tid, men virkede derefter til at være i orden igen. Det var dog stadig hævet bag på koden (og oven i var det så det bagben, hvor der var lidt galle i forvejen) - derfor ville jeg gerne have den bøjet.

I det venstre forben havde jeg opdaget et knoglefremspring i kodeleddet, som var tydeligt at mærke, alt efter hvordan han lige stod på benet, så det ben ville jeg også godt lige have tjekket.

Og så endte det med at alle 4 blev bøjet.

Det skal siges, at jeg ikke selv har kunnet mærke noget på ham, når jeg har redet (det samme kunne tidligere ejer ikke, da hun var her og besøge os forleden og red ham - hun havde selv haft ham i 3-4 år og brugt ham til dressur primært). MEN derfor kan jeg jo ikke udelukke, at der ikke er noget i vejen med ham.

Og som morgan nævner, så er det bare med at være obs på de små forandringer (det har jeg også tidligere læst i Magasinet HEST).

Det har primært været både godt og skidt at læse jeres svar, men det regnede jeg også med. Jeg er dog pt mere optimistisk, end jeg ellers var her i weekenden, selvom jeg egentlig ikke har noget at have det i ;-)

Er der flere med beretninger, så skriv endelig her i tråden :-)

Hilsen LouiseN

0
0
Svar på denne tråd

jjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjj
Forfatter: 
Dato:  30-07-2008 21:21

jeg har været på jagt efter en ny ridehest i ca ½ år og har i den forbindelse nu haft 3 forskellige heste hjemme og fået lavet handelstjek af en ung nyuddannet dyrlæge som min gamle dyrlæge har ansat og dermed sagt god for.. Det der undre mig er, at ingen af de 3 heste er gået igennem bøjprøven.

Den sidste står her endnu og skal bøjes igen efter 14 dage, hun havde førts godkendt den men så mærkede hun en meget lille hævelse i den ene sene i bagbenet og den skulle bøjes igen, der kunne hun se en meget svag reaktion,,men så svag at kun det trænede øje kan se det... Så jeg ved snart ikke om jeg nogensinde finder en hest der kan gå igennem...

Jeg mener, at vil man finde noget så kan man jo altid, hvis det kun er det "trænede" øje der kan se. Jo flere handelstjek jo flere penge i kassen ikk??? Grunden til min skepsis er, at hende jeg har nu, er gået ren igennem for en måned siden hos forrige ejer og har aldrig været halt og har fine røngtenbilleder. Hvis jeg havde penge nok ville jeg bestille en anden dyrlæge og se om han/hun finder det samme, det ville være spændende...

Ta´et kik på min private bondegårdsdagpleje, måske det var noget for dit barn:-)http://www.bondegarden.dk

0
0
Svar på denne tråd

makroh
Forfatter: 
Dato:  30-07-2008 21:44

Puha, hvor frustrerende for dig også.

Det er bare skide svært, hvad man lige skal tro på.

1+1 er altid 2 - no doubt.

Hvis en bøjeprøve så bare fungerede efter samme princip, eller hvad man nu kalder det.

Jeg håber, at den du stadig har, bliver endeligt godkendt ;-)

Hilsen LouiseN

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider