Min oplevelse af bøjeprøver og neg/pos., er at det er meget afhængig af hvilken dyrlæge der laver den.
Derfor stoler jeg kun på min egen dyrlæge, og på det jeg selv ser i forbindelse med bøjeprøven.
Jeg har aldrig haft mine heste i rgt, men de er gået igennem bøjeprøve hos min egen dyrlæge. Den ene gik rent igennem bøjeprøve på alle 4 ben som 23½ årig !
Jeg har oplevet heste, som er halt på alle ben - de er ofte blevet halte på alle ben af at afbelaste det/de syge ben, feks. hovseneben i forbenene = halt på alle 4 ben efter et stykke tid.
Den hest som jeg har oplevet det "værst" ved havde i hvertfald været halt i 1½-2 år, hvor den var blevet tjekket af flere forskellige dyrlæger, som alle mente, at den da kun var så lidt halt at 3-4 ugers fri, og så skulle den være god igen.
På rgt. havde den så vidt jeg ved ikke særlig meget at se, men det var altså nok til at den reagerede.
I ridning var den "utaktet" i hjørner og i små volter, og havde tendens til at stive sig og løbe.
Efter 1½ år med behandling og ganoptræning, ja så er hesten gående igen, og ser meget bedre ud end den nogensinde har gjordt før.
Jeg tror man skal være meget opmærksom på små forandringer/utakthed i ridningen.
De fleste af os kan jo nemt se, hvis hesten står på 3 ben. Men de der små forandringer, som man næsten ikke bemærker, gør at man kommer til at ride videre, og derfor får hesten til at aflaste det/de syge ben, og så står man lige pludselig med en hest som er halt på alle 4 ben.
Den her snigende halthed er rigtig svær at mærke, fordi man ofte undskylder hesten med at man måske ikke rider rigtig, at den er lidt stiv, at den har gået på hård jord osv osv.
Jeg må indrømme, at jeg efter at have stået i en stor stald med mange heste, efterhånden har set en del forskellige tilfælde af halthed, stivhed osv.
Og jeg har bestemt mig til, at den dag jeg står med sådan et problem, ja så ryger hesten afsted til Ansager med det samme. Man kan lige så godt tage fat ved nældens onde rod med det samme, fremfor at give det lidt tid, måske ledbehandle lidt i blinde og lade den stå stille i 3-4 uger. Det er sådan set billigere i længden, at få en korrekt diagnose med det samme.
God bedring til hesten.
MVH charlotte