|
|
| Aflivning - hvordan? |
| Forfatter:  |
boenne |
| Dato:  |
27-07-2008 21:06 |
|
Jeg har før fået en hest aflivet, men ikke på samme måde som det nok kommer til at foregå denne gang. Sidst lå min hest inde i boksen, da den blev aflivet. Hvordan foregår det, når en hest bliver aflivet? Man trækker den ud af stalden...får den så noget beroligende, så den døser hen? Jeg kan næsten ikke bære, at skulle se min hest, som er helt frisk i hovedet, få en dødelig sprøjte og så dejse om. Jeg vil have det bedre med, at han bliver døsig først og så får en sprøjte... Men hvordan foregår det egentligt? Jeg håber der går noget tid endnu, inden dagen kommer. Men den kommer jo på et tidspunkt...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jeg har aldrig fået |
stacy og valiska |
27-07-2008 21:40 |
|
aflivet en hest endnu dem jeg har haft er blevet slagtet og der var det jo bolt pistol. jeg ved ikke men jeg tror da gerne dyrlægen vil give beroligende hvis du ber om det.. sjovt nok snakkede jeg med min dyrlæge sidst hun var her fordi jeg er nok mere til boltpistol da jeg mener det går så stærkt at de ikke når at fornæmme noget som helst. derimod har oplevet en aflivning på en venindes hest hvor den godt nok lå ned efter aflivning men da de kikkede til den efter et par timer var den ikke helt død så dyrlægen måtte ud igen. men det er nok sjællent det sker
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| De får en beroligende sprøjte først..... |
|
|
Så de slapper af. De er hårdt at se på, men jeg var glad for at være der da min den gamle skulle aflives. De foregik fredeligt og roligt. Men det er hårdt at se dem ligge sig ned. Jeg havde sikret mig, at min dyrlæge havde boltpistol i bilen, hvis nu min gamle dreng ikke reagerede godt nok på sprøjterne. Han var knap 25 år, så det var jo ikke til at vide, om hans krop omsatte medicin på en anden måde end en yngre hest. MVh charlotte
Hingsteplag/vallak købes. 0-2 år. Dressur-/all round type. Forventet stg. min. 165 cm. Påpirer ikke nødvendig. Ca. pris 10.000 kr. Skriv PB her på nettet til mig.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| aflivning |
|
|
Få den bedøvet/beroliget først, som beskrevet ovenfor, så går det stille og roligt. Jeg fik engang aflivet en syg hest. Hun fik kun den "blå sprøjte" og da den virkede, styrtede hesten bagover i en pludselig bevægelse. Den satte sig ned og kastede sig bagover og landede på ryggen. Dyrlægen havde glemt at fortælle mig at det ville ske, så jeg slog mine fingre da træktovet blev rykket gennem min hånd. Det var en virkelig rystende oplevelse, men åbentbart en helt normal reaktion fra hesten. Hun påstod den var død inden den ramte jorden  Så hvis det bliver med sprøjte, så giv den noget bedøvende først. Det er en god ide at hesten bliver aflivet der hvor Daka samler den op. Det er træls at flytte sin døde hest med traktor, hvis den ligger et forkert sted, hvor Dakas lastbil ikke kan samle den op. Håber det ikke bliver alt for hårdt for dig....
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| min gamle |
|
|
dreng havde dårligt hjerte, så han blev sprøjtet ned uden bedøvelse. han fik den første sprøjte, knækkede sammen i alle 4 ben og var væk. da han lå ned fik han to sprøjter mere, og derefter skar dyrlægen halspulsåren. det var nødvendigt, da vi ikke kunne være sikre på om giften var nået rundt, pga det dårlige hjerte. men det hele gik meget fredeligt, og meget hurtigt. min venindes hest fik bedøvelse først. det syntes jeg var meget ubehageligt (jeg stod med den). han nåede at få alle 3 blå sprøjter, og blive stående i 1-2 min før han faldt, og selv da han gik ned, så det ud som om han kæmpede for at blive stående. dyrlægen sagde det var helt normalt, at det var længere tid om at virke, når den var bedøvet først. men ellers, sørg for at det foregår et sted hvor daka kan komme til at hente den. jeg kendte en der blev sprøjtet ned, tarmslyng, på vores ridebane. det var en mindre krig at få daka til at ta den med. vh mette
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| uh ha da |
boenne |
28-07-2008 08:15 |
|
Jeg synes godt nok det lyder lidt voldsomt, det I beskriver. At hesten måske ikke kradser af med det samme...det er nok også det jeg frygter mest - og hvis nu hesten opfatter hvad det er der sker. Hvor må det være ubehageligt for den  Er der nogen som ved, hvad de der sprøjter gør? Stopper de hjertet eller sker der noget andet i hestens krop, som gør at hjertet bagefter stopper. Jeg tænker lidt på, om det er smertefuldt for hesten at få det sprøjtet ind, eller om den ikke mærker noget?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Aflivning |
Kirstine Kim |
28-07-2008 08:48 |
|
Min blev sprøjtet ned og jeg oplevede det som ganske fredeligt. Han fik noget beroligende i stalden, hvorefter jeg trak ham ud hvor der var plads til Daka, kunne samle ham op. Her fik han først en sprøjte med aflivningsvæske i halsen, hvorefter han lagde sig stille ned. Så gav dyrlægen ham de to resterede direkte i hjertet og han døde. Ingen spjæt eller voldsomme kast.. Han skulle ikke afblødes, hvilket er nødvendigt ved aflivning med boltpistol.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Alle 4 gange |
Illum |
28-07-2008 08:51 |
|
Har mine fået en beroligende sprøjte i boks, de er derefter trukket ud hvor de skal ligge sig. Og ALLE 4 gange er det gået fredeligt og roligt for sig. De 3 havde samme dyrlæge, som jeg har tillid til og som de kendte. Den første fik jeg også aflivet af den vanlige dyrlæge, i england.
Illum . Livet er FANTASTISK.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| aflivning |
|
|
Da jeg fik aflivet en hest sidste gang, var jeg også i tvivl om hvordan. Jeg har tidligere talt med mange forskellige dyrlæger, der alle har anbefalet at de blev skudt. Min hest fik først en beroligende sprøjte, fik lov til at tage min tid til at sige på gensyn, dyrlæge var rigtig god. Da tiden var inde, blev han skudt. Han var væk inden han ramte jorden. Selvom det kan være voldsomt når de falder, vil jeg fremover vælge denne metode (selvom det forhåbentlig ikke kommme på tale igen..). Men han nåede ikke at opdage noget, var rolig og døde med græs i munden. Han blev ikke afblødt, men fik et stik i hjertet/hjernen - kan ikke lige huske det, da det er nogle år siden. Julie
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Skudt? |
boenne |
28-07-2008 12:02 |
|
Med en boltpistol? Det kan jeg simpelthen ikke få mig selv til... Jeg har hørt, at nogen gange rammer de forkert, og må så skyde igen og igen. Arj puha, det har jeg slet ikke nerver til at se på 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Aflivning |
|
|
Jeg er også bange for at de ikke dør med det samme med sprøjte - men min dyrlæge vil helst ikke skyde dem, da hesten selv om den er bedøvet kan komme til at flytte hovedet lidt. Som han siger, så er der ikke let at få fat i en hest som render rundt med hul i hovedet. Jeg havde snakket en del med dyrlægen om min bekymring så derfor valgte min dyrlæge at gøre som følger: Cæsar fik først en beroligende sprøjte. Derefter blev han trukket ned hvor han skulle afhentes af daka. Her stod han med hovedet i en spand med hans ynglingsfoder og masser af gulerødder mens han fik aflivningssprøjten. Den eneste kamp der var fra hans side var at holde fast i den gulerod, som han havde i munden. Han opdagede ikke noget overhovedet og lagde sig stille og roligt ned (stadig med guleroden strittende ud i den ene side af munden). Derefter bad dyrlægen mig gå og så skød han Cæsar med boltpistol og afblødte ham. Det var faktisk en rigtig dejlig oplevelse - når det nu ikke kunne være anderledes. Cæsar havde været meget syg af eksem/allergi gennem længere tid og var på grænsen til at blive sindsyg. Hilsen Daniela
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Aflivning |
|
|
Hvis ikke den skal slagtes vil jeg vælge boltpistol den dag jeg måske skal tage valget... Har hørt alt for mange skræk historier med 'blå medicin' og kun oplevet 'godt' med boltpistol. Jeg har en gang fået aflivet et føl med 'blå medicin' og det gik også helt fredeligt, men føllet var så også så syg at den næste var mere død end levende da den fik sprøjten - den fik ikke beroligende først... Ved aflivning med boltpistol behøver de ikke at blive afblødt (det gør grise og kreaturer i hvert fald ikke) de skal så i stedet have stukket en lang pind ind gennem skudhullet og helt ned i rygmarven (det er i hvert fald det jeg har oplevet dyrlæger gøre)...
www.erfagruppensyd.dk Bedækning tilbydes ved Juniperlodge Jones i 08/09 Sælges: Hoppe f ´08 e. Michellino/Romancier Hoppe f ´08 e. First Dance/Lauries Crusador xx Romeo Zenta Giv gerne et bud på de andre
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Aflivningen |
|
|
Hvis dyrlægen giver hesten en dosis beroligende inden han skyder med boltpistolen så er der altså ret lille sandsynlighed for at han rammer forkert. Der sker kun hvis hesten flytter hovedet idet han skyder og det gør den ikke hvis den er godt bedøvet. Jeg har i øvrigt fået skudt to heste af slagteren som jo ikke må give beroligende medicin inden, og selvom hestene var paniske og kastede sig rundt for at undgå ham , så ramte han altså rigtigt alligevel i første forsøg. Dyrlægen behøver ikke skære halsen over, men giver i stedet aflivningsvæske når hesten er væltet (og særdeles hjernedød) som stopper hjertet med det samme. Den bliver altså "dobbelt" aflivet.
Sort merino han-marsvin født maj 2007, bortgives...!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| DJ Ganti |
|
|
Alene det at dine heste var paniske og prøvede at flygte gør rigtig ondt på mig at høre. Jeg vil til hver en tid vælge det beroligende og en dødelig indsprøjtning. Mine heste skal ikke opleve deres sidste minutter i panik! Men hver sin beslutning.
Hilsen Christina med Madelaine af Nord-Als (Shet.) & Kanoa. (FRB) Det tager kun 2 min at skabe et dårligt rygte..... og 200 år at komme af med det igen... Det er en tanke værd.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Christina (Kanoa2) |
|
|
Nej, det var bestemt heller ikke optimalt, og jeg tror heller ikke jeg vil vælge slagtning igen, alene af den grund. Men min haflinger blev aflivet af dyrlægen sidste år, og den fik en beroligene sprøjte så hun bare stod og hang, og så var det intet problem at komme til med boltpistolen. Hun opdagede skam ingenting, hun var langt væk i drømmeland 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Da min hoppe blev aflivet, fik hun en beroligende sprøjte i boksen, og derefter blev hun trukket ud hvor hun skulle ligge og siden hentes af Daka. Her fik hun en "grøn" sprøjte (ikke nogen blå), og så dejsede hun lige så stille omkuld og endte med at ligge på siden, da dyrlægen konstaterede hun var væk, gik han og min far op og ordnede papirer til forsikringen mens jeg lå ved hendes mave og krammede hende. Hun vil Aldrig blive glemt! 
//Siv Så kom du endelig til de evige græsmarker Alis :'( R.I.P. d. 27/3-2008 Elsket og savnet!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tillægsspørgsmål... |
|
|
Ja, har lige et tillægsspørgsmål!! Kan man aftale dato og tidspunkt med Daka?? Tænker mere på, om man skal have hesten liggende sådan i flere dage!! Det ville jeg ikke bryde mig om!!
Venlig hilsen Malene Storgaard
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Afhentning |
|
|
Når du ved hvornår hesten skal aflives, ringer du til DAKA og siger den skal hentes den dag.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Aflivning |
|
|
Jeg fik min hest aflivet med sprøjte, og han blev ikke bedøvet inden. Han stod bare stille og roligt, og så gav dyrlægen ham en sprøjte, så han lagde sig ned. Bagefter fik han et par sprøjter mere, og dyrlægen tjekkede ham meget grundigt for, at han var død. Jeg synes ikke, det var voldsomt at være med til - men selvfølgelig meget hårdt! Jeg ringede vist til Daka først og aftalte, hvornår de kunne komme. Derefter ringede jeg til dyrlægen og aftalte, at hun kom dagen inden og aflivede hesten. Problemet med Daka var, at de først kom ret sent om aftenen (de kan ikke give et præcist tidspunkt for, hvornår de kommer), og jeg var helt ødelagt, fordi jeg troede, at de ikke ville komme! Det var mellem jul og nytår, så der ville gå et par dage ekstra, hvis de ikke var kommet, og jeg ville ikke over til stalden, hvor hesten stadig lå død foran...
Venlig hilsen Jane Hakuna Matata
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg har fået... |
|
|
Aflivet to heste, og begge gange er det forgået meget fredeligt Den ene pony Star, fik noget beroligende inde i stalden, og derefter trak vi ham så ud, hvor han fik de sidste sprøjter. Min far stod med ham helt til det sidste (imens min mor trøstede min søster og jeg!), og han sagde at Star lagde sig stille ned. Den anden pony, Dunja fik noet beroligende i sit foder lidt inden dyrlægen kom, da hun ikke kunne fordrage dyrlæger! Derfor ville det være synd, hvis det sidste der skulle ske var, at hun skulle blive stukket af en dyrlægen, og dermed være helt oppe at køre over det. Derefter trak vi hende ud, og igen foregik alt stille og roligt.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| aflivning med boltpistol |
|
|
Min 13-årige vallak med dårlig ryg kunne desværre ikke længere være tjent med livet. Han skulle hundrede procent sikkert ikke på slagteri og det er der heller ingen af min fremtidige heste der skal. Han fik en beroligende sprøjte i sin boks. Min kæreste trak ham ud og han åd hø af en papkasse da han fik skuddet. Opdagede aldrig noget. Han fik bagefter en slange ind i skudhullet for at ødelægge et eller andet og blev til sidst, i følge loven afblødt. Det er snart 6 år siden og jeg "glædes" stadig over det valg. Især tanken at han ikke skulle fyldes med angst sine sidste levetimer har betydet meget for mig.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 0000000 |
|
|
Har lige fået aflivet 2 gamle "venner " i onsdags. og det var en smuk måde at sige farvel på ( hvis man kan snakke om noget smukt v døden,) De blev begge kørt til Ree park til en grøn mark hvor vi fik al den tid vi havde brug for. Der kom så en mand i alm tøj og stod og snakkede længe medens vi fodrede med gulerødder og han gnubbede dem på panden mange gange og det nød de. Den sidste gang han gjorde det havde han en boltpistol og skød dem ( med en extra stor kaliber så der ikke var nogen tvivl). De faldt omgående uden så meget som et spjæt og døde lynhurtigt med munden fuld af gulerødder.Det kalder jeg proff og smertefrit. Ingen kæmpen og ingen forsøg på at stå op ved en bedøvelse. Og så kom de tilbage til naturen.Hårdt men hurtigt og smertefrit.Farvel mine kære venner og hils i himlen. Mvh Ann
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Min hest |
|
|
Når min hest engang skal herfra, så skal den lægges til at sove først - Og det skal være på samme måde som da min pony blev kastreret under æbletræet. Den vågnede selvfølgelig op igen. En "godnatsprøjte" først, og når hesten sover så kan den få den "blå sprøjte". For på den måde mærker den absolut intet.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg har lige |
|
|
fået aflivet en, for to dage siden- desværre havde hun det så dårligt at der ikke var mulighed for at køre hende til slagter. Jeg ringede så til dyrlæge for at få hende skudt- hvad denne ikke ville, så hun blev aflivet. Det foregik med at hun fik en bedøvende sprøjte, mens hun stod og spiste af en spand mad- derefter lagde dyrlægen et kateter i hendes hals. Her sprøjtede han aflivnings væske ind med to store sprøjter, stadigvæk med hoved i spand og langsomt spiste, uden at opdage noget. Jeg gav snor til dyrlæge, vente mig om og gik, og i mens lagde hun sig, stadigvæk med mad i munden. Hjerte stoppede øjeblikkeligt og hun var stendød på ingen tid. Jeg fik en forklarring på hvorfor dyrlæge ikke ville skyde- det var at en boldtpistol helst skal bruges hele tiden- ellers kan den fejle, og det ville de hverken udsætte hest eller mennesker for. Hos en slagter bliver den jo brugt dagligt og derfor har han ikke dette problem. MVH Dorthe som savner Flicka, dog er glad for at hun fik fred for sine smerter.
Dygtig HMS handler om at have den samme hest i mange år, ikke at have mange heste på få år. Vores kat Pjevs er bortløbet under en pasning i Rødby. Se billede på mit HN. Øremærke nr. ZGO383 Dusør gives
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| boltpistol |
|
|
Vi har kun gode oplevelser med boltpistol. Hestene har været helt rolige og slagteren har taget sig masser af tid og ventet til det rette tidspunkt. Da vores er chippet er det Zoo som henter dem efter de er slagtet. De plejer at komme temmelig hurtigt efter at hesten er slagtet så man ikke har hesten liggende hele dagen. Men stadig så man kan nå at sige ordentlig farvel til den. Vi har også fået sprøjtet heste ned men efter den sidste gang hvor hesten stejlede og væltede ind i væggen gør vi ikke det mere. Men jeg vil altid vælge at få en slagter til at skyde med boltpistolen for de har meget størrere erfaring i at bruge den end en dyrlæge har. puha håber at der er længe til at får brug for det igen. For lige meget hvordan det sker er det altid hårdt. Hilsen Dorthe
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|