Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Forfangehed og sommereksem???
Forfatter: 
Dato:  27-07-2008 19:47

Hej har en pony på 9 år, som for tiden ikke kan gå på noget form for græs uden at blive forfangen. Har prøvet med mundkurv, men det piner mig at give den begræsninger, for kan se den ikke trives med det. Hun elsker at gå med de 2 andre hopper og mit føl, som hun nusser og kløer sig meget med. Hun går med eksemsdækken hele tiden, da hun ellers skraller alt af fra øre og til halerod. Hun får lige nu kun vitamier, halm og hø, og bliver longeret 1 gang om dagen i ca. 15-25 min, afhængig af hvor hun hun bliver forpustet. Ellers står hun på stald og keder sig. Hun er 1.18 cm og lidt for lille til jeg kan ride hende ordentlig.

Andre der har samme problem med pony/hest? Hvad har i gjort for at gøre livet lidt sjovere for jeres heste?

Om vinteren går hun med de andre, men bliver utrolig tyk af at gå på de nedbidte marker om vinteren også.

Har haft hende i 3 år, og fordi problemet først er kommet rigtig nu, er fordi det er hendes første år uden føl ved siden til at tage fra hende.

Er virkelig i vildrede og håber på noget godt respons herinde fra, om erfaring omkring dette.

På forhånd tak :)

Mvh Karina B. Kristiansen

Det er sjovt at tage fjordhestene seriøst

0
0
Svar på denne tråd

ingen.....
Forfatter: 
Dato:  27-07-2008 21:48

.... der har en sådan pony/hest????

0
0
Svar på denne tråd

Min hest var også forfangen...
Forfatter: 
Dato:  27-07-2008 22:17

Hej Karina,

min DV-hoppe blev også akut forfangen i maj og måtte på stald. Jeg hang en bold og en æblegren op til hende. Jeg smed også en bold ind i bunden af boksen til hende. Hun legede med det lige i starten, men så blev det kedeligt. Tror måske det er en ide at skifte mellem tingene og kun give dem den i en begrænset periode, så de virker "nye" og spændende. Jeg blandede også hendes hø med halm for at det skulle tage lidt længere tid og spise det og give lidt mere mæthed.

Min hest har det heldigvis meget bedre nu og jeg rider hende hver dag og hun har tabt sig meget, men det er selvfølgelig nemmere når man kan ride den. Jeg må også indrømme at min kommer ud med mundkurv. Det er ikke optimalt, men bedre end hun står og keder sig alene i en stald, uden mulighed for at bevæge sig ("gratis" motion ;)). Hun får mundkurven af en ca. 4 timer så hun kan græsse lidt og nusse med sin makker.

Håber du finder en god løsning, så din hest ikke keder sig alt for meget, men stadig taber sig .

hilsen

Majbrit

0
0
Svar på denne tråd

Det lyder ikke særlig rart
Forfatter: 
Dato:  27-07-2008 23:01

Jeg tror jeg havde aflivet den, hvis jeg skal være helt ærlig.

Eller også skal du finde nogen der kan gøre den selskab.

MVH

Christina

0
0
Svar på denne tråd

Mange tak for jeres svar
Forfatter: 
Dato:  28-07-2008 22:31

Tafellu: Ja kender det med akut forfangen, da det ca. tager 20 min på alm græs. Har svært ved at slanke hende, hun har sådan noget masser over kroppen især foran og begved bagbenene, og deer bare svære at komme af med. På hendes nakke har hun en hel kam, som bliver helt hård når det er værst, og så bliver hun helt stiv i nakken. Hende ben og hove har heldigvis ingen men af forfangenheden, hun er ikke ømfusset andet når det står på, men smeden siger hun har gode og solide hove.

Keppie: Tankerne flyver rundt i hovedet på mig. Men kan sige at det er det der ligger i baghovedet, da jeg´ikke synes det er et værdigt hesteliv. Hun går med eksemdækken på hele kroppen maske i hovedet og så mundkurv, og der synes jeg man bryder hestens naturlig liv og frie liv fuldstændigt.

Min pony er nu begyndt at gå ude om natten, med mundkurv på. Men jeg kan mærke at hun ikke trives med det, for hun går bare rundt og rundt og rundt og gider engang forsøge at spise. Må sige at det er hårdt for mig at se på, da hun normalt er en glad og tilfredas pony, der er masser af liv i.

Aner bare ikke hvad jeg skal gøre.

Vil aldrig sælge eller udlåne hende da jeg desværre har set flere af disse tilfælde ende træls, hun skal ende hos mig.

Men min tanke er bare at hvis man nu kunne "helbrede" hende, så hun ville kunne hygge sig med de andre året rundt, så var det det jeg valgte, men sådan som det ser ud nu, synes jeg det er mange år hun skal gå sådan her.

Vil meget gerne hører andre menninger og erfaringer. Alt modtages med kyshånd, da jeg virkelig synes det her er svært at tænke igennem.

Endnu engang tak for jeres svar.

0
0
Svar på denne tråd

ikke andre...
Forfatter: 
Dato:  30-07-2008 22:00

... der har erfaringer med forfangenhed og sommereksem.

Søger nogle meninger og råd om dette.

Hvad er der blevet af jeres heste med disse problemer??? Og hvad har i gjort?

0
0
Svar på denne tråd

erfaring
Forfatter: 
Dato:  03-08-2008 19:14

Ang. sommereksem:

Masser af aloe vera produkter, specilt gele .. de virker super godt. Smør det i man og hale 2 gange dagligt..

Jeg havde hesten på stald om natten hele året rundt.. Ligeledes kom den ud helst efter solopgang og inden solnedgang.

Hvis den skal gå på døgnfold, så tag den evt. ind et par timer om morgenen og aftenen.

Hun levede i mange år og havde det rigtig godt.

Ang. forfangenhed:

Hø fra sidste år af libitum(dvs ikke helt nyt hø), som foder bruges "Cubes" fra spillers.

Ligeledes går hesten på jordfold om dagen(kommer ind om natten) hvor den også får hø til at spise lidt af i løbet af dagen.. Jeg har valgt at lade nogle af de andre heste som er disponible for forfangenhed gå sammen med hende, men nogle dage går hun dog også alene, og dette har hun det fint med..

Hesten har fået sko på forhovene hvori der er indlagt slå m.m.

Hun har aldrig haft det bedre end hun har det nu.. Løber rundt og er super glad..

Skriv evt. en mail hvis du ønsker dybere forklaring ang. erfaring osv. Tager på ferie i morgen så jeg svare nok først i næste uge..

Mail cjohansen@dsr.life.ku.dk

mvh Christina

Chris
0
0
Svar på denne tråd

Forstår ikke helt...
Forfatter: 
Dato:  03-08-2008 23:44

Jeg må lige spørge, da jeg ikke helt forstår noget i nogle indlægene.

Så vidt jeg ved (og indrømmet - der er stor plads til mere viden ), er forfangenhed en sygdom i hovene. Hvis jeg har forstået det ret, har det ikke noget med overvægt at gøre, som der er nogle, der har skrevet om. Vil gerne gøres klogere!

I Tyskland bruger man nogle specielle gummibid som forhindrer hestene i at spise så meget - de kan stadigvæk græsse, men indtaget bliver væsentlig mindre. Måske kunne det være mindre "slemt" for hesten din. Med heste, der tenderer til forfangenhed, er man meget forsigtig med at sætte ud på græsset når det kommer (eller efter regn følgende længere tørperiode), og ved langsom tilvænning, kan dette nogle gange forhindres.

Håber, jeg bliver klogere "om lidt" og at jeg kunne give lidt inspiration.

Hilsen Elena

0
0
Svar på denne tråd

Rettelse
Forfatter: 
Dato:  04-08-2008 10:23

Ser lige, at jeg har skrevet "sygdom i hovene", hvilket ikke er helt korrekt - der brude stå en sygdom, der manifisterer sig ved symptomer i hovene. Ved stadigvæk ikke om jeg har misforstået noget...

Hilsen Elena

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider