Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Head shaking??
Forfatter: 
Dato:  24-07-2008 00:25

Hej..


Er der mon nogen herinde som kan hjælpe mig...???


Jeg har desværre en mistanke om, at min hest lider af Head shaking syndrom


Har du nogen gode råd, henvisninger til links omk. problemet, kendskab til en god dyrlæge som har erfaring med denne lidelse ( I kbh. området eller Vestsjælland) ???


Alt kunne være en hjælp...da jeg er lettere desperat!!


Jeg har kigget på nogle af trådene her på siden, men jeg finder det ret uoverskueligt...


På forhånd tusind TAK.


Venligst, Ida.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Headshaking.
Forfatter: 
Dato:  24-07-2008 00:43

Jeg kan bestemt godt forstå, hvis du er ved at blive desperat. - Det er bare SÅ frustrerende at have en headshaker-hest!!


Min tidligere hest blev headshaker p.gr.a. svær nerveirritation i mulen.


Men jeg fik rigtig god hjælp til behandling (medicinering) af hesten fra dyrlæge H.C. Mathiesen fra Hørsholm Hestepraksis ved Fredensborg, - han er bare rigtigt, rigtigt dygtig, og rent faktisk blev hesten stort set kureret for sin muleirritation (måtte så desværre senere aflives af anden årsag).


Behandlingen var dog både tidskrævende, besværlig og dyr (jeg havde heldigvis sygeforsikring på hesten), men det var helt bestemt alligevel umagen værd.


Du kan f.eks. søge under "headshaking" og "headshaking syndrome" på Google, og kan du læse lidt engelsk, så er der rigtigt mange virkeligt gode artikler om de mange forskellige årsager til headshaking og også om symptomerne på syndromet.


Jeg tror, at jeg i sin tid udprintede stort set alle artiklerne fra Google, da min hest begyndte at blive headshaker, og det hjalp mig til en meget bedre forståelse af, hvad det var, der foregik, og hvorfor den arme hest var nødt til at gøre, som den gjorde.



Hilsen Linda.







Hellere tænde et lille lys end rase over mørket.
0
0
Svar på denne tråd
 
 Linda,
Forfatter: 
Dato:  24-07-2008 12:44

hvilken medicin fik din hest?


Vi gav astmamedicin(Pulmicort til inhalation) til vores, som havde headshake, og vi fik det også til at fungere godt, - så vi meget sjældent blev generet i ridningen. Forsikringen betalte deres andel i alle årene (y)


Hesten levede i omkring 7 år med headshake og døde også af noget andet som 19 årig. Vi havde Jette Neisig fra (nu) Hørsholm Hestepraksis, dengang Charlottenlund.


Frisk luft kan have stor betydning, da mange headshakere har allergi. Medicinen alene kunne ikke tage det, vi måtte gøre en del for staldmiljø, ventilere og tage høet væk, kun wraphø osv.


Der findes et spørgeskema, hvor man kan forsøge at klargøre årsagen til det, sådan et har Dyrlægegården i Hillerød (y)



:-) fra NinA


Praktisk hverdagsargumentation, kævl og pjat :-D

--o--

Som man råber i skoven, får man svar :-P

0
0
Svar på denne tråd
 
 headshaking
Forfatter: 
Dato:  24-07-2008 15:28

Hej

jeg havde i foråret samme problem og var totalt grædefærdig.

havde dyrlæge ude der checkede tænder ører slimhinder etc uden at finde noget men han anbefalede så akupunktur ved en anden dyrlæge, han kunne ikke forklare hvorfor det hjalp, ingen evidensbaserede undersøgelser eller naturvidenskabelige forklaringer.

jeg havde hende ude : wibke detlefsen fra tyskland (men nok for langt væk for dig) hun gav den to behandlinger og min hoppe har kun haft en dag hvor hun headshakede en lille bitte smule siden da og det er to måneder siden.

så virkelig forsøg værd!....

Held og lykke!

0
0
Svar på denne tråd
 
 Rikke Schultz
Forfatter: 
Dato:  24-07-2008 18:41

skriver i sin bog, at akupunktur virker - men kun i ca 14 dage. Men har man en hest, der har sæson-allergi, er det da værd at prøve (y)


Rikke Schultz giver selv akupunktur - det er der sikkert også mange andre dyrlæger, der gør.


Ofte vil det langt fra være nok, men som sagt kan det være værd at prøve.


Min søster har lige købt en ny hest, der også har headshake. Det vidste vi altså først efter købet, og den er så sød, at købet ikke skal gå tilbage :-P


Vi rider den med fluestrimler ned foran næsen. Det hjælper pænt godt - uden at se pænt ud :-D


Man kan se det her på den gamle:


Et tåbeligt billede, men jeg har bevaret det, så man(I andre) kan se strimlerne :-)




:-) fra NinA


Praktisk hverdagsargumentation, kævl og pjat :-D

--o--

Som man råber i skoven, får man svar :-P

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tak for hjælpen!
Forfatter: 
Dato:  24-07-2008 23:01

1000 tak til Jer alle


Selvom det er vildt tragisk, er det rart ikke at være den eneste med dette problem....man føler jo virkelig at man gør noget helt forkert!!!


Jeg vil prøve den alternative vej, med eks. akupunktur, det lyder som en god løsning.


Venligst, Ida.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Medicin.
Forfatter: 
Dato:  24-07-2008 23:04

Min hest fik Flexotide (binyrebarkhormon) og Lomudal (antihistamin) den første tid, og sidenhen kun Lomudal.


Begge dele fik den via en "Spacer", som er en inhalations-"dåse" med en tragt/maske på, og tragten/masken sættes på hestens ene næsebor.


I starten var jeg meget skeptisk overfor systemet, da jeg via mit job har arbejdet meget med tilsvarende spacere til børn, og jeg syntes, at hestespaceren var et slemt discount-system med mange mangler, - bl.a. aflejres en del af medicinen inde i den og når aldrig ind i hestens næse.


Men jeg måtte jo erkende, at det alligevel virkede, heldigvis.



Hilsen Linda.





Hellere tænde et lille lys end rase over mørket.
0
0
Svar på denne tråd
 
 Ja, det gør
Forfatter: 
Dato:  25-07-2008 00:03

det - det kan vi også skrive under på ;-)


Grandi fik som sagt også binyrebarkhormon, bare Pulmicort eller Spirocort - men det kommer nok ud på et med Flexotide. han fik også masken, som er magen til den maske man bruger til små børn - altså bare en beregnet til heste :-P Equine haler hedder den.


Vi prøvede også Lumdal i begyndelsen, og det virkede fint, men skulle helst gives flere gange daglig - og det kunne vi ikke overkomme i længden, da vi ikke har hestene hjemme. Men det virkede godt (y)




:-) fra NinA


Praktisk hverdagsargumentation, kævl og pjat :-D

--o--

Som man råber i skoven, får man svar :-P

0
0
Svar på denne tråd
 
 Mangr gode råd
Forfatter: 
Dato:  25-07-2008 13:08

jeg har lige været igennem turen med min og mit råd til dig må være:


kør hesten op til dyrlægegården udenfor hillerød. Få lavet en endoskopi, hvor de fører et kamera op gennem næsen på den. En af mine elevers havde stubepibe og er blevet opereret. MIn havde hævede slimhinder og reagerer allergisk på to græssorter...

Sådan groft sat op, så skal du først udelukke at der er noget fysisk galt, derefter kan den tjekkes for allergi. Finder man ikke noget der så skal man ud i at undersøge for nervelidelser osv...


Sagde Janne der nu også er kommet på facebook...


Medlem af klubben for brune heste med hvide pletter :)


Tak for en god debat i høflig tone :) :) :)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Handelsfejl?!
Forfatter: 
Dato:  29-07-2008 00:39

Jeg købte min "Headshaking-basse" i dec. sidste år og faktisk allerede da jeg prøve-red ham, nikkede han. På det tidspunkt kendte jeg ikke til HS-syndromet og fik tilmed, at vide, af sælger, at det var fordi, at jeg havde for hårdt fat i ham... jeg kan jo nu erfare at han også gør det selvom, at jeg rider med lange tøjler...men det kunne jeg jo ikke vide på det tidspunkt, jeg rettede mig bare efter sælgers råd.


Efter at sidde og have læst de mange svar og andet info, kan jeg desværre forstå, at mange heste bliver uridelige og tragisk, at nogle endda må aflives. Det gør mig for det første meget ked af det og for det andet kan jeg ikke lade være med at tænke på; at det jo må være en handelsfejl (i dette tilfælde)?!


Jeg kan dog ikke bevise noget og det vil jo bare være mit ord mod sælgers... men jeg føler det jo meget uretfærdigt....


Hvad siger I?

Har I nogle ideer eller erfaringer til hvordan man skal gribe sådan en situation an?


På forhånd mange tak.


Venlig hilsen, Ida.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Ja, problemet
Forfatter: 
Dato:  29-07-2008 11:36

er jo ofte, at folk ikke lige ser, at det er headshake. Vi der kender det, ser det straks - men ellers får man først øje på det, når det er grelt.....


Så, hvis du gerne vil hæve handelen, skal du kunne påvise, at hesten har headshaket hos sælger - men hvis ingen har set det som headshake, er du jo lidt på den :-(


Du burde dog kunne henvise til, at hesten jo også rystede på hovedet ved købet, og at det nu har vist sig - at det drejer sig om headshake.....


:-) fra NinA


Praktisk hverdagsargumentation, kævl og pjat :-D

--o--

Som man råber i skoven, får man svar :-P

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hej Nina..
Forfatter: 
Dato:  04-08-2008 01:36

Ja...men det bliver jo som du siger lidt svært.... da jeg kun har min mor som vidne og ingen video eller andet....


Men man kan da sige, at jeg har lært noget af denne situation...hmmm!!


Tak for din hjælp


God sommer, Ida.

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider