Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Hestens tidsfornemmelse ???
Forfatter: 
Dato:  22-07-2008 16:38

Hej Hn`er :-)

Altså hvor jeg har mange ting at spørger om hele tiden

Men sagen er at jeg syntes vi diskutere meget om hesten og foldtid, og jeg syntes det er nogle spændende debatter, sjovt og høre om hvor længe andre heste er på fold, og hvilken fold mm...

Nå, men så kom jeg jo til at tænke på, og det er nu de kloge skal frem af skabet... Hvordan er hestens tidsfornemmelse endelig?

Jeg tænker på, hvis en hest A står i boks 20timer i døgnet, og er på fold fx 4 timer, kan den "mærke" at den fx ikke er på fold 6 timer??

Eller som hest A, er på fold 4 timer, imodsætnigen af hest som er på fold 10 timer?

Er der nogen som kender noget til det?

Jeg er udemærket godt klar over at jo mere hesten er ude jo bedre osv osv osv....

Personligt kan jeg bedst lide hesten er ude så meget som muligt, mine er ude om vinteren fra kl 7 til kl ca 18, og senere når det bliver de lyse aftener!

De plejer at blive foderet kl 06,30 om vinteren, og hvis jeg tillader mig en weekend og ligge at blumre i sengen til fx kl 7 så er den helt gal i stalden, de skal nok sørger for at jeg vågner, og kommer og foder!

Og der er deres tidsfornemmelse bare 100% i orden, men... ja... jeg håber i forstår hvad jeg mener!

IIII

Wraphø købes i område 6800 eller omegn, gerne små baller...

IIII

Wintec dressur sælges, se billeder på præs.

En hest har 4 ben, 1 hale, 1 krop, og desværre tror nogen også de har ...

0
0
Svar på denne tråd

dadadada...
Forfatter: 
Dato:  22-07-2008 21:02

Er der slet ikke nogen som er kloge på dette emne??
:-)

IIII

IIII

0
0
Svar på denne tråd

dyr ............
Forfatter: 
Dato:  22-07-2008 21:57

dyr er forskellige ang. hvor god tidsfornemmelse de har.

deres følelse af tid går over handling og følelser. Achievement, en naturlig udvikling af på hinanden følgende handlinger og følelser.

Lukker du en hest ud en time, og den ikke har nået det achievement, er den ikke mentalt tilfreds, nogle kræver 10 timer, det er meget forskelligt. vi er i øvrigt helt enige om det fysiske, ud med kræet, jeg ønsker stadig løsdrift, så leddene bliver smurt, og musklerne brugt.

Jeg ved ikke helt, hvordan jeg skal forklare det, men vi mennesker har det faktisk også, gamle mennesker siger, intet viser tiden, som da de fik børn. Det er den samme mekanisme, jeg snakker om, bare i det små og i detaljer. vi mennesker har bare lært klokken også.

Beklager hvis det var volapyk, jeg er vist lidt bevinget ind imellem.

Lone

Ponyer søger nyt hjem! Vant til børn og ridning. Århus.

Jeg keder mig, derfor er jeg her :)

Healing tilbydes

0
0
Svar på denne tråd

Tidsfornemmelse..
Forfatter: 
Dato:  23-07-2008 09:34

Jeg ved ikke hvor meget tidsfornemmelse de har. men de er jo vant til rutiner.

Som Lone siger - hvis man lukker hesten ud 1 timer er de ikke tilfredse, så lidt tidsfornemmelse må de have.

Kærlig Hilsen Camilla

Ejer af araber hoppe

0
0
Svar på denne tråd

tidsfornemmelse
Forfatter: 
Dato:  23-07-2008 09:41

Jeg ved ikke om heste har tidsfornemmelse som os mennesker, men ang. fodring, så handler det meget om vaner.

Vi fodre aldrig på samme tidspunkt, det kommer helt an på hvornår der er nogen i stalden til at fodre. De får morgenmad mellem 7-9.30 og aftensmad mellem 17-21. Vi har aldrig problemer med at de står og venter på et bestemt tidspunkt.

På et tidspunkt pga. arbejde fik de morgenmad på samme tid i en kort peride og det lærte de lynhurtigt, men nu står de bare og sover og venter til vi kommer. (De går i løsdrift)

I weekenden for de bare senere aftensmad, så kan vi sove lidt længere og det fungere fint.

Jeg tror ikke de kan "mærke" om der er gået en time eller tre.

I vil nok opdage en del stavefejl med tiden, da jeg lider af en smule ordblind/ordforvirring.

Så i må bære over med mig :-)

0
0
Svar på denne tråd

dadada...
Forfatter: 
Dato:  23-07-2008 16:09

Azina - Jooo, jeg tror faktisk godt jeg fik fat i det du mener :-) Mange tak for det!

´Ja, rutiner kommer de hurtige ind i, hvis det fx er til en bestemt tid, de forskellige ting skal ske, for det kan jeg både høre og se på mine om vinteren :-)

Men ligesom Lines heste som ikke har et fast tidspunkt at spise på, tror jeg ikke har den samme stramme rutine dom fx mine heste har, for de stiller sig bestemt ikke til at hvile :-) Men (lines) hestene er jo nok godt klar over at det snart er ved at være tid, men ved ikke helt hvornår, og så kan man jo lige så godt tage sig en slapper

Men det med at foder, der har hesten jo et indbygget madur, men det er nærmere det at fx en rigtig rigtig træls vinterdag, med regn og stiv kuling, hvor jeg nogen gange hend af eftermiddagen (fx kl 3) har lyst til at tage dem ind før tid, pga fx vejret... Men har hesten så "fået nok" af at være ude!?! Eller kan den så godt mærke at den kommer til at stå længe i sin boks inden den igen kommer ud? for for mit vedkommende er det jo så ca 3 timer før den kommer ind = 3 timer mere i boks!

IIII

IIII

0
0
Svar på denne tråd

Tidsfornemmelse....
Forfatter: 
Dato:  25-07-2008 16:04

Ja, jeg ved ikke hvordan hestens tidsfornemmelse er indstillet, men hver dag kl. 18.30 står staldens hestehoveder og kigger på mig gennem deres åbning i døren, og hvis jeg ikke er opmærksom lige med det samme, ja så kommer der et enkelt bang eller to på boksdøren. Der er fordi det er MADTID!!!

Her forleden dag, sad jeg i stalden og hyggesnakkede med en veninde, og lige med et blev der en værre larm, af utilfredse heste.

Hey...hey...hey...hyg jer med jeres hø, istedetfor at stå der og larme

Min veninde fik lige kigget på klokken, og spurgte mig, hvorfor tror du de larmer? og minsanten, klokken stod på 18.35 det havede jeg ikke lige været opmærksom på

Så noget foder i krybberne, og alle hestehovederne var rolige igen

Den, som ikke vil rådes,

kan ikke hjælpes.

Benjamin Franklin

Hilsen Lene

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider