Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Er løsningen en mundkurv?
Forfatter: 
Dato:  20-07-2008 23:19

Ja nu kan jeg snart ikke holde ud at se på det fede dyr længere, hun kan åbenbart ikke tåle græsset i år. Hun er godt nok i fol, men det er ikke før til marts, så at hun er fed nu er ikke drægtighedens skyld.

Løsningen kunne være være mindre tid på græs, men det er prøvet og det vil hun ikke finde sig i, samt hun æder tre gange så meget når hun så endelig kommer derud, og dermed bliver hun ikke slanket.

Mere motion kan hjælpe, men hjælper det nok? Skal lige siges at det motion hun får på nuværende tidspunkt ikke kan regnes for noget overhovedet.

Hvad synes i, skal jeg prøve med en mundkurv og så lade hende fortsat gå på græs?

Stine

0
0
Svar på denne tråd

Mundkurv
Forfatter: 
Dato:  21-07-2008 07:52

Jeg har en shetlandspony, som også begyndte at blive til den gode side efter kun 3 timers græsning om dagen. Resten af tiden på jordfold og i boks om natten.

Det gik bare ikke, og inden han ville blive overvægtig, tog jeg konsekvensen og købte en mundkurv til ham. Det VIRKER bare. Han er ikke nær så oppustet og rund, når jeg henter ham fra græsset, og jeg kan nu tillade mig at lade ham gå på græs i 6 timer om dagen. Han spiser fint med den efter lidt protest. Jeg har lavet hullet en anelse større og checker ham dagligt for slidmærker/sår omkring mulen.

Jeg kan endda tillade mig at give ham lidt wrap/pony müesli ved siden af - og han holder stadig vægten.

0
0
Svar på denne tråd

gnaver
Forfatter: 
Dato:  21-07-2008 09:19

Jeg har problemer med at mundkurven (det er den hvor mundkurven er "indbygget" i grimen)gnaver på undersiden af kæben på begge mine og på hagespidsen på den ene. Og det frarådes jo at bruge mundkurven hele tiden (men nogle har succes med det). Så du kan jo stadig få problemet med, at hesten bare spiser det mere, når den får mundkurven af.

Jeg har også købt Greenguard mundkurven, men kun prøvet den én gang. Den er mere luftig og rengøringsvenlig, men sidder ikke så godt på hendes grime, der er meget stor omkring næsen og derfor trækker mundkurven remme over næseryggen for langt ned. Så jeg skal have prøvet den med en stivere grime. Hun fik også lidt løs mave den dag, hun havde den på. Måske lidt "stress". Hun gnavede løs, men fik næsten ikke noget græs ind (ja det er selvfølgelig også meningen ). Men hun ser ud til at græsse noget mere afslappet med den anden, hvor jeg dog har udvidet hullet, da det ikke sad udfor munden. Men jeg ved ikke lige, hvordan jeg skal få fikset det, så den ikke gnaver.

0
0
Svar på denne tråd

Kommer an på hvem du spørger
Forfatter: 
Dato:  21-07-2008 12:51

Nogle er for - andre er imod.

Min dyrlæge er imod - jeg ved ikke helt hvad jeg selv synes om dem.

Der er jo både fordele og ulemper

Hilsen

Daniela

0
0
Svar på denne tråd

mundkurv..
Forfatter: 
Dato:  21-07-2008 16:04

Tak for jeres svar.

Jeg ved heller ikke rigtigt hvad jeg selv synes om det, altså det er jo klart et plus at hesten kan gå på græs med sine venner. Men på den anden side er det bare ikke naturligt at den skal have sådan en tingest på.

Kunne være jeg skulle høre min dyrlæge af hvad han synes jeg skulle gøre.

Stine

0
0
Svar på denne tråd

Jeg ville....
Forfatter: 
Dato:  21-07-2008 17:25

se på hvordan min hest reagerede, frem for at høre hvad dyrlægen siger....

Mundkurv er rigtig godt til rigtig mange heste - jeg har en af dem - men kan da ikke afvise, at nogle trives dårligt med den.

Og der er jo altså ikke tale nogen større udskrivning, heller ikke hvis mundkurven så skulle vise sig ikke at fungere på sigt - det er i hvert fald væsentlig billigere end et dyrlægetilkald til en forfangen hest....

Dorte

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider