Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Regulator Complete
Forfatter: 
Dato:  19-07-2008 12:15

Hej..

Åh ja endnu et foder indlæg men den verden af foder er uoverskuelig!!

Har en fjordhoppe som går med 4 mdr gl. føl ( fuldblods pinto/fjord blanding ) og en vallak ( 12 år ) der har tendens til at bule lidt ud :-) af samme blanding som føllet!

Vil gerne fodre dem simpelt og stivels-frit, men stadig sørge for de er fuldstændigt dækket ind.

Lige nu får de natur-muesli fra Hippolyt og irish mash et par gange om ugen og hø/wrap ad libitum! De blir fodret efter foderplan lagt af en fra Hippolyt.

Nå men mit spørgsmål er egentligt om jeg ville kunne skifte muesli'en ud med RC?? Og så i stedet give dem lidt speedi-beet ved siden af?? Og hvad er fordelen ved at bruge RC?? Og må føllet få det, altså RC??

Min vallak er krybbebider ( og ja han er tjekket igennem og har ikk mavesår, men skal stadig ingen stivelse ha' og havre/korn gør ham helt tosset :-))

Hvis der er andre der har en "simpel" måde (hvor de ikke skal ha' flere kilo) at fodre på sammen med roe-piller så de er dækket ind er jeg åben for bud!

På forhånd tak.

Mvh Janne

Nu med Salli,Silke og Sutskoen hjemme i egen stald, hvor de høre til!!!

0
0
Svar på denne tråd

wjwjjwjwjw
Forfatter: 
Dato:  19-07-2008 17:38

Hej Igen..

Nogle der har erfaringer med det her foder så f.eks Dengie Fibremix EASY og Equilibra 500 fra Eguidan?? Og er der slet ikke nogle der har nogle gode råd mht RC heller???

Mvh Janne

Nu med Salli,Silke og Sutskoen hjemme i egen stald, hvor de høre til!!!

0
0
Svar på denne tråd

Har prøvet RC
Forfatter: 
Dato:  20-07-2008 09:48

udmærket foder men lidt dyrer i brug end Natur Müsli fra Hippolyt. Har selv en lille vallak som kan "bule" ud.

RC: Pillefoder. Skulle ikke give ret meget, så min hest havde hurtigt spist den smugle han fik + Speedi Beet og hø/wrap.

Hippolyt: Müsliblanding. Længere tyggetid, får 500 gr fordelt på 2 fodringer + Speedi Beet og hø/wrap.

Supplere her i sommerperioden med ekstra vitaminer da han mest lever af græs og kun sparsomt bliver fodret med Hippolyt (ellers bliver han for rund), da jeg rider lange ture og deltager i distanceridt.

0
0
Svar på denne tråd

RC og fibremix
Forfatter: 
Dato:  20-07-2008 13:35

Jeg har fodret med begge produkter - dog ikke fibremix easy men fibremix complement, der er et mere koncentreret myslifoder.

Hvis du helt vil undgå stivelse er det RC du skal vælge, det ville jeg også hvis ikke mulen i perioder nægtede at spise op.

Fordelen ved RC er, at der ikke er sukker eller stivelse, og det er blandt andet tilsat urter, elektrolyt og regulator.

Se - www.regulator.dk

Du kan fint nøjes med RC, roepiller og hø/wrap - til en nøjsom hest. Det kan fint bruges til alle 3 heste også føllet - se fodervejledningen for dosis.

Fibremix Complement indeholder:

Sukkerindholdet er lavere i Complemet (under 2 %).

Indhold råvarer: Mikronisret soya, koncentratpille, klidpille, molashine light, hørfrømel, snittet lucerne, mikroniseret majs, mikronisret ærter, vit/min premix, XP gærkultur, soyaolie, mononatriumfosfat, tørret gulerod.

Mængden af gærkultur afhænger af gærkulturens sammensætning. I dette tilfælde er det en kombination af probiotika og gær. Der er en passende mængde til netop denne XP kultur.

Zink 218 mg/kg og kobber 58,5 mg/kg

Det er yderst velsmagende og anbefales også til føl og hopper i fol - fordelen er at det indeholder alt det hesten skal bruge så man er fri for at have 10 tønner med div. stående - dog gav jeg min roepiller, lucerne, majsflager og olie ved siden af - da han skulle tage på.

dansk:

www.equidan.dk/ Default.aspx?CTYPE=7b2a5492-cccc- 45de-a8ee-1f36b59cefe6&ID=965cc3f9- 7d20-451b-9f23-29fef06fc22e

engelsk:

www.dengie.com/pages/products/ fibremix-range/fibremix- complement.php

0
0
Svar på denne tråd

RC.....
Forfatter: 
Dato:  22-07-2008 14:33

Jeg fodrede mine haflingere med RC i knap to år, indtil jeg fandt ud af, at min ene hoppe ikke fik dækket sit behov for b-vitamin gennem RC, så skiftede jeg foder.

Årsagen til b-vit. mangel, har jeg senere fået at vide, skyldes, at producenten af RC vist ikke tilsætter ekstra b-vit., som flere andre producenter gør. Hesten skulle selv være i stand til at producere b-vit nok til at dække sit behov (ret mig hvis jeg har misforstået denne forklaring), dette har min hoppe så tydeligt vist, at det er hun ikke selv i stand til.

Fordelen ved RC og andre vitamin/mineral blandinger er, at de ikke er fyldt op med en masse fyldprodukter såsom majs, havre, melasse og 117 andre ting, som man propper i müeslifoder.

Mange heste kan ikke få dækket deres behov optimalt via fuldfoder eller müeslifoder. Især nøjsomme heste kan være svære at fodre, for skal de have dækket deres behov for vitaminer og mineraler forudsætter det, at spiser en vis mængde foder om dagen.

For at tage et eksempel: lad os sige en fjordhest ifølge producenten skal spise 1,5 kg foder om dagen, for at være dækket ind med vitaminer og mineraler. Af de 1,5 kg foder består måske 0,5 kg af det af vit/min, resten er rent fyld i form af f.eks. majsflager, havre, melasse, snittet havrehalm og en lang række andre ting. Alle disse ting kan man ikke dosere efter hestens behov, for den er tvunget til at spise 1 kg fyldfoder, for at få det halve kg vit/min, som den skal bruge. En fjordhest, som er en nøjsom type, har ofte ikke brug for hverken havre, majs eller melasse, for nogles tilfælde kan det ligefrem gøre hesten for tyk.

Fordelen ved RC er, at det er et rent vit/min. tilskud, der er ikke tilsat noget som helst fyld, som hesten skal tvinges til at spise. Det betyder, at man ved at give RC selv kan dosere, hvad hesten derudover skal have og dermed langt bedre tilpasse fodringen til hestens behov. Hvis man gerne vil undgå at fodre hesten med sukker, kan man undgå melasse, hvis hesten ikke har brug for stivelse, kan man undgå det. Kort sagt vælger man helt selv, hvad hesten skal have ved siden af vit/min foderet. Et stort plus i mine øjne.

I perioden hvor mine to heste fik RC, var de henholdsvis 1-3 år og 12-14 år. Det kan bruges af stort set alle heste i alle aldre, dog ved jeg ikke, om det egner sig til føl.

Mine heste fik roepiller og grønpiller ved siden af RC. De skal ikke have ret meget RC pr. dag, mine fik omkring 3 dl. hver om dagen, det er ikke voldsomt meget, så det er en fordel at give ekstra ved siden af. Netop såsom Speedi Beet, som fylder uden at fede :-)

Hilsen fra Tine

og hafferne

Flicka & Frigg

0
0
Svar på denne tråd

wildfire
Forfatter: 
Dato:  22-07-2008 14:40

har du nogen ca anelse om hvad en normal hest på ca 450 kg skal have af det fra dengie?

Har kigget deres sider igennem uden at blive klogere.

Mvh. Tine

Equi-work.com

Jobportalen for hestefolket

0
0
Svar på denne tråd

Dosis Dengie
Forfatter: 
Dato:  23-07-2008 07:47

Ja - min vejer det samme, og han får 800 gram dagligt i moderat træning!

Equidan kan gratis udregne en foderplan til dig, det kommer jo også an på træningsniveau mv.

www.equidan.dk/ Default.aspx?CTYPE=9267b577-2546- 49ca-b8d0-4989f7aaffd5&ID=3ee3af78- 795e-4f94-bac0-87342d46cbbc

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider