Jeg fodrede mine haflingere med RC i knap to år, indtil jeg fandt ud af, at min ene hoppe ikke fik dækket sit behov for b-vitamin gennem RC, så skiftede jeg foder.
Årsagen til b-vit. mangel, har jeg senere fået at vide, skyldes, at producenten af RC vist ikke tilsætter ekstra b-vit., som flere andre producenter gør. Hesten skulle selv være i stand til at producere b-vit nok til at dække sit behov (ret mig hvis jeg har misforstået denne forklaring), dette har min hoppe så tydeligt vist, at det er hun ikke selv i stand til.
Fordelen ved RC og andre vitamin/mineral blandinger er, at de ikke er fyldt op med en masse fyldprodukter såsom majs, havre, melasse og 117 andre ting, som man propper i müeslifoder.
Mange heste kan ikke få dækket deres behov optimalt via fuldfoder eller müeslifoder. Især nøjsomme heste kan være svære at fodre, for skal de have dækket deres behov for vitaminer og mineraler forudsætter det, at spiser en vis mængde foder om dagen.
For at tage et eksempel: lad os sige en fjordhest ifølge producenten skal spise 1,5 kg foder om dagen, for at være dækket ind med vitaminer og mineraler. Af de 1,5 kg foder består måske 0,5 kg af det af vit/min, resten er rent fyld i form af f.eks. majsflager, havre, melasse, snittet havrehalm og en lang række andre ting. Alle disse ting kan man ikke dosere efter hestens behov, for den er tvunget til at spise 1 kg fyldfoder, for at få det halve kg vit/min, som den skal bruge. En fjordhest, som er en nøjsom type, har ofte ikke brug for hverken havre, majs eller melasse, for nogles tilfælde kan det ligefrem gøre hesten for tyk.
Fordelen ved RC er, at det er et rent vit/min. tilskud, der er ikke tilsat noget som helst fyld, som hesten skal tvinges til at spise. Det betyder, at man ved at give RC selv kan dosere, hvad hesten derudover skal have og dermed langt bedre tilpasse fodringen til hestens behov. Hvis man gerne vil undgå at fodre hesten med sukker, kan man undgå melasse, hvis hesten ikke har brug for stivelse, kan man undgå det. Kort sagt vælger man helt selv, hvad hesten skal have ved siden af vit/min foderet. Et stort plus i mine øjne.
I perioden hvor mine to heste fik RC, var de henholdsvis 1-3 år og 12-14 år. Det kan bruges af stort set alle heste i alle aldre, dog ved jeg ikke, om det egner sig til føl.
Mine heste fik roepiller og grønpiller ved siden af RC. De skal ikke have ret meget RC pr. dag, mine fik omkring 3 dl. hver om dagen, det er ikke voldsomt meget, så det er en fordel at give ekstra ved siden af. Netop såsom Speedi Beet, som fylder uden at fede