|
|
| Havrefobi.... |
|
|
Jeg undres. I Danmark er havren udskældt som den "farlige kornsort" der forårsager varme heste. I England har byg samme udskældte rolle. Og i atter andre lande er det majs, der skaber "vågne heste". Hvorfor denne forskel? Man skulle jo mene at en hest er en hest, uanset herkomst og nationalitet Er det dygtig markedsføring, der har haft "held med" at overbevise danske hesteejere om at havre er den "farlige" kornsort, hvorefter de store foderfirmaer så kan tjene fedt på havrefrie mueslieprodukter? Iøvrigt nævnes havre som den absolut MEST fordøjelige kornsort i en artikel på foderplan.dk (Tanja Bromley). Så tja - hvad er SANDHEDEN om det udskældte havre egentlig?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| havre, byg og majs |
|
|
Sandheden er vel bare at havre, byg og majs indeholder meget kulhydrat og derfor kan hesten få mere energi, lidt ligesom børn og slik  Men jeg mener nu stadig at nogle heste fint kan fodres med alle tre dele, vi har en DV/fuldblod i stalden son KUN kan tage på når den også får havre. Der er meget snak om mavesår mm, men alt med måde, så skader det nok ikke.
I vil nok opdage en del stavefejl med tiden, da jeg lider af en smule ordblind/ordforvirring. Så i må bære over med mig 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| før i tiden |
|
|
var byg meget udskældt herhjemme også. Personligt så giver jeg en kende havre. Men jeg vil have det meste af energien fra fx wrap. -Også nogle ordentlige vitaminer. Så længe krikke dyret ikke bliver redet, så får han kun havre indtil han har lært at spise sine roepiller op.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overdrivelse fremmer forståelse. |
|
|
Altså personligt synes jeg ikke det er så udskældt igen. Mange har bare fået øjnene op for de mange bivirkninger som havre, byg og majs kan forårsage. Før i tiden vidste man jo ikke hvorfor disse sygdomme og dårligdomme kom. Men nu ved man bedre. Men det er jo med havre som med alt andet - i rette mængder er det godt og i for store mængder er det noget rigtig skidt.
Venlig hilsen -miki- www.prettyfancy.ridesiden.dk -om krybbebidning og vævning De mennesker du træder på på vej op af stigen er de samme mennesker som du møder på din vej ned.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Korn... |
|
|
Sandheden er vel bare at for store mængder korn ikke er godt for vores heste. Mange har fået øjnene op - og set hvordan virkningen kan være.
Kærlig Hilsen Camilla ღ Ejer af araber hoppeღ
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Fodre gerne med havre........ |
|
|
Og har altid lært at "frygte" byg  Jeg fodre nu gerne med havre til min ridehest, da han får lige det ekstra gear i rinding af havren. Får han kun wrap/hø/græs, som primær foderkilde, ja så bliver han tung og træt i det. Tidligere stod han på et ridecenter, og fik foruden 6 kg hø også 5 kg havre om dagen, samt vit/min, olie, roepiller og græs. Han blev redet intensivt, og var i fin huld på denne kost. Så flyttede jeg ham med ud på vores nye gård, og så skulle krikkedyret jo ellers leve af wrap/hø, vit/min., roepiller og 1 kg havre. Og så gik han ned til kun at blive redet 3-4 gange om ugen. Og det fungerede bare ikke ! Han blev tung og træt i ridningen, mistede en hver gnist. Så tilbage på havre ca 2 kg når han rides - og så er er han super i ridningen igen. Min oldenborgplag fodres så uden havre - for det skulle være det bedste. Og ham kan jeg jo ikke vurdere om reagerer på havre eller ej. Jeg har overvejet om jeg skulle forsøge at give ridehesten majs, for at se om det skulle have en effekt. Men er nået frem til, at han jo fungerer glimrende på havre, og så er det det han får. Men nu har jeg også opnået et afslappet forhold til al "ny viden". Jeg sætter mig ind i ny viden, forsøger det af i praksis hvis det kan overbevise mig teoretisk, og fungerer det ikke, ja så kombinerer jeg mig frem mellem nyt og gammelt til det hele går op i en højere enhed  Og dette gælder både foder, ridestil, hestehåndtering, trailerlæsningsmetoder m.m 
MVH Charlotte Der var en, der var to, der var tre - Medoc, Nimmer og Piv.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 12344567 |
|
|
Der er gået lidt hysteri i det, efter min mening, dog med en anerkendelse af, at der er noget om snakken, korn alene ikke er det bedste at give heste. Det er lidt ligesom der er sket det, at det er blevet til at enten fodrer man med korn, eller også gør man det bare slet ikke. Og i mange tilfælde mener jeg det næsten er lige forkert. Korn er gode fosfor kilder. Fosfor er et mineral der er svært at få optimeret med grovfoder, roepiller og mineraltilskud alene. Nu er jeg efterhånden nået den alder hvor jeg har levet mig igennem forskellige trends,når det gælder fodring af heste. Lige fra da jeg var barn, hvor heste fik hvad årstiden bragte,og hvad der var til at få fat i. Der blev heste fodret alsidigt. Om sommeren gik de på græs, om efteråret gik de på kløvermarken, når frøene var høstet. Om vinteren fik de havre, roer, grønpiller,og hø så længe det rakte, senere fik de roepiller og halm. Så blev det moderne med fuldfoderpiller. Så stod den faktisk kun på det, måske med havre og så halm. Så blev det havre og raket og halm (og kors hvor fik mange, rigtig meget havre, eller hvis stedet ville spare fik de sku byg og hvede også . 6-15 kg korn i døgnet var ikke unormalt ) De seneste år, er heldigvis mange fået øjnene op for at hø og wrap, som betyder en langt bedre fordøjelse hos hestene, og hvor krybbefoder mere tangerer alene at være i form af tilskud. Og hvor havredelen er ned i få 100 gram i døgnet, og alle andre kornsorter kun gives hvis de er varmebehandlet. Nogle sværger til roepiller som krybbefoder - men ikke alle heste synes det er fedt, og man skal være opmærksom på, om hesten så får fosfor og protein nok. Sidstnævnte afhænger meget af hø eller wrap´s kvalitet og her går mange fejl, og tror det altid er proteinrigt, men det er det ikke nødvendigvis, der er meget store variationer, og lysin indholdet kan være mangelfuldt, hvilket især for avlshopper og ungheste, kan være fatalt. Endelig er der så dem der ukritisk køber det der ser flottest ud og med de flotteste reklamer - det gør de i en god mening, men reelt ved mange af dem ikke, hvad netop deres hests behov er, og de står slet ikke og har de samme overvejelser om deres grovfoder, som immervæk er basisfoder. Alt grovfoder burde analyseres, og det der kommes i krybben skal tilpasses grovfoderet. Det er dog ved at komme så småt.... Så havre, ja tak, men i små mængder (bruger selv få 100 g i døgnet til mine), Men alt andet korn giver jeg ikke medmindre det er varmebehandlet. Majs mener jeg ikke er hestefoder, og kun i små mængder og altid varmebehandlet.
Har du en hoppeplag der savner selskab, og har du plads til en mere i vinter, så skriv - Vestsjælland.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| havre er et udemærket foder |
|
|
til rideheste... Selfølgelig skal man være obs på ikke at overfodre med stivelse, men jeg synes bestemt der er for meget hysteri omkring det... Byg og majs som er varmebehandlet minder jo en del om havre, fordi stivelse kæderne er brudt. At nogen fodrer med valset byg, som ikke er varmebehandlet, det forstår jeg tilgengæld ikke, da det er bevist at det giver forstyrrelse og fejlgæring i stortarmen...
Sagde Janne der nu også er kommet på facebook... Medlem af klubben for brune heste med hvide pletter  Tak for en god debat i høflig tone 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg har |
|
|
IKKE havreforbi - og bruger havre i fodret hver dag, men bare ik så meget.. Jeg syntes at når man når op i mange kg havre i fodret hver eneste dag - og flere gange om dagen så er det et problem.. Mit grundfoder er og bliver wrap i store mængder, og havren bliver kun brugt til rideenergi..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jeg må indrømme ... |
|
|
.. at jeg har haft havrefobi.. da jeg fik min hest hjem skulle menuen være havrefri - min mule har haft ry for at være meget tændt! Det er også gået fint i nogle år, men nu er jeg begyndt at ride hende til mere samling og fandt faktisk ud af at hun manglede lige det sidste.. Så nu får hun et par 100 g sort havre i sit foder og det hjalp.. Vi har stadig holdt ved diæten med masser af wrap, vitaminer og lidt lucerne.. Så jeg må indrømme at fobién har lagt sig her.. fodring med havre med måde er ok.. og det er meget forskelligt fra hest til hest... min hoppe klarer sig med 200-500 g havre om dagen.. mens Charlottes Medoc går bedst på 2 kg (Medoc boede hjemme hos os mens Charlotte byggede stald og han ødelagde fuldstændigt mine intentioner om fri wrap til hestene.. for han blev bare stor og tung.. ikke helt det smækre ridedyr som Charlotte kom med.. Så han´s diæt blev til knap så frit indtag af wrap og havre i krybbefodret)
Kristina Wrap i 50 kg baller, bestil årets høst nu! Ring for tilbud. Spåner, bestil sæsonens forbrug af spåner nu og spar penge!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| kommer |
|
|
jo igen an på hesten, nogle mennesker med havreforbi om man vil er jo i deres gode grund til at have det,fordi havre godt kan give overtændte heste.. Mine heste får ikke havre, og byg er grisefoder og absolut ikke noget jeg ville drømme om at hælde i min hest med mindre det er varmebehandlet eller microniserede som det jo så fint hedder, hvor man bryder, kæder og gør det optageligt for hestens tarm. Men havre er skam på ingen måde et fy ord og kan sagtens indgå i en foderplan til heste. Jeg har også undret mig over den store interesse for at fodre med roepiller som krybbefoder?? hvad så med vitaminerne?? jeg bruger selv roepiller som jo er et rigtig godt grovfoder, men jeg giver det en gang dagligt udenom de alm måltider.. Kan rigtig godt lide Brogaardens fase balance, den er drøj i brug og kan udfodres med havre så det er en dejlig billig løsning hvis man fodre med havre.. mvh Katja
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| katja.... |
|
|
dem jeg kender der bruger roepiller som krybbefoder (inkl mig selv), bruger det som andre bruger lucerne (groft sagt). Som et tilskud af fibre. Vi giver alle vitaminer og evt havre eller lign ved siden af.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Vi har |
|
|
heller ikke havrefobi, men vi bruger det ikke for tiden  Det er lidt som med franskbrødsmadder til mennesker - man kan leve af dem, de er meget fordøjelige, men ikke helt sunde. Og man behøver heller ikke helt at undgå dem  Alle 5 heste klarer sig glimrende på roepiller med et skvæt klid i, lucerne, TravoE og lidt linamix + græs og hø  Vi har lavet foderplan til dem, og får analyseret høet, de mangler ingenting  Den gamle fik i mange år havre og Fase Balance + fri wrap - det trivedes han fint med. Og da han senere stod et sted, hvor han fik roepiller, skulle der havre i for at han ville spise det 
fra NinA Praktisk hverdagsargumentation, kævl og pjat  --o-- Som man råber i skoven, får man svar 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Katjo.... |
|
|
Jamen når man fodrer med roepiller så er det jo ikke alene med roepiller. Roepillerne skal jo kun mætte, tilføre fibre, give tyggetid og holde hesten ved huld. Så får den jo så vitaminer eller fuldfoder oveni og dertil wrap eller hø.
Venlig hilsen -miki- www.prettyfancy.ridesiden.dk -om krybbebidning og vævning De mennesker du træder på på vej op af stigen er de samme mennesker som du møder på din vej ned.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ja, og det skal |
|
|
lige bemærkes: tilføre fordøjelige fibre  Roepiller nedbrydes mest til letoptagelige 'fedstoffer' - og fordi de kan opsuge så meget vand, fylder de også en del i maven  I tør vægt indeholder de ca. samme antal kalorier som havre 
fra NinA Praktisk hverdagsargumentation, kævl og pjat  --o-- Som man råber i skoven, får man svar 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Roepiller |
|
|
Jeg er så udemærket klar over roepillernes funktion, og som jeg skriver bruger jeg også selv roepiller, men jeg ville ikke bruge det som en del af det daglige krybbefoder, jo hvis jeg havde hestene hjemme og kunne lave roepillerne klar ved hvert måltid så måske  Der er flere i den stald jeg står der bruger det og her blander man sit foder i bøtter til 1,5- 2 dage i træk og for det første synes jeg ofte at roepillerne bliver sure og for det andet bliver vitaminerne rådne fordi de ligger i en bøtte med våde roepiller i op til 2 døgn.. Miki: der er da massere af mennesker der fodre med roepiller alene, hertil kommer min undren fra??? hvis du læser mit indlæg igen er jeg selv ivrig bruger af roepiller især til den gamle der er kronisk på skrump men mine får dem altid friske (hurra for speedi beet) så jeg er på ingen måde imod roepiller hvis de bruges korrekt og jeg er også udemærket klar over funktionen af dem, synes bare der er gået mode i roepiller om man vil, og i min stald ind imellem på en lidt uheldig måde og de kære hesteejere kan ikke forstå hvorfor deres musse ikke vil spise sin mad øhh jeg synes ikke daggamle roepiller med halvrådne vitaminer er lækkert, det gør hesten nok heller ik så i de tilfælde kunne lucerne være en udemærket løsning også roepiller en gang dagligt, men lucerne er ikke helt så moderne som roepiller så hellere give musse halv surt mad, og det er her jeg står af  så rolig nu, jeg er absolut ikke imod roepiller, det synes jeg nu heller ikke jeg skriver nogle steder  mvh Katja
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ja, man skal |
|
|
da tænke sig om, og hesten må gerne få noget, den kan lide  Men vores er nogle fedlinger, og de skal have noget der fylder uden at fede . Vi bruger speedibeet og laver det parat inden vi rider, så er det lige til at fordele bagefter på de 10 spande (morgen- og aftensmad) sammen med lucerne, vitaminer mv., så det kommer højst til at stå natten over 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg har... |
|
|
aldrig haft havrefobi men fik det efter jeg flyttede opstaldning. Der fodre de udelukkende med havre. Så lige nu står jeg med en forfangen unghest. Heldigvis er det kun en mild omgang men puha det kunne jo være gået galt. Min unghest kunne simpelt hen ikke tåle al de kulhydrater der i havre og ja ved blodprøve fandt vi ud af at han er intolerant overfor havre. Så jagten gik ind efter havrefri foder. Rikke
Med sandhed kan man komme overalt, tilmed i fængsel!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeps...... |
| Forfatter:  |
CarolineR |
| Dato:  |
24-07-2008 17:03 |
|
Jeg undrer mig også har altid været vant til at hestene fik havre + tilskud. For noget tid siden var jeg så i en foder handel hvor ekspedienten nærmest var helt forarget over jeg gav min hest havre.....Hun kæmpede da også en brav kamp for at få mig til at købe alt muligt andet for at undgå havre , men der skal nok mere end en ihærdig ekspedient til at ændre mine synspunkter.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| CarolineR |
|
|
Det er jo også bedre for butikken at sælge en sæk med havrefri muesli til 230 kr eller hvad ved jeg end at lange hel havre over disken....til langt langt under den pris  Oder was...? Jeg ER klar over, at der findes heste der reagerer med at blive for varme af havre, men jeg tror simpelthen ikke på, at det gælder størsteparten af heste. Det jeg mener er: Er vi blevet helt hysteriske uden grund, og ligger under for foderproducenters udspekulerede markedsføring? Mange af de dyrlæger der udtaler sig er jo tilknyttet foderfirmaer, såvidt jeg kan se...? Jeg er ikke selv havreentusiast, slet ikke...men er trods alt med tiden blevet en lille smule skeptisk over for hvem "afsenderen" af havre-advarslerne er....altså om de er nogen, der kunne drage økonomisk fordel af at få forbrugerne væk fra de billigere fodertyper og over på de dyre mueslier....
"Når vi tager vore drømmes tågede slør af hesten, fremstår den endnu mere bemærkelsesværdig end før." - Andrew McLean
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Daggamle roepiller |
|
|
Katjo: Det kan være at de kommer lidt rigeligt vand i roepillerne og at det derfor bliver noget kedeligt sjask? Jeg laver det sådan at det er helt opløst, men nærmest er "roesmulder", det er næsten helt tørt, og sådan kan det nemt stå 1,5-2 dage i stalden efterår og vinter.  Mht havre, så er det også minimalt hvad jeg bruger. Max 1 kg om dagen til min store frederiksborger og det er kun når han rides. Ellers står den på grønpiller, roepiller, wrap, hø og BlueHors Feed Complex (vit/min tilskud) Den lille shetlænder fodres med det samme som ovenstående, men med max 100 gram havre pr måltid. (for at gøre roe/grønpillerne mere interesante)
Hilsen Christina med Madelaine af Nord-Als (Shet.) & Kanoa. (FRB) Det tager kun 2 min at skabe et dårligt rygte..... og 200 år at komme af med det igen... Det er en tanke værd.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| rådne vitaminer??? |
|
|
når jeg putter salvimin i mine (elller rettere hestens) roepiller bliver de opløst.. men de rådner da ikke  Hvorfor skal nogen blande foder til deres heste for de næste 2 dage??? kommer de ikke i stalden hver dag? eller kan få nogen til at gøre det for sig? Godt jeg ikke er fodervært et sted med sååå mange spande foran hver boks, hvis der står 2-3 spande pr dag foran hver boks bliver det godt nok mnage foran boksene i en hel stald  Karina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| fffffffffff |
|
|
Jeg tør skitsme godt nok ikke give Cashew havrerm, han bliver helt bims i hovedet af det - og meget varm. Han er i forvejen en meget opmærksom hest, ikke decideret "varm". Men når han får havrer, så bliver han alså lidt skør i bolden  Men hvis han ikke gjorde det, ville jeg nok stadig heller ikke fodrer med havre. Kan ikke se hvad det skal gøre godt for med mindre hesten havde brug for en snilt energikilde. Cashew får Spillers Cool Mix samt salviamin grøn. Derudover speedi-beet en gang dagligt også hver aften plus tilskud som lidt olie, hvidløgspulver, e-amino og salt. Så ingen havrer her. Men det ikke fordi jeg er "ad havrer" agtig, jeg fodrer bare ikke med det fordi jeg ikke har set en grund til at gøre det.
Du kan ikke tvinge en hest til at elske dig. Kærlighed kommer med tillid og tillid kommer med tålmodighed. Gør dig selv den tjenste at have denne tåmodighed - og du får dig en ven for livet .. Cashew o ...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| havre.. |
|
|
Jeg har altid fodret med havre, og vil slet ikke undvære det i mit foder. Havren giver lige det ekstra energi der skal til i ridningen, er helt uundværligt til at afbalancere Ca/P forholdet i en foderplan hvor hesten ellers kun får wrap, lucerne og salvimin ved siden af, og så elsker hestene det. Pt. går hestene på døgngræs (vi har klippet vores græsmarker, så hestene kun går på ca 10cm, så de ikke kan inhalere græsset, men skal gå og bruge lidt mere energi på at få det spist - vi har ellers alt for meget græs)og jeg fodrer fx. min ene ridehest med 1,5kg havre dagligt - hun har så et føl på 5 måneder ved siden også - for ellers har hun ikke nok energi i ridningen. Hun er i rigtig pæn huld og har god energi. Jeg giver hende lidt roepiller sammen med havren, samt selvfølgelig vitaminer og mineraler (suregrow) Så ingen havreforbi her - dog har jeg aldrig brugt havre i større mængder end 2-2,5kg/ døgn, men den gang jeg stod på ridecenter, fik mange af hestene 6-7kg havre om dagen, hvilket jeg dog synes er for meget..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| havre er super godt :-) |
Muttemor |
25-07-2008 09:00 |
|
Jeg har altid brugt havre til mine heste - men i moderate mængder. Mine bliver fodret med müsli som tilskudsfoderet, suppleret med havre. Den store, som rides intensivt hver dag, får pt. ca. ½ kg. havre om dagen og 1 kg. müsli. De går på døgnfold lige nu 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Paloma |
CarolineR |
25-07-2008 09:36 |
|
Paloma - Tja hendes løsning var i hvert falde betydeligt dyrere end det jeg var ude efter. Men det eneste de egentlig fik ud af den var at jeg absolut kun handler der i nødstilfælde nu da jeg ikke orker høre på hende igen for hun blev ved , og ved, og ved , og ved ..... Selv da jeg var ved at betale blev hun ved, og ved, og ved..... 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| men hestene |
|
|
får jo det samme ud af andet korn... Jeg kan forstå at man vælger at passe på med for meget STIVELSE (= al korn, både havre samt varmebehandlet byg,majs, hvede osv) Men at man vælger at fodre med fx byg fremfor havre, fordi man er bange for varme heste, det ved jeg ikke hvem der har hittet på... Men det er et smart tricks til at sælge dyre foderblandinger... Sandra: jeg tror ikke cashew ville blive mere varm, hvis han havde havre som stivelsekilde, fremfor den stivelse der er i det foder i bruger... Når det nedbrydes i maven, så bliver det til det samme = små stykker kulhydrat 
Sagde Janne der nu også er kommet på facebook... Medlem af klubben for brune heste med hvide pletter  Tak for en god debat i høflig tone 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Janne: |
|
|
Jeg læste i en artikel (eller var Den store foderbog?) at der findes et stof i havre der påvirker heste ligsom alkohol påvirker os! Det er ikke noget der er fundet på for at sælge os dyre foderblandinger. Det er fakta at havre påvirker hesten og ofte på en negativ måde.
Hilsen Christina med Madelaine af Nord-Als (Shet.) & Kanoa. (FRB) Det tager kun 2 min at skabe et dårligt rygte..... og 200 år at komme af med det igen... Det er en tanke værd.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Christina.... |
|
|
Bare pudsigt at uvildig forskning (ikke tilknyttet noget foderfirma) har slået fast at så uendeligt få heste påvirkes af havre, at man ikke kan tale om et problem....  Undskyld, jeg lyder lidt skarp, det er ikke ment som et angreb på dig, men bare noget jeg lige undrer mig over generelt 
"Når vi tager vore drømmes tågede slør af hesten, fremstår den endnu mere bemærkelsesværdig end før." - Andrew McLean
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| skrøne.. |
Muttemor |
27-07-2008 09:32 |
|
det er vist en skrøne, at havre giver "vilde heste". Så skulle alle hestene på GHR være vilde..Og mine 2 heste også. Jeg TROR, at skrønen er opstået fordi man har fodret sine heste med byg, som så måske har fået hævede ben. Hvis man så har fjernet byggen fra dem og givet havre i stedet for, er hævelserne forsvundet, og hesten har pludselig fundet ud af, at det er meget mere rart at springe rundt og lege. Måske? Ej, det er nok lidt langt ude, men jeg er i hvertfald tilhænger af at fodre med havre.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Havregryn |
|
|
Det er da fordi at hvis der bliver solgt for meget havre til foder af dyr, så er der jo ikke havregryn til vi andre. Nej det er gas. jeg ved det faktisk ikke. Men det er et godt spørgsmål. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| christina |
|
|
jeg tror ikke det står i den store foderbog, men hvis du kan linke til en undersøgelse læser jeg den med stor interesse... Men ofte handler disse undersøgelser om stivelse, og ikke kun om havrestivelse... Faktisk er havre den stivelse kilde der er nemmest for hesten at optage og det er jo super dejligt at det ikke skal forbehandles inden udfodring, ligesom byg og hvede skal...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|