Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Kastration, åbent sår flere dage efter!
Forfatter: 
Dato:  16-07-2008 22:38

Min plag blev kastreret i mandags.

i den ene side er det flot lukket, men i den anden side gaber det rigtig meget og jeg kan se lige ind.

jeg snakkede med dyrklægen om det i tlf, og hun fortalte at det var normalt at såret var meget åbent hvis snittet var lagt højt oppe.

jeg skulle ikke bekymre mig medmindre det var meget hævet, blødte, betændt eller der hang noget ud... intet af dette er tilfældet og han både spiser og leger på folden.

jeg har endda fået låv at pille, så tror ikke han har ondt... jeg syntes bare det ser forkert ud men har ingen erfaring med det....??

Andre der har lignende erfaringer????

Jeg tænker bare at et så åbent sår må være lang tid om at hele?

Louise Johnsen-Falkhans Barrani-Hjælmsbjergs Pocharma

0
0
Svar på denne tråd

bum bum bum
Forfatter: 
Dato:  16-07-2008 23:12

jeg troede faktisk slet ikke at man kastrerede på dette tidspunkt af året?`:S

-Stephanie

Med Bassebabyen Bandit og en ½ Mussepige Caliopi

0
0
Svar på denne tråd

Uanset om
Forfatter: 
Dato:  16-07-2008 23:15

såret er som det skal være eller ej, så tror jeg ikke det er en god ide at du piller i det, da det kan skabe grobund for infektion.

God bedring med ham.

MVH Janni

Den heldige ejer af en

meget økonomisk hest

hvad angår

foder !

0
0
Svar på denne tråd

Pilleri
Forfatter: 
Dato:  16-07-2008 23:51

det var ikke på den måde ment... jeg piller absolut ikke i det...

mente bare at jeg kunne får lov at røre omkring såret...

laver ikke andet end at holde det rent med disinficerende spray...

kunne ikke drømme om at røre det!!!

0
0
Svar på denne tråd

Steph88
Forfatter: 
Dato:  16-07-2008 23:52

jo det gør man...

Jeg ville ikke gøre det hvis det var 30 grader...

men så længe det blæser og er overskyet holder fluerne sig væk...

dyrlægen så intet problem i det når vejret er som det er i disse dage...

0
0
Svar på denne tråd

sår.....
Forfatter: 
Dato:  18-07-2008 15:15

det skal nok lukke sig. Du skal bare give det tid.

Da min blev kastereret så den ene side også helt normal ud, mens i den anden side var der hul og der hang noget ud. Dyrlægen sagde til mig at det var ganske naturligt og jeg skulle bare sørge for at duppe/vaske forsigtigt med en REN fugtig svamp/klud hver dag, så der ikke som skidt ind i såret, som kunne give betændelse.

Ikke sprøjte med alt muligt - bare lidt lunken rent vand.

Det gjorde jeg så og lige siden har han været total ligeglad med hvor jeg rører ham på kroppen.

Tålmodighed - der kan sagtens gå 2-3 uger før det begynder at se normalt ud.

Ingen kender dagen før solen går ned......
0
0
Svar på denne tråd

bumbum
Forfatter: 
Dato:  18-07-2008 15:30

Det lyder nogenlunde som min historie for et par måneder siden, forskellen er dog at min blødte meget.

Gaston er idag en glad og frejdig vallak, men vi havde nogle hårde dage.

Jeg undskylder på forhånd evt. manglende punktummer, kommaer, taste og stavefejl:=)

0
0
Svar på denne tråd

tak tak
Forfatter: 
Dato:  18-07-2008 18:50

nu er jeg mere rolig.... vidste bare ikke hvor lang tid det ville tage før det heler.. derfor blev jeg bekymret...

Correy: Det ser vildt ud... min bløder slet ikke og der hænger intet ud som på din... tror ikke det er helt godt lavet det din dyrlæge har præsterert.. ved det ikke, men det ser forkert ud!!

0
0
Svar på denne tråd

hmm......
Forfatter: 
Dato:  18-07-2008 20:48

Det lyder ikke helt rigtigt - min havde det samme, tilsidst lukkede det helt til i begge sider, med det resultat at det blev hård og varm som en byld pga betændelse Det var MEGET smertefuldt for ham. Hold et ekstra øje på det!

- som andre synes jeg dog også at det er et underligt tidspunkt at vælge at gøre det på..... - med alle de dyr der er i luften, så er risikoen for betændelse jo større..........

Mvh Christina, dejlige Metrik - og snart, lille skønne Secret Love!

Pragtfuld bolig sælges www.nybolig.dk sags nr.15664

0
0
Svar på denne tråd

1234567
Forfatter: 
Dato:  19-07-2008 10:09

Det er faktisk en fordel at del bløder lidt over en rimelig periode, og at det ikke lukker for hurtigt.

Jeg havde omvendte problem engang, at det lukkede for hurtigt. Den stakkels hest fik en infektion og havde så ondt at jeg måtte lokke ham ind fra fold. Dyrlægen kom og lukkede op igen og lagde nogle stave ind. Han blev helt fin igen.

Men jeg ville nok heller ikke have kastreret nu p.g.a. fluer.

Jeg har altid lært at det er et forårs eller efterårs job.

Så vær meget opmærksom på at der ikke går fluer i det.

Har du en hoppeplag der savner selskab, og har du plads til en mere i vinter, så skriv - Vestsjælland.

0
0
Svar på denne tråd

ingen fluer
Forfatter: 
Dato:  19-07-2008 11:26

der ser rigtig pænt ud hans sår... ingen fluer eller hævelse eller betændelse...

jeg syntes også det er et forår og efterårsjob, men det skulle gøres nu så han kan gå med resten af flokken....

hvis jeg havde mulighed for det havde jeg også ventet...

og med den danske "sommer" som dyrlægen sagde er der ingen fare for noget som helst med fluer medmindre der kommer sol og 30 grader... og det kunne jeg se på vejrudsigten at det ville ikke ske...

0
0
Svar på denne tråd

åbne sår
Forfatter: 
Dato:  19-07-2008 13:16
Åbne sår skal hele op fra bunden, og om nødvendigt skal de holdes åbne. Ellers indkapsler der sig urenheder, som kan lave en værre ravage i form af bylder. Sårene skal have lov til at dræne, for så kommer skidtet med ud. Der skal kun skylles med rent vand fra vandhanen, brug evt. en stor engangssprøjte. Lad være med at bruge alle mulige desinficerende sprays. Det ødelægger ophelingen i såret. Skyl også ben for sårsekret, da det er noget som tiltrækker fluer osv.

Billederne længere oppe viser ikke noget om at dyrlægen skulle have lavet noget forkert, som en antyder. Der er meget forskel på hvordan hesten reagerer på kastrationen. Hvor sidder testiklerne, hvor dybt og hvor stort et snit må man lave? Hævelserne er også meget individuelle fra hest til hest. Kan også have noget at gøre med bakterier, som kan være i såret. Der er mange muligheder.

Undrer mig bare over, at dyrlægen ikke har snakket med dig om plejen til såret, fortalt lidt om komplikationer og hvad du skal observere for. Du skal huske til en anden gang, at du har ret til at spørge og til at stille alverdens spørgsmål, hvis du har brug for det. Jeg synes, at alt for mange er autoritetstro og bare lader dyrlægen køre videre uden at vide en dyt om tingene. Det ville man da aldrig gøre hvis det var ens barn det drejede sig om, vel?

JC Great Pine Image

Lil Chief No White - født d. 21 maj, 2008. Quarter Horse Stallion

Chills Tiny Copy - født d. 26 juni, 2008. Quarter Horse Stallion

0
0
Svar på denne tråd

Greatpineimage
Forfatter: 
Dato:  19-07-2008 17:43

Tak for dit indlæg...

jeg spurgte skam også en masse men når man ikke har prøvet det før ved man jo ikke hvad man skal spørge om...

dyrlægen fortalte også en masse om hævelse, feber, antibiotika osv.. hun var meget informativ...

desværre nævnte hun ikke noget om at hvis hun ligger snittet langt oppe vil såret være åbent...

Hun var dog rigtig sød at ringe dagen efter for at høre hvordan det gik med ham... det er der ikke mange dyrlæger der gør.

jeg fortalte min bekymring om det åbne sår og hun fortalte ligesom andre herinde at det er helt normalt.

derefter fik jeg af vide at jeg bare skulle ringe til hende på hendes mobil hvis der var andet jeg var i tvivl om...

så jeg mener at hun er meget informativ og det er rart hun altid er at træffe.

0
0
Svar på denne tråd

Overskrift
Forfatter: 
Dato:  20-07-2008 19:40

Hmm.. Jeg snakkede min dyrlæge for 2 uger siden ca. og han ville helst ikke kastererer på denne tid af året pga. fluerne og varmen, det ville nemlig holde såret åbent. Han sagde at han ville fraråde at man kasterer på denne tid af året, for hvis der gik betændelse i det ville det blive en dyr omgang.. Men hvis det virkelig var nødvendigt, og jeg turde tage chancen, så kunne han da godt, jeg skulle bare huske at holde det rent og vaske ham ved såret hver dag..

Så nu venter jeg til efteråret :)

Mette Karlsen

"What's the funny of life, if you can't be silly once in a while?!" Alexander Max Band

Ginger, Maja, Tarzan, Kari, Rasmine, Mia, Stella, Bailey, Buster, Emma, Esmaralda, Sarina & Adrienne <3

0
0
Svar på denne tråd

Mette#Ginger#
Forfatter: 
Dato:  20-07-2008 20:47

Som sagt ville jeg også helst have ventet, men dette kunne ikke lade sig gøre....

Men jeg kan se at såret nu heler flot og faktisk allerede næsten er lukket...

der er ingen former for hævelse overhovedet...

så det er nok faldet ret heldigt ud alligevel selvom det er "sommer".... kald det hvad man vil...

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider