Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Stivbenet under ridning?
Forfatter: 
Dato:  15-07-2008 22:42

Cashew er kommet igang med genoptræningen af dyrlægens ordne (dvs erklæret rask). Han har stået ca en måned da han blev ved med at blive uren på venstre forben. Det var en umiddelbart lille overbelastning i kodeleddet som blev behandlet af dyrlægen :)

Da han havde stået - gik vi for nu 6 dage siden igang med genoptræningen. Vi er begyndt at trave 2x6 min (i følge dyrlægen sku vi være idag oppe på 2x20 min men synes bare det går alt for hurtigt, så derfor mit eget lille program, stille og roligt).

Sagen er den at han er blevet utrolig stivbenet. Nærmest - som om i hjørnet han ingen balance har mere og derfor "mister et travtrin", prøver at nærmest skyde hjørnet og derved også taber ryggen /slår fra - samt stiller hovedet en smule udad. Er dette ikke et tegn på manglede balance?

Der er lidt når vi rider ligeud, mest som om han er blevet meget stivbenet og sådan humper lidt afsted de første2 omgange, derefter bliver han bedre og ligger sig til og slapper mere af - og så bliver hans gang mere normal. Men i hjørnerne, nej ?

Jeg har fået nogle til at kigge imens jeg red som også sagde det nok bare var fordi han var stiv og netop balancen manglede, og det lignede ikke en deciret uren/halthed.

Jeg får massør til ham på Torsdag. Jeg bare i tvivl om jeg bør tilkalde dyrlægen eller om det er fordi hans manglede balance efter ikke at have redet dressur i ja - 1½ måned snart eller skal jeg være bekymret ? :s

Ville lige hører herinde først, ringer nok til dyrlægen og spørg hende ad også.

Jeg skridter ham 45 min dagligt - inc traven nu, og i skridt virker han lidt stivbenet, men ikke så meget som i trav, i hjørnerne især? Vi er ikke nået til galop.

Du kan ikke tvinge en hest til at elske dig. Kærlighed kommer med tillid og tillid kommer med tålmodighed. Gør dig selv den tjenste at have denne tåmodighed - og du får dig en ven for livet ..

Cashew o ...

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  16-07-2008 00:09

Det virker da ikke som om han er klar endnu.

Det er ikke normalt at heste er stivbenet, som du siger, af at stå stille og blive genoptrænet i skridt.

Og jeg kan slet ikke lide at du siger det især er i hjørnerne.

Mine alarmklokker ringer i hvert fald, og jeg vil mene at det er at sæte for stor lid til din massør, hvis du tror hn/han kan ordne det. Men det kan bestemt ikke skade.

Har du fået scannet skaden?

Har du en hoppeplag der savner selskab, og har du plads til en mere i vinter, så skriv - Vestsjælland.

0
0
Svar på denne tråd

fffffffffffffff
Forfatter: 
Dato:  16-07-2008 07:46

Han var i røngten og det viste intet.

Han fik lagt blogkader i koden - og der vidste sig netop at vær en lille overbelastning. Dyrlægen har set ham i longe, mønstring og bøjeprøve da hun erklærede ham rask.

Jeg har holdt den måned pause som hun sagde jeg skulle, dvs ingen fold, ingen ridning andet end gå ture.

Du kan ikke tvinge en hest til at elske dig. Kærlighed kommer med tillid og tillid kommer med tålmodighed. Gør dig selv den tjenste at have denne tåmodighed - og du får dig en ven for livet ..

Cashew o ...

0
0
Svar på denne tråd

Han er ikke klar
Forfatter: 
Dato:  16-07-2008 08:27

og "man" genoptræner da ikke på bane ??

Jeg ville skridte UD i skoven ned og frem mindst to uger, hvis den har stået i boks i en måned. SLET IKKE baneridning.

Og så ville jeg trave en smule en måned mere- ude på stierne. Så bane, så småt - et par gange om ugen.

Jeg er ultraforsigtig.Men det virker meget bedre at være det.

Det kan da også være han bare ikke bevæger sig korrekt, men han burde ikke blive stiv af at stå en måned, når han har gået ture.

Eva

0
0
Svar på denne tråd

ømhed....
Forfatter: 
Dato:  16-07-2008 10:37

ømhed. Min gik pusseløjerligt i går, så jeg mærkede hende godt efter, det tog mig 5-10 minutter at finde synderen fysisk. Meget lille hævelse udvendigt i koden. Underviseren mente, hun må have trådt sig selv, så hun får en pause. :)

Min er altid stivbenet, når hun er øm. Halter meget sjældent.

Lone

Ponyer søger nyt hjem! Vant til børn og ridning. Århus.

Jeg keder mig, derfor er jeg her :)

Healing tilbydes

0
0
Svar på denne tråd

Ridemetoder
Forfatter: 
Dato:  16-07-2008 10:49

Lidt løjerligt at JanneJ er til dyrlægen med hendes hest, hvor dyrlægen så siger at den er stivbenet, og din får først en skade på forbenet og siden er stivbenet efter 1½ måneds ridepause, når I rider efter samme metode og det skulle være så godt for biomekanikken?!?!

Jeg vil ikke mene at en hest, der ellers er sund og rask, skulle være stivbenet efter 1½ måneds ridepause, når bare den har været ude og gå ture, som Cashew jo har.

Måske det alligevel forpartsbelaster mere end i tror at ride hesten så meget ned og sidde fremme med kroppen?

Mvh Alette

PS Til dem der synes at jeg er mega streng nu, så lær og lev med det!

Det er et debatforum og når folk ikke beder om kommentarer fra støvsugerbanden får de det alligevel, med samme begrundelse, så den gælder vel begge veje!

Kursus med Nikolaj Hein Ruus afholdes på Vestegnens Rideklub.

Skriv hvis du er interesseret eller vil vide mere!

0
0
Svar på denne tråd

Hehe Alette
Forfatter: 
Dato:  16-07-2008 11:08

nu ikke så vas :-D

Der er vel ingen der har angrebet dig? :-P

Sandra plejer da at være meget venlig i sine - godt nok lange ;-) - indlæg (y)

Alle heste kan vel blive skadet? I øvrigt rider Sandra og JanneJ ikke på samme måde, ikke set udfra deres billeder i hvertfald....

Sandra har kontakt på tøjlen (kan man se på billederne) i sin 'frem og ned', det har Janne vist ikke? ;-)

Vi red den gamle frem og ned i en periode + senere supplerende - han stod med de fineste ben efter daglig dresurridning, da han døde som 19 årig ;-) De 5, vi har nu, har heller ikke vist benproblemer - andet end Freja, som havde en smedefejl, som nu er rettet (y)

--

Eva, du har helt ret. (Og hyggeligt at se dig herinde igen (y) ) - jeg tænkte også det samme, da jeg læste Sandras indlæg. Freja har ikke været i nærheden af en bane siden hendes balleforskydning konstateredes for ca 4 måneder siden. Først stod hun jo i ro. Hun har derefter gået trækture en måned og så blevet redet ligeud ad grusvejen den sidste 1½ måned, nu går hun i skoven og er begyndt at trave en lille smule - men stadig kun ligeud ;-)

Noget andet er, at det for os herinde er vanskeligt at bedømme hvilken grad af 'stivbenethed' Sandras hest viser. Så mit råd er, at hvis man er bekymret, så må man ringe til sin dyrlæge og få et råd hos ham/hende (y)

:-) fra NinA

Praktisk hverdagsargumentation, kævl og pjat :-D

--o--

Som man råber i skoven, får man svar :-P

0
0
Svar på denne tråd

Alt for hurtig genoptræning
Forfatter: 
Dato:  16-07-2008 11:16

Jeg vil mene det går alt for hurtigt! Da jeg skulle genoptræne min efter en foldskade, hvor den stod ca. 1½ måned, skulle jeg starte med at skridte tur på lige landevej, på et ikke for blødt underlag de første 3 uger så jeg var oppe på min. en time den sidste uge!

Herefter måtte jeg begynde at trave hvor det måtte sættes op med 3 min hver 3. dag. Da jeg var oppe på 25 min trav måtte jeg galoppere og jeg måtte herefter så småt begynde at samle hesten sammen! Alt trav selvfølgelig med skridtintervaller! Det var min dyrlæges genoptræningsprogram! Jeg fik aldrig problemer med den skade igen! Men det tog også laaaaang tid og selvdisiplin at genoptræne på den måde!

0
0
Svar på denne tråd

Nina..
Forfatter: 
Dato:  16-07-2008 12:46

Nej, men folk kan godt blive angrebet uden at have angrebet selv, det ses gang på gang i diverse tråde :-)

Og Ankys heste kan også godt blive gamle, på trods af rollkur...

Mht ridemetoder, så underviser Janne jo sandra i spring, så lidt det samme må det da være, for man underviser vel som man selv vil ride. (Og Sandra siger at hun altid starter op uden kontakt og så tager meget blød kontakt når han selv "tager fat")

Jeg aner ikke hvad hesten fejler, men synes at det lyder mærkeligt, hvis den skulle være stivbenet efter så kort tid, især når den har været holdt igang med gåture.

Det lyder for mig som om der er noget galt (=dyrlæge kontaktes) eller den har været redet på en måde, så kroppen er belastet forkert.

Igen vil jeg gerne pointere at jeg absolut ikke går ind for ridning bag lod!

Mvh Alette

0
0
Svar på denne tråd

Alette
Forfatter: 
Dato:  16-07-2008 13:09

Alette, nu kan stivbenethed jo dække over cirka alt. Er det ikke lidt en antagelse af rang at fordi de to heste har samme symptom må diagnosen også være den samme, synes du?

Eller at det er ridningen, der ligger til grund for problemet?

Jeg er personligt ganske imponeret hvis du er i stand til at drage de konklusioner ud fra ordet "stivbenet". Du er jo faktisk nærmest kvalificeret til at skrive "orakel" på visitkortet på den baggrund.

/Anna

0
0
Svar på denne tråd

Anna...
Forfatter: 
Dato:  16-07-2008 13:28

Jeg tror ikke at jeg er mere orakel, end dem der ud fra et enkelt billede kan fortælle at en hest er mega stresset, takter forkert og er svær at stoppe fordi den måske en enkelt gang er fanget med mulen bag lod.

Eller som dem der skriver at alle heste der går bag lod ikke er til st styre og derudover er meget uopdragne.

Som skrevet før, så aner jeg ikke havd den fejler, men synes bare ikke at en hest bør være stivbenet, hvis den ellers er sund og rask, og når alle problemer hos andre heste skyldes stramme tøjler, stramme næsebånd eller heste der ikke selv får lov til at placere hovedet, så kan dette vel også skyldes for meget belastning af forparten, som det ofte vises på diverse billeder...

Mvh Alette

0
0
Svar på denne tråd

Og forresten
Forfatter: 
Dato:  16-07-2008 13:32

Undskyld jeg er på tværs, jeg er slet ikke så uenig i ridemetoden som det måske lyder, jeg er bare træt af at høre om det hele tiden, og så mener jeg at 'frem og ned' er totalt misforståt, når det er den helt dybe "ned i sandet" holdning der rides.

Jeg synes selv at det er nogle gode spørgsmål jeg stiller til metoden, men jeg synes stadigvæk ikke at jeg har fået svar på dem. (Det har selvfølgelig slet ikke noget med denne tråd at gøre, da det er i andre tråde på opslag og billeder og træning)

Mvh Alette

0
0
Svar på denne tråd

Jamen...
Forfatter: 
Dato:  16-07-2008 13:35

Har han da ikke haft boksro? Det er kodeordet, så vidt jeg kan se...

For det kan godt være, Cashew 'kun' har stået stille i en måned, men han har jo stået HELT stille - og ikke været på fold.

Så no wonder han er lidt tid om at komme i gang...

I min verden gør dét at han har været på gåture ikke den store forskel, det er stadig 22+ timer han har stået stille i døgnet - ergo: han skal trænes ganske langsomt op.

For mig virker stivbenetheden (især på bane i trav!) ganske forståelig og ikke til at konkludere noget om ridemetode ud fra -> Alette (som selvfølgelig er fri til at udtrykke sin mening, bare ærgerligt med den bitterhed)

Havde han været på fold, var det noget ganske andet, men der er nu altså ingen heste som holder sig smidige og velbyggede når de står helt stille, specielt ikke når de ikke er vant til det.

Så ud i terrænnet på plant lige underlag - i skridt.

Og god bedring!

I

0
0
Svar på denne tråd

gggggggggggggg
Forfatter: 
Dato:  16-07-2008 15:30

Alette: Det var IKKE det mit indlæg handlede om.

Dette indlæg handler om at jeg pisse hamerende bekymret for min hest - IKKE min ridemetoder osv !!! Så bland det dog uden om. Jeg sprugte ikke hvad grunden var til hvorfor han blev halt den måned hvor han stod, men til hvorfor han måske virker så stivbenet nu.

Desuden er hans skade IKKE sket under ridning, men fordi han han vred om på folden da han leger temmelig vildt derude.

Aziza: Okay, tak for dit svar. :)

Nina: Undskyld mine lange indlæg, jeg vil bare så gerne forklare det ordenligt og detajlteret i starten så i måske kan give nogle begrundelser om i har oplevet sådan noget osv. :)

Jeg ringer også til min dyrlæge her imorgen, vil lige se det idag når jeg rider ham om det det samme også når massøren har været der. Jeg fik sådan genoptræningsprogram af min dyrlæge, synes også det lød hurtigt, men man må vel forvente at når ens dyrlæge siger det - så er det sådan :( ?

Jeg sku ked af hvis jeg er gået for hurtigt frem og jeg er ellers gået mere forsigtigt frem end hvad dyrlægen sagde jeg skulle. Jeg kan desværre ikke ride ham på tur alene så det meget svært for mig at geoptrænine ham i skoven. I skoven spænder han op i stedet for, kan slet ikke slappe af - også selvom der ingen hest er med. Men det en anden historie (som vi arbejder og arbejdede meget på inden skaden også).

Men det vel også forskelligt jer herinde som skriver det går for hurtigt - af efter hvad skadens omfang har været. Cashew fik en lille bitte forvridning (og var kun urengående på venstre forben, og det var lille forvridning).

Issina: Mange tak for dit svar :)

Han har kun været i boksen og intet andet. Vi har gået tur xa ½ time dagligt /nogle dage lidt mindre) og nogle lidt mere. Dyrlægen sagde den gang MAX en time ud af boksen og ind igen ;)

Han har ikke været på fold. Jeg har lukket ham på fold her i dag for nu synes jeg sku det ved at vær synd for ham og det var heldigvis ikke fordi han tonsede afsted derude, heldigvis :)

Han har også tabt en del muskler, især i overlinen imens han har stået sitlle :( Det meget tydeligt at se.

Hvad vil i forslå?

Skal jeg nøjes med blot at skridte ham ca ½ time og helt op til en time dagligt og vente med traven til en uges tid eller to uger? Hvad vil i synes er bedst?

Cashew o ...

0
0
Svar på denne tråd

Sandra...
Forfatter: 
Dato:  16-07-2008 17:05

Synes det er en meget hurtig genoptræning dyrlægen har iværksat... Når hesten har stået stille i en måned, så plejer man at starte med at skridte måske 20 minutter (helst hård bund) og øger med 5 min hver dag. Derefter trav i små intervaller, der også bliver øget hver dag.

Jeg forstår det som at du nu, efter 6 dages genoptræning, skal trave i sammenlagt 40 min . Det havde jeg personligt ikke turde med min hest.

Se evt. her: www.netdyredoktor.dk/sw14410.asp

Hilsen Ditte (som har genoptrænet mange heste)

If it sounds too good to be true... it probably is.

0
0
Svar på denne tråd

fffffffffffffff
Forfatter: 
Dato:  16-07-2008 17:13

Nej dog ikke helt. Jeg sku øge med ca 2 min de 2x om dagen i trav pr dag.

Så jeg skal idag rigtig trave ca 2x10 min men dette synes jeg også er alt for hurtigt, når man tænker på der kun er gået en uges tid nu som sagt.

Hun sagde blot at jeg sku øge traven hver dag og så skridte ham 45 min sammenlagt hver dag. Om det var ridehus eller i skoven, det var lige meget. Derefter efter nogle dage ku jeg smide ham på fold igen.

Cashew o ...

0
0
Svar på denne tråd

Sandra...
Forfatter: 
Dato:  16-07-2008 17:56

Det hænder jo (gerne flere gange om dagen) at folk opretter et indlæg, hvor folk så skriver om/svarer på ting der ikke er blevet spurgt om...

Jeg håber da også at din hest bliver frisk igen og jeg kan godt forstå at du er bekymret, jeg kan bare ikke forstå at den skulle være blevet stivbenet på så kort tid, hvis der ikke er noget i vejen. (Og når den har været både bøjet og i røntgen m.m. og er fin, så burde der jo ikke være mere der!)

Held og lykke med ham :-)

Mvh Alette

0
0
Svar på denne tråd

Hvis...
Forfatter: 
Dato:  16-07-2008 18:31

Hvis det var min hest - og hvis jeg havde en hest - så var den kommet på fold før jeg begyndte at ride på den, ud fra devisen at hesten lige skal lære at bevæge sig selv igen, før man kræver at den gør det med rytter.

Men jeg er også fold-fascist

I

0
0
Svar på denne tråd

ffffffffffffffff
Forfatter: 
Dato:  16-07-2008 20:04

Så der nyt: Dårligt nyt:

Han er uren på venstre forben igen :( Den er god nok - desværre. Igår var det som om nu mere jeg lige travede lidt nu bedre blev det, men der var stadig noget. Han virkede også stiv idag, men nikkede mere ned end igår - så nu står han igen.

Nu ringer jeg til dyrlægen imorgen tidlig og ser hvad hun så siger.

Jeg tror desværre alligevel han har lavet vildhesteleg ude på folden - jeg lukkede ham ud igår morges og igår aftes da jeg red ham, var den gal og det var der han begyndte at føles stivbenet/uren :(

Øv øv - noget værre l'rt rent ud sagt. Jeg ved snart ikke hvad jeg skal gøre, jeg helt ødelagt og jeg rigtig, rigtig ked af det :( Den hest er bare min drømmehest og han betyder ALT for mig, alt. Jeg elsker ham så højt ..

Hvad hvis han aldrig bliver rask. (Ja, der kom tårene så )

Jeg tror måske allgevel jeg har brug for et skulderklap eller ligende overlykke happy ending historier lige nu..

Cashew o ...

0
0
Svar på denne tråd

Har du overvejet
Forfatter: 
Dato:  16-07-2008 20:31

at stille ham et sted, hvor flokken måske er mere homogen=mere ro på folden?

Ihvertfald for en periode?

Det har meget at sige, hvordan flokken er på folden..og hvis han åbenbart skal lege hvergang han er derude så er der 2 ting der kan ændres: mere foldtid eller ny flok. -Bedst er nok begge dele.

Mvh. Tine

Equi-work.com

Jobportalen for hestefolket

0
0
Svar på denne tråd

Ja, jeg
Forfatter: 
Dato:  16-07-2008 20:50

...er enig med Tine. Heste bliver ikke mindre vilde af at få mindre foldtid... desværre.

Men en mere rolig flok ville helt sikkert være en god idé.

Det er meget normalt at have de tanker, Sandra, specielt når man elsker sin hest så højt som du tydeligvis gør. Men fat mod... han skal nok blive rask! 1 måned med skade er ingenting, min ene partbasse fik et trælår af rang - HÅRDT spark af hest m. bagsko - på skulderen og fik lammet nerven. Han stod i boks 1½ dag og kom så i løsdrift igen, men der gik da 5-6 uger før han var OK på begge volter og vi kunne begynde ride igen.

Jeg må indrømme at jeg undrer mig lidt over at dyrlægen har givet dét optræningsprogram - og ordineret boksro i så lang tid. Har du overvejet at få en andens mening? Det er ikke for at stille spørgsmålstegn hvis det er en dyrlæge du har stor tiltro til, jeg undrer mig bare lidt. Men er jo ikke selv dyrlæge og har ikke set tilfældet. Ved bare at vores dyr kommer på fold med mindre de decideret ikke kan bevæge sig, om ikke andet så en sygefold - den sociale kontakt og motionen vil vi ikke undvære.

Noget helt andet er, at det måske ville være en idé - når han er kommet sig 100% hvilket jeg er sikker på sker - at træne noget mere i terræn med ham? Vænne ham til ujævne stier, bakker osv osv. På den måde styrker du både hans led og sener og også hans evne til at styre hvor han sætter fusserne. Og der er ingen der siger det behøver at foregå for fuld hammer hvis man ikke har lyst

Jeg tror nemlig at lige netop forvridninger er en typisk risiko ved heste der går meget på plant eller blødt underlag (bokse, folde og sandkassen). Så det kunne være en god måde at forebygge på, når han er blevet helt rask - hvilket jeg tror han bliver

Hov, nu var det vist min tur til at skrive lange indlæg...

I

0
0
Svar på denne tråd

Cashew
Forfatter: 
Dato:  16-07-2008 20:52

Det er da noget møg med ham Håber og krydser fingre for han bliver frisk igen

Men jeg ville osse foreslå at han kom mere på fold og så med en rolig hest som igorer hans fjolleheder, for umiddelbart er det jo der problemet ligger...

Er det 100% sikkert det er en foldskade? Misforstå mig ikke, men nogle gange kan det måske være svært at vurdere når han er sådan en bølle på folden men osse at han har været redet med en forkert sadel før i tiden mm.

Hvordan har han været at ride? Har han taget det pænt nok, eller skulle det helst foregå med 280 km/t ?

Nu kender jeg ikke så meget til scanninger, men kan de evt vise noget andet end røngten?

God bedring til ham

At forstå hinanden er ikke så vigtigt som at acceptere hinanden

Heidi

Savoux - Chivas Regal - Nikoline - Lucky Breddam - Hannibal

0
0
Svar på denne tråd

ffffffffffffffff
Forfatter: 
Dato:  16-07-2008 21:49

Altså han kommer jo på fold hele dagen normalt - undtagen der hvor han stod skadet i den måned, der sagde dyrlægen det var bedst med ingen fold :s

Jeg tror desværre det kommet igen igår netop fordi han har leget på folden..

Men normalt - inden han blev skadet osv - er han jo ude fra kl 8 om morgen til kl. 17-18 om aften. :)

Så han mangler intet socialt eller en ny flok. Han trives rigtig godt i den, men noget af tiden, løber han lidt rundt (fx lige når de kommet ud) og der foregår det lidt vildt en gang imellem med grimeleg meget af dagen hvor de laver lidt små hop og stjel i grimenlegen op ad hinanden. Det jo helt alm. hesteadfærd og dette gør ALLE heste ligegyldigt flok :)

Så dette tror jeg ikke er nogen løsning.

Hvis dyrlægen siger nul fold her nu når jeg ringer til hende igen, vil i så forslå at jeg siger nej til hende og smider ham på fold alligevel? Eller hvordan? Jeg meget i tvivl, jeg går nemlig IKKE ind for boksheste. Han bliver sur og tvær at ikke at komme på sin fold. Havde bae tænkt mig at lukke ham ud sammen med to eller tre efter middag et par timer om dagen i stedet for måske?

Jeg har nemlig hørt at når de så endelig er helet og så kommer de på fold og så overbelaster de det hele igen fordi de ikke har bevæget sig som en hest rent faktisk burde (Det som nok også er sket denne gang :((

Jeg er stadig rigtig trist, men tak for jeres opbakkende ord det varmer. Har også lige fået det hele snakket igennem med min mor som jeg også har fuld opbakning fra.

Koste hvad det vil, pengene er ligegyldigt dem vil jeg sk'de på, bare min dejlige Cashew bliver rask igen. Om han så skal stå et ½ år og være foldbums og intet andet før vi kommer igang igen og vi skal starte forfra med dressuren osv, så det sådan det bliver.

Cashew o ...

0
0
Svar på denne tråd

Sandra...
Forfatter: 
Dato:  16-07-2008 21:55

det er ikke for at være på tværs, men med mindre foldene er lavet om siden jeg var på ark sidst, så kan jeg snildt forstille mig, at man kunne ønsker sig bedre fold forhold. -Også selvom den er ude fra 8 til 17 stykker.

Det har jo også noget at gøre med, størrelsen, underholdning osv.

Hvis du lige pludselig skifter mening til det kun er lige når han kommer ud... jamen så må jeg da være ærlig og sige, at jeg tror så ikke det er der du skal finde problemet.

Jeg håber at din dyrlæge kan hjælpe dig og hesten, så i begge kan komme igang igen.

Mvh. Tine

Equi-work.com

0
0
Svar på denne tråd

ffffffffffffffffff
Forfatter: 
Dato:  16-07-2008 22:11

Foldene er blevet drænet - de er temmelige lange og store, der er græs på bagerst på foldene og de har frøshalmgræs hele dagen at gumle i og på. Der masser af plads på foldene - og han er glad derude, trives. Han er bare en hest som skal have meget socialt, ellers bliver han tvær og så kører hans daglig dag ikke normalt og dette er han en hest som har brug for.

Han er en meget følsom hest - også at natur. Desuden elsker han at lege - især med de støreste heste på folden. Og ja, det ham SELV som opsøger dem og vil lege grimeleg. Og grimeleg bliver nogen gange lidt vildt som lidt småstjelende og så bliver det pludselig gejlet op til en løbetur i ny og næ.

Så jo, jeg ved min hest trives ellers havde han fortalt mig det :) Så godt kender jeg min egen hest.

Jeg håber også min dyrlæge kan hjælpe os. Hun snakkede noget om ledbehandlinger (nogen som ved præcis hvad dette er og om dette hjælper ?) sidste gang hvis nu dette ikke virkede, nu må vi se hvad hun siger. Så må hun se ham både i mønstring, bøjeprøve, longe og evt også under rytter og vudrerer derfra.

Cashew o ...

0
0
Svar på denne tråd

ffffffffffffffffff
Forfatter: 
Dato:  16-07-2008 22:13

Nå ja og jeg har bestilt massør til ham som sagt, hun kommer imorgen og giver ham en behandling. Jeg har fået kontak til Tove Due og hører hvornår hun kommer til Sjælland da jeg gerne vil have hun kigger på ham. Kommer hun ikke "snaret", overvejer jeg at få Rikke ud (Ryet). Nogle erfaringer med hende? OGSÅ til heste som er nervøse, ikke kan lide fremmed og er meget følsomme med lidt omkring sig? (Dvs er hun tålmodig og det skal ikke bare gå hurtigt hurtigt, samt hvad tager hun for det?

Cashew o ...

0
0
Svar på denne tråd

Sygefolde
Forfatter: 
Dato:  16-07-2008 22:19

Ledbehandlinger er når der bliver sprøjtet ledvæske ind i leddet. Det er ikke helt billigt, men det hjælper i nogle tilfælde. Desværre har jeg set mange tilfælde hvor det ikke virkede spor :-(

Har han ikke mulighed for at gå på en lille fold alene eller med en rolig ven? Mener da at ARK har små sygefolde?

0
0
Svar på denne tråd

ledbehandling
Forfatter: 
Dato:  16-07-2008 22:21

Her er endnu et link

www.netdyredoktor.dk/sw14493.asp

0
0
Svar på denne tråd

ffffffffffffff
Forfatter: 
Dato:  16-07-2008 22:40

Han kan ikke gå alene på folden, det tør jeg simpelthen ikke risikerer. De må desværre ikke komme to ud på sygefoldene :(

Ku selvfølgelig prøve at placer en hest på sygefolden ved siden af ham og se hvordan han tager det når der står en ved siden af ham.

Cashew o ...

0
0
Svar på denne tråd

Sygefold med makker ved siden af
Forfatter: 
Dato:  16-07-2008 23:26

Det er da et forsøg værd? Så er han ikke helt alene...

Jeg tror som sagt ikke at boksro er vejen frem, netop fordi det - som du selv er inde på - bliver en ond cirkel hvor hesten leger vildere når den har stået inde.

Plus at 'chokket' fra at stå stille til pludselig at blive brugt vildt gør risikoen for at skaden bryder op igen endnu større - eller laver en ny. Det er aldrig godt at gå fra ingen belastning til max belastning brat...

At han bliver sur og tvær af at stå inde - gavner ikke helingsprocessen.

Jeg kender ikke forholdene på ARK men en rolig flok indtil han er helet, eller som du siger, sygefold med nabohest. Og så noget forebyggende fremover.

Hvad er dyrlægens begrundelse for boksro? Og hvad siger I andre?

Jeg taler jo kun ud fra egen erfaring og overbevisning...

I

- der synes det er dejligt at høre du er kommet lidt op med næbbet igen

0
0
Svar på denne tråd

ffffffffffff
Forfatter: 
Dato:  16-07-2008 23:40

Hun sagde ikke en egentlig grund til hvorfor boks ro. Blot det mht til at lege lidt fr vildt på folden ikke er godt for benet. Men - så vil jeg næsten hellere have han står 2 mdr end 1 måned og så kan komme på fold. Som sagt, han bliver sur og tvær af ikke at komme på fold og kunne se og tale lidt med de andre heste hehe.

Jeg prøver at forhører mig om det muligt at låne en hest som sidemakker til ham på sygefoldene.

Cashew o ...

0
0
Svar på denne tråd

Sandra
Forfatter: 
Dato:  17-07-2008 07:02

Du skriver da her at han kommer ud i lille lufte fold:

Så nu har Cashew stået over en måned med boksro - dog hvor han kom ud i en firkant nogle timer om dagen (4x4 meter), samt gået tur en time om dagen

Cashew skal stå stille til d. 05 i næste måned så skal han i genoptræning. Han kommer ikke på fold, kun ud i en firkant på omkring 4x4 meter på gårdspladsen med selskab af anden hest. Der står han ca ude 5 timer dagligt og følger med i det hele. Det kan han godt lide og der ude slapper han af og står roligt..

Ved godt at 4x4 meter ikke er meget, men det er da nok til lige at bevæge sig lidt, som heste jo også normalt gør i deres bokse, og få lidt sanseindtryk.

Jeg vil også mene at sygefold med makker er den bedste løsning, det kan godt være at det tager lidt længere tid, men så er der større sandsynlighed for at det holder bagefter.

Mvh Alette

0
0
Svar på denne tråd

Bumbum
Forfatter: 
Dato:  17-07-2008 08:39

Først og fremmest vil jeg sige at det gør mig rigtig rigtig ondt med Cashew - Jeg håber virkelig alt det bedste for jer.

Min egen har jeg jo igennem længere tid bøvlet med og valgte til sidst at få ham tjekket igennem - de fandt spat i venstre bagben, intet under at han var stiv...

Han har fået ledbehandling uden effekt. Dyrlægen sagde til mig at det virkede i 50% af tilfældene - Fighters var så bare ikke et af dem.

Hvis jeg var dig ville jeg nok få en anden dyrlæge og en second opinion - Det var ihvertfald det, der hjalp os videre.

Held og lykke med det hele.

Jeg undskylder på forhånd evt. manglende punktummer, kommaer, taste og stavefejl:=)

0
0
Svar på denne tråd

mht rikke
Forfatter: 
Dato:  17-07-2008 09:37

"ryet", hun er genial.

Har set hende udrette mirakler på heste, som Tove Due har forsøgt sig med.

(Jeg har aldrig set tove due live, kun resultater).

Hun er super rolig, forklarer meget, giver genoptræningsplaner og er generelt bare kanon.

Hun er uden tvivl den eneste kiropraktor, så længe jeg har valget, der skal i nærheden af min hest.

-Også er hun jo også massør.

Mvh. Tine

Equi-work.com

0
0
Svar på denne tråd

giver Tine ret
Forfatter: 
Dato:  17-07-2008 10:31

Rikke er helt fantastisk

Altid munter, og i godt humør. forklarer, og er super rolig med hestene. Hun gør en del ud af at snakke med dem, og hun lærer hurtigt at læse dem. lykkedes tingene ikke i første forsøg prøver hun bare igen, og igen og igen... uden at blive sur eller noget! Hun bruger en del tid på at studere hesten i starten, og man skal lave en del øvelser, og mønstre den, så hun kan se den i bevægelse.. og så fortæller hun om alt hvad hun gør!

Hende kan du roligt bestille..

0
0
Svar på denne tråd

1111111
Forfatter: 
Dato:  17-07-2008 10:56

Rikke er altså bare super dygtig.

Min hest har selv lige været halt - og står faktisk lige nu stille fordi Rikke kommer om en uge og jeg vil være meget sikker på at han ikke er halt når Rikke kommer.

Hun er super tålmodig og bruger den tid, det er nødvendigt at bruge for at hesten kan blive behandlet. Nogle gange er det bare længere tid end andre.

Jeg har selv bestilt massør til min hest, som skal have kiropraktor på torsdag for at være 100% sikker på at han er ikke er TOTAL spændt i sin ryg.

For det ved jeg han somme tider kan være. Og massage er godt et godt supplement til kiropraktoren i øvrigt. For musklerne sætter sig jo ofte efter den måde leddende sidder på, og dermed kan - i mine øjne - få et bedre resultat ved at kombinere de to ting.

Vi er ligeså stille begyndt at genoptræne i første omgang i form at gåture i skoven og så er det meningen, når jeg har hentet min ridehjelm (har glemt det på Blue Berry Hill), at jeg så så småt vil begynde at skridte ham.

Jeg regner med at genoptræningen kommer til at tage noget tid, fordi han skal have kiropraktisk behandling oveni også.

Men jeg er også meget forsigtig med ham, fordi han har været halt i lige knap 14 dage.

- Du træner din hest uanset om det er bevidst eller ej, hver gang du er sammen med den -

Kelly Marks.

Træningslejr med Susan Kjærgård i uge 28

www.epona.tv

- Prøv det -

0
0
Svar på denne tråd

ffffffffffffffffff
Forfatter: 
Dato:  17-07-2008 11:15

Han er røngten fotograferet og spat ville vise sig på røngten, men han var ren i røngten.

Jeg tror jeg prøver mht til sygefold at finde en makker til ved siden af og ser hvordan han tager det. :)

4x4 er jo ikke meget at gå rundt på - og så spasser han stadig ud ude på foledn når han kommer derud. Så hellere at han går på en lille sygefold (som trods alt er en del større) :)

Tak for jeres råd ang Rikke. Jeg tror faktisk jeg prøver at kontakte hende her i starten af næste uge. Dyrlægen kommer ud på Tirsdag.

Men kan Rikke behandle osv ham til trods for han får ledbehandlinger osv er dyrlægen samtidig ? :s

Cashew o ...

0
0
Svar på denne tråd

Rikke...
Forfatter: 
Dato:  17-07-2008 11:17

ringer oftest til dyrlægen.

Pt ved jeg hun snakker med rikke og mikael fra højelse omkring en hest behandling...før hun overhovedet har været hos hesten. Hun vil være forberedt!

Mvh. Tine

Equi-work.com

0
0
Svar på denne tråd

fffffffffffffffff
Forfatter: 
Dato:  17-07-2008 12:20

Okay, jamen jeg har Rikke fra Højelse så vil jeg prøve at spørger hende om hun vil sige til at Rikke (kiropraktoren) kommer ud til Cashew :) Tak :)

Cashew o ...

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider