Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Hovbyld - har i nogle gode råd?
Forfatter: 
Dato:  04-07-2008 10:44

Jeg havde dyrlæge til Baloo i går - han har været lidt småt gående i en ugestid, og det har været lidt skiftende hvordan det så ud. Først mistænkte jg for forfangenhed, men mønstret passede ikke med det.


Det kunne dyrlægen da også afvise med det samme. Hun kom frem til at der sad en hovbyld højt oppe på ydersiden af højre forben - men den sad desværre ikke så den var til at skære ud :-(


Han fik noget smertestillende og jeg har fået til at give ham de kommende dage - og så står den ellers på sæbebade, for at opbløde og hjælpe bylden ud.


I går fik han sæbebadet 3 gange - i dag bliver det 4 (de to med hjælp fra staldejeren), og jeg har fået ferie i næste uge, så jeg kan sætte hest i blød...


Men er der nogen der har erfaringer med hovbylder der kan forventes at komme ud i kronranden? Hvad kan jeg gøre for at dette går så nemt og smertefrit som muligt?


Vil det være en god ide at give ham boots på noget af tiden på fold? Han er inde i dag, men jeg håber jo at han er smertefri nok i aften til at komme på fold med sine venner (han er KED af at stå inde alene, selv om han har et par kvier som selskab)


Kan klokker evt hjælpe med at holde området ved kronranden varmt og fugtigt så fætter byld kommer ud hurtigere eller vil det være en dårlig ide?


Kom med alle jeres erfaringer med den type hovbylder - for jeg har aldrig mødt sådan en før.


£isbeth & Baloo

Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.

(Albert Einstein)



0
0
Svar på denne tråd
 
 jeg ved...
Forfatter: 
Dato:  04-07-2008 11:04

At den type gør ekstremt ondt på hesten. Min plag har haft en for ca en måned siden, som jeg dog ikke regnede med brød ud i kronranden. Han kunne faktisk næsten ikke gå. Han har før haft en hovbyld, men det tog han sig ikke ret meget af.


Jeg kender ikke andre metoder end at bade hesten 3-4 gange om dagen, da varme kan modne bylder hurtigere. Jeg ville ikke selv lægge klokker på sådan en hest for jeg tror at det kan komme til at gøre ondt på hesten lige inden der går hul på bylden.

Hvis ikke der er nogen heste der jager din hest på folden, så kan du da godt sætte den ud sammen med de andre. Lidt motion vil nok også hjælpe på at få bylden ud. Min plag gik ude sammen med de andre, så måtte han selv afgøre hvar meget han kunne/ville.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Han kommer ud i aften...
Forfatter: 
Dato:  04-07-2008 11:15

... Hvis han er nogenlunde smertefri på det smertestillende jeg giver ham.

Dyrlægen mente at det var ondt at han skulle gå ude før det fik mulighed for at virke, for han havde meget ondt. Hun kunne hurtigt se at han var "sej" og ikke viser smerten så meget - men at det rent faktisk GØR ret ondt.

Så selv om flokken er harmonisk og det normalt er Baloo der tager initiativet til løbeture og leg - så fik han altså 1½ døgn indenfor. (men jeg er sikker på at han glæder sig til at komme ud igen - og jeg vil også helst have at han er ude).


Da din hests byld var brudt ud i kronranden, hvordan så det så ud bagefter. Kan man forvente at hoven er svagere på det punkt det næste årstid til den del er helt vokset ud?


Hvor længe vaskede du efter at den var brudt ud - og hvad med fold og ridning - hvordan beskyttede du mod at der kom snavs i?


£isbeth & Baloo

Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.

(Albert Einstein)



0
0
Svar på denne tråd
 
 Moderen til...
Forfatter: 
Dato:  04-07-2008 11:16

... min hest, har to gange haft en hovbyld, der kom ud ved kronranden. Første gang, kom det som et chok, da hun slet ikke havde været halt eller småt gående. Anden gang var hun dog stokhalt på det pågældende ben.


Begge kom ud samme sted. Og i sidste tilfælde, blev den alm. gående igen, kort efter der var gået hul på byden.


** Trine **


Ejer af: Sportskoen Nydam's Mr. Milan.

Ejet af: Frosti - hustyrannen.


Milan søger rytter fra 2009.
Se her:
www.nydamsmrmilan.webbyen.dk/


Søger du hingstebilleder? Kig på min præs.

0
0
Svar på denne tråd
 
 hovbyld
Forfatter: 
Dato:  04-07-2008 12:01

Min hest havde præcis samme symptomer i foråret. Han fik finadyne mod smerter og SMEDEN...ikke dyrlægen,kunne fint skære den fri. Ring til smeden, de kan vældigt meget med hovbylde.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Flydene plaster
Forfatter: 
Dato:  04-07-2008 12:13

Og ellers kan du jo købe hos dyrlægen bla. de der klæbe bandager i flere farver.


Jeg ville ikke lægge noget under bandagen og ikke vikle den for mange gange rundt om. Bare så der kan komme lidt luft ind.


Jeg ville tage det af for natten. Fluer sover jo også og det skal bruge luft.






Illum



NØJ jeg har meget TID....


0
0
Svar på denne tråd
 
 han er alt for ung....
Forfatter: 
Dato:  04-07-2008 12:18

til at bliv reddet, så på den front sker der ikke noget. Men han har altså gået ude hele tiden, selv med hovbyld. Da haner 2 år betyder samværet med flokken utrolig meget for ham, så han kom ud for at få ro, hvis man kan sige det på den måde.

Han gik amok i stalden, og det er ´jo ikke godt for nogen.Så jeg valgte at lade han stå ude og selv bestemme det hele. Så han kom kun ind når vi skulle vaske det.


Lige nu er der sådan en slags sårskorpe uden på hoven i samme farve som hoven(der er blå eller mørk) Dette gør jeg ikke rigtig noget ved lige nu. Vejret gør jo at der ikke kommer snavs i det da mine folde er tørre.

Du kan godt forvente at hoven komme til at flække når hullet efter bylden gror langt nok ned, men der kommer nok til at gå mellem 1/2-1 år inden det sker alt efter hvor på hoven det er (foran eller i siderne) og hvor hurtig hovene vokser. kvaliteten af hornet har selvfølgelig også noget at sige.

Jeg vil selv lige rådføre mig med min smed næste gang han kommer forbi, men jeg regner ikke ed at det er nødvendigt at lave en vandret rille i hoven, så længe bylden er så langt oppe ved kronranden.


Alternativt kan din smed nok fylde hullet med kunsthov, når I er sikre på at bylden er tømt og helet lidt op indefra.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tak for svar...
Forfatter: 
Dato:  04-07-2008 12:27

.. det var en god ide med flydende plaster til at starte med - når den er kommet ud.


Senere, når krateret kommer lidt ned ad hoven er det nok smart med kunsthov - der må vi vente og se hvordan det ser ud og hvad smeden siger.


Vetwrap er også en god ide - det bruger jeg lige nu til at holde vat fast med sæbespånevand når der skal vaskes (han vil IKKE stå i en spand, og kegler rundt hvis jeg vasker med svamp - så det mindst stressende er gennemvædet vat, der så tilføjes mere vand med et par minutters mellemrum). Men jeg tror ikke at han kan gå på folden med vetwrappen når der er gået hul - for det holder det ikke til.


Heldigvis er foldene fine, og med græs over det hele - så det BURDE være til at holde det meste snavs ude.


£isbeth & Baloo

Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.

(Albert Einstein)



0
0
Svar på denne tråd
 
 Øv - den er...
Forfatter: 
Dato:  04-07-2008 21:15

... ikke "sprunget ud" endnu. Men aldrig har jeg set så rent et ben og hov.


Han har fået sæbevask 3 gange i dag - den sidste gang i 25 minutter - men der er stadig intet der tyder på at fætter byld vil ud.


Jeg har lukket ham på fold igen - han bevæger sig mere rundt i boksen end på folden, i frustration og elendighed fordi han er helt alene i verden (kvier gælder ikke). Faktisk havde han kun spist lidt af sin frokost nægtede at røre sin aftensmad da jeg kom, så efter iblødsætning og at han fik sit smertestillende, kom han på fold igen - til sin store glæde.


Jeg kan dog se at han stadig har ondt, for en "normal" Baloo ville have spænet hele folden rundt i fryd - bukkende og pruttende. Men i stedet belv det bare til en lyksagelig hilsen på de andre heste og så mulen i jorden. Han tog en lille travtur - men ikke rentgående. Håber dog at den øgede cirkulation ved at han bevæger sig rundt - langsomt men konstant - vil hjælpe på at få bylden til at springe ud.


£isbeth & Baloo

Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.

(Albert Einstein)



0
0
Svar på denne tråd
 
 Bevægelse
Forfatter: 
Dato:  05-07-2008 09:54

Er bedst og han vil ikke overanstrenge sig.


Han vil passe på sig selv, ingen tvivl om det.






Illum



NØJ jeg har meget TID....


0
0
Svar på denne tråd
 
 Helt rigtigt...
Forfatter: 
Dato:  05-07-2008 10:07

... Han bevæger sig roligt rundt på folden, og er MEGET gladere for at være ude end inde. Og han passer fint på sig selv. Heldigvis er der ikke nogen vilde løbeture på den fold undtagen hvis han selv tager initiativet til det - så det ER bedre at være ude.


Til min overraskelse gik morgenens fodbad også meget bedre ude end inde - ud over at jeg skal slæbe adskillige spande og remedier op til folden, var det MEGET nemmere - og helt sikkert mindre stressende for Baloo (så skidt med at der skal slæbes).


Han fik næsten 20 minutter med en sæbevandsgennemvædet strømpe på (hvor der flere gange blev tilføjet mere vand), mens han roligt gik rundt og græssede - det er da bedre end maximum 15 minutter hvor han nærmest løber i cirkler i boksen!


Da jeg jo kører derud igen allerede om 4-5 time, har jeg valgt at gøre et forsøg med at give ham en gummiklokke på. Den har jo den virkning at netop kronranden holdes varm og fugtig - specielt når hårene var våde da den kom på. Og på 4-5 timer i rolig bevægelse, bør den ikke kunne skarve.


Jeg har læst på flere engelske og amerikanske sider om hovbylder, hvor der bl.a. anbefales at fodbadene er i vand med æbleeddike eller salt - eller at man lægger et omslag med opblødte hørfrø! Jeg kan godt se logikken i det sidste, der jo vil opbløde MEGET, uden at have den ætsende effekt af de basiske sæbespåner - men er der nogen af jer der har erfaringer med dette?


(nu tror jeg ikke at et omslag vil blive på, på folden, så det var mere en ide til hvis hesten kunne have stået inde, eller hvis han igen skulle få hovbylder om vinteren hvor han ER inde om natten, og i ro fordi de andre også er der)


£isbeth & Baloo

Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.

(Albert Einstein)



0
0
Svar på denne tråd
 
 Det med omslag af
Forfatter: 
Dato:  05-07-2008 11:25

Forskellige ting er KUN for at det holder på varmen i længere tid. Ikke fordi det bløder mere op.


Hoven er jo ikke porøs.


Jeg ville nu ikke bruge en gummiklokke, de skaber friktion så heller en i neopren.


Og alle de fodbade er jo kun for at skabe cirkulation.




Illum



NØJ jeg har meget TID....


0
0
Svar på denne tråd
 
 Hej Hej
Forfatter: 
Dato:  06-07-2008 12:19

Min plag havde i vinters også en hovbyld oppe i kronranden som ikke kunne skæres fri, hun blev naturligvis også dækket med smertestillende og blev nogenlunde sæbebadet (ville nemlig heller ikke stå med benet i spand)

Der ud over smurte jeg kronranden i varmecreme, mener der gik hul på bylden efter ca 1 uge, der efter gjorde jeg såmænd ikke det helt store og der var ingen problemer efterfølgende.


MVH. Lene


Selv uden rytter vil en hest

altid være en hest.

Men en rytter uden en hest

vil altid kun være et menneske.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg tror...
Forfatter: 
Dato:  07-07-2008 21:06

... at den er på vej ud nu. Før jeg satte hoven i blød her til aften, var der en "plet" lige der hvor dyrlægen havde sagt at hun mente den var, der var meget varmere end resten af hoven.


Så jeg håber at den er på vej.


De seneste par dage har jeg overtalt Baloo til at stå lidt i spanden, men det er maximalt blevet til 10 minutter i alt, og meget uroligt. Så i dag har jeg indkøbt en "poultice boot" til at sætte ham i blød i - og den skulle jeg have købt allerede i torsdags. Det er SÅ meget lettere og mindre stressende for ham. Han behøver ikke stå stille, men kan gå lidt rundt i boksen - og støvlen med det varme vand bliver på. Så kan jeg bare fylde efter et par gange, og hoven er holdt HELT nede i det varme vand. Så det kan absolut anbefales.


Jeg har købt en der er lidt stor (det var det eller en der måske var for lille) men de er jo også lavet til at kunne være uden på en hovforbinding, så der SKAL de være lidt store. Så det passer fint. Baloo var i støvlen i lidt over 20 minutter her til eftermiddag - uden protest eller surhed :-)


£isbeth & Baloo

Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.

(Albert Einstein)



0
0
Svar på denne tråd
 
 Nok ikke en hovbyld ...
Forfatter: 
Dato:  15-07-2008 16:47

Har lige haft dr. dyr ude igen, da bylden ikke var kommet ud og jeg ikke kunne se nogen ændring i situationen.


Da der nu er gået to uger med masser af langvarige sæbebade og alle mulige krumspring for at få den elendige byld ud, mener hun at selv om alle symptomer i begyndelsen sagde byld, er det ikke sikkert at det ER en byld. Så nu skal han ind på klinikken og have undersøgt hoven nærmere.


Det er ret sikkert at det ER i hoven, og det er ikke noget man kan "ramme" med at bøje benet. Hun nævnte risikoen for en hovvingebensfraktur, men forsøgte også at afholde mig fra at flippe helt ud, ved at sige at hvis det var det, kunne det sandsynligvis klares med en sko og god tid.


Puh, hvor er jeg ikke ret god til at holde hovedet koldt lige nu - det minder mig ALT for meget om hele historien med min gamle Monty :-(


Nå - jeg må prøve at forholde mig fornuftigt til det, og håbe på det bedste. Og så må jeg finde nogen der kan køre os til klinikken på torsdag, for min bil kan ikke trække en hestetrailer. :-(


£isbeth & Baloo

Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.

(Albert Einstein)



0
0
Svar på denne tråd
 
 Øv øv øv....
Forfatter: 
Dato:  15-07-2008 17:42

...det lyder ikke godt


Jeg ved ikke lige hvor du bor på Sjælland, men jeg kan godt køre jer, hvis du får brug for det. Jeg bor selv på Midtsjælland. Du siger bare til.




Mvh DorteCL
"CARPE DIEM"
0
0
Svar på denne tråd
 
 Tak Dorthe...
Forfatter: 
Dato:  15-07-2008 17:45

... Det var et fint tilbud.


Jeg bor ved Holme Olstrup og han skal til Kasernens hesteklinik i Næstved, så det er ikke fordi det er en lang tur.


Vil lige tjekke med alle jeg kender i området (desværre ikke så mange) men er der ikke nogen der kan, vil jeg meget gerne tage imod tilbuddet.


£isbeth & Baloo

Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.

(Albert Einstein)



0
0
Svar på denne tråd
 
 Du siger....
Forfatter: 
Dato:  15-07-2008 17:48

...bare til Lisbeth




Mvh DorteCL
"CARPE DIEM"
0
0
Svar på denne tråd
 
 hvor er hn
Forfatter: 
Dato:  15-07-2008 19:59

sommetider bare et dejligt sted


krydser fingre for baloo




vh Berit

Tinker hingsten De Dagda står til rådighed

Type 8,5 og helhed 8,5

skridt 7,5 trav 8,5 galop 9,5

Røngten uden anmærkninger

Se hans fulde kåringsbeskrivelse på

www.jlt-tinkere.dk


til salg

0
0
Svar på denne tråd
 
 JA ....
Forfatter: 
Dato:  16-07-2008 10:42

... HN er et fantastisk sted, med fantastiske mennesker :-)


Jeg har fået at vide at mit Falckabonnement kun er med førstehjælpskuffert - så jeg tager gerne imod Dortes venlige tilbud.


Og nu har jeg også fået læst lidt om sådan nogle hovvingebensfrakturer, og det lyder jo som noget der kan kommes igennem.


£isbeth & Baloo

Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.

(Albert Einstein)



0
0
Svar på denne tråd
 
 Hvis......
Forfatter: 
Dato:  16-07-2008 13:07

...ikke vi kan hjælpe hinanden, er det for trist!


Jeg har selv stået med en hoppe i problemer, uden mulighed dengang for selv at køre, og kan bestemt godt huske hvor ked af det jeg var. Så når jeg nu har muligheden for at hjælpe en anden i samme situation, så gør jeg hjertens gerne det




Mvh DorteCL
"CARPE DIEM"
0
0
Svar på denne tråd
 
 Så er vi hjemme...
Forfatter: 
Dato:  17-07-2008 19:06

... fra dr. dyr igen.


Der var ingen hovvingebensfraktur eller andet brækket - og heller ingen hovbyld.


Men der ER ret forbenet dragtbrusk hvilket i sig selv ikke burde kunne foresage halthed på denne måde. Derudover er der en "noget" på hovbenet, der skal undersøges for sig selv. Det kunne ikke gøres i dag, da der jo var bedøvet i forvejen i hele området, og da han var beroliget før han kunne røngtenfotograferes. Så han skal en tur derind igen næste torsdag og have undersøgt det.


Sandsynligvis har han forvredet forbenet, og da der så er den forbenede dragtbrusk, har det ramt der.


Samtidig blev der også fundet galle på højre bagknæ - noget der selvfølgelig også skal undersøges nærmere - når det er udredt hvad der er i forbenet.


Begge dele stammer højst sandsynligvis fra at han faldt på staldgangen for nogle uger siden - det passer med 3-4 dage før jeg så haltheden første gang.


Endnu engang tak til Dorte der var så sød at køre os - og som endda vil gøre det samme næste torsdag. Jeg er DYBT taknemmelig!


£isbeth & Baloo

Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.

(Albert Einstein)



0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på dette indlæg (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider