Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Wrap eller hø
Forfatter: 
Dato:  11-03-2004 04:20
Hej allesammen

....har tidligere fået nogle gode svar fra jer alle, så nu forsøger jeg mig igen...

Wrap eller hø? Hvad bruger i? Hvorfor; hvad er prisforskellen?
;-D
MarLinHa
0
0
Svar på denne tråd

Wrap....
Forfatter: 
Dato:  11-03-2004 05:25
Hvis vejret er til det laver vi helst hø; Men da det kan være meget svært at få lavet godt hø, klippet i begyndende skridning, her hvor vi bor, bliver der de fleste år lavet wrap hø, som jo kun behøver ca 3 dages fortørring.
Det har flere fordele når man har stort hestehold og kan bruge en stor balle på 500 kg på en uge.
Det støver ikke.
Det optager ikke plads i laden.
Hestene spiser det gerne.
Da vi laver det selv, ved vi at kvaliteten er i orden.

Ulemper
der kan være et større spild, hvis der går et hul og det ikke ses med det samme.
Der skal også mere wrap hø til en foder enhed end hø.
Man skal altid regne med at der ingen vitaminer er i, så det er nødvendig at tilsætte det i foderplanen.

Hø giver længere tyggetid, er nemmere at udfodre, dufter godt.

Ulemper.
Det kan være svært at bjerge hø i våde somre.
Bliver det slået for sent pga vejret, er der ikke nogen god fordøjelighed ( stort indhold af lignin), Og må derfor regnes for samme kvalitet som frøgræshalm.

Efter jul begynder alt hø at støve.
Efter jul begynder alle vitaminerne at forsvinde.
Da vi selv har græsmarkerne og har maskiner, der kan klippe og vende høet er det til en lidt anden pris end hvis vi skulle ud og købe det hos en nabo.

Hø koster for os, presningen af en rundballe på ca 500 kg ca 50 kr + wrapning yderligere 50 kr + moms. ( maskinstations udgifter)
Der er ikke beregnet udgifter til anlæg af græsmark og vedligehold af samme.

Alt taget i betragtning syntes vi at wrap selv om det er dyrere har flest fordele hos os.
Hilsen
Yankee

Er du til fart og fest
så er travere bedst.
0
0
Svar på denne tråd

ikke prisforskel
Forfatter: 
Dato:  11-03-2004 07:32
her i mit område er prisen ca det samme dvs 1 kr pr kg. (evt + moms nogle steder)

Jeg foretrækker wrap pga støvfri fodring

Karina
.
0
0
Svar på denne tråd

wrap..
Forfatter: 
Dato:  11-03-2004 11:56
foretrækker jeg og mine heste, højere vitamin indhold, og de syntes det smager bedre :0) jeg er dog gået over til hø resten af foråret, da der jeg købte min wrap, var der stort set mug i alle ballerne, det sker oftere med wrap end i hø.

Ha en dejlig dag ;-D
0
0
Svar på denne tråd

foretrækker hø
Forfatter: 
Dato:  14-03-2004 15:36
godt høstet tørt hø er altså det bedre. men det mister jo foderkvalitet efter jul.

jeg hælder mest til hø, men wrap er da også godt:O)
Tænk før du handler
Hjælp andre- så vil der også komme hjælp igen ;-)
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider