Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Sædstrengsfiste
Forfatter: 
Dato:  14-07-2008 19:25

Tror at det staves således:-)

Nå men jeg opdagede igår da jeg vaskede hans you know at der sad en masse grums omk. hans kastrationsar. Da det var væk kunne jeg tydeligt se en gummiagtig betændt byld. Havde så dyrlægen ude idag og efter at have snakket sammen med dyrlægerne på højgård andbefaler begge dyrlæger en operation. Alternativet er at hele området ved flanken vil blive så irriteret og hævet pga. betændelse og arvæv at han vil blive kronisk halt. Nemt valg.

Han skal lægges i fuld narkose og tippes på hospitalet. Han skal være en uge der og så have fri i ca. 2 mdr.

Jeg er virkeligt rystet fordi regnede jo bare med at han skulle have lidt antibiotika eller noget:-(

Er der andre herinde som nogensiden har hørt om en sædstrengsfiste? Og er der nogle hvis hest har haft operationen?

Please let me know. Fra en meget ærgelig hestejer:-(

I was build to be the best, number one and nothing less... Eller det tænker Irys når vi rider:-)

0
0
Svar på denne tråd

ang. dit indlæg
Forfatter: 
Dato:  14-07-2008 20:09

Hej med dig...

Så vidt jeg ved, kan sædstrengsfistler opereres - også senere EFTER kastrations såret er helet.. og der er gået noget tid ?? (Eller måske tager jeg fejl...)

Min hest havde også store problemer i forbindelse med sin kastration, som der gik betændelse i hele 2 gange ! Han havde i laaang tid også disse "gummi-agtige" betændte polypper siddende omkring kastrations såret. Vi skulle vaske ham 2-3 gange dagligt - i starten med lidt lunkent jodvand.. og efterhånden bare med vand. Det skal gøres ligeså forstigtig, så man ikke irriterer såret mere end det har godt af. Og Jodvask er kun så længe der kommer puds med på kluden.

Som sagt gik der lang tid, hvor disse "polypper" (som jeg kalder dem) bare "sad der" og hverken blev mindre betændte eller mindre i størrelsen. MEN SÅ PLUDSElIG... svandt betændelsen (selvfølgelig også ifb med antibiotikabeh. og som følge af, at vi renholdt såret så godt vi kunne) og polypperne blev Laaaaangsomt mindre ... for til sidst at forsvinde helt.

Jeg ved godt, at man skal lytte til dyrlægerne!!... og jeg kan heller ikke sige dig, hvad du skal gøre i denne situation.

Men vi valgte at give det lidt tid... og i dag er det 2 år siden min hest blev kastreret og han har det GLIMRENDE - og er uden fistler. Er nylig tilredet og er ved at starte spring- træning.

Men som sagt.. det er en svær situation!!

God bedring med din hest... !

0
0
Svar på denne tråd

Tak:-)
Forfatter: 
Dato:  14-07-2008 21:01

Han blev kastreret for ca 2 år siden (i polen) så det er derfor at dr. pet er lidt nervøs. Samtidig så har han kun ét kastrationsar hvilket jo er lidt unormalt.

Men jeg er 'glad' for at din har haft lidt af det samme og at du siger det ikke gav varige mén.

Burde ikke være så pyldret over ham men...

I was build to be the best, number one and nothing less... Eller det tænker Irys når vi rider:-)

0
0
Svar på denne tråd

Havde en..
Forfatter: 
Dato:  14-07-2008 22:52

Jeg havde en som også fik de der fistler. Der var også gået vildt lang tid fra han blev kastreret til det skete.

Da de blev opdaget, var det allerede ret alvorligt. Han blev hurtigt kørt til skovgård, som fjernede fistler i begge sider. Derefter stod han der nede i 15 dage.

Da han kom hjem fik han en masse antibiotika og skulle skridtes 10 minutter 3 gange dagligt.

Desværre vente det hele tilbage, på trods af han blev behandlet og vasket og motioneret som han skulle og han måtte afsted på operationsbordet igen.

hesten fik det derefter fint, men det tog laaaang tid inden han var ovenpå.

Louise

0
0
Svar på denne tråd

Johs er opereret
Forfatter: 
Dato:  15-07-2008 08:06

Min hest's kasteration gik ikke uden div. komplikationer. Allerede et par uger efter, gjorde højelse hestepraksis mig opmærksom på risikoen for, at han skulle ind og opereres.

De sagde at jeg skulle give det et par mdr, og hvis han stadig var hård oppe i pungområdet, skulle han et smut ind forbi KVL.

Det blev ikke bedre, og han måtte ind og opereres. Han blev åbnet og det viste sig at han havde kæmpestore fistler sidende hele vejen op af sædstrengen, helt oppe i bugen.

Idag har han ingen mén af det, men han brugte rigtig lang tid inde på KVL mens det stod på, og han nåede at blive ret dårlig af at være i narkose.

Held og lykke med operationen

Nana

0
0
Svar på denne tråd

min vallak fik det også
Forfatter: 
Dato:  15-07-2008 09:40

En fistel som brød ud med pus. Han var kastereret som 2 års og den kom først frem da han var 7 år. Indlagt hos Kasernens Hesteklinik i 5 dage. på 7. dagen skulle jeg skridte ham for at hævelsen faldt og han blev skridtet hver dag i ca. 3-4 uger. Da stingene blev fjernet kunne jeg ride normalt igen. Ikke noget slemt.. han var også i fuld narkose og åbnet ca. 20 cm. De havde været helt oppe i lysten for at lukke for sædstrengen igen.

Citat fra Dostojevskij:

"Hvis vi alle turde være lidt mere latterlige, ville vi holde mere af hinanden".

0
0
Svar på denne tråd

forresten...
Forfatter: 
Dato:  15-07-2008 09:52

Så var hans fislet på størrelse med en knytnæve og sat i højre ene side.

Citat fra Dostojevskij:

"Hvis vi alle turde være lidt mere latterlige, ville vi holde mere af hinanden".

0
0
Svar på denne tråd

Spørgsmål til Hanne
Forfatter: 
Dato:  15-07-2008 12:19

Hej Hanne..

Hvordan opdagede du fistlen ?? Jeg tænker,, opstod den pludseligt.. eller havde din hest gået med fistlen længe før du opdagede den? og hvad var symptomerne på det.. blev din hest halt af den ?? Den var jo temmelig stor ?

Hilsen Emilie.

0
0
Svar på denne tråd

Emilie
Forfatter: 
Dato:  15-07-2008 14:13

den kom inden for 1 dag.. og det så ud som om han havde fået en testikel over natten. Han var meget småt gående bagtil da jeg red ham og undrede mig. Da jeg stod af kunne jeg se et ødem fra lysten ned til maven og fulgte det op til lysken hvor der havde åbnet sig et hul hvor materie kom ud af... der var intet dagen før !! Højelse sagde til mig at jeg havde 2 valg: operation i sverige eller på charlottenlund. Pris min. 12.000. Så ringede jeg til Berner (kasernen) og selve operation løb op i 4.300,- inkl. ophold.

Citat fra Dostojevskij:

0
0
Svar på denne tråd

sv. Hanne
Forfatter: 
Dato:  15-07-2008 15:54

Uha... det må ha været noget af en forskrækkelse !!

Men det vil altså også sige,, at man ikke kan vide sig helt sikker, selvom det er flere år siden ens hest er blevet kastreret.. og det er jo ikke let at undersøge sådan noget på "forhånd" hmm...

Godt han er rask igen og Jeg synes det lyder som en fair pris ift. operationens størrelse og ift.., hvad Højelse kunne foreslå..

H. Emilie.

0
0
Svar på denne tråd

Uhf...
Forfatter: 
Dato:  15-07-2008 17:07

Jeg håber godt nok at hans operation går smurt. Men det er dejligt at høre lidt fra jer andre så føler jeg mig ikke på så dybt vand:-)

Han skal på Højgård på næste tirsdag og så opereres onsdag. Lidt æregeligt for vi skulle starte stævner i sept. men så'n er det jo. Heldigvis skulle han blive bedre gående så det er jo godt.

LouiseUna nævnte din dr. pet noget om om det var normalt med tilbagefald?

Hilsen Sanne

0
0
Svar på denne tråd

Sædstrenge på afveje.
Forfatter: 
Dato:  15-07-2008 20:04

Min hest er blevet opereret for en sædstrengsfistel.

Han har ingen men af det, og var forøvrigt temmeligt hurtigt klar igen.

Det er en dyr operation, men trods alt noget hesten kommer over.

Det blev opdaget ret hurtigt, men først behandlede dylægen med pencilin, men efter nogle måneder derefter sprang det op, og der var pus i det.

Sebastian blev opereret på KVL. De anbefalede 4 ugers boksro derefter, men min egen fdyrlæge sagde motion og atter motion, og det var da også først da han kom hjem, han kunne bevæge sig at hævelsen forsvandt.

LLPHOTO.DK
- opdateret med hubertusjagt fra dyrehaven...
Sebastians hjemmeside | Dinahs mindeside | På Pletten

The strong one, is the one, who will not let the falling one fall...
0
0
Svar på denne tråd

Motion og motion.
Forfatter: 
Dato:  15-07-2008 20:35

Okay det er gode nyheder:-) Håber også at min dyrlæge er enige i det råd for har lige redet ham op her i foråret så er ærgeligt hvis jeg skal begynde forfra igen. Uhh håber bare at den operation går godt

0
0
Svar på denne tråd

Tams...
Forfatter: 
Dato:  16-07-2008 08:39

Det skal nok gå. Min hest nåede slet ikke at miste kondien. Han var jo igang på 7. dagen. Og det eneste som får hævelsen til at falde er motion.

Hanne

Citat fra Dostojevskij:

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider