|
|
| krybbebider, mere energi - hvordan? |
| Forfatter:  |
Julie »leight« |
| Dato:  |
10-07-2008 10:39 |
|
Hej! Jeg søger lidt hjælp angående fodring af min hest Romeo. I for lige lidt facts. 11 år Vallak 156 cm ca. 450 kg Krybbebider Blandning af Araber,Trakehner og newforest:) Bliver redet ca 5-6 gange ugentligt i både spring dressur og skovtur. Jeg starter klubstævner på ham. Vi har prøvet lidt forskelligt foder og der er ikke rigtig noget der fungere helt optimalt. Han har fået Leisure Mix men der fik han ikke nok energi men til gengæld krybbebed han ikke særlig meget. Nu får han Instant energi fra spillers men der krybbebider han meget mere men mangler tilgengæld ikke energi. Er det ikke muligt at få begge ting? altså både mindre krybbebidning og mere energi? Stivelse = energi eller hvad? Derudover går han går på græsfold hele dagen og får masser af wrap når han kommer ind. Foderstand er han som han skal være. Håber der er nogen der kan hjælpe og har nogle forslag til hvilket foder jeg kan give ham  Mvh Julie
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hvis det gamle foder.... |
Lese523 |
10-07-2008 11:31 |
|
virkede imod krybbebidning, så ville jeg da gå tilbage til det. Energi kan man altid smide oveni. Olie er en god energikilde da energien frigives lansommt , men over længere tid end stivelse. Det er let at smide oven i det andet foder selv hvis hesten ikke har stor appetit. Ellers kan du jo supplere med et energifoder ved siden af Leisure Mix. Jeg tillader mig at gå ud fra at du er sikker på at den er dækket fuldt ind med vitaminer og mineraler! Ellers ville jeg da lige få tjekket det, inden jeg gik i gang med diverse foder supplementer.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 1234567 |
|
|
Har du fået tjekket for mavesår? Rigtg mange krybbebidere har mavesår, og noet tyder på han reagerer meget på det foder han får, og burde ikke svinge så meget i energi, hvis grundfodring er den samme, og arbejdet er den samme.
Jeg har stadig super tørt wrap til salg. Baller á ca.225 kg. De skal væk, så to for 1 pris.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Okay tak |
Julie »leight« |
10-07-2008 16:33 |
|
Glemte lige at sige at grunden til jeg egentlig skiftede foder var at han ikke længere gad spise leisure mix(mærkelige hest ). Men kan i nævne nogle andre foderprodukter med lavt stivelses indhold? Med hensyn til mavesår kunne det da godt være at jeg skulle få tjekket dette grundigere. Dyrlægen kiggede lidt på ham da han alligevel var her på et tidspunkt og synes ikke han lignede en hest med mavesår men det kan man jo ikke være sikker på uden nærmere undersøgelse.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| korn er stivelse |
Lese523 |
10-07-2008 23:02 |
|
så jo mere korn hesten får jo mere stivelse får den. Alt grovfoder er uden nævneværdig stivelse...hø, halm, lucerne, wrap osv. Saftfoder er også uden megen stivelse...roepiller, grøntpiller, lucernepiller....gulerødder Olie er også uden stivelse.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tralala... |
|
|
Hvad med f.eks. Horse & Pony Cubes fra Spillers? Det har vi overvejet at give... Vi har en enkelt krybbebider i stalden, men har valgt at fodre alle hestene som "krybbebidere" - dvs. med så lidt stivelse som muligt. Vi har overvejet bl.a. ovenstående fra Spillers Og Equifirst's Basic Omega-3 har jeg også kigget noget på: www.equifirst.eu/afbeeldingen/File/ Basic_Omega-3.pdf Ingen af dem er stivelsesfrie, men f.eks. er Equifirst's blanding havrefri, og de andre kornsorter er grundigt behandlet så de optages bedst muligt. Jeg overvejer dog at gå til det helt enkle (da det er ret svært at skaffe et godt stivelsesfattigt foder til en ok pris): Roepiller Olie Vit/min MASSER af hø/wrap og helst lucerne Det er rimeligt enkelt og burde være super for hestemaver!
Mvh. Cat - Stud.med.vet Jo mere man ved, jo mere ved man også man ikke ved - eller noget 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Julie.. |
|
|
Jeg har svaret en ligende tråd længere nede ang mavesår. Jeg fodre med brogårdens suregrow og erspellets til min væddeløber. Han får så lucerne og rigtig hø. Suregrow er vitamin/mineraler og erspellets er energi men med meget meget lavt stivelsesindhold. Jeg skiftede foder fordi jeg havde en ide om han havde mavesår. Hans mor er ekstrem krybbebider også med mavesår, så jeg ville forebygge med det samme. Jeg har kun set ham krybbebide en eneste gang en dag han havde smed og havde ondt. Efter foderskiftet har han ændret væsen, efter at ha været sur og ond til at være glad og imødekommende. Hans pels er blevet helt blød han skinner som poleret kobber. Men facts er at erspellets kan bruges som energitilskud, men uden stivelsen som er dårlig for heste med tendens til mavesår (krybbebidning) og nyreslag. Michelle
Stutteri Harpelunden-Opdræt og salg af Fuldblodsheste.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ERS Pellets.... |
|
|
Har du prøvet med ERS pellets fra Brogaarden? ERS er ikke specielt inspirerende, så jeg ved ikke om du kan få din hest til at spise dem, men dem, sammen med roepiller, lucerne og masser af wrap vil give dig mere energi end Leisure mix.
Venlig hilsen -miki- www.prettyfancy.ridesiden.dk -om krybbebidning og vævning De mennesker du træder på på vej op af stigen er de samme mennesker som du møder på din vej ned.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Okay tak allesammen |
Julie »leight« |
12-07-2008 10:56 |
|
Nu har jeg købt Eggersmann Revital Cubes med 6 % stivelse også vil jeg købe de der ERS Pellets også give roepiller og masser af wrap. Mvh Julie
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| måske jeg lige må spørge.. |
|
|
om der er ideer til, hvad man kan fodre en gammel DV callak med der er krybbebider og som har svært ved at holde huld om vinteren.....????? Frida
Mvh Frida NEVER DRIVE FASTER THAN YOUR ANGEL CAN FLY
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Julie.... |
|
|
Pas nu på med at blande to gange fuldfoder. Det bliver sjældent godt. For alle heste gælder det at man skal have sig en foderplan så den kan få det, den har behov for, ikke hverken mere eller mindre. Men Især for en krybbebider er det vigtigt at få en foderplan lavet, så du ikke løber ind i problemer.
Venlig hilsen -miki- www.prettyfancy.ridesiden.dk -om krybbebidning og vævning De mennesker du træder på på vej op af stigen er de samme mennesker som du møder på din vej ned.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Frida... |
|
|
Generelt burde din hest jo kunne leve af wrap, roepiller, vitminer/musli og så olie. Men ellers skal du ud og finde midler, som kan give fedt, men ikke stivelse. Det kan eksempelvis være "Linamix" eller lignende.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| prettyfancy |
|
|
tak for rådet. Kunne den møske få en foderblanding til ældre heste, roepiller, hø/wrap og så linamix? Hvad med lucerne eller greengrass?? Hesten er 21 år gammel og vejer ca 500 kg og bliver redet en smule ellers hygger han sig på folden..... Takker allerede for hjælpen.....den foderjungel er næsten umulig at finde rundt i.....
Mvh Frida NEVER DRIVE FASTER THAN YOUR ANGEL CAN FLY
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
Julie »leight« |
12-07-2008 20:28 |
|
PrettyFancy: Han gider ikke spise linamix. Han er en meget kræsen hest. Vi har skrevet til både Spillers og havens foder for at få udarbejdet en foderplan men ingen af dem svare og det er 2 uger siden nu. Men så giver jeg ham bare det jeg allerede har købt+ roepiller også olie. Tusind tak for hjælpen alle sammen 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Mavesårskur |
|
|
Heste der krybbebider har især tendens til mavesår. Har hesten mavesår kan du proppe hvad som helst i den uden at det gir resultater. Jeg har brugt pronutrinkur til mine med rigtig gode resultater... Michelle
Stutteri Harpelunden-Opdræt og salg af Fuldblodsheste.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|