|
|
| Spåner frem for Halm |
|
|
Hej Nogen der bruger spåner i boksen.... ?? Og kan fortælle positiv el negativ omkring spåner, vi overvejer nemli og gå over til spåner i stedet for halm.... Så frem med jeres erfaringer. 
Mvh Cille Stolt Ejer Af 6 Heste.......
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| vi har.... |
| Forfatter:  |
MaFilaNoir |
| Dato:  |
09-07-2008 11:28 |
|
træ pille muld i vores bokse hvor min hest er opstaldet. Jeg synds det er meget nemmere at muge ud i frem for halm.. Kan ikke lige finde noget negativt i det 
Ma Fila Noir sat tilsalg se hende på markedspladsen.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
OX »Zahrah Hamrah El Azraff« |
09-07-2008 11:29 |
|
Jeg er lige med på en kigger.. Overvejer at bruge spåner til min, selvom de anvende halm på stedet...
Med Venlig Hilsen Ina Brøndum Oliver 16 08 03 Lukas 04 04 06 Silas 21 07 07 Snart med Zahrah Hamrah El Azraff OX Ask den gæve Shetter -Men uden Mirco... Støt kampen mod kræft
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| dyrt men godt |
|
|
hvis du søger i andre fora er der mange tråde om fordel/ulemper ved de forskellige strøelsesformer.... mine står på spåner, det er dyrt men dejligt. Karina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hej hej |
|
|
træ pille muld ??? det har jeg ikk lige hørt om.. må jeg lige google..... 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hehe..... |
MaFilaNoir |
09-07-2008 11:38 |
|
havede jeg heller ikke... men ved at det ikke er ret dyrt og det minder meget om alm spåner.. spørg evt helle om det mener hun kalder sig sir silver her inde. er hende jeg har opstaldet min hest ved.
Ma Fila Noir sat tilsalg se hende på markedspladsen.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hejsa Cille |
|
|
Min hest står på træpiller. Vi bruger godt nok halm i den stald jeg er, men synes det er så dejligt nemt at stå på træpiller. Når man starter med at fylde træpiller i en boks, kan man vande dem, så de nemt smuldre. Det har jeg gjort. Så bliver det til såadn noget fint savsmuld. Men støver ikke. Så det er helt klart godt, hvis man har heste der ikke kan tåle støv. I min boks startede jeg med 5 sække, (kan ikke lige huske hvad min boks måler), og så kan man efterfylde med en sæk et par dage eller en uge efter. Min hest har stået på spåner, og det var jeg også utrolig glad for, men det blev bare alt for dyrt, da en pakke steg til 80 kr på det tidspunkt. Kram Persilla
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg bruger spåner |
|
|
og har gjort det i to år nu. Før brugte jeg halm, men det fylder meget og er besværligt og tungt at muge ud. Jeg har ikke rigtig noget sted at opbevare halmen, så jeg skal hente strøelse hver måned. Da jeg gik over til spåner viste det sig at der var flere fordele, jeg fik nemlig et bedre staldmiljø, spåner støver ikke nær så meget som halm. Det skal lige siges at da min stald er meget kold, står mine heste i dybstrøelse både ved halm og spåner. Jeg fjerne kun klatterne når jeg muger. Jeg prøvede også hør i en periode, de det suger rigtig godt, men ren hør var ikke lige mig. Hør er for fint fyger ud over det hele. Det kræver næsten en dedektiv at finde frem til pærerne, da hør er en anelse mørkere end spåner og indkapsler pærerne på en anden måde, men en blanding af hør og spåner viste sig at være super. Det var dog for besværligt at hente spåner og hør to forskellige steder, så det meste af sidste sæson blev det spåner der kom i boksene. Ulempen ved spåner/hør er naturligvis økonomien... Det er noget dyre end halm. Jeg købte spåner til 65 kr pr balle og brugte ca. 1 -1½ balle om ugen på en dv og en shetter. Hør har ca samme pris. Husk når der ikke er noget halm i boksen, skal hestene stadig have noget at tygge på, hvis de er færdig med høet fx frøgræs eller en skive halm. Hvis min løsdrift bliver færdig i år, tror jeg at jeg går tilbage til halmen pga. økonomien og så kan vi muge med traktoren. Håber du kan bruge mine erfaringer til noget. Winnie
Det er ikke vindene der styrer din sejllads, men måden hvorpå du sætter dine sejl... (Kinesisk ordsprog)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg er gået |
|
|
fra halm til spåner pga. to ting: mindre arbejde og mindre mødding. Fordelene er at det er lettere arbejde rent fysisk. Til gengæld synes jeg at det tager lidt længere tid hvis hesten er lidt af en gris, for man skal sørge for at få alle hestepærer ud hvis man vil forhindre at spånerne bliver brune og kedelige. Jeg plejer at fjerne med spånegreb og bagefter samler jeg op i en spand med en plastikpose på hånden så jeg får alle stykker med Ja, grundig skal man jo være... Der er langt mindre mødding at køre ud/komme af med og det er meget nemmere at opbevare ligesom man er mere sikker på at få god kvalitet. Ulempen er at det er lidt dyrere, men hvis man betaler mange penge for at få hentet mødding er det faktisk ikke den store forskel. En anden ulempe er at boksene skal ordnes hver dag helt igennem (2 hvis hesten står inde om dagen) for at holde dem helt rene og lyse. Man straffes hårdt hvis man en dag bliver nødt til at springe let hen over det. Nu er der sikkert også stor forskel på hvordan man muger ud og hvordan hestene står, men jeg går meget op i at de står i et tykt og rent lag og jeg vil ikke se på brune, våde spåner. Bliver boksen beskidt er det betydeligt dyrere at strø påny med spåner end med halm. For mig har det været nødvendigt. Jeg har haft en diskus prolaps og kan simpelthen ikke tåle at slæbe trillebør efter trillebør ud og skulle smide det op på en fyldt mødding og så har det yderligere den fordel at jeg helt kan kontrollere hvor meget og hvad stråfoder mine heste spiser. En fordel når man har trinde ponyer.  Vælger du spåner kan du spare MANGE penge og MEGET tid på at anskaffe en hay-bar eller lave en look-alike selv så stråfoderet ikke bliver blandet med spånerne. Det tager lang tid at sortere stråfoderet fra når det bliver blandet med spåner og det er også træls at se på at det går til spilde. Så spåner = hay-bar eller en plade på skrå i hjørnet af boksen så du kan holde hø/wrap fra spånerne.
Absolut godt og kærligt hjem søges til voksen miniature bullterrier (udstationering). Ingen er både ærlig og fjendeløs
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Spåner |
lilleulv |
09-07-2008 12:04 |
|
er dyrt, og jeg synes også det bliver for hårdt om man ikke har gummimåtte under. Selv med dybstrø. Specielt for min vallak som har slitasjer i det ene ben. Halm er billigt, men tungt, og en av mine heste ælsker sitt halm så meget at det ikke blir igen noget at sove på... Tenkte at satse på tørv denne vinter, men så har jeg skaffet gummimåtter, så da bliver det måske spåner ligevel.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 666666666666666666 |
|
|
Tusind mange tak for alle jeres svar... Pt er der 8 heste i stalden. Så det er jo en del strølse der skal til hver dag. osv. men normal med halm muger jeg hver dag. så hestene kommer ind til en ren og dejli boks. Hvilket jeg jo vil fortsætte med. tænker os lidt allergi venli i det, da jeg ikke tåler halmen skide godt.... Den ene af vores hopper er dog en stor gris så er i tvivl om spåner ville blive noget værre svinderi inde hos hende.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| spåner. |
|
|
jeg har oervejet at sætte mine heste på spåner til vinter. 1. fordi mødningen blir mindre. 2. alm bliver dyrt iår. Det område jeg bor i bliver det solgt til 20 og 30 øre pr kg. Og så skal det først presses og køres ind. Og når man kan få en balle spåner til 55 kr.
Hilsen Stephanie & Gucci Oldenborg er bar en dejlig hest:)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Spåner er vist mest |
Illum |
09-07-2008 12:25 |
|
For hesteejer ( og jaja en sjælden gang en støv alergihest) For intet slår en lækker tyk, tøt byghalm seng. Intet...
Illum . 1 mulvarp kan "køre" 1 time på 1 regnorm, det er kvikt stofskifte....
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Enig Illum |
lilleulv |
09-07-2008 12:34 |
|
det er bare det bedste. Men ikke når dyret spiser det hele opp.... Utrolig hvad han legger i seg av halm! Og så er det heller ikke helt allergivennlig. Min ene hoppe har lett for å få hoste om boksdøren stenges. Så det gør den sjælden. Men i vinter døjede vi lidt med mageproblemer. (Jeg og den unge hoppe ) så da var det vigtig med ordentlig foderkontroll, kontroll av vannindtag og av det som kom ud i den andre ende, så da måtte vi stenge bokserne om natten. Så da røg halmen ud til fordel for spåner. Men jeg har altså hørt at tørv skal være rigtig godt, også fordi det er allergivennlig, blødt at stå på, holder tørt og er lett at muge ud. Det har jeg fået anbefalt her inde, og jeg har lyst at forsøge med det.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tjaeh... |
|
|
Jeg bruger også træpiller. Har før brugt spåner, men lige nu afprøves træpillerne for at se hvordan det er. Jeg gøre det af mange grunde: JEG kan ikke tåle halm, det er lettere/hurtigere at muge, bedre indeklima, mindre mødding, minimal opbevarings plads osv
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| fffffffffffff |
|
|
Jeg bruger også spåner. Både af hen til min ryg når der skal muges og fordi jeg fortrækker at hesten ikke æder hele boksen selvom den har hø og wrap a libi. i boksen  Men jeg kan godt lide spånerne, de er lidt dyrer, men jeg betaler det gerne.
Du kan ikke tvinge en hest til at elske dig. Kærlighed kommer med tillid og tillid kommer med tålmodighed. Gør dig selv den tjenste at have denne tåmodighed - og du får dig en ven for livet .. Cashew o ...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Spåner... |
|
|
Min hest står på spåner - det er fungerer skam fint nok. Men der skal mugning til HVER dag - og for mit vedkommende også vådt ud hverdag. Det kan godt være en smule besværligt men det fungerer.
Kærlig Hilsen Camilla ღ Ejer af araber hoppeღ
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg har |
|
|
prøvet næsten ALT strøelse, og nu og i fremtiden bruger jeg halm..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 1245678 |
|
|
Min hest stod på halm indtil i søndags hvor den fik forstoppelse og den må kun skridte de næsrte 14 dage pga genoptræning. og skulle jo have halmen ud af boksen og hvor får man lige andet strøelse en søndag aften kunne lige skrabe nok spåner sammen ved at låne af de andres rester. Men min hest har før stået på spåner og var faktis nem for wc var i det ene hjørne men hun skravet alle de andre spåner ned i hjørnet også så det hele skulle skiftes hver anden dag og de andre dage skulle hun have en ½ pk så det ville jo hurtigt blive dyrt. En anden der står på stedet har tørv som strøelse det koster godt nok 90-100 kr pr pk og der skal 2-3 til for en opstart men i det lange løb er det billigere end spåner. Jeg muger så ud hver dage med en spand og en hanske der er en halv trillebøre l¤rt om dagen, ja min hest laver meget, de våde pletter bliver lige vendt med det tøre tørv og så tøre det af sig selv og kan suge igen. Selv om min hest stadig skraber bagud er det let at finde pærene og så tage en greb og hive det frem igen. Helt klart min farorit.
Ingen kan alt, alle kan noget, sammen kan vi det hele... 1`pony sælges - Nye billeder Rideudstyr sælges
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Spåner |
|
|
Her på matriklen står alle 4 (2 heste - 2 ponyer) på spåner. Ponyerne æder alt, hvad der kommer indenfor boxlågen  Taipan kan betegnes som kolikhest, og skal derfor ikke have fri adgang til halm... Gogge-springfidus, tjah - han kan sagtens stå på halm, men for nemheds-skyld og møddingen, så er han også sat på spåner. At bruge spåner kræver så, at hestene/ponyerne hele tiden har noget at "gnaske i"... Vi bruger 1 big balle hø (600 kg) på et sted mellem 3 - 4 uger; derudover får de oceaner af strukturfoder ifm måltinerne... Spåner er dyre - ja - men hvis man køber "stort ind", så kan man oftes få en meget fordelagtig pris. Her bruges der et sted ml 25 og 30 pk spåner/måneden. Når først man har lært at muge hos hver enkelt hest/pony, så er det super-nemt at få en god, tyk og tør spåne-madras.
Bag den brede trakehnerpande gemmes megen klogskab og mange unoder Trakehner = Tragedie; Taipan DSP = De Satans Ponyer; Tai Wahine DV = Diverse Varianter; Fan Gogh Karoline er en shetlænder, og ikke en ko
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Halm skal da |
Illum |
10-07-2008 09:17 |
|
Også muges ud hver dag...
Illum . 1 mulvarp kan "køre" 1 time på 1 regnorm, det er kvikt stofskifte....
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| wrapgrise.... |
|
|
Jeg havde to bokse med halm og to med spåner/træpiller i vinters. Træpillerne syntes jeg støvede en del også fordi hestene slæbte en masse jord med ind. Men klart meget nemme at muge ud i. Ulempen var at tre ud af mine fire heste synes det er vældigt at skrabe i wrappen og så stå og jokke i den. Og så kan man jo ikke spise den. De ville heller ikke have wrappen, hvis der var kommet lidt (rene) spåner i det. Jeg købte så en Hay-Bar i dyre domme, men den lærte de meget hurtigt at skubbe wrappen ud af. Og det tager 100 år at ordne boksen, når man skal fjerne wrap, der er blandet i bunden. Og der gik rigtig meget til spilde. Hvis bare de lod wrappen ligge i hjørnet ville udmugning tage to minutter. De problemer var der ikke i halmboksene. Men TUNGT at muge i og fylder meget på møddingen.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
saxo ♥min♥ |
10-07-2008 12:13 |
|
Spåner er mega dyre også syndes vi her hjemme at det er svært at holde! Så det er første og sidste gang vi bruger det/: Hilsen christina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| halløj |
|
|
Hej alle Mange tak for alle jeres svar.  Jeg tror vi gir de kære spåner el tørv en chance så må vi se om vi kan lige at arb med det el ej.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| spåner |
|
|
Mindre arbejde, mindre mødding og nemt at opbevare. Selvom der blev muget super godt ud og der var masser af byghalm i boksen der hvor jeg havde mine heste før, så kan jeg allerede se betragtelig forbedring af deres hove/stråler efter de er kommet på spåner. Det er en extra bonus for mig 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Easy strø |
|
|
Hvorfor er der ingen som bruger det som strøelse. Det er snittet, varmebehandlet hvedehalm efter hvad jeg kan forstå. Vi bruger halm til vores men også kun fordi vi får det til rimelig pris og ikke har problemer med mødding.
Hvor verdens behov og dine talenter mødes, der findes dit kald ! RDH Hoppe,6 år sælges. BH Hertug - Leonardo II
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Strøelse |
Anna-G |
13-07-2008 11:43 |
|
De der træpiller - hvor får i det fra og til hvilken pris? Jeg bruger tørv her, og går aldrig tilbage til halm. Tørven er blevet valgt pga vores jyde Linda. Hun havde den irriterende kløe i bagbenene da vi købte hende, og skulle bruge en solid og TØR bund med et minimum duft af ammoniak fra tis. Efter hun er kommet på tørv har hun de bedste ben. De er tørre og fejler intet. Og der er INGEN duft af ammonoiak i boksen. Til tider blander jeg tørven op med enten spåner eller hamp. Ganske enkelt for at kunne se klatterne bedre. Halmen fylder mere på møddingen, og jeg synes ærlig talt at stanken fra tisset blev for meget. Desuden er det meget sundere for hovene med den tørre bund der er nu. UDEN ammonoiak. Smeden har også kommenteret hovene efter vi gik over på tørven. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tralala |
|
|
Min stod i en periode på 2 uger på halm. Der var ikke rigtig andet end negativt ved det synes jeg. Det suger ikke, det er tungt, det lugter, det er MEGET vådt, og ma bruger meget, skal muge i bund hverdag følte jeg. Ved spåner vejer det ikke så meget. Det suger MEGET bedre og klatter er nemme at fjerne i hverdagen... Ulempen er at det er MEGET dyrt.. En ting er man også skal kredse om en spåne boks hvis man vil bevare den lyse farve. Jeg synes også spånerne er blødere for hesten og man får en bedre bund.. Dog er de nye overvejelser på tørv. Da skulle være billigere og mindst lige så godt. En ting er sikkert... Halm synes jeg er noget af det VÆRSTE!!!
Det er så nemt at sige hesten er fræk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tørv... |
|
|
Vores står på tørv. Vi giver 60 kr pr stk hos Dækkenvaskeriet i Helsinge, så de 90 - 100 kr pr stk er godt nok dyrt. Vi bruger knap 3 stk pr måned pr hest. Vi har også tidligere brugt både halm, spåner og hamp, men foretrækker tørven, da den er langt den hurtigste at muge. Og så lugter man ikke efter staldarbejdet - det gjorde vi altid, da vi mugede halmbokse. Spåner er også fint, men sværere at muge, synes jeg.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|