Hejsa ..
ja jeg kan kun give dig dårlige erfaringer fra min egen. Jeg havde en knabber-hingst, der var avlsgodkendt. Han blev redet til i januar 2006, hvor han fyldte 4 i juni 2006, da vi havde redet ham i ca en måned begyndte han at træde urent op på det ene bagben. Jeg fik dyrlæge til ham, og hun kunne ikke umiddelbart se noget på ham i en alm. undersøgelse, så hun mente det kunne være i haseleddet eller i krydset. Vi blev enige om ast køre ham i svømmehallen, hvor han skulle på løbebånd og svømme under opsyn af dyrlægen hver dag. Han blev kørt til svømmehallen lørdag og skulle starte mandag. Han fik en lille prøvetur, da vi afleverede ham lørdag, og mandag startede dyrlægen. Han svømmede (han var i god træning da han kom derop) og så afsted på løbebånd, og fik taget en bøjeprøve bagefter. Det gjorde de også tirsdag, hvor han var lidt mere uren, og de gjorde det igen onsdag hvor de efter træningen tog røngtenbilleder af ham .. Det viste sig at være "juvenil" spat i begge bagben. Torsdag hentede jeg ham, og selvom de havde passet ham og tjekket op på ham efter alle kunstens regler, var han torsdag regulert halt. Jeg var grædefærdig og knust. Han kom med hjem, og aldrig i mine dage har jeg haft så lang en måned som det tog at få forsikringen i gennem på ham. Jeg havde lovet ham, da han blev født på vores mark at han ville få det bedste liv, så derfor besluttede jeg mig for at han skulle ikke have flere lidelser over hans dårlige ben, for når han havde fået det af en måneds ridning, så mente dyrlægen ikke at cortison og andre ledbehandlinger ville kunne hjælpe ham på en rigtig og god måde. Så den 9. maj 2006 tog jeg den tunge vej til slagteren for at få ham aflivet. Jeg er glad for at han fik fred for den sidste måned gik han bare hjemme på hans mark, og jeg kunne ikke holde til at se på ham, for han blev mere og mere halt. Selvom det er over 2 år siden, så sidder jeg nu med tårer i øjnene, og jeg savner ham stadig hver dag. Jeg ved godt det ikke er det du gerne vil have af vide, men jeg synes at du skulle have det afvide.
------
og en lille mente til folk, der mener at det er synd han er aflivet på grund af spat, så mener jeg stadig at jeg levede op til mit løfte til ham.
------