Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Generelle spørgsmål!
Forfatter: 
Dato:  02-07-2008 12:31

Hej Allesammen!

Sagen er den at jeg har redet i mange år - for år tilbage købte jeg min egen hest som desværre ikke var nogen succesoplevelse og som jeg idag stadig har en anelse svært ved... Jeg fik købt mig en hest der stak af, lagde sig ned med mig når vi red osv. alt i alt en rigtig dårlig oplevelse...

Når nu til næste punkt.. Min datter er nu blevet rigtig glad for at ride... Vi har prøvet at starte til ridning med hende men hun er for lille endnu til at forstå at hun skal lære noget - hun vil hellere bare nusse om hestene og skridte nogle ture på dem... Hun er 3 år...

Jeg vil super gerne igang igen med ridningen og jeg har overvejet nogle gange at købe en hest igen og starte forfra...

Nu ligger landet sådan at der her i byen står en plag til salg... Det er en pinto, hoppe, forv. stg. 165, godmodig og venlig... Jeg har været nede og lure lidt på den idag og overvejer at ringe og høre ejeren om hende også...

MEN

Er det helt tosset at begive sig ud i det projekt...? Jeg tænker jo lidt at jeg vil have en hest stående som jeg i nogle år ikke kan ride på men som jeg kan opbygge det tillidsforhold til som jeg mangler for at være tryg ved at ride igen... Jeg vil kunne tage ned og nusse hende, lære hende alle de basale ting, gå ture med hende osv. og måske hun vil lære at kunne have min datter Amalie på ryggen også ??

Hvad siger i piger og drenge... Jeg er rimelig frisk på det men vil gerne lige vende den med nogle andre også...

Og så lige lidt tillægsspørgsmål...

- Hvor gamle skal de være før tilridningen kan begynde?

- Vil jeg kunne lade hende stå opstaldet det nuværende sted selvom hendes mor også er der?

- Hvor meget vil i tro det vil koste mig i foder etc. mdr?

- Hvor meget kan jeg gå til hende nu ?? Er det kun nusseri eller starter man på longering etc. nu eller hvor´n ??

Jeg har jo aldrig haft så ung en hest før men jeg tænker bare at jeg vil komme tættere på med en plag fremfor en hest der skal rides med det samme...

På forhånd tak...

Venlig Hilsen

Louise

0
0
Svar på denne tråd

Dum ide´
Forfatter: 
Dato:  02-07-2008 13:02

Hej Louise.

Nu vil jeg ikke tage modet fra dig. Den største fejltagelse man kan gøre når man skal ud og købe hest er, ikke at købe det man har brug for.

En unghest der ikke er redet til, kræver erfaring. Din datter som kun er 3 år gammel vil ikke være stor nok til at ride den de næste mange år. En lille pige og en unghest det passer bare ikke rigtig sammen.

Til de andre spørgsmål:

Man ride typisk en hest til når den er 3-4 år.

Hun vil sagtens kunne stå opstaldet samme sted som sin mor. Den skal dog lære ikke at være sammen med mor hele tiden. Det er vigtigt at en plag går så meget på fold så muligt sammen med andre heste.

Prisen på foder afhænger meget af hvilket fodermærke man anvender. Fuldfoder koster typisk fra 5,50 kr helt op til 12,50 kr pr kilo. Dertil kommer hø osv.

En plag skal man helst ikke longere særlig meget da det er en stor belastning og gå/løbe rundt i longen. Man kan gå ture, løfte ben, strigle og diverse øvelser fra jorden.

Mit råd: Køb det i i virkeligheden har brug for.

Mvh Dallmann

www.dh-eventing.dk

Svare gerne på spørgsmål vedr. military.

0
0
Svar på denne tråd

Lidt for og imod
Forfatter: 
Dato:  02-07-2008 13:06

Tja... det sikre råd, køb en ældre hest der har prøvet livet, ikke er bange for noget, er godt redet, let ridelig, sød og rar.

Men har du lyst til en unghest, tja.... det kan også være en god oplevelse.

Dog må man påregne en del flere problemer med den i starten af tilridningsfasen, man kan ikke give en hest 5-10 års erfaring som ridehest - uanset hvor godt man tæmmer og træner den fra jorden forinden.

Men har du mod på det, så læs en masse bøger om det, prøv dig frem, søg hjælp hvis du møder problemer du ikke kan løse selv, hav mod på det og bevar tålmodigheden :-)

0
0
Svar på denne tråd

jeg ville....
Forfatter: 
Dato:  02-07-2008 13:10

... vælge en lidt ældre og tilredet hest - netop for at få succesoplevelsen!

Det er rigtigt at man med en unghest kan opbygge tillidsforholdet gradvist, men samtidig er den væsentligt mere "modtagelig" for at lære af ens fejl - og altså få indarbejdet uønskede adfærdsmøsntre.

Hesten bør være minimum 3 år før du tænker på at begynde tilridningen.

Afhængig af opstaldningsprisen vil du skulle sætte minimum 2-3000 kr af om måneden

En plag ville jeg ikke longere - den kan gås små ture med og skal selvfølgelig lære at blive håndteret så meget som muligt - men lidt ad gangen.

Alt i alt vil jeg være så fræk at sige at dine spørgsmål siger mig at du ikke er parat til at købe en plag - der bør man have erfaringen med at have med ungheste at gøre i forvejen, hvor man har lært hvor en anden har det overordnede ansvar.

Og jeg ville i øvrigt ALDRIG sætte et barn op på en unghest - heller ikke for små trækketure. Unge uerfarne heste reagerer sommetider uhensigtsmæssigt - uanset hvor søde og fredelige de ellers er. Da jeg købte min, var han 3, og totalt fredsommelig, blid og i øvrigt ryttervant. Jeg prøvered hos sælger - uden problemer. Og første gang jeg red hjemme var det uden problemer. anden gang jeg red hjemme fik jeg en r*vtur jeg sjældent har fået lignende - han gik totalt i panik og bukkede som en rodeohest og det blev han ved med indtil lidt efter mit "nedslag" i ridebanebunden.

nej - ungheste og børn er en dårlig cocktail!

Men køb en fornuftig voksen og redet hest, og så vil du og din datter sikkert have stor glæde af den :-)

£isbeth & Baloo

Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.

(Albert Einstein)

0
0
Svar på denne tråd

mit råd er nej...
Forfatter: 
Dato:  03-07-2008 08:58

en unghest er for erfarne hestefolk.. Selv de får hænderne fulde med de unge heste!

Specielt når du tidligere har haft en rigtig dårlig oplevelse med egen hest. Og så er børn og unge heste totalt "no go"

Hvis du skal ud at købe dig en hest - så kik efter en erfaren velredet hest (ja de er dyrere i indkøb, men det der koster ved at have hest er jo det at "have den" i hverdagen)og spørg til om hesten er vant til børn og få en veninde som du stoler på med ud at prøve hesten........ og blive ved med at kikke til du finder lige den hest som du føler dig rigtig godt tilpas ved..

Alle dine andre spørgsmål er jo tidligere blevet besvaret, så dem springer jeg over!

Kristina

Wrap i 50 kg baller, bestil årets høst nu! Ring for tilbud.

Spåner, bestil sæsonens forbrug af spåner nu og spar penge!

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider