Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Tabe sig - men nok FE?
Forfatter: 
Dato:  28-06-2008 19:19

Min Skjalda er blevet for tyk, og skal tabe sig. (Islænder på 140 i stang, desværre nu på ihvertfald 480 kg. Idealvægt for hende har været ca 450 kg.)

Dyrlægen har sagt max 1-2 timers græs hver dag, plus en spand O grass. Plus roepiller og halm.

Det har jeg lige lavet om til 2-3 timers græs fordi én herinde som jeg stoler på har sagt at O grass = græs i en time, ca.

Hun får så nok ihvertfald 500 g roepiller (vejet før opblødning) inden hun skal ud på græsset, så hun er godt mæt.

Derudover deler hun 3 skiver halm med selskabsponyen.

(Hun får Eggersmanns vitaminer)

Men er det nok? Nu læste jeg lige om leverskader hvis de ikke får nok - - til at opretholde fordøjelse osv.

På jordfolden er der 180 m x 4 m løbegang med LIDT græs. Ikke totalt nedbidt, men KORT og det meste gult.

Hvordan lyder det i jeres ører?

Jeg synes det lyder for lidt, men pointen er jo også at hun skal tabe sig.....

Ville være glad for sparring :-)

Mvh Louise og Skjalda
Er lige flyttet til Lolland, hø og venner søges!

Dyreværnsloven
0
0
Svar på denne tråd

min mening
Forfatter: 
Dato:  28-06-2008 20:26

er at den burde have adgang til noget hø/godt frøgræs/halm med udlæg på jordfolden... og så måtte den gerne få roepiller fordelt over 2-3 måltider istedet for på en gang... En heste mave skal helst have holdes igang og hvis hun får alt sin mad på 4 timer, så er hendes mave tom i de andre tyve timer... og det er meget usundt... så sørg for at den har hø eller andet at tygge i på jord folden.

Sagde Janne der bare har en helt fantastisk stjernehest...

Medlem af klubben for brune heste med hvide pletter :)

Tak for en god debat i høflig tone :) :) :)

0
0
Svar på denne tråd

Ja, det tænker jeg jo også
Forfatter: 
Dato:  28-06-2008 21:42

Og undrer mig over dyrlægens "recept" ...

Jeg har ikke mulighed for at fordele roepillerne over 2-3 måltider, og i øvrigt var pointen med de roepiller jo også netop at hun skal føle sig mæt inden jeg lukker hende på græs.

På folden har hun jo halmen, og den var samme "effekt" som roepiller fordelt over flere måltider..

Jeg ville gerne give hende hø/frøgræs/halm med udlæg men dyrlægen sagde altså at hun skulle tabe sig - og det gør hun vel ikke af 8 kg hø dgl?? (Det er sådan set det hun plejer at holde huld på, jo.)

Og hvis det skal strække til hele dagen, ja så skal vi altså over de 6-8 kg - igen problem.

Som sagt, der er græs hun kan nippe i på den tdr land løbegangen er. Så tom burde hendes mave vel ikke være?

Mvh Louise og Skjalda

Dyreværnsloven
0
0
Svar på denne tråd

hey hey
Forfatter: 
Dato:  28-06-2008 23:36

Jeg ville mene det vigtigste var at hun bliver rørt hver dag, så kommer det nok...

Også gøre som dyrlægen siger.

Kærlig hilsen Stutteri AK :)

Jeg elsker min Skat af hele mit hjerte..
Jeg elsker Mine heste.
Atira og Force

0
0
Svar på denne tråd

halm er fyldfoder
Forfatter: 
Dato:  29-06-2008 12:12

og det sørger for at tarmen holdes igang, men cellulosen er bundet ind i lignin, så hesten kan ikke udnytte halm... derfor jeg ville mene at frøgræs eller halm med græsudlæg var bedre... som med mennesker der skal tabe sig, så skal man jo heller ikke have få store måltider... men mange små måltider... og det er endnu vigtigere når man fodrer heste...

Jeg vil jo vove at påstå at dyrlæger ofte ikke ved mere om fodring end man selv kan læse sig til i en bog, hvis man vil have ekspert viden på det område, skal man ofte have fat i en agronom...

Og så er motion en super vigtigt faktor, hvis hesten skal tabe sig...

Hvis du ikke har mulighed for at få andet end halm, så ville jeg sørge for at den fik 1-2 kg hø oveni halme midt imellem den kom ind fra græs og ud på græs igen... sådan at mikroorganismerne i stortarmen havde noget at leve af :)

Sagde Janne der bare har en helt fantastisk stjernehest...

Medlem af klubben for brune heste med hvide pletter :)

Tak for en god debat i høflig tone :) :) :)

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  29-06-2008 14:14

Nu er min hest også for tyk, men hun er langsomt ved at tabe sig.

I starten (de første to-tre uger), gik hun på jordfold uden græs-men med hø og halm. Udover det fik hun sine vitaminer/mineraler fra en kiks, som PAVO forhandler. Denne kiks er specielt til islænder og andre nøjsomme racer. Den hedder PAVO summerfit eller AURA.

Efter de første par uger på meget stram diæt, kom hun ud på en græsfold med lidt græs, hvor hun stadig går. De får lidt hø engang imellem, og så får hun forsat sine vitaminer.

Folden er meget bakket, så det giver muskler. Udover det, så bliver hun redet 4 gange om ugen ca. Vi rider i terræn- op og ned ad bakke (både i skridt, trav og galop). Selvfølgelig skal hesten langsomt i form igen, men det kommer.

Nu er hun begyndt at tabe sig, så det er bare super.

Sascha & Sani Cheval

0
0
Svar på denne tråd

Tak for jeres svar!
Forfatter: 
Dato:  29-06-2008 14:45

Stutteri Ak *Atira*: Bare jeg kunne! Så var der intet problem :-) Men jeg er gravid i 8. måned så motion har jeg ikke mulighed for at give hende - DESVÆRRE. (Dette er min ømmeste tå )

jannej: Nej, jeg ved godt heste ikke udnytter halm som foder, og at det bare er fyld i tarmene - men det var netop også dét det skulle være. Fyld, uden FE. Altså rene fibre som "holder maven igang" som du selv skriver, men ikke mad.

Men du har ret at når man skal tabe sig, så skal stofskiftet sættes op ved hyppige måltider - men som sagt, så er der altså græs på jordfolden. Er det ikke nok?

Før gav jeg 1-2 kg hø dgl (O grass) men for det første er det ret dyrt at fodre med, for det andet er det lig = 1 times græs som en herindefra skrev til mig. Derfor valgte jeg at sætte græsset op til 2-3 timer i stedet for 1-2 timer og så droppe O grass'et.

Det var også for at gøre det nemt for mig selv - indrømmet - for lige nu er jeg derude 2 gange om dagen (roepiller + ud på græs, og senere ind på græs + halm) og en trejde tur derud ville jeg da gerne spare.

Er det helt umuligt en kort overgang at tilrettelægge det her så det er muligt for mig osv? (Normalt er jeg IKKE til kompromis'er hvad angår hestehold, men denne situation taget i betragtning må jeg simpelthen slække på kravene, for jeg KAN simpelthen ikke mere pt.)

Sascha (Sani): Hvor meget hø fik din hest på jordfolden? Og hvor tit?

Og var det ikke spist indenfor et stykke tid? Eller lå der altid hø?

På ren jordfold vil hesten jo kun have det stråfoder man smider ud til dem, dvs hø/halm i dit tilfælde - min har jo stadig græs at nippe til.

Jeg skal ringe til en foderkonsulent på mandag (Keppie herindefra) men hun ville indtaste i sin computer, og det kan min veninde sådan set gøre for mig, hun har foderprogram.. Så jeg vil ikke bruge de penge på det, jeg ville hellere have haft et godt råd - men hun kan jo ikke se folden derfra hvor hun sidder. Siger jeg "jordfold" vil det være misvisende, for der ER græs. Siger jeg "nedbidt" vil det også være misvisende, for det er det ikke. Men det er heller ikke en græsfold.. Men måske hun kan svare mig på det alligevel.. Synes bare det er mange penge hvis de kunne spares og jeg alligevel ikke får et klart svar fordi hun jo ikke har set folden..

Måske jeg kunne tage et billede af folden og lægge herind?

Sidste år da Skjalda gik på "sommergræs" gik hun på væsentligt mindre græs end der er på "jordfolden" nu, og der blev hun også for tyk. Men igen, det var stresset græs, og det indeholder jo mere fruktan.

Jeg synes det er svært..

Mvh Louise og Skjalda

Dyreværnsloven
0
0
Svar på denne tråd

roepiller
Forfatter: 
Dato:  29-06-2008 15:19

Sultne småheste bliver IKKE tynde eller mætte af en masse roepiller - de kan guffe lige meget græs for det. Sådan endte jeg en gang med en welsh mountain med 100 kg for meget på bugen (eller deromkring) I september måned hvor græsset jo ellers ifølge nogen ikke har noget krudt.

Problemet er ikke FE men at hun får det hele i en kortvarig periode. Roepiller, 3 timers græs oveni og derefter sit stråfoder. Intet resten af døgnet.

Så jeg ville nok nøjes med 100 g inden græsning og efter græsning prøve at efterlade noget som holder så længe som muligt. Der er vist gang i frøgræshøsten, så det kunne måske supplere halmen lidt.

Jeg kan afsløre at Charlie som skal smide 50 kg IKKE taber sig af 3 timers græs, 200 g roepiller (tørt) og 2 liter lucerne samt 2 skiver halm/frøgræs (1+1) til natten. Hvis han skal tabe sig uden motion skal han have ca. 1½ FE mindre end en foderberegning siger på vedligehold!

Ovenstående har han taget på af mens jeg ikke har redet mens han stod stille ved let motion (hans kondi var kun lige ved at komme op til lidt større krav da jeg brækkede armen)

Har de spist deres halm op når du kommer næste dag?

Efter min mening så er vom bedre end fedme i visse nødsituationer.

Men jeg synes måske det er lidt optimistisk med selvpas når du bor så langt væk og i din tilstand, jeg troede faktisk det var lige på den anden side af gaden. Jeg fodrer minimum 4 x dagligt inkl. græsningsperiode.

:Pia - der pt. staver som en brækket arm

Hesterelateret ferieunderholdning søges i juli!

*

HYGGELIGT SOMMERHUS SÆLGES

*

Smuk odd-eyed hunkat søger nyt hjem - se præsentation

*

Dressurpart søges til araber

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  29-06-2008 18:05

Jeg ved ikke, hvor mange kg hun fik.. Jeg gav hende en god favnfuld morgen, middag og aften. Udover det, så havde hun altid halm liggende til om natten, så hun kunne æde det.

Sascha & Sani Cheval

0
0
Svar på denne tråd

Hmmm ...
Forfatter: 
Dato:  29-06-2008 18:35

Broget Ko, hvis jeg var dig, ville jeg følge dyrlægens råd til punkt og prikke ...

Det er det mest fornuftige råd ... Ponyer, og navnlig de såkaldte 'oprindelige' racer, såsom islændere, shetlændere for ikke at nævne welsh A, er noget af det mest nøjsomme man kan fodre på ...

Jeg er selv indehaver af 1 stks. welsh A og 1 stks. Dartmoor, de går aldrig på græs sammen med de andre, i den forstand ...

de går på ca. 1 tdr. land med nedbidt græs/jordfold ... Det gør de sommer og vinter, derudover får de vitaminer og salt + et par kg. hø og et par kg. frøgræs pr. pony pr. dag ... Det er rigeligt til dem ... det er selvfølgelig fordelt over flere gange. Men ellers går de og 'piller'.

Jeg glemte, at de får loppefrøskaller ugentligt og om vinteren får de en håndfuld foder og lidt mere wrap oveni, når de andre heste fodres.

Jeg synes ikke, at man kan sammenligne hestes og stævneponyers foderplaner med 'foldbumser' overhovedt, hvis din hest gik i fri natur, måtte den leve af græs. Vi bruger jo normalt den 'undskyldning' at vi rider på dem, for at fodre ekstra ... men jeg kan forstå, at din ikke bliver redet.

Summa sumarum ... jeg tænker ikke, at du behøver at bekymre dig, den skal nok overleve ... faktisk tror jeg, at der er flere heste/ponyer der går 'ned' pga. overfodring end pga. mangel på foder ...

Held og lykke med slankekuren ...

Når trækket blir' sejt - Trækker de seje ...

0
0
Svar på denne tråd

græsfolde
Forfatter: 
Dato:  29-06-2008 18:42

Har du ikke mulighed for at få nogen til at slå de der græsfolde, enten med grønthøster og vogn til at opsamle eller tilbyde nogen at lave wrap på det (mod at du får x% af udbyttet)

Så går der lige 14 dage hvor det er stub og "stresset", men så har du dejlig kort græs de kan gå og nippe af i mange flere timer.

:Pia

*

*

0
0
Svar på denne tråd

Tak for alle jeres svar!
Forfatter: 
Dato:  29-06-2008 19:37

Hvor er det dejligt at man altid kan få råd og vejledning :-)

Pjemm: Pia, du har altid gode råd, tak for det

Vil lige starte fra ovenaf: Dyrlægen sagde roepiller blandt andet fordi Skjalda har fået den vane at slikke et bestemt sted på folden, det dumme dyr. Hun mangler hverken salt eller andre mineraler, og det er kun det ene sted hun slikker - det må smage godt, sagde dyrlægen. Så derfor roepiller, det sagde dyrlægen at hun selv brugte for at rense tarmene ud - og fordi Skjalda ikke gider Husk uanset hvad jeg forsøger at kamouflere det med.

Jeg har så sat mængden op fordi de virkede sultne - det er jo ikke så underligt når de går fra døgngræs til 2 timer.. Og så tænkte jeg at roepiller ikke kan skade - det KAN hun vel ikke tage på af?? Tager jeg fejl? (ved godt de 5% sukker, men det regnede jeg ærligt talt ikke for noget, er det en fejl?

De har næsten spist deres halm næste dag, ja, så jeg har sat det op fra 1 skive til 3 skiver. Og revet 2 trillebøre fulde halm sammen igår, fra denne måned.. Kan oplyse at der i samme måned er blevet brugt 3 baller i alt, så de sluger det altså ikke på en gang, de tramper rundt i det, og så gider de ikke mere - tror jeg. (Æv jeg skal også have lavet den høhæk!!)

Men ja, den er værre den med at de får det indenfor en kort periode, men hvor slemt er det? Du plejer at kunne tage toppen af mine perfektionistiske tendenser, hvor grælt er det her - kan det gå? (Nu er jeg jo ved at lære at skære ned på kravene, hehe.)

(Jeg vender lige tilbage til dig, og svarer kronologisk..)

Anjasm: Tjaeh, dyrlægen sagde 1-2 timers græs dgl plus frøgræshalm og roepiller. Jeg spurgte om 200 g roepiller var for meget og så sagde hun "nejnej" og så var det jeg selv fandt på at skrue op for roepillerne - jeg forstod på hende at det kunne de ikke lige sådan få for meget af... Misforstod jeg hende mon?

Jeg spurgte så om det avr ok at give dem en spandfuld O grass også, for at give lidt struktur, og det sagde hun ok til. Det var så faktisk Pjemm, (Pia) der sagde at O grass kunne gå lige op med 1 times græs pr kg, så jeg omsatte O grass mængden de fik (ca 1-2 kg) til 1-2 timers græs.

Så egentligt gør jeg lige nu hvad dyrlægen sagde - men er stadig lidt bekymret om det er godt nok!

Men du har ret, hun kan slet ikke sammenlignes med heste der bliver brugt, eller store heste i det hele taget. Man tror det er løgn så nøjsom hun er - og det er også fint, men jeg blev bare lige bekymret da jeg så læste at de kan få leverskader af at få for lidt!

Det er netop også sådan en nedbidt fold hun gik på sidste sommer, som jeg skrev, og blev fed af! De fik max 5 kg hø dgl til 3 islænderhopper.

Har lige et spørgsmål, da jeg aldrig har brugt frøgræshalm - hvordan adskiller det sig fra byghalm? Er det ikke stadig halm, som i rene fibre? Eller er det mere at betragte som hø?

Men de få gange jeg kan komme derud begynder da nu at bekymre mig.... For så små mængder de skal have, de vil jo slippe op ret hurtigt. Ad libitum ville jo være det eneste der ville holde hele dagen, og det går ikke, lissom! ;-)

Åh Pia, jeg ville ønske at jeg kunne :-( Men igen, kontakter og udgifter - for hvad vil det koste at nogen kom med en grønthøster osvosv... Har dog muligvis fået kontakt til en sød bondemand, som MÅSKE kan hjælpe mig.

Så en kort fold ville bedre kunne gå til døgnfold? (Jo, men det siger nu også sig selv..) Måske var det løsningen?

Den ene fold er faktisk temmeligt kort efterhånden, måske man skulle åbne til den igen? (Og så igen - dyrlægen sagde "ikke mere græs før hun har tabt sig") Plus dét at jeg jo gerne vil have at foldene strækker til ind i efteråret, det gør de vel ikke, hvis de bliver nedbidte...? Eller?

Åh så mange spørgsmål - tak igen for jeres hjælp :-)

Mvh Louise og Skjalda

Dyreværnsloven
0
0
Svar på denne tråd

roepiller
Forfatter: 
Dato:  29-06-2008 21:09

Altså roepiller er godt - men 1 kg tør vægt er stadig ca. 1 FE. Det er ikke bare tomme fibre. 500 g. er ikke super meget, men på én gang er det.

Faktisk håber jeg, at jeg har sagt 1 times græs = 1 kg HØ - O'grass ved jeg ikke om det er andet end snittet hø eller hvad?

Når vi får regn til efteråret skal græsset nok komme sig selvom de bider den ene fold ned - det er rigtigt at græsset stresses af at være nedbidt, men på den anden side er det jo minimale mængder de kan spise i kilo sammenlignet med en langhåret fold.

Og dog - min gik jo på fantasigræs i vinter, 4 mand på 1 tdr. i 4 mdr og bevarede deres sommerfedme! Det var så med foder og wrap, men alligevel.

Så derfor tror jeg godt man kan tage slet på det som er langt nu. Og hvis de som gør det får størsteparten af udbyttet var ideen jo at det ikke skulle koste dig noget.

Problemet er altid at gennemsnitligt er der måske tilpas græs, men det er bare skævt fordelt med mængderne over året!

Frøgræs ligger mellem hø og halm rent fordøjelsesmæssigt. Tænk på hvilken type græs din hest er bygget til at leve af oppe på Island - ligesom min dartmoor kan hun få næring fra en sten. Gammel vissent græs, mos, lidt bark hele vinteren.

*

*

0
0
Svar på denne tråd

Hmmmm....
Forfatter: 
Dato:  29-06-2008 22:17

Pjemm , jeg er fuldstændig enig i dit sidste indlæg.

Broget Ko, ang. leverskader pga. mangel på strå, må jeg indrømme, at det aner jeg faktisk ikke noget om ... Det kan være det er rigtigt, det kan være det ikke er ...

Det er nok lidt ligesom sundhedsrådene for mennesker , at den ene måned skal man spise fibre og den næste måned er det helt forkert ...

Jeg tror faktisk at de fleste heste dør, førend de får leverskader, netop pga. livsstilssygdomme som bla. overfodring og for lidt motion. Jeg har haft mange heste og ponyer gennem hænderne efterhånden, og den eneste, hvor dyrlægen nævnede eventuelle leverproblemer var en 29 årig HEST, der blev aflivet, ikke pga. leveren, men pga. alderdom.

Hvis du vil lytte til et råd ... jeg siger ikke, at det er godt, men et råd er det, om ikke andet ...

Læs lidt mindre om heste , glæd dig til din baby , din hest skal nok klare den ... faktisk klarer de sig fint når man selv har småbørn ... mine heste så rigtig godt ud de år, hvor mine børn var små ... de havde rigelig 'jord'(tdr. land nedbidt græs) til rådighed + de fik vitaminer i en balje og en minibig frøgræs + hø når de løb tør ... De var ikke, for første gang i mit liv, for fede men stadig flotte i pelsen ... hmmm ... hvad kan man så lære af dét? Jeg har nemlig selv tendes til at 'freake' i foderet. Det er selvfølgelig fint, når man som jeg, nu har flere stævnekræ, men ikke til 'foldbumser'.

Held og lykke ...

Når trækket blir' sejt - Trækker de seje ...

0
0
Svar på denne tråd

Svar tilbage
Forfatter: 
Dato:  30-06-2008 20:10

Pjemm: Tjoeh, jeg vil ikke hænge dig op på at have sagt O grass = græs :-) Men havde i et andet indlæg skrevet at jeg gav hø (O grass) - så måske du bare lige havde overset parantesen, beklager hvis jeg har fejlciteret dig :-)

Såvidt jeg kan læse mig til er det "snittet tørret græs" - er det hø eller hvad??

Hmm.. Vil undersøge det med at tage slet..

Ok, så frøgræs er ok? Jeg kender det slet ikke, har bare altid tænkt at det var noget bras.... Men det syntes jeg også om halm indtil jeg læste at heste producerer B vitaminer under nedbrydningen af fibre. Så man bliver klogere ind imellem ;-)

Anjasm - jeg håber så sandelig ikke at det er forskningen der skalter så meget i videnskaben om mad? Der ER da nogle grundpiller, som forbliver de samme..

Så jeg tror nu ikke det her med leverskader er et "påhit der bliver tilbagevist i næste måned".

Tak for dit ønske om held og lykke til mig :-) Jeg glæder mig til baby, men har jo lige nogle hesteforhold der skal fungere også :-) Og jeg kan se at det er et problem at fodringen foregår på så kort tid over døgnet - det må jeg knage over hvordan jeg kan rette op på.

Tak for jeres svar indtil videre - gode forslag modtages stadig gerne :-)

Mvh Louise og Skjalda

Dyreværnsloven
0
0
Svar på denne tråd

Leverskader
Forfatter: 
Dato:  30-06-2008 21:34

opstår ved at hesten mangler energi. Derfor tærer den på fedtdepoterne. Men det sker ved at fedtet kommer i blodbanerne, og mangelfuld fodring = meget fedt i blodbanerne. Alt det fedt skal igennem leveren for at komme ud af systemet. Det er her leveren kan tage skade.

Frøgræshalm er i bund og grund græs som bliver avlet lidt ligesom korn. Så man høster frøene, som jo bliver til de frøblandinger vi sår folde til med bl.a. herefter er der de lange stænlger tilbage som bliver presset i baller lige som halm. paralellen er nok at der er ringe næringeværdi i det da der er meget stængel i produktet. Men det er jo lidt bedre end alm halm til hestefodring.

O-grass er kunsttørret snittet græs. Det har nok en lidt højere næringsværdi end alm hø har, da det jo har haft bedre betingelser. Det kan tages når det er bedst, da man jo ikke skal tænke på vejret pga kunsttørring.

O-Grass har en værdi på 0,6 FE pr kg

Mit eneste råd er GROVFODER GROVFODER OG GROVFODER.

Du kan evt blande hø og halm sammen, så hesten bruger længere tid på at indtage den mængde energi den skal have. Det tager noget tid, men på den anden side kan du fordoble den tid hesten skal bruge på at indtage en given mængde hø.

Jeg tænker også lidt på at hvis du gerne vil bruge noget krybbefoder, så bland roepillerne med greenpower. (her tror jeg igen du kan forlænge ædetiden ved at bruge Alfalfa, som er lucerne uden melasse.(i øvrigt fra samme producent som laver O- grass) Lucerne er grovere og derfor skal det tygges mere.

Held og lykke med at få hesten til at tabe sig!

Det kan lade sig gøre!

0
0
Svar på denne tråd

Lese523
Forfatter: 
Dato:  30-06-2008 23:08

Ih tak, du lyder til at have god forstand på fodring?

Som jeg forstår frøgræshalm er det altså nøjagtigt det samme som halm - men du skriver så at det er bedre. Er det fordi de græsfrø der skal høstes netop er de græsfrø der skal give os hestegræsblandinger - så det faktisk lidt er at sammenligne med mine folde af rødsvingel der er i stængel?

Hvor halm er at forstå som strået fra korn, og korn er skidt foder til heste? Er det sådan jeg skal forstå at "frøgræshalm er bedre end halm"?

Det lyder ihvertfald til at jeg skal droppe O grass, men det har jeg faktisk også gjort.

God idé med at blande hø og halm sammen. Kan et hønet hjælpe mig her? (Har jo de to små træer på folden, måske kan de bruges at hænge det op i?? Har 2 overvejelser ang hønet: Hesten har ikke godt af at spise med "hovedet opad" - pga luftvejene, men heller ikke smart med hønet på folden hvis de får benene i det og kommer til skade. Har lige haft dyrlæge ude og give penicillin fordi Skjalda fik benet i en halmsnor - dumme mig og stakkels hest )

Men det ville måske kunne give dem den bedre fordeling af foder over dagen som vil være optimal?

Hvis vi nu antager at de sover om natten, for det tror jeg altså de gør? Så vil fordelingen måske se ok ud sådan her:

Morgen/formiddag: Roepiller og derefter på græsfold. Ind efter 2 timer.

Herefter hønet med halm + ca 2 kg? hø i hvert hønet. Det vil MÅSKE strække til det meste af dagen? Og så kan de gå i seng og sove om natten.

Eller er det stadig et problem, så, at de om aftenen ikke vil have mere stråfoder tilbage - for det har de vel ikke?

Mvh Louise og Skjalda

Dyreværnsloven
0
0
Svar på denne tråd

Jeg vil mene
Forfatter: 
Dato:  01-07-2008 17:25

at en snemand på kur kan nøjes med 2-3kg hø i alt. Hvis du bruger hønet så er det skal du nok have et stort et eller to små for at give nok til at holde dagen ud. Fordelen med hønet er at det tager ekstra lang tid at æde indholdet, da det skal jo først lige pilles ud af nettet.

Bare pas på med ikke at hænge hønet for lavt. Jeg har før haft en hest til at sidde fast i et hønet. Derfor husk at det laveste punkt i et fuldt hønet bliver i hvertfald 30-40 cm lavere, når hønettet er tomt.

Jeg er selv glad for at bruge O-grass til at øge tidsforbruget i forbindelse med krybbefodring, men der behøver man ikke at bruge ret meget af gangen. Til de 500 g roepiller du skrev om tidligere ville jeg bruge en god stor håndfuld eller to.

Ps selv når hesten ikke er på kur længere skal den faktisk ikke have mere end max 5,4 kg hø om dagen i forhold til en idealvægt på 450 kg.

0
0
Svar på denne tråd

vægten
Forfatter: 
Dato:  01-07-2008 18:42

Vejer en bette islænder på 130 cm virkelig 450 kg i topform? Jeg havde nok gættet på højst 380...

Altså det er mere end hvad jeg godt kunne tænke mig Charlie skulle veje, ideelt set. Jeg plejer at sætte hans skrumpevedligeholdelsesfoder efter 400 kg i programmet og det taber han sig ikke synderligt af.

Bare lige hvis muligheden foreligger at du har gættet forkert ;-)

*

*

0
0
Svar på denne tråd

Tak for svar igen
Forfatter: 
Dato:  01-07-2008 21:26

Lese523: Ok, jeg vil skaffe mig noget hø imorgen og give 2-3 kg blandet op med halm. Må se hvordan sådan noget hø net fungerer... Skal under alle omstændigheder bruge 2 stks, så de kan spise i fred hver for sig. Må se hvordan jeg kan hænge det op..

Jeg vejede lige efter og mit øjemål var ret forkert med de roepiller, det viser sig at de kun får 375 g hver. Men det er vel så kun godt nok, da Pia jo skriver at 500 g er for meget på en gang..

Vil overveje om der skal O grass i for tyggetiden.

Ja, de 6-8 kg var jo også dengang jeg red, så måske de 5,4 kg vil være nok. Er det et program du har der siger det?

Ja, Pjemm! Hun vejer godt til. Hun er en stor type på 140 - aller siger at hun syner meget større end hun er. Bred og tung i bygningen - lækker hest :-)

Da hun for nyligt stod hos en dyrlæge var hun perfekt i huld, men muskelfattig. Ikke desto mindre vejede hun 450 kg.

Da hun tabte sig drastisk dengang for 1½ år siden til at være MEGET undervægtig (igen huld bedømt af dyrlæge, godtnok en anden) vejede hun 390. Da havde hun tabt sig 65 kg og så rædselsfuld ud! Alle ribben kunne anes under den TYKKE vinterpels, hofteskålene stak ud og rygsøjlen lå 2 cm over ryggen

Hvor stor/lille er din Charlie egentligt? De må da jo så være næsten samme størrelse? (Han er i øvrigt MEGA lækker, altså - suk!)

Imorgen ringer jeg til ham hø manden og håber han kan hjælpe mig hurtigst muligt. Og så køber jeg hønet og sætter dem op - kryds fingre for at de ikke kommer til skade, jeg orker ikke lige en foldskade denne måned også, har lige betalt regningen fra sidste 1000 kr kostede det alt i alt at jeg ikke havde tænkt mig om med en halmsnor - men hesten er kommet sig helt, heldigvis. Det var ikke dybt, der gik bare betændelse i det.

Hvor mange kg halm i hvert hønet? Jeg tænker halvt af hvert - er det mon fint?

Nu vil jeg tage ud og kysse godnat.

Mvh Louise og Skjalda

Dyreværnsloven
0
0
Svar på denne tråd

Måske?
Forfatter: 
Dato:  01-07-2008 21:27

Men du siger da noget - kan det være mit vægtmålebånd der er forkert? Det er jo ikke det mest akuratte at måle med.. Jeg bruger ponysiden, for det står der jo er til under 150 i stang.

Mvh Louise og Skjalda

Dyreværnsloven
0
0
Svar på denne tråd

tommelfingerregel
Forfatter: 
Dato:  01-07-2008 21:41

Det er en tommelfingerregel der siger at heste skal bruge 1-1,2% af deres egenvægt i grovfoder. Om det så er højkavlitets hø, frøgræshalm, wrap eller andet afhænger af hvilken hest man vil fodre på.

Når du skal ud og købe hønet, så gør dig selv den tjeneste at købe to store bomuldshønet, som kan rumme 8 kg. De er Meget brede end de små nylonhønet.

Er det korrekt antaget at hesten står ude 24/7? Og at den står sammen med en makker, som den skal dele grovfoder med på folden?

Så skal du nok smide 2-3 kg hø i hver net og blande det med det halm der kan været i nettet. (hestens interesse bevares bedst ved at blande høet godt med halmen)

Du skriver at der er 2 om at dele 3 skiver halm?

Er det små baller, minibig baller eller bigballer du tager 3 skiver af?

Du kan evt lige smide en smule halm under hvert net for at sikre sig at der er nok at æde, og så kan du jo se om de æder det også.

0
0
Svar på denne tråd

målebånd
Forfatter: 
Dato:  01-07-2008 22:36

Charlie er 150 cm - og Skjalda er så 10 højere end jeg lige huskede.

Måske måler vi forskellige steder- eller du strammer mindre end jeg gør. Jeg har i øvrigt ikke et bånd med ponymål, som Charlie nok burde gå under.

*

*

0
0
Svar på denne tråd

Svar tilbage
Forfatter: 
Dato:  02-07-2008 10:05

Lese523: Ok, den tommelfingerregel kendte jeg ikke.

Tak for tippet med hønet! Jeg aner nemlig ikke hvad man skal kigge efter. Håber min lokale rideudstyr har dem, ellers må jeg på nettet.

Ja, de går ude hele døgnet, altid.

De får jo så også de par timers græs, men jeg vil så give dem de 2-3 kg hø plus halm til "resten af døgnet".

Det er de helt små halmballer, så de vejer vel en 10-15 kg tror jeg.

De sidste par dage har jeg prøvet hvor meget de spiser. I forgårs tog jeg derud om aftenen og der havde de spist en stor del af deres halm, men der lå stadig en del tilbage. Jeg prøvede at give dem lidt mere, og næste formiddag var det væk. Så igår kørte jeg derud om aftenen og gav dem dobbelt op - dvs de i alt igår fik en halv balle halm. Jeg må se om de har spist det når jeg kører derud her snart.

(Men jeg tror det, for igår puttede jeg O grass i halmen, ca et par kg, fordi de stod oppe på jordfolden da jeg kom for at lukke dem ind fra græs - så jeg var lidt nervøs for om de havde nået at spise nok græs.)

Jeg er lidt bange for at give for meget halm - har du en god tommelfingerregel til hvad der er "for meget"?

Ja, Pia, den er lidt svær med de målebånd.. Jeg lægger den som der står på tegningen, men det kan sikkert variere et par cm alligevel, og det er jo da 10 kg! Jeg strammer ikke, for der står man bare skal lægge det "til". Men det er ikke det mest præcise, det er helt sikkert!

(Bare jeg var god til matematik og kunne udtænke hvordan det målebånd fungerer...!)

Mvh Louise og Skjalda

Dyreværnsloven
0
0
Svar på denne tråd

ang hønet mm.....
Forfatter: 
Dato:  02-07-2008 12:49

Hej Louise.

Først vil jeg sige at jeg synes det er super at du får en agronom ind over - det er vigtigt at fø det til at gå op i en højere enhed når man har hest på kur. Det er ikke kun FE -enheder men også tyggetider og meget andet.

Har selv en hoppe der kan leve på en sten - og hun er 160!

Hun kommer på græs 2xdagligt i 1 time MED muzzle, får ca 120 minutter i frøgræs automaten pr døgn - og 300 gram High fiber qubes + vitamin og mineral tror det er salvimin...

Og hun må stadig gerne tabe sig - og hun bliver motioneret dagligt.....

SÅ.... når du køber hønet - så køb finmasket - det er sværere for dem at få hoven i - og det tager MEGET længere tid at hive stråene ud...

Overvej at give dem muzzle på på græs - så kan de også gå der i lidt flere timer! - nogle heste (f.eks. min!) opfører sig som en mejetærsker på græs og kan derfor æde enorme mængder på MEGET kort tid!

Held og lykke med både heste og baby!

-nu som pony-mor....

Vi er med i "PÅ PLETTEN" se os på www.pletshow.dk

Her bor Nisha og Sorteper: www.aktivstald.dk

www.sundehove.dk

0
0
Svar på denne tråd

hvis du lægger
Forfatter: 
Dato:  02-07-2008 13:46

de der 2-3 kg hø i nettet og supplerer med halm indtil nettet er fuldt, vil jeg mene at der er nok til hesten.

Hvis hesten KUN lever af stråfolder hedder det 1,5-2% af kropsvægten som de skal have at spise. Altså er både hø og halm indregnet i de 1,5-2%.

Jeg bruger selv mundkurv til to af mine heste for at de kan være længere tid sammen med de andre på græs. Mundkurven forhindrer at hesten æde ret meget af gangen. Den jeg bruger kan de kun få 1/3 græs igennem. Jeg bruger den på mine i nogle timer af gangen. (Ved ikke om det er det der i ovenstående indlæg betegnes som muzzle)

Jeg har forresten lige læst at du kan forringe nærings og sukkerindholdet i hø ved at lægge det i blød i et par timer. Så feder det mindre, men der er stadig en god mængde fordøjelige fibre i.

0
0
Svar på denne tråd

Takker for gode råd
Forfatter: 
Dato:  02-07-2008 16:41

og skammer mig lidt samtidigt, for agronomen blev ikke til noget, jeg synes jeg har fået gode råd i denne tråd og vil gerne - (dukker mig, for nu falder der HN brænde ned!) - spare de penge!

Hold da op, Svensen, din hest må godtnok være nøjsom!

Tak for tippet med hønettet, jeg håber jeg kan finde noget godt.

Jeg vil ikke bruge mundkurv, selvom mange er glade for dem.

Ok, Lese523, det prøver jeg :-)

Tak for alle jeres gode råd!

Mvh Louise og Skjalda

Dyreværnsloven
0
0
Svar på denne tråd

leve på en sten
Forfatter: 
Dato:  03-07-2008 16:35

Ja Louise, men kan leve af det rene luft føles det ofte som om - og det er netop derfor det er så s... svært at holde hende fin -for mad skal hun jo have :)

Synes dog alligevel du skulle få kigget foderplanen igennem - det er uhyre vigtigt at den er sat korrekt sammen - især når de er på kur.

ja lese523 det er det samme en mundkurv og en muzzle.....

min bliver faktisk glad for at få den på - den er lig med græs!

Jeg har dog lavet hullet en anelse større så hun fåer lidt mere end med det oprindelige hul....

-nu som pony-mor....

Vi er med i "PÅ PLETTEN" se os på www.pletshow.dk

Her bor Nisha og Sorteper: www.aktivstald.dk

www.sundehove.dk

0
0
Svar på denne tråd

Louise.....
Forfatter: 
Dato:  04-07-2008 09:31

jeg kan ikke helt gennemskue, om din jordfold er jordfold, eller "bare" fold med sparsomt græs?

Hvis det sidste er tilfældet, klarer nøjsomme heste sig nemlig overraskende godt på det pjemm kalder "fantasigræs", og suppleret med halm og evt. lidt frøgræs kan de stort set leve af det....

Mine går på "fantasigræs" 12-14 timer, græs 2-3 timer og jordfold om natten; de har altid adgang til halm, får lidt frøgræs & hø til natten, og så får de roepiller morgen og aften, ikke fordi de mangler FE, men fordi jeg gerne vil supplere med noget mere letfordøjeligt fiber.

Jeg ville simplethen smide så meget halm ud, at de altid har noget til rådighed; du vil formentlig opleve at de reelt ikke spiser særlig meget af det, men så behøver du i hvert fald ikke bekymre dig over, om de går og er sultne...

Dorte

0
0
Svar på denne tråd

Svensen og Dorte
Forfatter: 
Dato:  04-07-2008 10:13

Ja, Svensen, det vil jeg også få gjort... Og skammer mig sådan over at min økonomi vejer tungere, det har jeg ellers altid sværget at det aldrig måtte ske når man havde dyr.

Denne måned er der allerede minus i budgettet på 1400 og kassekreditten er så høj at jeg kun har råd til at hæve til hø nu idag. Hvad jeg selv skal spise, det aner jeg ikke endnu...

Dorte: Nej, jeg har også svært ved at vurdere det faktisk!

Det var en jordfold hvor der var groet noget græs frem fordi det er et halvt år siden der sidst har gået heste der. Dette græs er nu bidt ned, men kan slet ikke kaldes en "nedbidt græsmark" - dertil er det for sporadisk..

Så om det er fantasigræs eller hvad, det har jeg svært ved at vurdere!

Skal jeg tage billeder og lægge ind?

Idag køber jeg hø, og igår købte jeg hønet (bomuld, de havde dog kun de stormaskede, så dem købte jeg altså..) og alfalfa (med olie) til at blande op i deres roepiller, det gav dobbelt så lang tyggetid! De får en stor håndfuld i deres 300 g roepiller hver dag.

Mvh Louise og Skjalda

Dyreværnsloven
0
0
Svar på denne tråd

Ro på nu....
Forfatter: 
Dato:  04-07-2008 10:38

Ja, det er da vigtigt, at hestene fodres korrekt, men der er nu altså heller ikke grund til at kamme helt over....

Hvis dine 2 små isbukke stadig havde rendt rundt på deres oprindelses-ø, tvivler jeg på de var blevet ramt af foderkonsulenter, grovfoderanalyser og foderberegninger - og en stor del af de indfødte islandske heste klarer sig, så vidt jeg ved, igennem livet med næsen over vandskorpen!

Du har haft dyrlæge involveret, du har selv sat dig rigtig godt ind i tingene, og du har konfereret med adskillige, så vidt jeg kan bedømme, relativt troværdige personer herinde (undertegnede ikke inkluderet.... )

Dine heste får græs, stråfoder, roepiller og vitaminer, hvilket lyder præcis som ingredienserne i en masse foderplaner publiceret og anbefalet varmt herinde, så fordi der ikke bliver foretaget en minutøs beregning ned til 5. decimal her og nu, synes jeg dæleme ikke du har noget at skamme dig over!

I så fald skal jeg da vist afsætte eftermiddagen til at gå bodsgang ned gennem gågaden i Ringsted, for sådan en har jeg aldrig (ja, I læste rigtigt... ) fået lavet!

Dorte

PS. For mig lyder det præcis som "fantasigræs"?

0
0
Svar på denne tråd

super dejligt....
Forfatter: 
Dato:  04-07-2008 10:57

at høre at du vil gøre så meget for dine heste!

Jeg har sq aldrig selv fået lavet foderplan af en konsulent, men derimod taget ved lære af folk som har forstand på den slags. I mit tilfælde en veterinær sygeplejerske, som samtidig er hestehvisker. Det gode ved hende er at hun fodrer med de ting hun ved virker, og hun ligger ikke under for en eller anden bestemt producent. Nå ja... Så ved jeg også at vi deler mange filosofier om hvordan man holder hest.

Jeg har også fået gode råd fra min dyrlæge, som har en lidt anden og måske utraditionel indgangsvinkel på fodring og tilskudsfoder.

Jeg vil mene at hvis du lægger målebåndet på hende i dag så skulle hun da gerne have tabt sig en lille smule(altså måske 5-7 kg hvis du er heldig)

Jeg følger selv min gamle hoppe tæt med måle bånd. for 14 dage siden vejede hun i følge båndet 532 kg og nu er hun nede omkring 511 kg.

Det fortæller mig at jeg nok godt kan sætte hende lidt mere på græs for det gør ikke noget at hun taber sig lidt langsommere.

Jeg lægger lige båndet omkring hende ca en gang om ugen for at se om mine tiltag virker efter planen, eller om de skal justeres lidt.

I øvrigt har jeg også selv lige købt en omgang alfalfa til mine heste. Min unge hoppe er ret vild med det. Og det gør at hendes tilskudsfoder imod hoste og allergi glider ned ret hurtigt. Min gamle hoppe derimod er knapt så begejstret over det, men det kommer hun altså ikke lige til at bestemme. For hun mener nemlig at dt er bedst at eg fodrer hende med fuldfoder svinet til i melasse, og det er bare ikke sund for hende.

Jeg regner med at du lige kommer med en opdatering i dit projekt "hest tab dig" en gang i mellem!

0
0
Svar på denne tråd

Haha Lese523
Forfatter: 
Dato:  04-07-2008 16:59

Ja, Skjalda synes egentligt også det ville være på sin plads hvis jeg fodrede hende med ad libitum melasse - kun! Det er jeg overbevist om.

Ja, vi snakkede faktisk lige om det idag at vi allerede synes hun har tabt sig! Må lige måle hende i morgen.

Jeg skal nok opdatere :-)

I øvrigt - må jeg stille et tillægsspørgsmål? Hvor gammelt halm kan man bruge?? Jeg har nemlig adgang til omkring 100 baller halm, men de er vistnok fra sidste år.. De ser fine ud i mine øjne og jeg havde ikke gættet de var så gamle, men nu er jeg bestemt heller ikke halmekspert.

Åha, ja, Dorte - i Island er der ganske bestemt andre forhold! Men dem vil jeg nu aldrig i nærheden af, føjda. Det var hårdt nok at arbejde deroppe i 2 mdr. Det gav en masse oplevelser, men også en masse meninger om hvordan jeg IKKE vil have hest.

Og tak - jeg vil skamme mig lidt mindre ;-)

Jeg kiggede i øvrigt på græsset idag - normalt bliver jeg jo stående oppe på jordfolden, fordi løbegangen er 180 m lang og det tager mig 10-15 min at gå, med pauser og smerter undervejs. Men idag skulle jeg lige se hvordan det stod til med græsset forenden af løbegangen, på græsfoldene. Og jeg må sige at løbegangen nu er gået fra nok at have været fantasigræs til at være jordfold. Der er absolut intet på den. Græsfoldene gil gengæld så forbavsende fine ud. Men der er jo heller ikke det store slid på dem pt.

Men idag var jeg lige ude hos bondemanden og bestille hø, det kommer imorgen :-)

Tusind tak for al jeres hjælp :-)

Jeg tror lige jeg tager et billede af Skjalda nu - og så forhåbentligt senere på sommeren kan vise et billede af en slanket Skjalda :-)

Mvh Louise og Skjalda

Dyreværnsloven
0
0
Svar på denne tråd

Nej, det var nu....
Forfatter: 
Dato:  04-07-2008 19:15

heller ikke fordi jeg mente, du skulle adoptere islandske forhold, bare for at sætte tingene lidt i perspektiv....

Halm fra sidste år er jo altså det absolut friskeste på markedet indtil høsten går igang, men hvis du skal bedømme kvaliteten, så lugt til det - det skal lugte af kornmark og ikke "hengemt" eller støvet.

Dorte

0
0
Svar på denne tråd

Ok, jeg vil tage næsen
Forfatter: 
Dato:  04-07-2008 21:57

med på råd imorgen

Nej, jeg kunne nu egentligt heller ikke forestille mig at du ville anbefale mig Islandske tilstande ;-)

Mvh Louise og Skjalda

Dyreværnsloven
0
0
Svar på denne tråd

Opdatering
Forfatter: 
Dato:  06-07-2008 12:03

Så fik jeg hø - hold op hvor er det lækkert!!!

God produktions-kvalitet - eller hvad man skal sige.. Taget på rette tidspunkt og tørt, og ikke presset for hårdt.

Og gode græstyper - der er mest hundegræs og rapgræs (det er jo fint mht fruktantal) og så er der i øvrigt ret stor varitation i resten. Det ser super ud (tror jeg kan se i alt 10-15 forskellige slags græs!), og næsten ikke noget rajgræs - super!!!

Og så til min store målefejl, som jeg nu godt kan forstå at Pjemm/Pia undrede sig over!

Jeg aner da ikke hvor stor en klovn jeg har været, men igår viste hun altså 456 kg, og nu målte jeg efter flere gange og var helt nøjagtig. Men hun er altså stadig ihvertfald 30 kg overvægtig, så hvor jeg har fået de 450 kg idealvægt fra, det ved jeg ikke, for det kan da virkeligt ikke passe!

Det er blandt andet derfor jeg har en fin lille rød bog hvor jeg skriver ALT ned om Skjalda. Hendes vægt har jeg også noteret et par gange, men selvfølgelig ikke de gange hvor de to dyrlæger vurderede hendes huld.. Så jeg må simpelthen huske noget forkert, og må måle hende igen når hun er passende i huld.

Og Lese523, nu har jeg blandet hø og halm i de store hønet, så hestene kan stå med hovederne presset HELT IND i nettet så kun lige øjnene er udenfor så de kan fiske efter HØET. Åh altså de dumme dyr. De skal jo tage skiftevis hø og halm, ved de ikke det. Så holder det længere og holder deres mave bedre igang. Tsk tsk tsk!

Og Dorte, min far og jeg har snuset til halmen. JEG synes (med min gravide næse) at det lugter at støvet kornmark - min far synes det lugter af kornmark. Men ingen af os synes det lugter KUN af støv, så mon ikke det går?

Hvor er det skønt at komme ind i en velduftende stald nu, og vide at der er NOK hø. Det behager så meget at jeg helt har glemt at jeg selv må leve på overtrækket resten af måneden. Men bare min hest har det godt

Mvh Louise og Skjalda

Dyreværnsloven
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider