Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Løsdrift - foder sommer/vinter?
Forfatter: 
Dato:  23-06-2008 14:06
Jeg har nu fået flyttet min skønne fjordhest over til et rigtig hyggeligt landsted, hvor hun kommer til at gå i løsdrift sammen med 2 islændere - en hoppe og en vallak. De er netop blevet sat sammen i dag på folden, og de er bare blevet de bedste venner - skønt! Jeg er ikke i tvivl om, at jeg har gjort noget rigtig godt for os begge.
:-)
Hun vil blive fodret med vitaminer/mineraler, biotin, hvidløg og lidt gulerødder - derudover græs, halm og wrap. Er det nok, eller skal jeg tilsætte noget fuldfoder - og hvor meget? - Hhv. sommer og vinter.
Jeg vil helst undgå havre og højt sukkerindhold.

Det skal lige nævnes, at jeg planlægger at ride ca. 1 time 5 dage ugtl.

?:-)
0
0
Svar på denne tråd

hvordan ser den ud????
Forfatter: 
Dato:  23-06-2008 15:35

Mine går på i løsdrift, de får stort set det samme at spise sommer og vente, med mindre vi har meget græs. Pt har jeg stort set ingen græs, så de får fri wrap-hø, og en smule roerpiller, med salvamin, lucerne, soyaskrå og foderkalk. De trives fint. Inden længe kommer de på en fold med lidt mere græs, og så får de ikke wrap i starten, men nok ca det samme "krybbefoder".

Er din hest trivelig, ville jeg ikke give den andet end vitamin og meineral. Med mindre den er direkte fed, kan det måske hjælpe at mætte den med roerpiller et par gange eller 3 i døgnet.

0
0
Svar på denne tråd

tænk dig om
Forfatter: 
Dato:  23-06-2008 19:53

en hest der bliver brugt dagligt har selvfølgelig et større behov for foder.det er ikke nok kun at give hø og wrap.når sommeren kommer og der er masser af græs er dette mere end nok, men vinter har de brug for mere, og igen især hvis de blir brugt dagligt..

med hensyn til roepiller så har min dyrlæge forbandet det langt væk da det er et foder der bare udvider sig i maven og er ikke særlig godt for hesten. men det er jo smag og behag..

0
0
Svar på denne tråd

roerpiller der udvider
Forfatter: 
Dato:  24-06-2008 09:52

Ja roerpiller svulmer op, derfor er det også VIGTIGT at ligge dem i blød, så de suger ca 5 gange der ejet vægt i vand, inden man foder med dem. Ellers risikere man jo at hesten dør af feks. spiserørsforstoppelse. En dyrlæge der forbander roerpiller langt væk, er i mit hovedet en dyrlæge der ikke følger med i den forskning og viden som der bliver gjort på hestefoder området. Jeg er ikke fanatisk, mine heste må i princippet godt få korn og stivelse, jeg ser bare ingen grund til at give dem det. Stivelse som er er i korn og melasse produkter er jo bare hurtigt energi, lige som sukker er på os. Roerpiller er fiber, ligesom ordentligt grovfoder, wraphø, lurcerne og hø er det et must for en hest at få ordentlig fiber, så maven har noget at arbejde med, præcis ligesom vores maver har godt af ordentligt groft føde, og ikke kun lysbrød og vingummibamser. Men ja, man kan sagtens have en sund, smuk og velfungerende hest på "gammeldaws" foder, bestående af havre/byg og halm. Men alle levnde væsner har godt af ordentligt foder med vitaminer og mineraler, og ellers foder som passer til hvert levende væsen behov

0
0
Svar på denne tråd

Sådan gør vi også
Forfatter: 
Dato:  24-06-2008 13:17

Det svarer meget godt til hvordan vi fodrer vores heste.

Om de kan leve af det, afhænger jo også af hvor store mængder de får, mængden af wrap er selvfølgelig størst om vinteren, og mængden af græs er størst om sommeren.

Vores er ret trivelige om sommeren (selvom de går på jordfold med halm om natten), og om vinteren er de lige tilpas.

Vi har så heller ingen individer der er decideret svære at fodre på, det er jo bare heldigt.

Det gælder jo om løbende at holde øje, man kan ikke på forhånd vide fodermængden præcist, det afhænger også af hvor koldt det er osv.

Hvis en hest begynder at tabe sig, kan man supplere med andet foder, evt. iblandet lidt olie, - men ellers ser jeg ingen grund til det hvis man som udgangspunkt ønsker at fodre på den måde med masser af godt grovfoder :-)

0
0
Svar på denne tråd

Tak for svarene
Forfatter: 
Dato:  24-06-2008 21:28
Tusind tak for svarene fra Jer, der har heste gående i løsdrift. Det er rigtig rart lige at få nogle gode råd fra andre, der har erfaring med denne måde at holde hest på.

:-)
0
0
Svar på denne tråd

Stor tilhænger af løsdrift
Forfatter: 
Dato:  26-06-2008 18:24

Jeg kan kun give dig ret at det er en VÆLDIG god ting du har gjort for din hyp :-)

Tænk bare på hvor meget mere naturligt det er for benene at kunne bevæge sig i en løsdrift, fremfor at stå i boks - nå, den diskussion må jeg nok hellere lade være med at starte

Det vil jo så være wrappen (hhv græsset nu til sommer) der kommer til at give hende FE.

Så hun skal have NOK wrap - og det er jo ikke til at sige endnu om hun får det. Hvis de lægger 6-8 kg ud pr hest dgl burde der være en chance for at hun får nok, men MÅSKE får hun ikke spist samme mængde som de andre - afhængig af hierarki, tyggetempo osvosv. Men det observerer man hurtigt, hvis men er der længe nok.

Så det er altid lidt risikabelt med løsdriftsfodring.. Mål hende evt med vægtmålebånd, så har du styr på selv de mindste vægttab og kan tage det i opløbet.

Det er jo heller ikke til for os at sige om hun er typen der holder huld pænt, eller taber sig let ved arbejde.. Det ved du bedst selv - eller finder ud af det. Det er jo mega forskelligt fra hest til hest :-)

Ja - med andre ord, jeg er helt enig med Hippo Men skrev det lige igen, for så har du mine ord om det også hehe.

Mvh Louise og Skjalda
Er lige flyttet til Lolland, hø og venner søges!

Dyreværnsloven
0
0
Svar på denne tråd

Hej Louise
Forfatter: 
Dato:  26-06-2008 20:31
Ja, jeg er helt sikkert også tilhænger af, at heste får lov til at være så meget ude som muligt - helst i løsdrift. Jeg er overbevist om, at det medfører, at hesten bliver mere harmonisk, mindre rastløs og har et sundere helbred.
Jeg vil huske på med jævne mellemrum at måle hende med et målebånd til vinter og være meget opmærksom på, hvor meget wrap hun fodres med.
Tak for svaret.

;-)
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider