så er det helt sikkert at de små fimrehår der sidder i slimhinder og hals, er brændt væk påg. af infektion.
Jeg har været hele turen igennem med min hoppe, igennem 4 år.
Hun har ingen allergi, er blevet testet flere gange. Men derimod er hun blevet fejlbehandlet og sat for hurtig igang med ridning. Og det har sat sine spor. Og man skal ikke, jeg vil gerne understrege kraftig, ride på hesten hvis den hoster.
Det gjorde man før hen, men det har vist sig, at de fimrehår hesten har i halsen, ikke kommer igen hvis de ikke får ro til at komme. Så jeg vil absolut lade min hest få ro hvis den hoster. Det kan være ganske uskyldigt, men det kan sagtens være en luftvejsinfektion. Hvor rekreationstiden på 3 uger kan være længere, fordi hesten har brug for mere tid at komme sig.
Og når hoppen har snot, hvor man kan se at der er betændelse i (det er gult), så skal man give den fri.
Der er gode produkter fra Equestro som kan gå ind og hjælpe hesten i den forbindelse. Resparil er i flydende form og det har jeg anvendt som en slags hostesaft, hvis der sidder noget og driller. Secreta Pro, er urtepulver som blandes i hestens foder 2 gange dagligt. Og man skal anvende hele bøtten indtil den er tom, for at det giver den ønsket effekt.
- det forhandles ved de fleste dyrelæge klinikker og man kan søge mere oplysninger på www.equidan.dk
Få din dyrlæge til at undersøge hende grundigt og så evt. behandling kan sættes hurtigt ind, få dyrlægen til at pode hesten i næsen. Det kan sagtes være streptokokker der sidder og driller.
- alle muligheder er åben når hesten hoster.
Rigtig god bedring til hesten.