Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Hoste - men hvad er årsagen?
Forfatter: 
Dato:  19-06-2008 22:36
Da jeg kom ned og skulle morgenfodre mine heste i går morges, stod min 13-årige araberhoppe og hostede, hun havde også lidt hvid-gult snot fra det ene næsebor. Hostene lød tørre men alligevel lød det lidt som om at hendes næse var lidt stoppet. Så jeg hældte straks vand over hendes foder og begyndte at vaske hø. Hun hostede ca. 10 gange med 5-10 sekunders mellemrum, derefter med længere pauser ind imellem, og efter 20 minutter stilnede det noget af.

Lidt senere var jeg nede og kigge til hende, hun hostede ikke mere men stod og småsov sammen med den anden hoppe. Så tog jeg dem på græs en lille times tid og hun begyndte igen at hoste lidt, men ikke så voldsomt som før. der kom igen en lille snotklat men fra det andet næsebor. Bagefter kom de ind på jordfolden igen, hun småhostede lidt igen, men ved 13-tiden hørte jeg det sidste host og så ikke mere resten af dagen.

Hun har haft lidt tendens til hoste når det var meget tørt (altså når jorden og alting støver), men hun går i løsdrift. Hun har sammen med den anden hoppe en bigballe hø til fri afbenyttelse døgnet rundt, og den kan de godt finde på at stikke mulerne lidt ned i. Vi har desværre ingen græs her, så det er kun 1/2-1 times græs de kan få om dagen ("i snor"). Jeg kan huske at hun sidste år også havde lidt hostetendes i maj-juni, men jeg ved ikke hvordan hun har haft det før i tiden (før hun blev min).

Men nu til mit spørgsmål. Hvad er årsagen til hendes hosteanfald i går?
- støvallergi?
- anden form for allergi?
- forkølelse?
- eller?

Dagen før havde det stormet kraftigt og var temmelig koldt (og de har jo ingen vinterpels tilbage), og der var kommet en hel del regn. Så der var ikke støv i luften.

I dag er jeg fortsat med at vaske hø og har ikke hørt et eneste host, hvilket jo kunne tyde på at det er en reaktion på støvet i høet, men hvad siger I kloge hoveder herinde?

Lene

P.S. Og nej, wrap er ikke en mulighed her hvor jeg bor (i det centrale Italien), for problemet er snarere tørke end reng, så landmændene har slet ikke brug for at wrappe, de laver 3 slet hø som tørrer uden problemer.
0
0
Svar på denne tråd

ghfdfghjkhghfgdfy
Forfatter: 
Dato:  19-06-2008 22:45

Min hoster ved fugtigt vejr, for meget støv og frost.

Så det kan være flere ting der spiller ind...

Men ikke fugt og frost lige nu.

Jeg gætter på støv, halm i halsen, en lettere forkølelse er nok mest sandsynlig eftersom det har regnet + blæst = lige til en sommerforkølelse.

NUMSEFISKEN
Med Equito's Litote
Roots reggae, come smoke your herbs
www.123hjemmeside.dk/equitoslitote
0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  20-06-2008 09:25

Min hest har også hostet ligesom din.

Jeg havde dyrlægen ude, som mente at det muligvis var lidt allergi. Hesten fik noget binyrbakpulver, som skulle i hendes foder i 8 dage. Nu hoster hun ikke længere

Sascha & Sani Cheval

0
0
Svar på denne tråd

Tak for svar!
Forfatter: 
Dato:  20-06-2008 14:49
Hej :-)

Tak for jeres svar. Jeg tror ikke at det er en forkølelse, da hun så nok ville have snottet fortsat.

Men nu kom jeg i tanke om at der tirsdag blev høstet på en mark som i fugleflugtslinie er ca. 1 km fra folden, og vinden bar netop fra den mark mod folden hvor hestene står. Jeg så traktoren køre med lys indtil kl. ca. 20, hvorefter det begyndte at regne og han stoppede. Blæsten fortsatte indtil midt på natten, og da jeg så var nede ved hestene kl. 9 næste morgen stod hun og hostede.

Så det kunne jo tyde på noget allergi. Eller hvad? jeg ved ikke hvad der blev høstet på marken, da den via vejen ligger 12 km væk (der er en stor kløft imellem os og den mark), men det kunne ligne noget korn.

Jeg ringer selvfølgelig efter dyrlægen, hvis hun begynder igen!

Men lige et spørgsmål: Hvis det er en eller anden form for pollenallergi, hvad så med ridning? Skal hun stå stille eller er det godt at "holde lungerne i gang"? (hun bevæger sig en del på en meget hældende fold, så de bliver under alle omstændigheder holdt i gang).

Hvis det derimod er støvet i høet der generer, så er det vel bedst med let ridning for netop at få hende til at komme af med støvet.

Og lige et spørgsmål mere: Hvad gør binyrebarkpulver? Det er kun til pollenallergi mv., ikke? Hvad så med bronkieudvidende medicin, er det til at hjælpe lungerne hvis det er støv der generer? Beklager min uvidenhed! 8-)

Lene
0
0
Svar på denne tråd

Du kan
Forfatter: 
Dato:  21-06-2008 02:14

tage hendes temperatur. Hvis hun har under 37.8, er hun måske nok ikke syg, og så er det en god idé at skridte en tur på hende.

Heste, der har allergi, kan det være en god idé at galoppere igennem dagligt - gerne for en løs tøjle, så den kan trække vejret ordentligt igennem (y)

Men man skal jo lige være sikker på, at den ikke er akut syg :-P

Binyrebarkhormon virker betændelseshæmmende, sårhelende og måske især irritationsnedsættende. Det er binyrebarkhormon, der er i astmaspray, og i muksalve....

Bronkieudvidende medicin er noget andet.

Hvis du kender nogen, der har astma, så ved du måske, at de kan have to forskellige slags medicin til at inhalere. Den blå og den brune ;-) Den blå er den bronkieudvidende, som man tager når man har det dårligt. Den brune er den binyrebarkhormonholdige, som tages hver dag.

Men find nu lige ud af, hvad hesten fejler ;-)

:-) fra NinA

Praktisk hverdagsargumentation, kævl og pjat :-D

--o--

Som man råber i skoven, får man svar :-P

0
0
Svar på denne tråd

Hvis hesten hoster
Forfatter: 
Dato:  21-06-2008 08:22

så er det helt sikkert at de små fimrehår der sidder i slimhinder og hals, er brændt væk påg. af infektion.

Jeg har været hele turen igennem med min hoppe, igennem 4 år.

Hun har ingen allergi, er blevet testet flere gange. Men derimod er hun blevet fejlbehandlet og sat for hurtig igang med ridning. Og det har sat sine spor. Og man skal ikke, jeg vil gerne understrege kraftig, ride på hesten hvis den hoster.

Det gjorde man før hen, men det har vist sig, at de fimrehår hesten har i halsen, ikke kommer igen hvis de ikke får ro til at komme. Så jeg vil absolut lade min hest få ro hvis den hoster. Det kan være ganske uskyldigt, men det kan sagtens være en luftvejsinfektion. Hvor rekreationstiden på 3 uger kan være længere, fordi hesten har brug for mere tid at komme sig.

Og når hoppen har snot, hvor man kan se at der er betændelse i (det er gult), så skal man give den fri.

Der er gode produkter fra Equestro som kan gå ind og hjælpe hesten i den forbindelse. Resparil er i flydende form og det har jeg anvendt som en slags hostesaft, hvis der sidder noget og driller. Secreta Pro, er urtepulver som blandes i hestens foder 2 gange dagligt. Og man skal anvende hele bøtten indtil den er tom, for at det giver den ønsket effekt.

- det forhandles ved de fleste dyrelæge klinikker og man kan søge mere oplysninger på www.equidan.dk

Få din dyrlæge til at undersøge hende grundigt og så evt. behandling kan sættes hurtigt ind, få dyrlægen til at pode hesten i næsen. Det kan sagtes være streptokokker der sidder og driller.

- alle muligheder er åben når hesten hoster.

Rigtig god bedring til hesten.

Mvh. Lotte

Dejlig oldenborg hingst sælges, se mere på www.staldmiller.dk Købes:hoppeføl/plag eft. Uffe Korshøjgård. Mail venligst.

0
0
Svar på denne tråd

Endu engang tak for svar
Forfatter: 
Dato:  23-06-2008 21:39
Ja, endnu engang tak for svar. :-)

Jeg vil få dyrlægen til at gennemtjekke hende. Siden jeg begyndte at vaske hendes hø, har jeg ikke hørt hende hoste en eneste gang, og hendes vejrtrækning er også helt lydløs. Så det er jo et godt tegn.

Hun har også fået fuldstændig fri, for i weekenden steg temperaturen til 30 grader og den er steget lige siden (til 34 grader i dag). Pyh :-P Hverken heste eller mennesker kan forestille sig at lave ret meget i sådan en varme. Men jeg passer selvfølgelig på støvet i luften, der er heldigvis ret fugtigt på jorden i området hvor de spiser, for der er også skygge, så der opholder de sig gerne. Al det vandsjaskeri med høet gør, at jeg vipper en del vand ud på jorden. Og det er jo godt for hosten.

Tak for rådene!

Lene :-)

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider