Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Øjenbetændelse
Forfatter: 
Dato:  18-06-2008 21:44

Hej.

Kort og godt.

Hvilke vidundermidler findes til øjenbetændelse? Er det stadig kamillete, der er bedst?

Hilsen Camilla

Du godeste! Jeg pustede vrangen ud på mit hoved.

(Steen og Stoffer)

0
0
Svar på denne tråd

Øjenbetændelse
Forfatter: 
Dato:  18-06-2008 21:47

Hvis hesten har en regulær øjenbetændelse ville jeg snakke med dyrlægen og få noget til at dryppe den med. Øjenbetændelse kan give varige skader på synet hvis det ikke behandles korrekt.

Desuden er jeg er af dem der er så fanatiske at jeg ikke bruger kamillethe i min hests øjne, pga de bitte små partikler der er i. Bruger det dog gerne omkring øjet, bare ikke inden i øjet.

Linda.

At vide hvad man ikke ved er også en slags klogskab!

Freja - verdens smukkeste pige

Mosegaards El Diablo

0
0
Svar på denne tråd

Øjenbetændelse
Forfatter: 
Dato:  18-06-2008 22:01

Hej.

Tak for svar.

Nu uddybede jeg det nok ikke så meget, men det er ikke inde i selve øjet. Der sidder bare en masse snask omkring øjet, og det klør rigtig meget på min ene hoppe. Så det er ikke selve øjet, men omkring det. Indtil videre har jeg bare brugt varmt vand. Det er meget lang tid siden, at jeg har haft heste med "øjenproblemer" så jeg må indrømme, at jeg har glemt hvad man kan gøre....

Men hvis det kommer til at blive værre, vil jeg selvfølgelig kontakte dyrlæge.

Hilsen Camilla

Du godeste! Jeg pustede vrangen ud på mit hoved.

(Steen og Stoffer)

0
0
Svar på denne tråd

Øjenbetændelse
Forfatter: 
Dato:  18-06-2008 22:39

Hvis det er rigtig øjenbetændelse, så skal der være et gulligt, tykt sekret ved øjnene - det er betændelsen.

Øjne der snasker og hvor der kommer "tårer" kan være forstadie til øjenbetændelse. Det kan også være andet.

Kamillethe indeholder en masse små partikler, og det er ikke sundt at bade hestens øjne i det - det kan gøre tilstanden værre. Før i tiden hed det kamillethe - men i dag ved de fleste, at det ikke er godt at bruge.

Jeg ville tage en telefonsnak med min dyrlæge, man skal være varsom ved øjenlidelser.

Ved almindelig øjenbetændelse vil dyrlægen ofte ordinere kloramfenikoldråber eller salve. Jeg foretrækker salven, da den er nemmere at placere i det underste øjenlåg - det kan være rimelig svært at dryppe øjne på en hest, især hvis hovedet rager højt over ens eget ....

Sys

Living is - knowing which bridges to cross - and which to burn !!

Meget velholdt Kentauer Athen dressursadel, 17½ t, bom 3 til salg - se billeder på min præsentation.

0
0
Svar på denne tråd

Øjensnask
Forfatter: 
Dato:  18-06-2008 23:54

Når det ikke er rigtig betændelse, så vasker jeg øjenomgivelserne med Blue Hors øjenrens, og drypper måske øjet ind imellem med saltvandspipetter fra apoteket (dem man kan købe til at dryppe sine egne øjne med). Hold øje med om den er rød i det hvide af øjet ved øjenkrogen - er den det er der højst sandsynligt en øjenbetændelse under opsejling, og så skal du have fat i dyrlægen.

Min egen unghest døjer med det samme om sommeren, men når han går med fluemaske på er der intet.

Det kan også være en stoppet tårekanal, det kan dyrlægen ordne.

Linda.

At vide hvad man ikke ved er også en slags klogskab!

Freja - verdens smukkeste pige

Mosegaards El Diablo

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider