|
|
| Jeg har ondt i min bagdel :/ |
|
|
Hej allesammen  Som overskriften siger, har jeg ondt i min bagdel. Det kommer sig af, at jeg har fået ny part og rider med en rigtig lækker, men også ret hård sadel. Nogen der ved, hvor man kan få en billig støddæmper, til rytteren, eller evt. nogen der sælger en billigt? Håber i kan give mig lidt råd, for det gør ret ondt at ride, når man har ondt bag i  Hilsen Nadia
Balder, jeg håber du får det godt på de evige græsmarker :'( Junker, vi to vi styrer. Lad os starte nogle stævner snart 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Foreslag |
|
|
Køb dig en rumpevarmer af lammeskind? Det er rigtigt godt støddæmpende, men kan selvfølgelig også være lidt varmt. /Lene
"De" siger at man ikke kan købe kærlighed, lykke og glæde - har "De" aldrig hørt om heste?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det var lige... |
|
|
... det jeg tænkte  Men nogen der har en de gerne vil af med?
Balder, jeg håber du får det godt på de evige græsmarker :'( Junker, vi to vi styrer. Lad os starte nogle stævner snart 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Lammeskind |
|
|
Prøv at læse tråden på Hyggesnak ang lammeskind.  Jeg ville købe et gele til sædet istedet.
Hilsen Christina med Madelaine af Nord-Als (Shet.) & Kanoa. (FRB)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jaa, det kunne... |
|
|
..også være en idé  Hva er der da med Lammeskind? Og hvilket prislag ligger sådan et gele i? Jeg har ikk så mange penge på lommen for tiden :/ Da pengene ikke kommer så godt rundt, når man ikk har så meget tid til arbejdet i 9.ende klasse...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| mange tak :) |
|
|
men jeg har også set et overtræk i Hööks blad, som er lavet af fleece... Det koster 149 og der står det har en fantatisk pasform, men kan ikke finde ud af om det er til ridning eller beskyttelse af sadlen? 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Christina (Kanoa2) |
|
|
Til det omkring lammeskind  Tror I ikke de mener imellem sadlen og underlaget? Og ikke mellem sadlen og rytterens bag  - Fordi jeg kan ikke se hvordan det at ha' lidt lammeskind på numsen kan skade hesten. Men mellem sadlen og underlaget er det vist noget med trYk-for-delingen! <3 Louise ..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hihi.... |
|
|
jaa, jeg har jo altså ikk læst tråden, så ved ikk lige hva den med lammeskind handler om, men gele er bedre mellem sadel og underlag, det ved jeg da 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Lammeskind |
|
|
Det med lammeskindet handler om at fårene/lammene bliver flået levende uden bedøvelse for at vi kan få deres fine skind! Hvis de da ikke bliver flået ud af moderen allerede inden det er født, for da er skindet blødere! Det er især lammeavlere i Australien og New Zealand som feks bliver produceret hos flere danske rideudstyrsbutikker.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Årh :( |
|
|
sådannoget er så synd og burde gøres totalt ulovligt, Hvilket det vel også er? Jeg kan slet ikk tage det... Men nogen der har bud på om det er til ridning eller beskyttelse af sadlen det fleece overtræk?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Erfaringer |
|
|
Jeg har dårlig ryg og har derfor i perioder brugt overtræk til sadlen for at mindske stød op i ryggen. Min erfaring er, at lammet er mange gange bedre end gele. Der er en herinde på HN's markedsplads, som sæger lammeskindsting, mon ikke de er danskavlede og godt behandlet  Hun hedder mette rask, tror jeg nok. Prøv at søge.
Mvh Mette, Macon & Luna Lille Hovgaard Hestepension vi har et par ledige bokse til efteråret
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tak... |
|
|
Det vil jeg gøre 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| kan ikke... |
|
|
jeg kan ikke finde hende, nogle der har link til hendes profil?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| takker |
|
|
tak 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Fleece... |
|
|
...er ikke særlig støddæmpende, så jeg tror at det er for at beskytte sadlen når den hænger i stalden.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Gele bedst |
|
|
Hejsa Jeg ville klart foretrække gele-overtrækket, for når du skal ride i 30 graders varme til sommer tror jeg du bliver ret træt af lammeskindet. Lammeskindet/fleeceovertrækket er jo for øvrigt ment som en rumpevarmer, så det tror jeg du bliver godt træt af med tiden. Desuden er gele-overtrækket lavet med det formål at aflaste rytteren, så det er klart den bedste løsning, hvis du ikke kan få en bedre sadel. Dog vil jeg godt have lov til at smide en bemærkning om sadler der ikke passer rytteren. Jeg havde engang en super lækker stübben sadel som bare lå godt på min hest om den var super god at ride i - bortset fra at jeg fik lidt ondt i bagen efter at have redet i den, fordi den var lidt høj bagtil. Jeg tænkte at jeg nok bare skulle vende mig til den nye sadel, så min pony og jeg tog nogle lange skovture, med det resultat at min haleben blev trykket skævt og at jeg efterfølgende har brugt adskillige tusinde kroner hos en kiropraktor for at få det rettet op igen - og idag, 7 år efter, er jeg stadig i ny og næ på besøg hos kiropraktoren for at få det holdt på plads. Så pas på med at ride i en sadel som du får ondt af - for man fortryder det bagefter hvis noget går galt, og i min situation kunne det noget bedre have betalt sig at udskifte sadlen end at betale for kiropraktoren... Men held og lykke med det alligevel  Mvh. Randi
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| forslag... |
|
|
et lammepad, var nede og prøve sadel igår, prøede en stübben med et ret hårdt sæde, sadelmager puttede så et lammepad på, om man så egentlig KAN ride med det det..... men det var hans eneste forslag.
Med venlig Hilsen Mette og Chanel Landejendom /hus på landet søges i kolding omegn (maks 20 min fra kolding) med min. 15000 m2 jord, må gerne trænge til kærlig hånd. maks. 1,9 mill.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Varm lam |
|
|
Det er da nok rigtigt at lam kan være varmt om sommeren, men det kan gele så sandelig også. Fordelen ved lammet i varmen, er at det er et naturprodukt, som kan ånde, mens geleen ikke har den egenskab. Jeg har redet med gele på et tidspunkt, og udover at det slet ikke stødabsorberede så godt som lammet, så blev det noget svedigt og klamt i sædet, fordi fugten ikke kunne komme væk. Forstil jer at ligge på en solvogn i plastik uden håndklæde, det var ca sådan det føltes  Mette: en klog sadelmager sagde en gang til mig, at hvis en stübben føltes hård, vr det fordi man ikke sad det rigtige sted i sadlen. Har selv efterprøvet det på forsk. modeller, og jeg tror faktisk hun har ret.
Mvh Mette, Macon & Luna Lille Hovgaard Hestepension vi har et par ledige bokse til efteråret
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jaa, selvfølgelig :) |
|
|
Jeg kan godt se, at der er både fordele og ulemper ved både geleovertrækket og lammeskindet... Men hvad er billigst? 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|