Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Boksro - foder og beskæftigelse
Forfatter: 
Dato:  04-03-2004 08:42
Jeg har lige fået den glade nyhed, at min hest ikke havde spat! Tilgengæld har den beskadiget gaffelbåndet og skal stå stille i 1 mdr. (i første omgang). Jeg må gå ture med hende (kun skridt) 2 gange om dagen. Hvis ikke dette kan holde hende i ro, må jeg lave en lille sygefold, men det bedste er helt ro.

Så har jeg bare problemet med, hvordan jeg kan aktivere hende, så hun ikke hopper for meget rundt i boksen. Desuden skal jeg have ændret foderet, så hun ikke tager på og/eller får for meget energi.

Pt. fodrer jeg med hø, havre, valset byg, grass fra Dangrønt, Travo-E samt Betfor. Jeg havde tænkt helt at tage kornet fra hende og i stedet kun give grass og gulerødder (hvis man stadig kan få fat i nogen?) til de almindelige måltider og så dele hendes Betfor over to gange, når jeg er i stalden for at gå med hende. Lyder det fornuftigt? På den måde får hun mest muligt tid til at gå med at spise, uden at få for mange FE. Mængderne har jeg afstemt med PC-Horse.

Nogen foreslag til "legetøj" i boksen?

Lotte
0
0
Svar på denne tråd

lidt forslag...
Forfatter: 
Dato:  04-03-2004 09:15
Hvis jeg var dig, så ville jeg skære kraftigt ned på hendes foder, uden at alve de store ædringer. Havren kan måske komme helt væk, men i første omgang bare skær ned. Lad måltider være på samme tidspunkter og indeholdet skal være det samme. Så smuldre hendes hverdag ikke helt. Det er stadig samme rutiner.

Istedet for legetøj skal du bare købe en masse godt hø eller wrap, så den kan få tiden til at gå med at æde. Det er det bedste du kan gøre for den, hvis den skal være inde i en hel måned.

Legetøj er lidt misforstået, for det er jo i virkeligheden dybt unormalt for hesten, mens ø og andre ædesager er meget mere normale.

Hvis du endelig vil købe legetøj til den, så køb en "lick it" slikkesten med holder. Så er det stadig ædelsten der driver den til at lege med bolden.

Held og lykke og godt at det var "gode" nyheder for dig og hesten.
-miki-

Tjek min HJEMMESIDE hvor I kan læse om krybbebidning, vævning og mere HESTEVIDEN! Dertil mere om mig og hestene, sjove historier og stævneresultater!
0
0
Svar på denne tråd

beskæftigelse
Forfatter: 
Dato:  04-03-2004 09:34
Jeg har givet æble/pære grene kviste til at gnave i.
Og 2-3 kg gulerødder i 5 cm stykker spredt i boksen ,så går tiden med at lede i halmen efter "guldklumperne"
OLDENBORG KAN OG VIL
;-)
0
0
Svar på denne tråd

Ud med hende...
Forfatter: 
Dato:  04-03-2004 10:58
Lav en lille sygefold 5 x 5 meter, og lad hende komme ud med et dækken på og masser af hø.
De fleste heste der er vant til at komme ud hver dag, bliver tossede af at blive holdt inde (især hvis de så står alene tilbage i stalden.)
Din hest vil i hvert fald være en meget gladere hest ved denne løsning + den kommer i fremtiden ikke til at opfatte sin boks, som det sted hvor den bliver ladt alene til kedsomhed.

Fredriksborger - hva ellers?
0
0
Svar på denne tråd

Svar..
Forfatter: 
Dato:  04-03-2004 11:24
Tak for jeres respons - flere gode råd modtages gerne.

Miki: ja, jeg har også tænkt mig at sætte hendes hø meget op, så hun kan gumle meget i det. Problemet er bare, at hun hurtigt får for mange FE ved det hø+foder jeg helst vil give hende. Men man kan selvfølgelig lade hende tage på og så tage den "kamp" senere.

En Lick-it-slikkesten, den vil jeg kigge efter i Herning.

Oxalia: God ide!

HeidiS: Efter dyrlægens ordre var selv en lille sygefold kun det andet bedste! Men det kan være godt være, det bliver nødvendigt (og 5*5 meter er jo ikke meget mere end boksen).

Hun bliver nu på ingen måde alene i stalden, flere af hesten lige omkring hende er "burheste" af forskellige årsager.

Lotte

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  04-03-2004 11:42
Min søsters vallak står med en alvorlig skade på det ene gaffelbånd og er foreløbigt idømt skadespause og genoptræning i min. 6 mdr.

Han er 8 år gammel i år, ganske levende og gik fra fuld træning og daglig fold til boksro og skridtture ved hånd.

Nu har han stået i ca. 2 mdr., og klarer det forbløffende godt. Min søster har så også gjort alt for at gøre tilværelsen som bokshest så tålelig som muligt.

Han kommer ud og går min. 3 gange dagligt. Hun har fuldtidsarbejde og to andre heste, der skal rides, men får en hel del hjælp af en yngre pige, som tager hesten ud, passer og plejer den.

Han bliver fodret fire gange dagligt i hverdagene, tre gange dagligt i weekenden. Får ca. 250 g havre og tilskud ved hvert måltid. Desuden får han rigeligt med hø.

DET GULE HELVEDE ER LØS
0
0
Svar på denne tråd

UD med den..!
Forfatter: 
Dato:  04-03-2004 14:02
Hej.

Hvis din hest er vandt til at komme ud hver dag syntes jeg det vil være RIGTIG synd hvis den skal stå inde hele tiden.
Så som HeidiS siger syntes jeg du skal lave en syge fold til den. Jeg syntes dog godt at den må være lidt større. Læg en masse hø ud til den og det var også en god idé det med pære- og æblegrene!

Bare min mening.

KnuzZ Nanna
0
0
Svar på denne tråd

Altså dyrlægens ordre
Forfatter: 
Dato:  04-03-2004 14:39
Altså når dyrlægen kraftig gør opmærksom på, at det er optimalt med mest muligt ro - så stoler jeg altså på det! Jeg kan ikke forstå, at I tør rådgive mig til at lukke på fold. Ville I selv trodse dyrlægens ordre?

HeidiS' foreslag med en helt lille sygefold tiltaler mig lidt, da hesten vil få stort set de samme bevægelsesmuligheder som i boks. Hvis jeg kan, vil jeg stræbe efter at overholde boksro'en (der er jo en grund til denne ordre) og så gå ture med hende morgen og aften.

Men ellers tak for jeres råd. Jeg tror, jeg skal hjem og se om ikke vores æbletræer skal beskæres lidt.

Lotte
0
0
Svar på denne tråd

sygefold kontra boksro....
Forfatter: 
Dato:  04-03-2004 14:49
Da min Bob blev opereret og skulle stå i boksro, stod han og flejnede fuldstændig ud. Der var ikke meget ro over det. Jeg endte med at lave en lille sygefold til ham, så han følte at han var ude, men den var ikke ret stor. Jeg har faktisk beholdt den, da jeg synes det er en edder hamrende smart ide at have sådan en.

Hvis den står der, frem for i boksen er jo ikke direkte imod dyrlægens ordre. Du skal jo selvfølgelig ikke lukke hendes ud på folden til de andre heste.

Men i hvert fald held og lykke med det og håbe du kan bruge nogle af de gode råd.

-miki-

Tjek min HJEMMESIDE hvor I kan læse om krybbebidning, vævning og mere HESTEVIDEN! Dertil mere om mig og hestene, sjove historier og stævneresultater!
0
0
Svar på denne tråd

Ja, i mange tilfælde
Forfatter: 
Dato:  05-03-2004 12:44
ville jeg nok trodse dyrlægens ordre og lave en lille bitte fold, hvor den kunne gå/stå og spise gulerødder og hø.

Problemet med boksro er nemlig at i det øjeblik du begynder at tage hesten ud og skridte ture med den, har du for det meste en vanvittig hest, der hænger oppe under skyerne fordi den ikke har været ude i lang tid og så har du problemerne igen.

Men du skal gøre hvad du føler er bedst og selvfølgelig skal du stole på din dyrlæge; det er din hest. Men jeg ville kun give en hest boksro i helt eksteme situationer.
0
0
Svar på denne tråd

En sygefold....
Forfatter: 
Dato:  05-03-2004 13:28
Må ikke værre større, da det udelukkende er for at efterligne en boks, bare udendørs.
Hesten skal kunne gå lidt rundt, rulle sig osv., men ikke kunne løbe overhovedet i sådan én!

En solstråle historie om samme emne:

Vi havde engang på mit opstaldningsted en hoppe der var gledet i ridehuset og revet en sene i benet ( oppe ved låret) over. Hun skulle stå helt stille, og kunne ikke engang støtte på benet. Dyrlægen kom jævnligt, skar huden op så blod og puds osv. kunne løbe fra skaden. Hoppen stod som den eneste inde i stalden og mistede langsomt modet, spiste ikke osv.
Ejeren havde pga de enorme dyrlægeregninger ikke råd til at købe hende et dækken så hun kunne komme ud på en sygefold og føle sig som en hest igen, så jeg fandt mit gamle, dog hullede vinterdækken frem og forærede hende det så hesten kunne komme ud. Samme aften spiste hun, og 3 dage efter haltede hoppen kun, og støttede på benet. Hun blev fuldkommen rask efter skaden.
Fredriksborger - hva ellers?
0
0
Svar på denne tråd

Dejligt HeidiS
Forfatter: 
Dato:  05-03-2004 15:02
.. med solstråle historier, så tror man ligesom på det igen :-)

Jeg skal forsøge at lave en minisygefold i morgen, kan godt se idéen. Tak for rådene.

Lotte
0
0
Svar på denne tråd

Min har snart stået i 7 uger
Forfatter: 
Dato:  06-03-2004 16:51
det eneste aktivitet uden for boksen har været 20 min. skrit i longen om dagen, men efter de første 5 uger blev han simpelthen for "flyvsk" Han går nu ude 2 timer pr dag på en meget lille fold.

Mht beskæftigelse så har hø helt klart været det bedste for ham!

Han får sin dom på onsdag når han skal undersøges af Tove Due. Barsk, men ÅH hvor jeg dog glæder mig og håber selvfølgelig på det bedste.

God bedring med din hest! Vh Christine og Lukas.
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider