Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Problem, og strees hest?
Forfatter: 
Dato:  07-06-2008 16:50

Hej.

Vi har lige fået en ny hest hjem, men den har nogle problemer med at stå stiller når man sadler den op på gangen, eller det er kun når man vil prøve at lægge hovedtøj på, det kan sagten tage 20 min at lægge hovedtøjet på ham, han svinger rundt med hoved og vil ikke stå stille! Han vil heller ikk stå stille når jeg stiger op, men når vi rider synes jeg ikke han virker ked af det, han vil gerne trave og galopere, og har ørene fremme.

Har læst at når heste har trekantede øjne, er det fordi den er streset, det har han meget, men ved ikke om det er noget med det at gøre at han ikke vil stå stille, men kan det være det at han lige er kommet hertil, vi fik ham for 8 dage siden, men han er faldet godt til ,og kan godt med de andre heste.

Men hvis der er nogen der ved hvad der er galt med ham, eller ved hvad jeg kan gøre ved det, vil jeg meget gerne hører fra dig:D

På forhånd tak ! :D

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  07-06-2008 23:16

Er der slet ikke nogen der har nogle ideér med hvad jeg kan gøre, eller hvad der er galt med ham?

0
0
Svar på denne tråd

Hvordan var han før
Forfatter: 
Dato:  08-06-2008 08:52

Hvordan var han hos dem, som havde ham før?

Var han lige så urolig der, når han skulle have trense på?

Hvis ikke synes jeg du skal give ham et par dage endnu til at falde til ro i:-)

Hvis de havde samme problem, skal der jo noget andet til ;-)

Vil han gerne strigles i hovedet? Har han et yndlings-klø-sted? Du må prøve at finde en måde, hvor på han slapper af. Og på den måde får ham til at synes at det er ok at få trense på. Og passe ekstra meget på at du ikke rammer hans tænder med bidet, når du ligger det på ham. Hvis han engang er blevet ramt ind op tænderne med bidet, kan det også være en årsag til, at han ikke synes det er sjovt at få trense på. Så prøv at snakke godt med ham og berolige ham, så godt du kan, når du lægger trense på.

Mht. opsidning, så prøv med en skammel, når du stiger op. Og evt. inden du stiger op lave nogle stop øvelser med ham, så du får indøvet en kommando, så han forstår han skal stå stille.

Held og lykke med ham :-)

Med venlig hilsen
Zooropa - Anne

** It's not enough to rage against the lie.. you've got to replace it with the truth. **
- Bono, U2

Har jeg hovedpine er det fantomsmerter :-D

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  08-06-2008 11:52

Vores hest ville heller ikke stå stille da vi købte ham.

Behaviourisme fungerer fint på dyr, min datter stak ham en sukkerknald når hun stod på skamlen og en til når hun var kommet op.

Det fik ham til at glemme alt om at karte rundt og han så meget tilfreds ud med sig selv, når han fik belønning.

Vores heste og ponyer får ellers aldrig sukker. Æbler og gulerødder gives kun i krybben efter ridning. Så en sukkerknal var virkelig værd at stå stille for.

Hilsen fra Pony-mor.

Livet er for kort til -

Ikke at vælge sine kampe med omhu.

0
0
Svar på denne tråd

Også her
Forfatter: 
Dato:  08-06-2008 13:02

Min hest var også meget stresset da jeg fik ham...

Jeg tog meget hensyn til det og forventede ikke for meget af ham i starten...

Jeg striglede han i boksen og brugte i det hele taget meget tid med ham i boksen og på folden så vi ligesom blev "venner". Tror der gik 2 mdr inden jeg begyndte at strigle på staldgang osv. Og der var der INGEN problemer mere...

Nogle heste er bare længere tid om at falde til ro et nyt sted.

Louise

&
Stald Kelon´s Lerano

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  09-06-2008 18:19

Okay tak for alle de gode råd, men jeg ved ikke om han var stresset der hvor han stod før.

Men jeg ved ikke helt hvordan jeg skal undgå at ramme hans tænder han tygger dem sammen, og svinger hovedet opaf eller helt ned til jorden.

Jeg vil da prøve med alle de gode råd til at stige op :)

men det skal lige siges at han ikke er så svær at få til at tage bidet i munden, når der står en anden hest på gangen, og han ved at den skal med på tur, ved ikke om det kan være noget med at han ikke vil ride alene? selvom han virker glad når jeg endelig kommer af sted ?

Men tak for alle de gode råd igen :D

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  10-06-2008 12:33

Hej

Hvis der er nogle der har flere gode råd om hvordan, og hvorfor han opfører sig som han gør, vil jeg da meget gerne hører fra dig.

Han er blevet lidt bedre, til at stige op, men går stadig meget

rundt, jeg kan ikke stå på en stol, da han med det sammen rykker sig, og jeg kan heller ikke sådan tage i bidet, da han er meget blød i munden og for let mundsår.

Men det med hovedtøjet, kan jeg ikke helt få ham til endnu, ved ikke helt hvad jeg skal gøre, han svinger stadig rundt med hovedet.

Han er en stor fyr på 165 og jeg er selv 160, så når han svinger hovedet op, kan jeg ikke nå det.!

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider